Bouwvwerslag Smit Nederland 1:50 Scratch Build

Hoi Sjoerd, Wat mooi dat je met het rompje aan de slag gaat. Ik hoop dat het andere rompje goed aan gekomen is, ik ga het project zeker volgen. Grt
 
Hoi Sjoerd, Wat mooi dat je met het rompje aan de slag gaat. Ik hoop dat het andere rompje goed aan gekomen is, ik ga het project zeker volgen. Grt
Dank je Berend. Stil zitten is ook zo wat. Blij dat ik deze heb om de tijd op te vullen tot het nieuwe project. De SMIT Nederland probeer ik zo low budget mogelijk te maken. Het andere rompje is goed aangekomen hoor, de nieuwe eigenaar ook enthousiast. Komt wel goed.
 
Hey Sjoerd, kan je even opmeten wat de breedte van de drum reep moet zijn voor de Smit, ik heb heel wat geïnteresseerden in hoe je dat maakt, misschien kan ik het een aan het andere kopellen...
 
Hey Sjoerd, kan je even opmeten wat de breedte van de drum reep moet zijn voor de Smit, ik heb heel wat geïnteresseerden in hoe je dat maakt, misschien kan ik het een aan het andere kopellen...
Hey Jan
Ik ga morgen even wat proberen uit te vogelen. Ik ben natuurlijk hopeloos verwend met digitale tekeningen, echter van de Smit Nederland bestaan die niet, althans ik heb ze niet in mijn bezit. Wat ik wel heb, is een kopie van een tekening ( geen PDF) 1:50, echter daar staat natuurlijk niet alles op en alles is niet heel duidelijk. Verder heb ik nog een aantal foto's. Ook niet digitaal. Ik ga kijken of ik iets op papier kan krijgen voor je.
 
Tja, blijft een beetje een ondergeschoven kindje, maar heb weer een paar dingetjes gedaan. Kan nog niet aan mijn nieuwe project beginnen, vandaar. Blijf lekker bouwen, maar alles gaat niet op de foto. Heb de ankerlier zo goed als gereed.
2020-01-11 12.19.15.jpg


2020-01-11 12.19.30.jpg


En een overzichtje wat ik reeds gemaakt heb op het dek. Ook het onderste deel van de opbouw gemaakt.
2020-01-11 12.19.43.jpg


Onderdelen op het afneembare achterdek.
2020-01-13 12.39.31.jpg


Hier is te zien waar ik de deling heb gemaakt. Meestal wordt het complete achterdek met opbouw afneembaar gemaakt. Echter wilde ik de crucifix achter de sleeplier vast hebben zitten op de romp zodat deze er niet afgetrokken kan worden met de complete opbouw, mocht er iets misgaan met het slepen. Als het echt misgaat , verdwijnt nu het complete schip onder water.:(
2020-01-13 12.39.48.jpg


Ik kwam nog in bezit van een paar (onduidelijke) foto's van het onderwaterschip. Hierop zag ik vaag waar de inlaatkasten voor het koelwater zaten. Staat nergens op mijn tekeningen dus heel blij mee. Ik heb ze gemaakt met de freesmachine van Styreen.

2020-01-14 17.05.56.jpg


En vervolgens gaten in de romp en de roosters gemonteerd. Was er best tevreden over tot ik een berichtje kreeg dat de rooster niet op deze manier, maar 90 graden gedraaid moest worden. Dus wat nu de horizontale lijn is moet de verticale worden. Even 90 graden draaien gaat niet, want de spijlen van het rooster moeten wel horizontaal lopen. Dus roosters gesloopt, nieuwe roosters gemaakt en weer gemonteerd. Van de nieuwe situatie geen foto gemaakt, maar komt nog wel een keer.
2020-01-14 17.07.04.jpg


Het dek is inmiddels definitief gemonteerd en afgewerkt. Ook een beginnetje gemaakt met de Sleeplier. Hier de SB kant van de Fundatie.
2020-01-19 14.47.28.jpg


Ook de drum is inmiddels gemaakt. Combinatie van messing en Styreen.
2020-01-19 14.47.49.jpg


En een klusje waar ikzelf niet zo veel lol aan beleef. Het uitzoeken en aftekenen is leuk maar die kleine stutjes….. denk dat mijn vingers te dik zijn. Maar even op de tanden bijten. Als de stutten geplaatst zijn, kan het boeisel er op en de potdeksels. Dan nog wat kleine dingetjes aan de buitenkant en dan zou de romp in principe in de kleur kunnen. Het mooiste zou zijn dat ik het schip weg kan zetten in de kleur, voordat ik met het nieuwe project start. We gaan het beleven.
2020-01-19 14.46.34.jpg


Tot de volgende keer.
 
Zag iets terug je opmerking over de epoxy.
Als je er aerosil aan toevoegt wordt het druipen een heel stuk minder.
De epoxy blijft dan beter staan.
Je kan er ook stewatix of katoenvlokken bij doen.
Krijg je een hele sterke lijm.
Is alleen niet zo lekker te schuren dus beter aan de binnenkant gebruiken.
Daar valt het minder op.
 
Zag iets terug je opmerking over de epoxy.
Als je er aerosil aan toevoegt wordt het druipen een heel stuk minder.
De epoxy blijft dan beter staan.
Je kan er ook stewatix of katoenvlokken bij doen.
Krijg je een hele sterke lijm.
Is alleen niet zo lekker te schuren dus beter aan de binnenkant gebruiken.
Daar valt het minder op.

Dank voor je reactie Reneke. Het aanlengen van epoxy met katoenvlokken is mij bekend. Als ik de epoxy gebruik als lijm, verdik ik het ook met deze vlokken. Afhankelijk van de lijmjob met meer of minder vlokken. Ik gebruik het incidenteel ook voor plamuren, door er meer vlokken in te verwerken. Is inderdaad slechter te schuren. Liever gebruik ik een 2K plamuur.
 
Hallo allemaal,
Alle stutten zijn geplaatst en de verschansing geplaatst. Eerst met wat dun karton uitslagen gemaakt en vervolgens uitgesneden uit 0,5 mm styreen. Daarna de verschansing tegen de stutten en met een penseeltje met thinner vastgezet.
P1010019.JPG


P1010020.JPG


Vervolgens de potdeksels aangebracht. Ook uitgesneden uit Styreen. Daarna 5 Fearleads gemaakt uit styreen en aan de achterkant de eerste er in gemaakt. Ook de spuigaten eruit gefreesd met de Dremel.
P1010022.JPG



Ook aan beide zijden nog een halfronde slijtstrip geplaatst. Ik neem aan dat dit een slijtstrip is. Als iemand weet wat het anders is, ik houd me aanbevolen. Overigens is hier ook het vernieuwde inlaatrooster te zien, om het gat van de vorige inlaat (deels) weer dicht te maken een plaatje styreen er in gezet.


P1010023.JPG



De achterste Fearleads gemonteerd.
P1010024.JPG


En ook de voorste drie stuks gemonteerd.
P1010025.JPG

Weer een aardig stukje opgeschoten. Tot de volgende keer.
 
Eerst met wat dun karton uitslagen gemaakt en vervolgens uitgesneden uit 0,5 mm styreen.
Een halve millimeter?
Vind je dat niet heel dun?
Redelijke kans dat het gaat "trekken" tussen de verschansings steunen........

De dingen die jij "fairleads" noemt, noemt men meestal kluisgaten... ;)

fairleads_1.jpg

Dit noemt men over het algemeen "fairleads"
 
Sjoerd, 1/2mm voor je verschansing vind ik ook érg dun. Voordeel: je hebt de vorm er nu mooi inzitten.
Waarom niet opdikken tot een millimeter of twee?
Véél steviger. En je hoeft er niets van te zien; een beetje plamuur in de spleten (of ABS-vuller: aceton met ABS-snippers) en het is, na een lichte schuurbeurt, strak.
 
Een halve millimeter?
Vind je dat niet heel dun?
Redelijke kans dat het gaat "trekken" tussen de verschansings steunen........

De dingen die jij "fairleads" noemt, noemt men meestal kluisgaten... ;)

Dank voor je reactie Adam.
Wat betreft de dikte van de verschansing, mogelijk heb je gelijk, je hebt wat dat betreft meer ervaring dan ik. Reden waarom ik het heb gedaan is om zo weinig mogelijk gewicht bovendeks te hebben. Het totale gewicht van het schip moet laag blijven. Wat betreft de benaming van de kluisgaten, ach, ik hoor wel eens wat en heb verder weinig nautische kennis. Maar wordt steeds wijzer, dat dan weer wel.;)
 
Sjoerd, 1/2mm voor je verschansing vind ik ook érg dun. Voordeel: je hebt de vorm er nu mooi inzitten.
Waarom niet opdikken tot een millimeter of twee?
Véél steviger. En je hoeft er niets van te zien; een beetje plamuur in de spleten (of ABS-vuller: aceton met ABS-snippers) en het is, na een lichte schuurbeurt, strak.

Jij ook bedankt voor de reactie Roel. Zie ook mijn reactie naar Adam. Ik probeer, indien mogelijk, zoveel mogelijk de diktes van het materiaal op schaal te maken. Dat lukt natuurlijk nooit exact. 0.5 mm betekent een dikte van 25 mm. 2 mm zou een wanddikte van 100mm zijn. Met name bij de spuigaten is een 2 mm dikke wand geen gezicht. Een ander zou het misschien niet zien, maar ik wel:(. Als ik het al zou opdikken, wat ik niet ga doen, kan het niet aan de buitenkant. Daar heb je nu een rand zitten. Deze zou verdwijnen als ik de buitenkant zou opdikken. Ook het potdeksel zou dan meer naar buiten geplaatst moeten worden. Andere optie zou zijn om dit aan de binnenkant te doen. Dat zie ik ook niet zitten. Je gaat het toch zien. Let wel, de reacties worden zeer op prijs gesteld, maar ben een beetje eigenwijs en in dit geval volg ik dus mijn eigen weg. Tegen de tijd dat ze te water gaat zullen we het wel beleven.
 
Hallo allemaal,
Alle stutten zijn geplaatst en de verschansing geplaatst. Eerst met wat dun karton uitslagen gemaakt en vervolgens uitgesneden uit 0,5 mm styreen. Daarna de verschansing tegen de stutten en met een penseeltje met thinner vastgezet.Bekijk bijlage 351776

Bekijk bijlage 351777

Vervolgens de potdeksels aangebracht. Ook uitgesneden uit Styreen. Daarna 5 Fearleads gemaakt uit styreen en aan de achterkant de eerste er in gemaakt. Ook de spuigaten eruit gefreesd met de Dremel.
Bekijk bijlage 351778


Ook aan beide zijden nog een halfronde slijtstrip geplaatst. Ik neem aan dat dit een slijtstrip is. Als iemand weet wat het anders is, ik houd me aanbevolen. Overigens is hier ook het vernieuwde inlaatrooster te zien, om het gat van de vorige inlaat (deels) weer dicht te maken een plaatje styreen er in gezet.


Bekijk bijlage 351779


De achterste Fearleads gemonteerd.
Bekijk bijlage 351780

En ook de voorste drie stuks gemonteerd.
Bekijk bijlage 351781
Weer een aardig stukje opgeschoten. Tot de volgende keer.


Wauw! De kluisgaten die je gebruikt hebt; zelf gemaakt?
 
Bedankt voor je reactie Mauricc03, inderdaad zelf gemaakt. Is wel wat werk maar Styreen laat zich goed bewerken. Dremel met het juiste freesje maakt het allemaal wat gemakkelijker.
 
Back
Top