Renovatie van een Inga IV

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Bert V, 20 feb 2020.

  1. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Bedankt rodegr en ja, die had ik al langer geleden, voordat ik mijn Inga had, gevonden.
    Het filmpje wat erop staat vindt ik heel leuk en geeft een goed beeld van de originele Inga.

    Edit 12-03-2023: Onderstaand was echt een gaaf filmpje, maar helaas heeft de eigenaar, of de plaatser ervan, een poosje geleden besloten het filmpje toch van internet te halen :(.

     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2023
    MarcT en k-k vinden dit leuk.
  2. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg van het renovatieverslag.

    Afgelopen weken heb ik weer het nodige aan de Inga kunnen doen.
    Zo heb ik de opbouw van een volledige nieuwe fineer laag voorzien.
    Maar wat een werk was dat zeg :eek:, hoewel het op de nerven inscheurt waar je bij staat heb ik gelukkig niets opnieuw hoeven te doen en zit alles er naar mijn zin op ;).
    Het meeste werk was wel, het weer precies op maat maken van de raamsponningen.
    Met zijn verzonken kozijnrandje van max 1 mm per kant, ging dat uiteindelijk - niet snel maar wel goed gecontroleerd en op zeker - het beste met een klein fijn diamant freesje.

    [​IMG]

    [​IMG]
    De bouwer van dit schip heeft destijds - om binnen wat extra ruimte te winnen - de kuipvloer gelijk met de (zit)bankhoogte gemaakt.
    Volgens mij (of in elk geval nu) was dat niet echt nodig en verander ik dat weer naar een meer realistisch ogende kuip.
    Zo krijgt de schipper en zijn bemanning weer ruimte om te zitten en indien nodig de benen normaal te kunnen strekken.

    Het op maat schuren en afwerken van dit fineer gaat het beste met een schuurblokje en korrel 400.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Met het vloertje eruit kan ik mooi meten hoe diep de nieuw te maken kuip mag worden.
    Daarbij moeten toch nog wel enkele kleine aanpassingen onderdeks gedaan worden, maar deze zijn goed uit te voeren.

    [​IMG]
    De nieuwe kuip.

    [​IMG]
    De banken moeten hier nog gefineerd worden, daarna komen er iets van (kunst)leren kussens op en ook moet er nog een nieuwe stuurstand en deurtjes naar het vooronder gemaakt worden.

    [​IMG]
    Het dak van de stuurhut wil ik straks ( net als bij mijn stoomsloep Victoria) wit maken en is daarom niet met fineer behandelt.


    [​IMG]
    Op de zijkant van de stuurhut (of kap) zaten een paar navigatie lampen (nu eentje liggend op dek) die misschien aardig op een snel speedbootje zou staan, maar hier absoluut niet thuis horen. Daarom maar gelijk een paar beter passende navigatie bakken gemaakt.

    [​IMG]
    Ook een paar sets handgrepen voor op de opbouw gemaakt.
    Deze waren eerder van een stukje overmaatse (messing) draad gemaakt en waren in mijn ogen foeilelijk.

    [​IMG]

    De bouw van een Tender;

    [​IMG]
    Op enig moment ook bedacht en besloten dat er op een lange afstand zeiler als deze een Tender thuis hoort.
    De overweging was; moet het een soort opblaasboot met buitenboord motor of een houten roei-jol worden?
    Gezien wat ik in mijn voorradje materialen had liggen is het voorlopig de laatst genoemde geworden.
    Na wat schaalberekening en met kartonnen malletjes gestoeid te hebben kwam er dit modelletje uit.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Nu nog een sleepoogje er op maken, een paar peddels, een dun laagje epoxy en blanke aflak aanbrengen.
    Zo kan hij straks bij rustig weer ook nog als een grappig sleepje achter de boot gehangen worden.

    [​IMG]

    Tot zover weer even en wordt vervolgt.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2020
    Mabo, M@rcel, pentip en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wordt mooi Bert! Houd even in de gaten dat die houten handrails straks het licht van de boordlichten niet afdekt. Die losliggende lamp is misschien iets voor een ander project. Succes verder! Gr. Klaas.
     
    Bert V vindt dit leuk.
  4. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Daar had ik al aan gedacht Klaas, maar de handrails is eigenlijk niet het enige probleem voor de navigatie verlichting, wat dacht je van de fok of Genua :eek:?
    De boordlichten hadden dus eigenlijk - zoals wel vaker gebruikelijk is - aan de preekstoel gemoeten, maar dat zag ik even nog niet zo zitten (ik weet niet of ik onder het voordek kan komen om te bedraden).​
    Als het moet is alles te maken, maar voor de rest vond ik dit ook gewoon mooier staan en dus ga ik nog een klein beetje proberen te schuiven tot het lijkt of het klopt en het er toch leuk uitziet ;).​
    Ook moet ik nog gaan kijken hoe ik de verlichting (stoom- en toplicht en misschien aan de zaling een paar deklichten) in de (houten)mast netjes bedraad kan krijgen.​
    Groet, Bert​
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Die boordlichten op de kajuit heb je alleen maar nodig met motorvaart. Om te zeilen zal er wel een 3-kleurenlantaarn op de mast hebben gezeten. Zo niet boven in de mast een rood en groen licht boven elkaar. Maar als zeiler zal jou dat niet onbekend zijn. Op mijn kits getuigde zeilboot had ik boven op de mast een gecombineerde 3 kleurenlamp met daaronder een ankerlicht. Ook een paar boordlichten aan de preekstoel. Achter een heklicht aan de preekstoel. Stoom en toplicht is één lantaarn. Als deklicht had ik voor tegen de mast een RVS huis met een gesloten lamp/reflector erin. Onder de zaling is wel leuk, maar ook kwetsbaar door de zeilen. Omdat ik een doorgestoken mast had gelukkig geen kabeldoorvoeren in het kajuitdek. Leuke uitdaging om er iets werkends van te maken. Gaat je best wel lukken! gr. Klaas.
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Je bijboot deed me hier aan denken Bert. Al even geleden, maar de kinderen hebben in die Piraat leuk in leren zeilen. Stond een emmer-tuigje op. Gr. Klaas.

    Piraat 1d.jpg
     
  7. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Bijna 60 jaar geleden leerde ik ook in een Piraat zeilen;)
     
    Bert V vindt dit leuk.
  8. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    leuk Klaas, bij mij hebben de kinderen in een - van Engelse makelij - soort kruising van een Piraat en een Optimist. De banken en hoeken in de boot waren bevestigt / verstevigd met degelijk beslagwerk bestaande uit een of andere legering van brons of messing (wat precies, weet ik niet meer, het is inmiddels ook al weer zo lang geleden). Met de grote boot voor anker liggend op de Grevelingen bond ik alles wat ik aan lijn kon vinden aan elkaar en liet ze daarmee (gezekerd aan de boot) en af en toe wat aanwijzingen, hun gang gaan. In no time hadden ze het door en ook hoe ze de aan elkaar geknoopte lijnen moesten omzeilen. Toen ze dat door hadden konden ze vrij varen.
    Later hebben ze ook nog een Atlanta Kolibri gehad, dat was een lekker sportief bootje en paste ik zelf zo op zijn nog wel in.
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2020
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wij lagen als moederschip in een soort kommetje aan het Brielse Meer. Pas als ze aan de wind konden zeilen mochten ze verder weg. Ze wilden wel en hadden het snel onder de knie. Toen ze eruit groeiden kregen ze een Schakel en daarna een 13 voets Oostzeejol. Met een 20 voets Oostzeejol als moederschip was dat een aardige combinatie. Gr. Klaas.

    1982 Schakel Brielse Meer.jpg


    1984 Kleine Beer Brielle.JPG
     
  10. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg van het renovatieverslag.

    Afgelopen weken heb ik weer het een en ander aan de Inga kunnen doen.

    Na de vorige update heb ik de tender nog van een paar peddels en een skegje voorzien, hopelijk zorgt dat laatste ervoor dat hij er straks als sleepje niet teveel achteraan dweilt.
    Ook heb ik op de tender twee laagjes epoxy (zonder doek) aangebracht en zou hij nu voldoende waterdicht / watervast moeten zijn.

    Het oude bestaande roer van de Inga was dermate slecht en gedelamineerd - dat ondanks een kortstondige poging tot reparatie - ik maar besloten heb om uit Lexan plaat een volledig nieuw roer te maken.

    Daarna begonnen met de opbouw van een aantal laklagen te voorzien.
    Er zitten nu vier of vijf lagen op, maar voor een mooie dieptewerking geloof ik dat er nog wel enkele lagen op mogen.
    Na deze eerste laklagen ook eens gekeken hoe een en ander er nu zo ongeveer uit gaat zien.
    Daarbij kreeg ik het gevoel dat de vernieuwde opbouw qua kleur en houtkeuze niet echt meer bij het bestaande dek en dekluiken paste :(.
    Het vervangen van het oude door een nieuw (teak look) dek had ik al van begin af in mijn hoofd, maar eigenlijk nog niet om dat nu al gelijk te gaan doen.
    Van de op het dek zittende luiken was het fineer toch al niet zo best meer en daarom ervoor gekozen deze met de eerder bij de opbouw gebruikte fineer ook opnieuw te bekleden.
    Helaas was de structuur van deze 0,5 mm dikke fineer te zwak of kwetsbaar om zonder goed dragende ondergrond te kunnen bewerken.
    Daarom dit eerst op een 1 mm dikte multiplex ondergrond gelijmd en daarna was (fijn)bewerking geen enkel punt of probleem meer.

    [​IMG]
    De tender met het zojuist aangebrachte skegje.

    [​IMG]
    De tender is, op het aanbrengen van een sleepoog na klaar en met een totaal gewicht van slechts 25 gram zal het geen al te zware deklast worden denk ik :rolleyes:.
    Roeidollen moeten of mogen misschien ook nog wel, maar heb ik vanwege de kwetsbaarheid nog maar even achterwegen gelaten (kan later altijd nog).

    [​IMG]

    [​IMG]
    Omdat ik de hoogte van het roer voor de roer-as niet in één keer zou kunnen boren heb ik besloten deze in twee deel helften te maken en daarna met Bison kombi power op elkaar te lijmen.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Uit een plaatje multiplex frees ik voor in de kuip een nieuwe (nep)kajuitingang.

    [​IMG]
    Straks nog wat messing deurbeslag en een laagje blanke lak aanbrengen en kan dit stukje ook weer afgevinkt worden.

    [​IMG]
    De eerste laklaag gaat op de opbouw en ik kan nu al voorzichtig een beetje zien hoe het straks zal gaan worden.

    [​IMG]

    [​IMG]
    In de vernieuwde opbouw met het oude dek en bijbehorende dekluiken zie ik iets wat me niet helemaal het gevoel van een juiste samenhang geeft :(.
    Daarom geprobeerd om voor nu, via de gemakkelijkste weg, de luiken enigszins aan te passen en te zien of dat voorlopig even voldoende is.
    Later wilde ik toch al e.e.a. misschien wel anders maken.

    [​IMG]
    Eerst van het slechtste luikje de oude fineer afpellen en kijken of datgeen ik wil, lukt en toonbaar wordt :rolleyes:.

    [​IMG]
    Voor mij is dit in elk geval al een verbetering :D.

    [​IMG]
    Op deze foto is de vernieuwde stuurstand (stuurwiel is de oude en moet nog vervangen worden) en de, los op een blokje staande, kajuitingang.
    Het dakje boven de stuurstand heeft zijn witte kleur gekregen en moet nog verder afgelakt worden (vandaar de blauwe nog aanwezige afplaktape).

    [​IMG]
    Op deze foto een voorlopig totaal plaatje waarbij alles nog los op of tegen de boot hangt.
    De ramen en kozijnen kunnen er onderhand ook in, maar ik ben het met mezelf nog niet helemaal eens welke kleur de kozijnen precies moeten krijgen.
    De tender naast de boot vertekend op deze foto best wel wat en lijkt zelfs erg klein, maar klopt - zij het dat ik hem krap heb moeten houden om zeilend aan dek te kunnen hebben liggen - toch wel met de schaalberekeningen.

    Misschien deze komende week(en) eens beginnen met de romp te schuren en zo mogelijk - als ik eindelijk mijn definitieve kleurkeuze heb kunnen maken - van een aantal verfrissende nieuwe laklagen te voorzien.


    Tot zover weer even en wordt vervolgt.

    Groet, Bert
     
    Mabo, M@rcel, DioM en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Je maakt er wel een hoop werk van Bert, maar dat zijn we van jou wel gewend. Wordt een schitterend schip en ben benieuwd hoe ze gaat zeilen. Met die lange kiel zal ze minder zenuwachtig op het roer liggen dan de Draak. Maar dan is er tijd om de genua rustig over te halen. Hoop haar nog eens te zien zeilen in Maasdam. Gr. Klaas.
     
    Bert V vindt dit leuk.
  12. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Tja Klaas,
    Ik vindt dat je een model moet bouwen zoals je het beleeft en je het in het echt voor je zou willen zien.
    Als de paden elkaar anders gekruist of gelopen hadden, had een schip als deze misschien in het echt daar ook wel ooit bijgepast.
    Nu - tijdens het prullen op mijn hobbykamertje - waan ik me zo af en toe die schipper en kan je daar zo lekker en veilig bij wegdromen :rolleyes::D.


    Ik hoop het en naar dat zeilen ben ik ook heel erg benieuwd :rolleyes:.
    (Ik was vroeger lid van de Nederlandse Vereniging van Toerzeilers en ik geloof dat dat toerzeilen nu met dit spul ook nog steeds best bij me past :D)

    Dat varen of zeilen in Maasdam gaat ook zeker gebeuren en breng dan natuurlijk ook de Draak (en misschien nog wat scheepjes) mee.

    Groet, Bert
     
  13. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg van het renovatieverslag.

    Afgelopen weken maar eens begonnen met de romp op te schuren en van een nieuwe frisse verflaag te voorzien.
    De oude blauwe kleuren stonden me vanaf het begin al een beetje tegen en daarom nu maar weer (terug?) naar een witte romp met rood onderwaterschip.

    Omdat ik in deze coronatijd niet echt zin had om zomaar naar de winkel te gaan en daar te kijken wat ik nodig heb of mooi zou kunnen vinden, besloten om eerst eens goed bij de eigen voorraad verf te kijken en te zien of daar nog iets bruikbaars tussen zit.
    Een paar blikken verf (Sigma primer en white gloss) die ik voor onderhoud aan de woning had staan bleken voor het bovenwaterschip perfect en het blikje zijdeglans rood, gebruikt voor de romp van mijn Ebba Victor, kwam eveneens goed van pas.
    Makkelijk met kwast of roller aan te brengen, op zich best sterke lakken en bij eventuele schade later ook weer gemakkelijk even bij te werken.
    Jammer was dat de verharder van mijn plamuur een beetje over de datum was (de tube verpulverde toen ik hem vast pakte en open wilde maken:oops:) en de plamuur daardoor korrelig en lastig glad te strijken was.
    Achteraf heb ik - omdat ik dus eigenlijk niet naar de winkel wilde voor nieuwe - daar jammer genoeg toch een paar kleine steekjes laten vallen :frustie::hammer:.

    Voor de rest is het schilderwerk volledig naar mijn zin gegaan en moet ik nu nog enkel een (blauwe) waterlijn van 2 á 3 mm breed aanbrengen.
    Ook weer zo'n precisie werkje waarvan het resultaat alleen mooi is als het echt helemaal perfect gedaan is.
    Bij mijn Draak had ik dit met een in China bestelde (witte 2 mm) vinyltape gedaan en dezelfde tape in blauw heb ik daar ook maar weer besteld.
    Dit wil ik met die tape op deze boot ook weer proberen en mocht dat niet naar mijn zin zijn, kan of moet ik alsnog tot schilderen overgaan, maar 2 mm zonder foutmarges is toch wel erg smal om netjes te maken :eek:.

    Als soort van potdeksel komt er op de scheiding van dek en romp nog een houten afwerklijst (5 x 0.5) en horizontaal midden op de romp een soort van stootlijst.
    Aan de houten afwerklijst ben ik volop bezig om deze vooraf in het model van de zeeg te vormen en waarschijnlijk gaat deze er in de komende dagen op.
    De stootlijst (3.5 x 1.5) is ook klaar om geplaatst te worden, maar om die te monteren zit ik nog op de - bij de Chinees bestelde - verzonken rvs schroefjes van 1.4 x 6 te wachten.

    Als dat en de ankers weer gemonteerd zijn, is de romp grotendeels klaar en zou de nieuwe naam en thuishaven aangebracht kunnen worden, maar misschien dat ik dit bewaar voor het moment van net vóór de champagne fles en het hele schip klaar is :rolleyes:.
    De scheepsnaam veranderd in elk geval, maar wat scheepstype betreft blijft het natuurlijk gewoon een Inga IV.

    Wat de schroef of prop betreft - het is per slot een motorsailer en die hebben nou eenmaal een schroef en schroefas - heb ik gekeken om de plastic prop door een messing exemplaar te vervangen, maar helaas is de huidige prop niet demonteerbaar van de as en om nu gelijk een nieuwe as erbij te bestellen wilde ik nog even wachten tot ik ermee gevaren heb en of ik dan vindt dat het nog nodig is.
    De plastic prop was in het verleden al eens door de vorige eigenaar wit geschilderd en ik heb nu zelf nog even geprobeerd deze een goud of messingkleurige verf te geven, maar het resultaat daarvan viel mij zo tegen :confused: dat ik van het resultaat zelfs niet eens een foto meer gemaakt heb.
    Daarom alle verf eraf en nu is hij voorlopig gewoon plastic-rood en misschien zelfs iets minder opvallend :).

    [​IMG]

    [​IMG]
    Sigma primer en Sigma Gloss, perfect voor op de woning en zeker niet slecht voor op de boot :D.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Als ik niet kan of wil spuiten, zweer ik voor mijzelf bij de mini verfrollertjes, gewoon makkelijk zittend op een stoel, radio op een gezellige zender, geen last van inwaaiend stof e.d. en het resultaat komt bij mij altijd in de buurt van spuitwerk.

    [​IMG]
    Vooraf - toen het schip nog op haar kiel stond - had ik al bekeken waar de waterlijn ongeveer moest komen, nu omgedraaid zit je niet tegen een schuine onderkant te prutsen en tekent het met wat provisorische hulpmiddelen zelfs nog net iets makkelijker af :p.

    [​IMG]
    Eerst een dunne afplaktape waar je mooie vloeiende bochten mee kan maken en daarna een iets bredere tape tegen het uitschieten van ongecontroleerde verfrol-motorieken :D.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Het begint stilaan toch weer wat op een yacht te lijken :p.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Tja, en met deze naam op de boeg en thuishaven op de kont zal zij de komende jaren weer verder door het leven gaan :).

    [​IMG]
    De (volgens mij?) niet verwisselbare prop.

    [​IMG]
    Eenmaal van zijn witte verf ontdaan en hier en daar nog een beetje bij-gepoetst, lijkt hij voorlopig weer gewoon bij het schip te passen en later zie ik wel of er alsnog een nieuwe as en prop nodig is.


    Tot zover weer even en wordt vervolgt.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 10 mei 2020
    Mabo, k-k, DioM en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg van het renovatieverslag.

    Omdat ik er aan begon te twijfelen of het schrijven over een te renoveren oud motorsailertje - wat hier in de zeilershoek verscholen ligt tussen allerlei "Hightech racemachines" - nog wel interessant genoeg en niet te saai of :offtopic: langdradig aan het worden is, heb ik mijn updates steeds een beetje uitgesteld.
    Maar vandaag en voor mezelf toch maar weer besloten er nog even mee verder te gaan :).


    Afgelopen perioden is er weer het een en ander gebeurd aan de Inga 4 - die inmiddels een naamsverandering naar "Westen Wind" gekregen heeft.
    Volgens de zeemanslegende of bijgeloof rust er op het veranderen van scheepsnamen een vloek en kunnen daar zelfs rampen uit voortvloeien, echter is naar het schijnt, daarop één uitzondering en dat is wanneer dat gebeurt als het schip van eigenaar verandert.
    In mijn geval moet het nu - dus voordat zij gevaren heeft - kunnen en hoop ik dat die vloek, mij en de "Westen Wind" bespaard zal blijven :D.

    Ondertussen is zij zover dat ze ook al wel een keertje mee naar buiten zou kunnen.
    Dat laatste is gebeurd en is zij afgelopen tweede Pinksterdag mee naar de eerste clubzondag sinds de ingang van coronamaatregelen geweest.
    Gevaren heeft ze daar nog niet, maar wel aan de clubleden laten zien waar ik de afgelopen maanden mee doorgekomen ben :).

    Na mijn vorige update ben ik begonnen met de zeerailing op te knappen, zo heb ik van alle railing-accessoires de oude witte verf gehaald en daarna een nieuw "rvs look" verfje aangebracht.
    Voor de railingdraad heb ik bij de Chinees een mooi rolletje zilvergrijze koord besteld, wat toevallig en met een beetje fantasie op de hiervoor gebruikelijke rvs staaldraad lijkt.

    [​IMG]

    Het resultaat hiervan zie je bij de foto's verderop.

    De ramen konden eigenlijk al langer geleden terug geplaatst worden, maar ik had dit vanwege het vele werk wat er nog aanzat, steeds en met het excuus van, dat komt wel, het vooruit geschoven.
    Nu de andere werkjes op begonnen te raken moest ik wel en geloof me of niet, het was inderdaad heel veel werk en ik ben met het schoonmaken en herstellen echt meerdere dagen flink bezig geweest.

    Waar ik bij de kajuitopbouw de oude lijm makkelijk met een scherp mesje weg kon raspen, was hier de echte lijm gebruikt, die - én overal én met een opperbeste hechting - tot diep in het plastic getrokken was.
    Met - voor de nieuwe plexiglazen ruiten - een sponningdiepte van 0,5 x 0,5 mm. was het voorzicht schoonmaken en herstellen - waarbij je de bedoelde sponning soms niet eens terug weet te vinden, niet weet hoe je zoiets ieligs vast moet houden zonder het gelijktijdig in de vernieling te nijpen, een behoorlijke en tijdrovende klus geweest :confused:.
    Gelukkig kun je met geduld een heel eind komen en na ook een aanvullend nieuw schildersbeurtje is het toch allemaal weer goed gekomen :yes:.

    [​IMG]

    Dat het plexiglas inmiddels aan vervanging toe was, mag gezien bovenstaande foto, wel duidelijk zijn :D.

    [​IMG]

    Omdat een aantal maten, zoals hoogte en breedte, globaal hetzelfde waren bood het kleine zaagtafeltje een welkome aanvulling bij dit priegelwerk.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Alle werkzaamheden, dus ook het - zonder dat daar iets van te zien is - lijmen van het plexiglas in de 0,5 x 0,5 mm plastic sponningen was een tijdrovende klus.
    Dit werkje van gedoseerd lijmen - ooit geleerd bij de bouw van mijn stoomsloep "Victoria" - heb ik met een kopspeld en daaraan steeds een mini druppeltje lijm gedaan.


    Even heb ik overwogen om de oude reddingsboeien gemakshalve door nieuwe te vervangen, maar na nog eens even goed bekijken, heb ik uiteindelijk maar besloten de oude te renoveren.
    Het schip is per slot een renovatieklus en daar horen ook de accessoires bij :p.
    [​IMG]

    Oude verf gewoon met een hobbymensje eraf gekrabd, alles opnieuw geschilderd en van een passende tekst voorzien.

    De tekst voor op de reddingsboei - en gelijk voor nog een aantal dingen zoals de tender en het reddingsvlot - heb ik samen met nog een aantal probeersels op de pc gemaakt.
    Daarna op decal papier gedrukt, aangebracht en tot slot met een transparante zijdeglanslak afgelakt / verzegeld.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook de tender heeft een eigen reddingsboei (met opdruk) gekregen, die straks met een trosje lijn op de bodem van het bootje komt te liggen :).

    [​IMG]

    Een passende of originele naam kon ik voor de tender niet bedacht krijgen, daarom haar maar vernoemd naar waar zij voor staat en wat in dit soort gevallen vaak gebruikelijk is, namelijk "Tender to Westen Wind" en op de achterzijde natuurlijk de thuishaven "Steenbergen".

    [​IMG]


    [​IMG]

    Ook het reddingsvlot van een passende opdruk voorzien.


    Tijd om de houten deklijsten aan te brengen.
    Een werkje waar ik - gezien het dunne houtwerk (0,6 x 5,3) dat in de zeeg van de romp mee gebogen moest worden - wel een beetje tegenop zag, maar wat later toch weer meeviel :).

    [​IMG]

    De schilderstape dient hier - behalve het even een extra vasthoudhandje - ook om de romp tegen ongewenste lijmresten te beschermen.

    [​IMG]

    Aan de voorzijde kwam ik een beetje …o_O .. uit.
    Dat had ik vooraf al aan zien komen en had ik ook makkelijk of netjes met wat pasgemaakte stukjes hout op kunnen lossen, maar mijn onderstaande oplossing vond ik toch wat netter en had ik al bijtijds min of meer in mijn hoofd zitten :rolleyes:.

    [​IMG]

    Gewoon met een stukje karton freubelen tot er iets passends uitkomt en daarna op messing overzetten, op maat maken, solderen en verder afwerken.

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]

    Het resultaat :yes:.

    Nu alleen nog een laagje "rvs look" verf erop en het is alsof het er altijd op gezeten heeft :D.
    Waar het oogje bovenop de preekstoel voor dient, moet ik straks bij het varen of tuigen nog achter zien te komen, maar mocht dat geen functie meer hebben, gaat dat oogje er per direct af, want zo mooi vind ik het daar eigenlijk niet :( ;).

    [​IMG]

    Tijd voor het aanbrengen van de (3 mm brede) waterlijn.
    Normaal zou ik dit schilderen, maar bij mijn Draak heb ik dit eerder - als proef - ook al eens met pvc tape gedaan en dat is toen niet slecht bevallen.
    Na het aanbrengen op de begin- en eindpunten even extra fixeren met een minimaal tipje (gel) seconde lijm en het zit prima.
    Mocht het op enig moment toch los gaan laten, kan ik altijd nog besluiten de waterlijn te schilderen.

    [​IMG]

    De klusjes aan de romp raken op en wat er nu nog moet gebeuren is de stootlijst (3,8 x 1,3 mm) aanbrengen.
    De Chinees stuurde mij voor 1,25 € een zakje met 50 stuks rvs 1,4 x 8 mm kruiskop houtschroefjes op.
    Hartstikke mooie schroefjes, de kopjes vielen net binnen de breedte van de lijst en dus perfect voor hetgeen ik ze hier nodig had :p.

    [​IMG]

    Omdat de bevestigingsplaatsen al ooit in de romp voorbewerkt waren, was het precies uitmeten wel even een dingetje wat goed bekeken moest worden, maar ja, dat geld toch eigenlijk wel voor alles :p.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En zo ziet het er ongeveer uit als je op de werf, of in de loods, langs je boot loopt :p.

    [​IMG]

    De ankers terug geplaatst en nu even mikken waar de nieuwe naam precies moet komen te staan.

    [​IMG]

    Zo ..... en dat kan ook weer afgevinkt worden ;).

    [​IMG]


    [​IMG]

    Technisch (zoals de elektronica) is zij al voor 80 of 90 % in orde, dus nu alleen nog een set nieuwe zeilen maken en daarna eindelijk de "Maidentrip" :banana:.


    Tot zover weer even en wordt vervolgd.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 9 jun 2020
    Mabo, Herby63, k-k en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Prachtig resultaat!
     
    Bert V vindt dit leuk.
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Schitterend Bert! Is een heel ander schip geworden en lijkt nu met een kleur op de romp lang zo plomp niet meer. Zet aan het oog op de zeereling maar het eind van de spinakerval. Kleppert die niet tegen de mast. Mooie eyecatcher voor 24 juni. Gr. Klaas.
     
    Bert V vindt dit leuk.
  17. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Dank je Frank :).

    Het is precies wat je zegt Klaas, toen ik de boot voor het eerst zag, dacht ik; daar zit meer in :rolleyes: en ik heb geprobeerd dat er uit te laten komen :).

    Edit 11-06: Ik heb de eerste foto's er nog eens bij gepakt en inderdaad was het daar eerder een "dikke moeke" en nu meer een "Slanke dame" :p.

    De laatste loodjes moeten nog gebeuren, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nu al met enige voldoening naar haar kan kijken :yes:.

    Het moet al gek gaan als ik haar de 24e niet mee naar Maasdam breng, maar de auto begint zachtjesaan wel (te) klein te worden :D.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2020
  18. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Net ff alle foto's van het draadje nog een keer bekeken en wat een transformatie ! En die stootlijst staat erg goed en maakt dr echt af . Ik mis idd nog de neerhalers maar daar zal ook wel wat moois voorkomen .
    Het oogje op de preekstoel is volgens mij voor die veel kleurige bollejan of is het een spinnaker van het start beeld vh filmpje
    Ben benieuwd naar de actie foto's
    Groeten Dimitri
     
    Bert V vindt dit leuk.
  19. Geert G

    Geert G

    Lid geworden:
    17 dec 2015
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Assen
    Dag Bert.
    Ik kwam min of meer toevallig in dit verhaal terecht: wat een prachtig stukje vakwerk heb je geleverd met deze restauratie complimenten. N.a.v. 1 van bovenstaande foto's heb ik een vraag over de ramen die je opnieuw hebt gemaakt: ik zie op de foto de Proxxon tafelcirkelzaag staan: heb je dat kunststofmateriaal met die zaag ook maat gemaakt?
     
    Bert V vindt dit leuk.
  20. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Dank je Dimitri.
    Ja, het (eigen) mapje met alle gemaakte foto's kijk ik ook nog wel eens door en er is inderdaad een hoop veranderd sinds ik haar - op dik anderhalf uur rijden hiervandaan - opgehaald heb en gelukkig vooral ten goede.
    Het scheepje had dit gewoon even nodig denk ik :p.

    De neerhalers moeten er inderdaad nog op, zaten er niet bij, maar wil ik - het hoe en waar precies - bekijken als ik met de zeilen en tuigage verder ga.

    Het oogje op de preekstoel stoort me steeds meer en hoewel ik weet dat je bij modelbouw wel eens concessies t.o.v. origineel moet doen, heb ik ook gewoon (nog) niks met dat oogje o_O.
    Bij de 1:1 boten is met een bevestiging op dat punt de kans groot, dat die Bollejan of wat voor zeil dan ook, in een onverwachtse windvlaag, de preekstoel van dek sleurt :oops:.

    Ik denk dat een Bollejan of een Halfwinder niet echt iets voor RC zeilen is, maar het lijkt me wel leuk om dat eens proberen te maken en dan voor (statische) show op een beurs of jaarmarkt te gebruiken :rolleyes:.

    Ik ook en behalve foto's zou ik daar ook graag een filmpje van willen maken.
    Eens kijken wie ik daar straks in mijn omgeving voor kan strikken, want foto's maken, filmpjes schieten en ook nog gelijktijdig varen wordt een beetje :rolleyes::eek::oops::(:mad::p:D.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2020
    Ard vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina