Een model wat mij altijd al wat leek was de Fokker FVII.
De meeste plaatjes die je er van vindt is de b versie. Dit is niet handig voor rubber dus ik ga voor FVIIa versie. Van dit toestel staat in Lelystad een exemplaar. Dit toestel is in de jaren 50 uit Denemarken gehaald en gestald in het Aviodrome. Dit betreffende toestel heeft een 9 cilinder Bristol Jupiter motor.
Online zijn er nog foto's te vinden van het toestel toen het aankwam op Schiphol. Toen nog vliegend met registratie H-NACT. Inmiddels heeft het toestel een andere registratie sinds het in het museum staat. Volgens mij pas sinds de verhuizing naar het huidige museum.
Toen nog in het Aviodome.
Het toestel wordt rubber aangedreven op een spanwijdte van 80 of 90 cm. Ik ben daar nog niet helemaal over uit. Het vleugel profiel is erg dik en er is weinig te vinden over het profiel. Nu heeft één van de Britse vliegers een goed vliegende Vega gebouwd dus ik ga dat profiel gebruiken. De buitenste vleugeldelen na het landingsgestel ga ik afneembaar maken om het nog te kunnen vervoeren.
Toch ga ik wat dingen aanpassen om het model goed aan het vliegen te krijgen. Het stabilo ga ik 15~20% vergroten en de ribben zoveel mogelijk uithollen om ze licht te krijgen. De motor ben ik nog niet helemaal uit. Wellicht netjes uittekenen en dan 3d printen of wellicht toch anders. Veel cilinders dat is zeker. Om het model schaal te krijgen is het aantal ribben e.d belangrijk. Na wat zoekwerk een foto gevonden van de bouw van de vleugel.
Veel ribjes. Het begin zal zijn om een tekening te maken van de ribben en aan de hand daarvan de ligger posities e.d te bepalen. De tekening wordt gemaakt op basis van het 3 zijden aanzicht en eventuele foto's die ik kan vinden van bouw, herbouw, renovatie enzovoort.
Ik zal ook proberen dit topic een beetje te gebruiken om wat uitleg te geven over het tekenprogramma dat ik gebruik.
De meeste plaatjes die je er van vindt is de b versie. Dit is niet handig voor rubber dus ik ga voor FVIIa versie. Van dit toestel staat in Lelystad een exemplaar. Dit toestel is in de jaren 50 uit Denemarken gehaald en gestald in het Aviodrome. Dit betreffende toestel heeft een 9 cilinder Bristol Jupiter motor.
Online zijn er nog foto's te vinden van het toestel toen het aankwam op Schiphol. Toen nog vliegend met registratie H-NACT. Inmiddels heeft het toestel een andere registratie sinds het in het museum staat. Volgens mij pas sinds de verhuizing naar het huidige museum.
Toen nog in het Aviodome.
Het toestel wordt rubber aangedreven op een spanwijdte van 80 of 90 cm. Ik ben daar nog niet helemaal over uit. Het vleugel profiel is erg dik en er is weinig te vinden over het profiel. Nu heeft één van de Britse vliegers een goed vliegende Vega gebouwd dus ik ga dat profiel gebruiken. De buitenste vleugeldelen na het landingsgestel ga ik afneembaar maken om het nog te kunnen vervoeren.
Toch ga ik wat dingen aanpassen om het model goed aan het vliegen te krijgen. Het stabilo ga ik 15~20% vergroten en de ribben zoveel mogelijk uithollen om ze licht te krijgen. De motor ben ik nog niet helemaal uit. Wellicht netjes uittekenen en dan 3d printen of wellicht toch anders. Veel cilinders dat is zeker. Om het model schaal te krijgen is het aantal ribben e.d belangrijk. Na wat zoekwerk een foto gevonden van de bouw van de vleugel.
Veel ribjes. Het begin zal zijn om een tekening te maken van de ribben en aan de hand daarvan de ligger posities e.d te bepalen. De tekening wordt gemaakt op basis van het 3 zijden aanzicht en eventuele foto's die ik kan vinden van bouw, herbouw, renovatie enzovoort.
Ik zal ook proberen dit topic een beetje te gebruiken om wat uitleg te geven over het tekenprogramma dat ik gebruik.