Brandstof motoren

Heb de Fox25 rc al eerder voorbij zien komen, maar mijne heeft een iets andere uitlaat of zou dit niet zo horen?
CBFB85B9-62DD-4CCC-BCA2-64D85A69D295.jpeg

7B341271-1406-4334-A5A8-C8A1B6DD930F.jpeg
 

Bijlagen

  • 66EF485E-DEEF-4E82-A04A-BB8E4C31F1B0.jpeg
    66EF485E-DEEF-4E82-A04A-BB8E4C31F1B0.jpeg
    137 KB · Weergaven: 178
  • 045B2404-90AB-4DD6-88A3-84E0F7F99F88.jpeg
    045B2404-90AB-4DD6-88A3-84E0F7F99F88.jpeg
    160,4 KB · Weergaven: 181
Dat is een "venturi uitlaat" en die hoort zo. het idee hierachter was dat de propwind en de vliegwind door de open voorkant naar binnen gaan. De buis is iets korter dan de lengte van de uitlaat zodat de luchtstroom achteraan meer "ruimte" krijgt. Dit is een soort van verturi en de uitstromende lucht neemt de uitlaatgassen mee. Die worden er "uitgezogen".
Het effect was minimaal maar het maakt wel een boel geluid. In 1979 was deze uitlaat bij ons op de club al niet meer toegestaan vanwege dat geluid. De grens waar we niet boven mochten komen was toen nog 83dBA op 7m. Dat was met deze uitlaten niet haalbaar, zeker niet op een 10cc. :rolleyes:
 
Nooit zo begrepen wat nu precies de gedachte achter die venturi-uitlaten was, ik denk om eventuele tegendruk te minimaliseren, maar wat het ook was, het werkte niet echt, volgens mij zijn dat soort uitlaten ook niet heel erg lang "in de mode" geweest...
 
Dat is een "venturi uitlaat" en die hoort zo. het idee hierachter was dat de propwind en de vliegwind door de open voorkant naar binnen gaan. De buis is iets korter dan de lengte van de uitlaat zodat de luchtstroom achteraan meer "ruimte" krijgt. Dit is een soort van verturi en de uitstromende lucht neemt de uitlaatgassen mee. Die worden er "uitgezogen".
Het effect was minimaal maar het maakt wel een boel geluid. In 1979 was deze uitlaat bij ons op de club al niet meer toegestaan vanwege dat geluid. De grens waar we niet boven mochten komen was toen nog 83dBA op 7m. Dat was met deze uitlaten niet haalbaar, zeker niet op een 10cc. :rolleyes:
Bedankt Ernst voor de uitleg, deze is duidelijk van voor mijn tijd als modelbouwer. Het is ook niet de bedoeling dat hij ooit nog op een model komt te staan maar is een mooie voor de verzameling.
 
Sorry.... kan er niet op bieden (zit voor mij gewoon weinig tot geen handel in en zelf kan ik er niks mee).
Kan hooguit aanbieden aan de eventuele koper, om ze tegen kostprijs om te bouwen naar benzine.
Leuk voor op een Charter, Taxi of Westerly o.i.d.
 
Vox had een tijd lang van die uitlaten. Vond dat er altijd speciaal uitzien.
Een Vox 10cc uitlaat is op een 6,5 of 7,5 cc opmerkelijk stil...
Vorig jaar getest gezien, op een oude Puma was het geloof ik...

Idd, bij mijn 25RC is ie al dicht. Dat is er een van vroeg 1970...
Ooit bedoeld voor de Westerly.

@beemstra... best nog geliefd. Zeker op twinns als je zo aan zou bieden, de twee.
Ik heb er al twee... Maar dat is Surpass... En 1 ervan moet weer in een... met veel nieuwe onderdeeltjes.

Marktplaats of RC-Networks?

Gr Bas
 
Hier ben ik wel jaloers op!
Ik mis een carb hier thuis, een propmeenemer (die van een ASP 10cc past), een koelelement
en de kop-shim. De kop bestaat uit wee delen. De carb is een schuivende, maar niet zo als de Guillotine
van Weber, heeft wel iets weg van die van HB.

Mijn drijfwerkje is nog als nieuw. Lagers zijn zeer robuust uitgevoerd. Italianen kunnen motoren bouwen als de beste.
Spul is bij OPS nog te bestellen in Italië, niet aan toe gekomen.
Is ook niet een onbetaalbaar.

Mijn RE heb ik geruild tegen een Saito FA 30, met open rockers... ach ja...
Dat was een goeie daad... en heeft plechtig beloofd deze op een Delta scheurijzer te zetten.
Is ook aan hem besteed. Vliegt ook maar 1 modus. Meskant 20cm boven de grond over een lengte van 100 meter...
Soms schiet de twijfel nog wel eens toe... gedane zaken... afsluiten...

Motor is een powerhouse. Prachtige aanwinst!
Nope! Propmeenemers niet geel. Kan een hobby actie zijn geweest.

IMG_5503.jpg


Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Daar zitten zo te zien een paar knappe machientjes bij (qua merk/type, mischien zijn ze qua conditie wel helemaal uitgewoond?).

Leuke vondst in ieder geval.
 
Een rare eend in de bijt , op zich een gegeerde motor , de Typhoon R.250
Maar met een membraaminlaat op het carterdeksel plus de "gewone" inlaat :eek::confused:
RAAR , zal waarschijnlijk een huis tuin en keuken probeersel zijn :rolleyes:o_O

DSCN6543.JPG


Groeten Jef
 
Ziet er raar uit maar is, voor die tijd, nog niet zo vreemd. Ergens begin 70 er jaren was bij de motorcross de Puch heer en meester met, je raad het al, een zuiger gestuurde inlaat in combinatie met een membraan. Lijkt mij dus een vorm van copieer gedrag.
 
  • Like
Reactions: jef
Back
Top