Vervolg van het renovatieverslag.
Omdat ik er aan begon te twijfelen of het schrijven over een te renoveren oud motorsailertje - wat hier in de zeilershoek verscholen ligt tussen allerlei "Hightech racemachines" - nog wel interessant genoeg en niet te saai of

langdradig aan het worden is, heb ik mijn updates steeds een beetje uitgesteld.
Maar vandaag en voor mezelf toch maar weer besloten er nog even mee verder te gaan

.
Afgelopen perioden is er weer het een en ander gebeurd aan de Inga 4 - die inmiddels een naamsverandering naar
"Westen Wind" gekregen heeft.
Volgens de zeemanslegende of bijgeloof rust er op het veranderen van scheepsnamen een vloek en kunnen daar zelfs rampen uit voortvloeien, echter is naar het schijnt, daarop één uitzondering en dat is wanneer dat gebeurt als het schip van eigenaar verandert.
In mijn geval moet het nu - dus voordat zij gevaren heeft - kunnen en hoop ik dat die vloek, mij en de "Westen Wind" bespaard zal blijven

.
Ondertussen is zij zover dat ze ook al wel een keertje mee naar buiten zou kunnen.
Dat laatste is gebeurd en is zij afgelopen tweede Pinksterdag mee naar de eerste clubzondag sinds de ingang van coronamaatregelen geweest.
Gevaren heeft ze daar nog niet, maar wel aan de clubleden laten zien waar ik de afgelopen maanden mee doorgekomen ben

.
Na mijn vorige update ben ik begonnen met de zeerailing op te knappen, zo heb ik van alle railing-accessoires de oude witte verf gehaald en daarna een nieuw "rvs look" verfje aangebracht.
Voor de railingdraad heb ik bij de Chinees een mooi rolletje zilvergrijze koord besteld, wat toevallig en met een beetje fantasie op de hiervoor gebruikelijke rvs staaldraad lijkt.
Het resultaat hiervan zie je bij de foto's verderop.
De ramen konden eigenlijk al langer geleden terug geplaatst worden, maar ik had dit vanwege het vele werk wat er nog aanzat, steeds en met het excuus van, dat komt wel, het vooruit geschoven.
Nu de andere werkjes op begonnen te raken moest ik wel en geloof me of niet, het was inderdaad heel veel werk en ik ben met het schoonmaken en herstellen echt meerdere dagen flink bezig geweest.
Waar ik bij de kajuitopbouw de oude lijm makkelijk met een scherp mesje weg kon raspen, was hier de echte lijm gebruikt, die - én overal én met een opperbeste hechting - tot diep in het plastic getrokken was.
Met - voor de nieuwe plexiglazen ruiten - een sponningdiepte van 0,5 x 0,5 mm. was het voorzicht schoonmaken en herstellen - waarbij je
de bedoelde sponning soms niet eens terug weet te vinden, niet weet hoe je zoiets ieligs vast moet houden zonder het gelijktijdig in de vernieling te nijpen, een behoorlijke en tijdrovende klus geweest

.
Gelukkig kun je met geduld een heel eind komen en na ook een aanvullend nieuw schildersbeurtje is het toch allemaal weer goed gekomen

.
Dat het plexiglas inmiddels aan vervanging toe was, mag gezien bovenstaande foto, wel duidelijk zijn

.
Omdat een aantal maten, zoals hoogte en breedte, globaal hetzelfde waren bood het kleine zaagtafeltje een welkome aanvulling bij dit priegelwerk.
Alle werkzaamheden, dus ook het - zonder dat daar iets van te zien is - lijmen van het plexiglas in de 0,5 x 0,5 mm plastic sponningen was een tijdrovende klus.
Dit werkje
van gedoseerd lijmen - ooit geleerd bij de bouw van mijn stoomsloep "Victoria" - heb ik met een kopspeld en daaraan steeds een mini druppeltje lijm gedaan.
Even heb ik overwogen om de oude reddingsboeien gemakshalve door nieuwe te vervangen, maar na nog eens even goed bekijken, heb ik uiteindelijk maar besloten de oude te renoveren.
Het schip is per slot een renovatieklus
en daar horen ook de accessoires bij
.
Oude verf gewoon met een hobbymensje eraf gekrabd, alles opnieuw geschilderd en van een passende tekst voorzien.
De tekst voor op de reddingsboei - en gelijk voor nog een aantal dingen zoals de tender en het reddingsvlot - heb ik samen met nog een aantal probeersels op de pc gemaakt.
Daarna op decal papier gedrukt, aangebracht en tot slot met een transparante zijdeglanslak afgelakt / verzegeld.
Ook de tender heeft een eigen reddingsboei (met opdruk) gekregen, die straks met een trosje lijn op de bodem van het bootje komt te liggen

.
Een passende of originele naam kon ik voor de tender niet bedacht krijgen, daarom haar maar vernoemd naar waar zij voor staat en wat in dit soort gevallen vaak gebruikelijk is, namelijk
"Tender to Westen Wind" en op de achterzijde natuurlijk de thuishaven
"Steenbergen".
Ook het reddingsvlot van een passende opdruk voorzien.
Tijd om de houten deklijsten aan te brengen.
Een werkje waar ik - gezien het dunne houtwerk (0,6 x 5,3) dat
in de zeeg van de romp mee gebogen moest worden - wel een beetje tegenop zag, maar wat later toch weer meeviel

.
De schilderstape dient hier - behalve het even een extra vasthoudhandje - ook om de romp tegen ongewenste lijmresten te beschermen.
Aan de voorzijde kwam ik een beetje …

.. uit.
Dat had ik vooraf al aan zien komen en had ik ook makkelijk of netjes met wat pasgemaakte stukjes hout op kunnen lossen, maar mijn onderstaande oplossing vond ik toch wat netter en had ik al bijtijds min of meer in mijn hoofd zitten

.
Gewoon met een stukje karton freubelen tot er iets passends uitkomt en daarna op messing overzetten, op maat maken, solderen en verder afwerken.
Het resultaat

.
Nu alleen nog een laagje "rvs look" verf erop en het is alsof het er altijd op gezeten heeft

.
Waar het oogje bovenop de preekstoel voor dient, moet ik straks bij het varen of tuigen nog achter zien te komen, maar mocht dat geen functie meer hebben, gaat dat oogje er per direct af, want zo mooi vind ik het daar eigenlijk niet

.
Tijd voor het aanbrengen van de (3 mm brede) waterlijn.
Normaal zou ik dit schilderen, maar bij mijn Draak heb ik dit eerder - als proef - ook al eens met pvc tape gedaan en dat is toen niet slecht bevallen.
Na het aanbrengen op de begin- en eindpunten even extra fixeren met een minimaal tipje
(gel) seconde lijm en het zit prima.
Mocht het op enig moment toch los gaan laten, kan ik altijd nog besluiten de waterlijn te schilderen.
De klusjes aan de romp raken op en wat er nu nog moet gebeuren is de stootlijst (3,8 x 1,3 mm) aanbrengen.
De Chinees stuurde mij voor 1,25 € een zakje met 50 stuks rvs 1,4 x 8 mm kruiskop houtschroefjes op.
Hartstikke mooie schroefjes, de kopjes vielen net binnen de breedte van de lijst en dus perfect voor hetgeen ik ze hier nodig had

.
Omdat de bevestigingsplaatsen al ooit in de romp voorbewerkt waren, was het precies uitmeten wel even een dingetje wat goed bekeken moest worden, maar ja, dat geld toch eigenlijk wel voor alles

.
En zo ziet het er ongeveer uit als je op de werf, of in de loods, langs je boot loopt

.
De ankers terug geplaatst en nu even mikken waar de nieuwe naam precies moet komen te staan.
Zo ..... en dat kan ook weer afgevinkt worden

.
Technisch
(zoals de elektronica) is zij al voor 80 of 90 % in orde, dus nu alleen nog een set nieuwe zeilen maken en daarna eindelijk de "Maidentrip"

.
Tot zover weer even en wordt vervolgd.
Groet, Bert