Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.145
    Locatie:
    Gouda
  2. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.067
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zo te zien heb je gelijk....

    Tsja... blijkbaar kun je meer geld verdienen aan spul waarbij de klant niet echt kijkt wat het kost omdat ie het nu eenmaal domweg nodig denkt te hebben...
     
  3. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.507
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    UAV motoren maakten ze al, zolang dat ik van het bestaan wist... ruim voor 2010...

    Niets is blijvend...
     
  4. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.486
    Locatie:
    Hulshout België
    Webra Bully 3,5 cc rc in glow en diesel uitvoering :D
    Bij de diesel zou de krukas krom zijn volgens de verkoper :confused: die zullen we eens moeten opereren :rolleyes:
    DSCN6461.JPG
    Groeten jef
     
  5. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Stellendam
    Prachtige motor, heb er ook 1 op de kop getikt, een 15cc versie.
    11FA25AC-5351-4FB8-94D6-5F42395CBA63.jpeg
     
    H.B.Busking, Beton en jef vinden dit leuk.
  6. De Mol

    De Mol The First Aviators

    Lid geworden:
    12 jan 2014
    Berichten:
    9
    De nieuwe veer is gemonteerd en de motor wordt een dezer dagen getest.
    Zal wat foto,s plaatsen van de saito SAM_1479.JPG SAM_1479.JPG SAM_1481.JPG SAM_1481.JPG SAM_1482.JPG SAM_1484.JPG SAM_1485.JPG
     
    jef, Beton en H.B.Busking vinden dit leuk.
  7. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.507
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat is wel een schaars mooi brommertje! Prachtig.
    Benieuwd naar de loop.
    Hopend op een filmpje natuurlijk.
     
  8. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    609
    Locatie:
    Huizen
    Nog even over de Webra T4 motoren.
    Ik kwam laatst een T4-80 tegen die ik natuurlijk niet kon laten liggen.
    Deze is weer anders dan de 90 want de 80 heeft een cilinder/plunjer in de kop die rechtstreeks door de getande riem worde aangedreven en de inlaat en uitlaat opening regeld.
    De T4-40 heeft dit ook maar de 80 is toch weer iets anders want de distributie is volledig gesloten.
    De carter ventilatie zit ook na de riem. Dus de distributie riem loopt in de olie.... Blijft deze lekker soepel mits het juiste materiaal gebruikt wordt maar wel appart!
    Blijft mooi spul!

    Jan
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  9. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Stellendam
    Inderdaad een andere dan mijn 90. Ik begrijp de werking ervan nog niet helemaal, kreeg hem binnen met de carburateur aan de bovenzijde gemonteerd maar de afbeelding op de doos heeft hem aan de onderzijde zitten. Kan dat ook of is dat weer een andere uitvoering?

    Gr. Peter
     
  10. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    609
    Locatie:
    Huizen
    Ik heb begepen dat de eerste uitvoering de carburateur aan onderzijde had. Het mensel ging dan door het carter heen via een soort mebraam. (misschien gaf dat een onregelmatigheid in de afstelling) Echter bleek dat geen succes. Hierdoor is de carburateur direct op de kop gezet.
    Bij het exemplaar wat ik heb opgeknapt zitten de oude onderdelen van voor de ombouw nog in de doos.

    Jan
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.853
    Locatie:
    Woerden
    De carburateur op het carter was gedaan met het idee dat zo de brandstof al vast kon verdampen in het carter en dat de olie daar dan ook al voor het grootste deel achter zou blijven voor de nodige smering. het bleek echter minder goed te werken, vooral de gasstroom werd veel te veel belemmerd waardoor de motor eigenlijk altijd "lucht" te kort kwam. Hij kon bij lange na niet het potentiele vermogen produceren.
    Bij ons op de club was ook iemand met zo'n motor, hij heeft al vrij snel de zaak omgebouwd en de carburateur rechtstreeks op de inlaat gezet. De aansluiting op het carter heeft hij met een plaatje afgedicht waar later nog een ventilatie nippeltje in is gemaakt. De motor was meteen een heel andere motor, veel betere en langzamere stationaire loop en duidelijk merkbaar meer vermogen. Al snel kwam dit ook bij Webra binnen en heeft men daar besloten die hele omweg via het carter te vergeten, latere versies hadden dus die voorziening niet meer. Voor de eerdere versies hebben ze zelfs ombouw setjes gemaakt zodat iedereen dat thuis kon doen.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  12. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Stellendam
    Helder, dank voor de uitleg. Is niet heel veel documentatie van te vinden althans ik kon het niet vinden.
     
  13. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Stellendam
    Dat nippeltje zit er bij mij ook niet op, heeft dat toegevoegde waarde?
     
  14. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    609
    Locatie:
    Huizen
    Er zal in elk geval ergen een nippeltje moeten zitten voor de carter ventilatie.
    Misschien zit hij wel in het carter deksel.
    Bij beide exemplaren die ik heb zit hij ook in het dekseltje aan de zijkant zoals Ernst vermeld.

    Jan
     
  15. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.654
    Locatie:
    IJsselstein
    Er is een duidelijk constructie verschil tussen de 90 en de andere modellen! De 90 heeft een kegelvormige schuif bovenin de kop zitten welke dmv. een haakse overbrenging wordt gedraaid om afwisselend de inlaat-plug-uitlaat vrij te geven, deze kegel omvat de hele bovenkant van de verbrandingskamer. Heel anders is dit bij de 40/60 en 80 modellen hierbij zit er in de lengterichting van de motor een as met een timing kanaal die rechtstreeks door de tandriem wordt aangedreven en daardoor afwisselend de in- en uitlaat vrijgeeft.
     
  16. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.486
    Locatie:
    Hulshout België
  17. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.486
    Locatie:
    Hulshout België
  18. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.654
    Locatie:
    IJsselstein
    Die test, erg leuk om te lezen, is van de 90 en niet de latere serie.
     
  19. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Stellendam
    jef vindt dit leuk.
  20. beemstra

    beemstra The First Aviators

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    ...
     
    Laatst bewerkt: 21 jan 2020

Deel Deze Pagina