Bouwverslag M-klas Minki

Discussie in 'Bouwverslagen Zeilschepen' gestart door Ard, 2 jul 2019.

  1. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    335
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Hay,
    Ja, na 2 trials en de nodige observaties krijg je toch de onbedwingbare neiging om Delftship op te starten.Met Minky-raised-bow nu voorzien van een steilsteven en (weer) meer boeghoogte.
    Dus deze is nog kersvers...
     
  2. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Vlaardingen
    ARD, dat was toch nog niet de definieve versie die je per ongeluk er op gezet hebt ?

    Ik zou ook wel een discussie willen beginnen over balsa, en dan "versterken" met glas of carbon. Je bent dan een sandwich aan het maken. Aan 1 kant carbon erop is niet erg efficient, aan 2 kantenwel. Het balsa fungeert dan als afstandshouder. Als je het maar aan 1 kant doen lijkt me glas netzo goed. Bedenk ook dat de spanten harde plekken zijn.
    ARD hoe denk jij daarover?
     
  3. Roelvaneerd

    Roelvaneerd

    Lid geworden:
    26 dec 2019
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Eindhoven
    Heren, waarom zou je dan niet een romp vacuumvormen?
    Je kan dan met Polycarbonaat werken. Het is super licht en super sterk. Het oppervlak is spiegelglad, en het is erg goed te verlijmen.
    Je zou dan een frame voor je mast, kiel, en roer kunnen maken van CF plaat (denk aan drone frames), en in de romp lijmen.
    Het enige wat je nodig hebt is een "golden sample" romp, en een vacuumtafel.
     
  4. Hay

    Hay

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Muiden
    Dat vraag ik mij dus echt af, Joost. Ik denk dat je met carbon aan de binnenzijde zeker stijfheid toevoegt. het is en blijft sandwich en wordt dus sowieso erg stijf. stijver dan een volcarbon romp. met glas aan de buitenzijde is de buitenzijde iets minder stijf, maar door de carbon aan de binnenkant is de combinatie in mijn ogen nog steeds stijver dan met glas alleen. Ook is carbon niet goed bestand tegen puntbelasting. daarin is glas weer beter. glas aan de buitenkant zou in die zin dus prima zijn. Het probleem is - denk ik - dat je die stijfheid helemaal niet nodig hebt, en dus alleen het nadeel van het extra gewicht.
    Maar het is toch een uitdaging om eens te doen.
    Ik heb nog een ander idee, maar daar moet ik ook eerst voor gaan wegen en rekenen.
    zoals gezegd; eerst de IOM's afbouwen, dus ik ga nu mijn hok in
     
  5. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    335
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Foutje Joost, het was de definitieve versie, maar ik heb er geen probleem mee verder.

    Om op de huid terug te komen.Het huid oppervlak van Minky is bijna 40 dm2.
    Ik heb wel eens wat gewichten bepaald:
    3 mm balsa weegt 4 gr/dm2, de huid, exclusief lijm, dus 160 gram
    3 mm balsa met 1 laag glas-epoxy ca 8 gr/dm2
    3 mm balsa met beide zijden glas epoxy 12 gr/dm2
    Verder heb ik met Spetter ervaren dat de huid , met 1 laag glas van 100 gr alleen op de buitenkant ,nauwelijks impact strength heeft, een deukje zit er zo in .Dus water achter je epoxy etc..Het blijft een beurse plek.
    Kortom een balsa glas laminaat levert wel een stijve schaal maar met lage impact strength.
     
    reneke100 vindt dit leuk.
  6. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    144
    Locatie:
    Amsterdam
    Bij mijn Manta (iom) heb ik 3mm balsa gebruikt en buiten 2 lagen 100gr (bij de romp ) en binnen strookjes 100gr als "spanten" en rond kiel/ roer versterking en met 25gr er over als afdichting.
    Dek is ook 3mm balsa met 1 laag 100gr aan de buiten kant (idd zoals Ard al melde kwestbaar voor deukjes :( ) en 25gr binnen met versterking 100gr van neus naar mast. Romp en dek los zonder inhoud waren 338gr (98.5cm) .
    Als ik dat naar 128cm lengte breng kom ik op zo'n 440gr voor een zelfde losse romp en dek.
    Maar dan komt nog het binnen werk ; kielkast mastbox roerkoker "electronica plank" en romp/dek verbinding plus wat versterkingen en zit je zo op 600gr PLUS voor een komplete romp zonder iets!

    Zoals ik al aan gaf in mijn Manta draadje viel het me erg tegen wat dat binnenwerk en de montage romp/dek aan gewicht er bij bracht ,dit moet lichter kunnen denk ik.

    Ik heb nog een vacuum pomp staan die ik gebruik voor het maken van kite/surf boards/foils Mischien dat ik dit keer met mallen en die pomp ga werken.

    Maar eerst maar eens mooi M ontwerp vinden of toch nog maar een keer een iom bouwen (daar van heb ik nog een paar mooie ontwerpen liggen)
     
  7. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    335
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Verwijzend naar mijn eerder genoemde getalletjes nog het volgende :
    Voor Minky kom ik daarmee op een huidgewicht van 40*8=320 gram.
    Tevens had ik voor de montage van de spanten op de bouwplank de hele reut van spanten,vinbox en mastkoker gewogen en kwam op 150 gram.
    Voeg daarbij lijm en nog wat los houtwerk zoals kielbalkje en berghouten etc kom ik rond de 500 gram.Precies het gewicht na losmaken van de bouwplank.
    Bij minky was dat ca 510 gr en bij Spetter 485.
    Ik vermoed daarom dat een balsahouten romp rond de 400 gram onhaalbaar is, laat staan voor een impact bestendige.

    Nadat het dek was gemonteerd stond de schaal zelfs al op 765 gram!
     
  8. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    410
    Locatie:
    Almere
    Impact bestendig. wedstrijdzeilen.

    Met mijn prachtige red cedar IOM heb ik ongeveer 10 wedstrijden gevaren.
    De boot is binnen en buiten voorzien van een laagje glas.

    De romp heeft een fors aantal krassen en deuken opgelopen.
    Het ergste waren een paar BB- SB aanvaringen. Door de kracht van de aanvaring is het glas plaatselijk losgekomen van de romp. Dat leverde een paar lelijke plekken op. Het hout was niet gekraakt.
    Heb nu de romp ver terug geschuurd en weer van een aantal laklagen voorzien.
    Het resultaat is wel OK, maar het mooie is ervan af.

    De boot gaat nooit meer een wedstrijd varen, daarvoor heb ik nu een kunststof Slice

    groet
    Wim
     
  9. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hay, nog even over Equation. Omdat Frank Russel een plaatje gaf met bovenaanzicht, zijaanzicht en een indicatie van de spantvorm, ben ik maar wat gaan proberen in Delftship. Dan kom ik voor de romp op een deplacement van ca 4250 gr. Daar komt nog het volume van roer, vin en loodje bij, zeg ca 540 gr. Dan kom je op een totaal deplacement van 4800 gr. Dat plaatje op FR's website zegt 4.6-4.8 kg. Dat lijkt dus te kloppen voor het totale deplacement. Dan kan je zelf uitrekenen of je dat met de gekozen bouwwijze een voldoende zwaar loodje kan realiseren.
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2020
  10. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Vlaardingen
    Sorry ARD, over de Equation, maar nu weer verder met jouw boot ?
     
  11. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    335
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Gisteren weer eens gevaren op de roeibaan en er stond nog steeds een flinke wind .Regelmatig een duik.Maar het verschil met mijn andere boot , Spetter, is dat deze laatste bij een duik echt bleef staan , gewoon gefixeerd.
    Maar Minki 'huppelt' ; ze duikt, maar door het volume van het (hogere) bovenwaterschip , de buiskap en waarschijnlijk door de V-spanten richt ze zich weer even op, duikt weer en zo gaat dat door met behoud van snelheid.
    Leuk om te zien maar geen tijd om te filmen, helaas.
    Maar nog steeds lekkage.Bij een vlot in de luwte de boot vertikaal ingedompeld en hoorde idd water naar binnen sijpelen.
    Bleek een minuscuul spleetje op de knik van de buiskap te zijn.Dus weer wat te doen!

    Die Equation : zeker kat-in't-bakkie voor je in Delftship met al die halve cirkels en vertikale huid;)
     
  12. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    144
    Locatie:
    Amsterdam
    Mooi dat je het lek gevonden hebt Ard , zo'n naadje lijkt me met zo'n prachtige houten boot idd lastiger te vinden.
     
  13. Roelvaneerd

    Roelvaneerd

    Lid geworden:
    26 dec 2019
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Eindhoven
    Ard, geen lekkage meer door de roerkoning?
     
  14. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    335
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Ja, dat is opgelost, met een kleine O-ring van 3×1.5 mm om de roerkoning van 4 mm .
    Hij draait wat stroever, maar de servo heeft er geen probleem mee...
     
  15. Hay

    Hay

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Muiden
    dat soort reacties maar op het draadje Marblehead constructie. daar kunnen we eindeloos verder discussiëren.
     

Deel Deze Pagina