Voortzetting bouw Smit Enterprice!

Lol, ja bijna alles is te groot, ik heb het beginstuk van de uitschuifmast al moeten vergroten om de andere motortjes er in te krijgen. Is wat lomp maar ach de boot ook :)
Ik denk dat het gaat lukken maar fingers krost o_O
Grt peter.
 
Schuifmast lukt, echter moet ik wachten op onderdelen, en een uitschuifstuk is kapot gegaan. Dus die moet even wachten.
Vandaag mn 6 aaa ni-mh batterijen binnen gekregen voor het sloepje, was bang dat het te zwaar zou worden maar nee.
Dus daarmee verder knutselen :)
20200123_185003.jpg


Grt peter
 
Het is wat proppen in het sloepje maar het past, nu wachten op de ontvanger.
20200123_200524.jpg

Grt peter
 
Ik heb na veel strukkelingen de kraan zo ver dat hij zonder problemen draai :)
Ding moet nog afgewerkt worden, kabeltjes netjes in hoesjes en zo, maar hij doet wat ik wil.
Filmpje word te lang maar toon wat foto,s.
IMG-20200130-WA0024.jpeg
IMG-20200130-WA0022.jpeg
IMG-20200130-WA0020.jpeg
IMG-20200130-WA0016.jpeg
IMG-20200130-WA0014.jpeg


Er komt nog een lier op te zitten met een sleepcontact waardoor ik een magneet kan bedienen zodat ik de sloep overboord kan zetten en weer binnen kan halen :)



Grt peter
 
  • Like
Reactions: k-k
Peter,
Het tonen van foto's laat zien dat het werkt. Ik ben altijd benieuwd, hoe/waarom het werkt.
Op de foto is op de uitlegarm een reductie motor te zien
Misschien verkeerd, maar drijft deze een schroefspindel aan?
Zo ja, hoe heb je dan voor elkaar gekregen, dat er twee delen uitschuiven?
Ik ben benieuwd naar je oplossing, daar ik deze misschien kan gebruiken in mijn restauratie project:
https://www.modelbouwforum.nl/threads/theodor-heuss-rettungskreuser.267619/#post-3992473
Namelijk het uitzetten van de bijboot ver buiten de dokdeur.
 
Laatst bewerkt:
Het is idd een reductie motortje die een trapesium draad laat draaien, aan het 2e deel zit er ook eentje die het derde deel bedient. Dat heeft me vele uurtjes gekost en 3x nieuwe delen maken. De moeilijkheid is om het zo te maken dat het ook weer uit elkaar kan. De passing dat het past is ook niet makkelijk, herhaldelijk kinder ziektes vast lopen en zo.
Als ie weer uit elkaar is zal ik er foto,s van maken.
Grt peter.
 
Ik moest wat snellere motortjes in mijn uitschuif mast maken daar het veel te langzaam ging.
Direct foto,s gemaakt.
20200201_161941.jpg

2e deel en derde deel, in het derde deel zie je onder het puntje en de pom moer een opening zitten. Daar gaat de trapezium draad in van deel 1, die moet ergens blijven bij ingeschoven stand. Wel een punt aan slijpen ander botst ie tegen deel drie aan.
Deel 2 en drie in elkaar.
20200201_162235.jpg


20200201_162358.jpg

Hier zie je dat het trapeziumdraad net over de motor van deel 2 gaat, die dan bij inschuiven in deel 3 schuift.
20200201_165053.jpg

En hier de volledigge mast in ingetrokken stand met de lier aan deel 1.
Grt peter
 
Vandaag mn bedachte terwater lating van de sloep getest (figuurlijk).
Op de motorkist van de sloep heb ik een staal plaatje gelijmd (uit deksel oude boor houder) zodat de magneet daar op vast kan klikken. En dat doet ie perfect, dus kijken of de kraan hem tild. Bootje weegt 360 gram. En zonder probleem met het omhoog halen van de mast bungelde de sloep aan de kraan. Draaien naast de boot en met de lier laten zakken.
En in gedachte een plons :)


Grt peter.
 
Op de motorkist van de sloep heb ik een staal plaatje gelijmd (uit deksel oude boor houder) zodat de magneet daar op vast kan klikken

In elk geval heb je een volger van dit idee. Het lijkt mij ideaal om de bijboot van de Theodor Heuss uit te zetten en binnen te halen. Alleen in mijn geval een kleine magneet op de boeg van de bijboot en een stroomspoel op het uitzet mechanisme. Door wisselen van de stroomrichting zal deze de magneet aantrekken of afstoten.
 
Peter,

Mijn uitschuif mast.
Was het de buurman,
of jij zelf,
die hem in elkaar gezet heeft.
Ziet er goed uit.

Willum
 
Vandaag alles aangesloten en getest. Ook filmpje van gemaakt, wel even wennen aan de bediening maar komt goed.
Verder moet er nog wat gesleuteld worden aan bepaalde delen. En kijken hoe ik het kan beveiliggen, wat te ver draaien heet knak kapot.

Grt peter.
 
Back
Top