Brandstof motoren

Gaaf zeg! Bijzondere motorsteunen. Gek dat die links en rechts niet doorgetrokken zijn.
Komt zo meer spanning op het carter te staan? Hoewel die bouten door en door lopen....
Mooie Super Tigre carb er op. Snoepje XXL :worship:
 
Volgens Adrian Duncan's artikel zouden er in deze configuratie , met rc carbu en demper er slechts een tiental ( in .29 en .64 cil inhoud te samen ) gebouwd zijn , dan is het wel een zeldzame :cool:
Wat er ook instaat dat de krukassen niet al te best waren ( slecht of niet gehard ) :( en dat het veertje van de contactpunten zijn veerkracht verloor ,
bij klachten werd dit opgelost door Durham en zou het best een bruikbare goede motor zijn .

Groeten Jef
 
Maarja... mocht het asje niet zijn wat het moet wezen... hand van de meester steekt een nieuwe?

En... niet gebruiken is ook een optie.
Of bij uitzondering.
Blijft iets uit het verleden wat niet meer gemaakt wordt... zja...
 
Kwam ik pas tegen op het forum.
Een ouderwetse impeller voor een brandstofmotor.
Kon ik natuurlijk niet laten liggen.
Passende motor heb ik. Een 3.5 cc K&B. Natuurlijk nog wel schoonmaken.
En wanneer er tijd is het passende model er bij bouwen. (sorry dat hij op zijn kant staat maar had even geen zin om het aan te passen....)

Jan
 
:mad::mad::mad:Gatverdarrie kerel, wat vind jij toch altijd mooie spulletjes...:mad::mad::mad:

Geintje Jan, ik gun het je van harte en wauw wat een leuke vondst.

Ouderwetse vliegende frustratie, maar als het eenmaal functioneert, wel super-fun!
 
Het gaat per slot van rekening om het archaïsche gepiel... de weg er naar toe... Haha... heerlijk dat oude spul en de fraaie verpakkingen.
 
Ik blijf het leuk vinden dit soort dingen:)
Praktisch nut heeft het niet omdat het al lang achterhaald is maar het echte hobbyen haalt het wel naar boven:yes:
Ook aardig is dat de prijs er nog op staat. Ik denk 4500 Belgische Francso_O

Jan
 
Het gaat per slot van rekening om het archaïsche gepiel... de weg er naar toe...
Precies! Een E-fan aansluiten kan iedereen. Een wet fuel ducted fan afstellen is een van de vele vormen van zwarte magie die je verder uitsluitend nog op Jamaica en in de ontoegankelijke binnenlanden van donker Afrika vind....
 
Kwam ik pas tegen op het forum.
Een ouderwetse impeller voor een brandstofmotor.
Kon ik natuurlijk niet laten liggen.
Zo'n fan heb ik ook nog liggen. Wel niet helemaal de zelfde, ik heb de AK-40 voor een .40 (6,5cc) motor. Ik heb er op een show ooit eens één zien (en horen) vliegen. Om een beetje stuwkracht te maken moest hij vreselijke toeren maken, als ik me het goed herinner was dat rond de 22.000 omw/min. liefst nog wat meer. Op dat model was een Webra 6,5cc speed motor gebruikt met een achteruitlaat en resonantiepijp. Het geluid was "oorverdovend" en vliegen viel een beetje tegen. In een duikvlucht ging hij als de brandweer maar als hij dan up trok liep de snelheid er rap uit en was er meer geluid dan stuwkracht. Toen heb ik besloten toch voorlopig nog niet aan de bouw van een model te beginnen. Vorige week, vele jaren later, kwam ik die doos weer tegen en heb nu ergens plannen om er een elektromotor in te zetten. Maar ja, ik heb zo veel plannen. ;);)
 
Dat is eigenlijk exact wat ik verwacht en als me dat ooit lukt ben ik al heel blij:D
In begin jaren 80 had een clubgenoot een model gebouwd (Ik dacht een U2.....) maar een hoop toeren maar het ding kwam niet eens van zijn plek:( Die heeft toen de neus er afgezaagd en er een motor opgezet en toen vloog het wel.
Mijn verwachtingen zijn dan ook niet hoog maar wel een leuke uitdaging:)

Jan
 
Zeker een uitdaging. Maar om toch wat stuwkracht te krijgen moet je veel toeren maken. Vandaar dat ik nu aan een elektromotor denk, die maken vrij makkelijk heel veel toeren en maken weinig geluid. Niet dat het motor geluid veel problemen zal geven, de fan maakt ruim voldoende geluid van zichzelf. ;);)
 
Als je toeren wilt, moet je een automotortje nemen, die zijn ontworpen op 30K+ toeren. Kan lastig zijn om de fan gemonteerd te krijgen, maar in ieder geval is de motor geschikt (zij het niet al te lang, denk ik, maar niets is bestand tegen langdurig dergelijke toerentallen).

Toch, het wilde soms nog best wel vooruit hoor, zo'n brandstof DF:

 
Laatst bewerkt:
Toeren moet je sowieso met een autootje... Haha
Oi! Maar die torretjes pieken kort voor smering en koeling. Dus je moet ze nerveus rond jassen.
Ik zie het gejengel nog niet met de jet-föhn voor mijn ogen... haha

Ik denk dat de moderne fanschoepen ontwerpen stukken beter zijn?
 
Laatst bewerkt:
Oi! Maar die torretjes pieken kort voor smering en koeling. Dus je moet ze nerveus rond jassen.
Ik zie het gejengel nog niet met de jet-föhn voor mijn ogen... haha
Ja, ik denk serieus dat, mocht je een auto-motortje in een DF willen gebruiken, je geen plezier zult hebben van autootjes brandstof met maar 10~12% olie, maar dat je eerder richting de 20% moet gaan, en mischien zelfs wel wonderolie moet gebruiken.
 
IMG_20191216_0001.jpg


Curare 20 met een axiflo, deze combinatie vloog behoorlijk goed,wel veel herrie.
Dus Jan deze zal best vliegen.

Adrie.
 
Bekijk bijlage 346084

Curare 20 met een axiflo, deze combinatie vloog behoorlijk goed,wel veel herrie.
Dus Jan deze zal best vliegen.

Adrie.
Gaaf model en mooie foto Adrie:banana:
Dat geeft de burger moet!
De K&B die ik er voor heb is ook een toeren motor met achter uitlaat en 4 spoelpoorten.
Maar het zal nog wel even duren voor ik er tijd voor heb maar wat in het vat zit verzuurd niet.
Ook erg leuk wat er allemaal weer naar boven komt door dit draadje:thumbsup:

Jan
 
  • Like
Reactions: jef
Back
Top