Strega van Look (ex Jet en Speedmodels)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door GJVO, 28 feb 2020.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Inmiddels weer iets verder gegaan, ik doe rustig aan.

    Dit is de aandrijving die erin gaat.
    Gekozen voor de 60A HGLrc BLheli regelaar.
    [​IMG]

    En na wat beschadigde handen en wat krachttermen zit hij erin geschroeft..
    [​IMG]

    Ruimte genoeg binnenin, de kabels liggen vrij van de motor.
    [​IMG]

    Dan het stabilo.
    Het is al verlijmd door Look en op de scharnierlijn zit een strook kevlar.
    Nadeel is dat het uit 2 vlakke platen gemaakt is, je moet dus zelf de eindlijst schuren.
    Eerst maar even alles aftekenen voordat er geschuurd gaat worden.
    De scharnierlijn ligt op 23mm van de eindlijst.
    Ik heb dat afgetekend en op de hoeken even met een speld door het stabilo heen geprikt zodat het aan de andere kant ook exact daar zit en de scharnierlijn recht wordt.
    [​IMG]

    Na wat schuren zit er een soort van NACA profiel in.
    Je zou hem ook gewoon aan de voorkant wat af kunnen ronden en aan de achterkant zo laten maar dat kost snelheid, een geprofileerd stabilo heeft no ueenmaal minder weerstand.
    [​IMG]

    Dan de romp, want het stabilo moet dar aan de achterkant ingeschoven worden.
    Eerst met een doorslijpschijfje een lijn door het midden geslepen.
    Toen met een dikkere slijpschijf de lijn wat breder geslepen.
    Daarna met een freesje zo veel mogelijk weggefreest en met een handvijl alles mooi glas gemaakt.
    Als laatste met een stuk grof schuurpapier het laatste restje weggehaald.
    Hoop werk!
    [​IMG]


    En vanaf de achterkant.
    [​IMG]

    Even passen..

    [​IMG]

    Verder met het stabilo.
    Eerst de zaagsnedes gemaakt zodat het roer los kan komen.

    [​IMG]


    Dan moet het balsa verwijderd worden zodat het roer kan scharnieren.
    In GFK mallenbouw doe ik het altijd met een scherpe kleine schroevendraaier dus hier dan ook maar.
    Lang een stalen lineaal. gewoon rustig erlangs, niet hard drukken maar na 2 a 3 keer voel je dat je op het kevlar zit.
    Dat is genoeg.

    [​IMG]

    Dan dezelfde handeling aan de andere kant en voila, je kan het roer bewegen.
    [​IMG]

    Voor het mooie het roer een paar keer bewegen en met een dubbelgevouwen stukje schuurpapier door de scharniernaad en klaar is het.
    Dit is klaar om te bespannen.
    [​IMG]


    Volgende zal de vleugel worden maar dat komt in de loop van de week.
    Nu even van het mooie weer genieten en lekker vliegen.

    GJ
     
    Hans V en jve vinden dit leuk.
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De vleugeldelen er bij gepakt.
    In het begin heb ik al laten zien hoe ik de uitsparing voor de ligger heb gemaakt en nu gaan de 2 delen tegen elkaar op.
    De delen die tegen elkaar op komen, dus het schuim en een randje abachi, ingesmeerd met UHU Endfest, dat wordt lekker hard.
    De ligger ingesmeerd met lamineerepoxy met een druppeltje bruismiddel, dan hecht het beter aan het schuim.
    Het zit met plakband tegen elkaar aangetrokken.

    [​IMG]


    En ook de achterkant zodat alles gelijk ligt.
    [​IMG]

    Dan de tips.
    De vleugel is 9mm dik, ik zou dus voor elke kant 2 stukken van 5mm verwachten, of 1 stuk van 10mm.
    Om de een of andere reden heeft Look er 1 stukje van 5mm en 1 stuk van 8mm bijgedaan.
    Balsa was op?
    Als je 2 stukken van 5mm neemt en dan daartussen een stukje berken of abachi van 0,5mm doet dan heb je meteen sterkte en een middellijn.
    [​IMG]

    En dan de maat.. dat kan wel een stukje kleiner..
    Voorlijst wordt maar iets van 3mm.
    Inmiddels heb ik de 5 en 8mm op elkaar gelijmd met witte houtlijm.
    [​IMG]

    Ik heb altijd de nare gewoonte om de tips af te breken, ook al heb ik het goed verlijmd met epoxy, dan loop ik door een deur en hangt de tip op half elf.
    Daarom doe ik de laatste jaren een pennetje in de tip dat in het schuim verlijmd wordt, dan heb je wat meer steun.
    In dit geval 2 pennetjes.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu wachten tot alles uitgehard is, het ligt allemaal nog buiten in het zonnetje, dan gaat het sneller.

    GJ
     
  3. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    476
    Locatie:
    Santpoort
    Profiel is a symmetrisch, 8mm moet boven en 5mm onder !!!!!!!!
     
  4. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    476
    Locatie:
    Santpoort
    Ik lijm altijd eerst de voorlijst, dan schuren dan kan je aan beide kanten het profiel controleren, voorlijst afronden en niet scherp maken.
     
  5. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    476
    Locatie:
    Santpoort
    Ligger doe ik met bruislijm. konstructie lijm na het lijmen van de vleugel
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat het profiel asymmetrisch is maakt niet uit, er is altijd een middellijn en dan zou 5 en 5mm ook genoeg zijn met als tussenlaag 0.5mm triplex.
    Maar het verklaart het nu wel waarom je het zo gedaan hebt.
    Voorlijst doe ik altijd als laatste, dan loopt ie mooier door aan de tip.
    En ik maak een malletje van karton om de voorlijst te controleren, liever iets te stomp dan te scherp, een scherpe voorlijst overtrekt eerder.
    Bruislijm ben ik geen fan van, en ik heb het ook niet in huis, epoxy en bruismiddel heb ik kilo's van staan.

    GJ
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zo, het heeft even geduurd, ik had even geen zin om te bouwen, het is zulk lekker weer dus dan ga ik liever wat rondtoeren met het cabriootje.
    Maar ik heb mezelf weer gedwongen vandaag weer wat te doen.

    Laten we eerst even de tips op maat zagen, afgetekend met een lineaal gelijk aan de voor en achterlijst en dan met de figuurzaagmachine aan de gang.
    [​IMG]


    Vervolgens met mijn lievelingsgereedschap, het Davidschaafje, het grootste deel afgeschaafd.

    [​IMG]


    En dan verder met het schuurpapier, korrel 60, dat schiet tenminste een beetje op.
    [​IMG]


    Dan gaat de neuslijst erop, ik heb 5x8mm genomen en een iets harder soort balsa.
    Lijmen met witte houtlijm, hier in de bouwmarkt 4 euro voor 500ml en het plakt als een gek!
    [​IMG]



    Alles fixeren met het onmisbare schilderstape.
    [​IMG]


    Nu we toch aan het plakken zijn, het kielvlak.
    [​IMG]


    Dat bestaat uit 3 delen.
    1 dun plaatje vliegtuigtriplex en 2 balsa delen.
    Dat moet allemaal op elkaar gelijmd worden.
    Look heeft wel alle delen op maat gefreest en ook rekening gehouden met de nerfrichting.
    [​IMG]


    Je moet eerst de boven en onderkant tegen het kielvlak lijmen, het zit met plakband vast.
    [​IMG]


    En zo wordt het verlijmd.
    [​IMG]



    Terwijl dat ligt te drogen onder een steen is de lijm van de neuslijst uitgehard en heb ik hem gelijk gemaakt met het profiel.
    Fijn dat de vleugel van abachi is want dan kan je vanaf die kant schuren tot de neuslijst gelijk ligt met het profiel.
    Zo ziet de neuslijst er nu uit, afronden komt later.
    Dit is vanaf het midden van de vleugel gezien.
    Omdat ik eerst de tips erop gezet heb en toen de neuslijst kom ik een paar cm tekort in het midden, maar dat is niet erg.
    Als je eerst de neuslijst doet en dan de tips is de 1 meter nesulijst voldoen.
    Zo doet Look het ook maar ik ben eigenwijs.
    [​IMG]


    Trots op mijn schuurwerk, zweten en veel drinken, het is hier een graad of 27..

    [​IMG]


    Even passen.
    [​IMG]



    Even een fotootje naar @WillydeWoofer sturen, dat is deze geworden.
    Mooi kissie toch?
    [​IMG]


    Omdat de achterlijst heel dun is en de tips van balsa nogal kwetsbaar zijn druppel ik er wat secondelijm op, op de voor en achterkant.
    Dat maakt het een stuk steviger.
    [​IMG]


    [​IMG]



    De volgende uitdaging.
    Het kielvlak zit aan elkaar gelijmd, zo moet het gaan worden.

    [​IMG]


    Je kan hem met richtingroer bouwen, zou niet weten waarom maar het kan.
    Daarom zitten er ook balsa balkjes bijgeleverd die je in het kielvlak moet lijmen.
    Ik lijm er sowiezo 1 in om stijfheid in het vlak te krijgen.
    [​IMG]


    En na wat schuren, weer korrel 60, in de romp lijmen met secondelijm.
    [​IMG]


    Ik laat hem iets uitsteken, wegschuren is makkelijker dan toevoegen.
    [​IMG]


    En dan het rotwerk.. het richtingroer schaven en schuren zodat het mooi gelijk loopt aan het kielvlak.
    Eerst maar grofweg afgetekend.

    [​IMG]


    Dan schaven en schuren tot je tegen de penlijnen aanzit en dan passen, weer iets verder schuren, net zo lang tot hij redelijk vloeiend aanlicht tegen het kielvlak.
    [​IMG]


    Maar dan ben je er nog niet.. eigenlijk moet het richtingroer een dunne achterkant hebben, dus je moet als de voorkant aanlicht, wigvormig naar achteren gaan schuren.
    Een dikke achterlijst geeft weerstand en kost veel snelheid.
    Ik zit te denken, en misschien is dat een tip voor Look, om de achterkant van het richtingroer af te zagen en daar dan een symmetrische achterlijst op te zetten.
    Iets van 10x50 of zo, dat scheelt een partij schuurwerk en het is symmetrisch, iets wat met schuren niet makkelijk is.
    Helaas kom ik er nu pas achter want ik heb net een lading balsa binnengekregen en natuurlijk geen achterlijst besteld.
    En dit is tot nu toe het resultaat.

    [​IMG]


    Er moet naar de achterkant toe nog minimaal 4mm per kan afgeschuurd worden.
    Hoop werk en voor vandaag laat ik het er even bij.

    Ik heb trouwens weer een paar regelaartjes binnengekregen, degene die in deze Strega zit, een T-rex 60A.
    Om die werkend te krijgen moet je ze flashen, draden erop solderen en vorzien van een condensator.
    Maar het regelaartje is superlicht en klein en te programmeren met een Arduino Nano via USB en de PC.
    Nou zijn er vrij veel mensen die niet kunnen of willen flashen dus ik wil eventueel de regelaartjes wel flashen en dan lever ik ze met gesoldeerde draden met condensator en Arduino Nano zodat je hem thuis meteen kan programmeren via de USB en zo in je model kan stoppen.
    De regelaar is ongeveer 15 euro, Arduino 5 Euro en dan nog wat kabeltjes en krimpkous.. dus ik dacht aan iets van 24,00 per setje, zonder goudcontacten, die mag je er zelf op zetten.
    De programmeersoftware is BL_Heli32 en kan je gratis downloaden.
    Hij heeft geen BEC, is OPTO en werkt van 3-6S lipo.
    Afmetingen ongeveer 30x17mm en 6mm dik.
    Gewicht zonder kabels, gram of 4.

    GJ
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Bedankt voor de link GJ.
    Veel (vak)werk zo te zien.
     
  9. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Hebben ze alleen de t-rex 60A, of hebben ze meerdere types t-rex regelaars met andere amperages?
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, ze hebben ook een 35A regelaar maar de maat is vrijwel gelijk en het gewicht ook.
    Dus dan kan je net zo goed de 60 nemen, daarom heb ik ook de 60 gekozen.
    Er is een ander chinees bedrijf bezig met een 100A tot 8S regelaar bezig die ook onder de 10 gram gaat wegen.
    Ik heb al een 80A 6S regelaar binnen van ze maar nog niet getest.
    Ik krijg een sample opgestuurd maar dat duurt nog even.
    En RickNL heeft een Racerstar 80 maar weet niet of hij hem al gebruikt heeft.
    De Racerstar 80 werkt meteen op een normale ontvanger maar om te programmeren is het fijn om hem via een Arduino Nano en BLHeli_32 suite te programmeren.

    GJ
     
  11. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Ik zoek eigenlijk een regelaar meer in de 80A range. De racerstar kan een aantrekkelijke zijn. Moet alleen even e.e.a. nazien, want ik zie ze wel online, maar niet met pwm signaal. Moet ik nog even in verdiepen hoe die te flashen en of er firmware te vinden is hiervoor. Lijkt me leuk om te doen, nog nooit eerder gedaan.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  13. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Kan je me overtuigen door een linkje naar informatie te delen hierover?
    Als ik google op de racerstar, dan ondersteunt deze de volgende protocollen: Oneshot42, Oneshot125, Multishot, Dshot300 en DShot600
    Op de regelaar zelf staat de tekst "DSHOT" Ben daarmee nog niet overtuigd, dat deze PWM signaal snapt.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  15. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Ik heb me een racerstar bestelt. Uit het verhaal van Rick haal ik dat hij gewoon werkt. In dat opzicht laat ik me verrassen en anders een leuk project om het werkende zien te krijgen
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, alleen is het proggen met de knuppel lastig en beperkt.
    Daarom kan je hem het beste via de PC en een Arduino programmeren.
    Ik zal er wel eens een videotje van maken en een topic starten.

    GJ
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zo.. eindelijk mijn balsa eindlijst binnen om het richtingroer/kielvlak te verbouwen.
    Zoals ik al schreef is het erg lastig om het richtingroer mooi en recht te schaven en te schuren zodat de eindlijst aan de achterkan mooi dun wordt.
    Dus ik heb een eindlijst van 9x40mm gekocht en die erop verlijmd.

    Eerst aftekenen.
    CIMG3882.jpg

    Passen

    CIMG3883.jpg


    En het gezaagde deel en de eindlijst op elkaar lijmen.
    Scheelt echt heel veel schuurwerk en ik weet zeker dat het recht is.
    CIMG3885.jpg

    Prima zo.
    Nu de houtlijm laten drogen.
    CIMG3886.jpg
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het is weer lekker weer dus we kunnen weer in de tuin bouwen.
    Rompje licht opgeruwd met een brillo sponsje.
    Dun grondlaagje gezet.
    CIMG3914.JPG

    CIMG3915.JPG


    En een heel licht geneveldtoplaagje, de voorkant moet nog, ik moet hem tijdens spuiten toch ergens vasthouden...
    CIMG3919.JPG

    Het wordt al wat..

    GJ
     
    MicropropSport en Hans V vinden dit leuk.
  19. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    476
    Locatie:
    Santpoort
    Gaaf, gaat de neus een andere kleur worden ?
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, ik hield hem vast bij de neus dus die is nu ook gespoten.
    En een laagje blanke lak erover, als de verf hard is kan ik hen glanzend oppoetsen.
    Vanavond het stabilo erin lijmen en dan kan ook het richtingroer erop gelijmd worden.

    Dit is het resultaat nu.
    CIMG3920.JPG CIMG3921.JPG

    GJ
     

Deel Deze Pagina