RBC Speed Horten

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Student, 10 feb 2020.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gaaf he, die kleine regelaars.
    Hij wordt niet heet en de motor start goed op?

    GJ
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Motor start erg goed.
    En met de paar keer half gas werd hij niet warm.

    Halfgas vonden de kleintjes en de wederhelft al niet prettig.
    dus volgas doe ik tijdens de maiden wel:D
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Haha, komt me bekend voor, dat de buren naar buiten komen, wat was dat?
    Ik heb ook jaren eem beschadigd plafond gehad nadat ik even de motor van een f5b kist aanzette in de slaapkamer.
    Prop zat niet goed vast en schoot richting plafond.
    Dus ik test nu altijd buiten.

    Ben benieuwd naar de eerste vlucht.
    Modelletje trekt me wel.

    GJ
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    @Rick NL

    Ik ben weer thuis en heb de 80A regelaar binnen en ook al even bekeken.
    Als fets zitten er die Infineon Optimos in.
    Datasheet is hier.
    https://www.infineon.com/cms/en/product/power/mosfet/12v-300v-n-channel-power-mosfet/bsc016n04ls-g/

    Hij is te programmeren met BLheli en theoretisch gezien moet ie die 80A makkelijk aan kunnen.
    Hij lijkt wat afmetingen betreft wel op de Racerstar, het zou best wel eens hetzelfde kunnen zijn, ik heb de fabriek al gemaild of ze ze onder Racerstar op de markt brengen.
    Deze kostte niks, heb hem gewoon opgestuurd gekregen.
    Hij weegt met iets van 12cm kabel per kant 13 gram. zonder krimpkous.

    IMG_20200402_143758[1].jpg

    IMG_20200402_141346[1].jpg

    GJ
     
  5. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    @GJVO
    Ik heb de racerstar 80A binnen.
    Aangesloten op mijn Neu 1112-1Y een stekker eraan en de connector in een gewone ontvanger.
    Drie cellen in de connector steken en alles draait meteen als een zonnetje. Start mooi op, loopt netjes.

    IMG_20200405_143414.jpg

    Prop er op en weer start, loopt en remt hij dynamisch goed. Alleen blijft de rem er niet statisch op staan zo te merken.
    Mogelijk toch wat aanpassen in BLHeli.
     
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Hier een vergelijk met de ICE 80A.

    Racerstar-ICE-80.jpg

    Racerstar-ICE-Side.jpg

    Op de Racerstar zal misschien nog wel een extra elco mogen, hoewel die al veel meer capaciteit op de print heeft.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mijne heeft geen koelplaatje maar ik dacht er al over om er een plaatje alu op te leggen, die 2 gram extra maakt ook niks uit.
    Die van mij deed het ook meteen maar ik heb hem wel aangepast in BLheli.
    Ze zetten de rem er express niet op omdat ze eigenlijk voor multicopters bedoeld zijn, en daar wil je geen rem op als je geas terug neemt.
    Ik heb mijne net gevlogen in een oude MPX Blizzard.
    Hij word niet eens handwarm na een minuut volgas rond te vliegen.
    En ja, het verschil met de "ouderwetse" regelaars is enorm!

    GJ
     
  8. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Zou je zo'n ding ook aanraden voor een f5j toestel (lichtere versie)? En is dat blheli programma zo te downloaden? Windows-only of ook linux?
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Jazeker is hij geschikt voor F5J.
    Je trekt in een F5J maar heel weinig stroom en dat ook maar relatief kort, hij wordt dus niet warm.
    Een regelaartje van 35 Ampere, wat zat is voor F5J weegt met kabels een gram of 10.
    BLHeli_32 suite is zo te downloaden en volgens mij ook voor Linux maar om hem te kunnen flashen (programmeren) moet je wel een Arduino Nano of een andere Arduino gebruiken als interface.
    En de regelaars hebben geen BEC, dus je moet gebruik maken van een ontvanger accuutje.
    Nou is dat altijd wel verstandig maar dat voegt wel weer gewicht toe.
    Voor 3 wedstrijdvluchten is een 300Mah lipootje zat, in F5B komen er veel grotere krachten op de servos en daar doen we makkelijk 2 wedstrijdvluchten van ongeveer 15 minuten per stuk.

    De link naar BLHeli_32
    https://www.mediafire.com/folder/dx6kfaasyo24l/BLHeliSuite

    GJ
     
  10. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Dank! Ik ga er naar kijken.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  12. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Heeft even wat hoofdbrekens en zoeken gekost, maar ik heb mijn Racerstar kunnen flashen met rem en low timing.
    Werkt nu uitstekend.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, het is even vreemd in het begin maar ik vind het fantastisch werken.
    En de termen zijn ook wat raar.
    De Neu is denk ik een 4 poler?
    Graad of 6 timing moet goed zijn.

    Ik ben benieuwd hoe de Horten vliegt.. hier gaan de winkels en restaurants, dus ook de clubs, op 19 april weer open.
    Nederland zal dan wel een paar weken later iets gaan doen.

    GJ

    GJ
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Kleine update over het vleugeltje:
    Vandaag eindelijk de wind goed. Uit de goede richting (klein veld), en niet al te hard.
    Stoute schoenen aangetrokken.
    Werd een kort vluchtje.

    Wat blijkt:
    Ik ben gewend up te geven als er gelanceerd wordt.
    Deed ik hier ook.
    Maar, het model vond dit niet voldoende.
    Hij zakte een stukje door, en zo kwam de lanceerelastiekpen in zicht.
    Het blijkt dat deze tot halverwege de vleugel komt.

    ik zit nu even heftig te verzinnen of ik de vleugel ga repareren of “even“ een verse kit in elkaar zet.iets creatiefs verzinnen om de voorlijst en main spar sterk te repareren...
    Dat zijn nl de 2 dragende elementen.tegelijk weet ik dat de huid ook flink draagt. Samen met de glasvezel.
    En op 1 vleugel zit daar nu dus een uitdaging in. daarnaast zal het gewichtstechnisch ook niet handig zijn..

    Electronica is wel in orde gebleven ..
    En de 2e keer is vlotter bouwen..
    Maar ergens in het achterhoofd geef ik de eerste nog niet op.. maar die setup, en een mank vleugeltje..
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zonde en jammer.
    Kan je niet iets met bouwschuim, dus vol purren?
    Pur erin spuiten, plakband over het gat.
    Voor het evenwicht moet je dan ook de andere kant doen.

    GJ
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb hem vandaag nog s goed bekeken..
    paar stukken hout vervangen gaat hem worden

    wat
    Me trouwens opviel: de bec heeft de klap opgevangen.. anders had hij ontvleugeld geweest :D
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Lang, lang geleden had ik eens een toestel afgebouwd..
    hij lag goed verstopt achter in de hangar..
    gerepareert. afgelopen jaar wat rommelig rond alle ziektebeelden en zooi.
    recent (zaterdag) kwam hij weer omhoog..

    Nu wil het geval dat de wind volgens de voorspellingen goed stond op ons veld..
    Ik voelde me sterk..
    dus waarom niet mee?

    Dus mee dat ding.
    Na een aanpassing aan mijn lanceer installatie (langer elastiek), een test gedaan.

    Eerste lancering:
    prachtig recht van het frame af.
    door het langere elastiek ditmaal voldoende vaart.
    Eigenlijk heel netjes, mooi, rechtuit.. geen stress nodig.

    motor aan, geen gekke invloeden in de romp.
    eerste bocht, zwaartepunt en uitslagen zoals RBC voorschrijft, alles verloopt prachtig.
    persoonlijk vond ik hem wat tam op zijn uitslagen, ik hou er niet van om een groot deel van mijn hele uitslag te moeten gebruiken in een normale bocht.
    maar, dat is persoonlijk.
    Dingetje is (voor mijn doen) vlot zat.
    Landing, kwam mooi vlak binnen.. relatief langzaam..
    kreeg hem alleen niet meteen netjes op het veld, hij bleef in het grondeffect hangen en wilde niet lekker omlaag.
    Door ervaringen in het verleden geleerd op te passen met zo'n vleugel zo ding bij de grond..
    niet helemaal vlak = grote klap.
    maar, hij stopte precies in het hoge gras net achter het veld.


    2e lancering:
    uitslagen 10% opgehoogd.
    technisch geen probleem.
    wederom de lancering volledig stressloos.

    Dit keer had ik voor het gevoel het ding beter in de hand.
    dus, gas erop.
    volgens RBC zou hij met deze setup de 250 km/u moeten halen.
    ik heb geen maatstaf, ik heb geen andere toestellen die deze snelheid kunnen halen..
    wel een paar die 160 km/u redden...
    ik kan melden: op basis van mijn ervaring, gaat dit toestel serieus harder.
    250 km/u zou zomaar kunnen kloppen.
    Gas erop, en in no time zie je het hele ding niet meer.

    Geluid op volle snelheid valt me trouwens alles mee.
    ik had een gigantische snerp verwacht, bonk met herrie.
    maar eigenlijk was het een heel mooi toontje. niet hard. gewoon leuk.

    Maar dan de landing.
    dit keer op het veld geland.
    alleen op het laatst trok hij een tikkie scheef, tikte de grond aan met 1 kant.
    meteen een agressieve radslag.
    en dus meteen wat onderhuidse schade in de vleugel.
    net naast de aileron..

    kleinigheidje.
    opengemaakt, spar en rib gelijmt. nieuw hout erop, glasvezel erop.
    hij was met een uurtje werk weer net zo sterk als voor de rare landing.


    Mentale notitie voor volgende vluchten: landen in hoog gras, is minder kritisch.
    of er moeten mensen zijn met tips om de radslag te voorkomen?

    Toestel verder..
    Vliegt geweldig.
    zware motor etc is snel, maakt het leuk
    hij was voor mij erg spannend.. is toch een erg snel ding.
    Maar het viel 100% mee qua vliegen.
    alleen zorgen dat je goed vlak land.
     
    bdoets en MaartenCornelissen vinden dit leuk.
  18. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Een plaatje zegt meer als duizend woorden. En, bewegende beelden, ook wel video genoemd in de volksmond spreekt nog meer tot de verbeelding. Heb je nog wat beelden vastgelegd?

    Mss toch een tip om radslagen te voorkomen. Ik vlieg zelf ook wings en heb er bergen met ervaring mee, zowel starts als landingen. Zelf gebruik ik een stabilizer bij start en landing en switch dan naar “horizon mode”.
     
    Laatst bewerkt: 15 aug 2022
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    als ik weer eens wat vliegtijd heb met hem, gaan we daar voor zorgen :D
    qua tips: graag!
    ik heb wat ervaring met vleugels..
    en heb wel de ervaring dat ze echt vlak binnen moeten komen, alleen de meeste gaan niet meteen acrobatisch doen bij een tik scheef.
    nu kan het ook makkelijk dat hij precies een dikke graspol tegenkwam, ons veld heeft her en der wat mollen etc..

    nu ff wachten tot de wind weer over de lengte van het veld staat.
     

Deel Deze Pagina