Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dat vraag ik mij dus echt af, Joost. Ik denk dat je met carbon aan de binnenzijde zeker stijfheid toevoegt. het is en blijft sandwich en wordt dus sowieso erg stijf. stijver dan een volcarbon romp. met glas aan de buitenzijde is de buitenzijde iets minder stijf, maar door de carbon aan de binnenkant is de combinatie in mijn ogen nog steeds stijver dan met glas alleen. Ook is carbon niet goed bestand tegen puntbelasting. daarin is glas weer beter. glas aan de buitenkant zou in die zin dus prima zijn. Het probleem is - denk ik - dat je die stijfheid helemaal niet nodig hebt, en dus alleen het nadeel van het extra gewicht.ARD, dat was toch nog niet de definieve versie die je per ongeluk er op gezet hebt ?
Ik zou ook wel een discussie willen beginnen over balsa, en dan "versterken" met glas of carbon. Je bent dan een sandwich aan het maken. Aan 1 kant carbon erop is niet erg efficient, aan 2 kantenwel. Het balsa fungeert dan als afstandshouder. Als je het maar aan 1 kant doen lijkt me glas netzo goed. Bedenk ook dat de spanten harde plekken zijn.
ARD hoe denk jij daarover?
ARD, dat was toch nog niet de definieve versie die je per ongeluk er op gezet hebt ?
Ik zou ook wel een discussie willen beginnen over balsa, en dan "versterken" met glas of carbon. Je bent dan een sandwich aan het maken. Aan 1 kant carbon erop is niet erg efficient, aan 2 kantenwel. Het balsa fungeert dan als afstandshouder. Als je het maar aan 1 kant doen lijkt me glas netzo goed. Bedenk ook dat de spanten harde plekken zijn.
ARD hoe denk jij daarover?
dat soort reacties maar op het draadje Marblehead constructie. daar kunnen we eindeloos verder discussiëren.Hay, nog even over Equation. Omdat Frank Russel een plaatje gaf met bovenaanzicht, zijaanzicht en een indicatie van de spantvorm, ben ik maar wat gaan proberen in Delftship. Dan kom ik voor de romp op een deplacement van ca 4250 gr. Daar komt nog het volume van roer, vin en loodje bij, zeg ca 540 gr. Dan kom je op een totaal deplacement van 4800 gr. Dat plaatje op FR's website zegt 4.6-4.8 kg. Dat lijkt dus te kloppen voor het totale deplacement. Dan kan je zelf uitrekenen of je dat met de gekozen bouwwijze een voldoende zwaar loodje kan realiseren.