Fokker FVIIa

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door BBruins, 25 apr 2020.

  1. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.122
    Locatie:
    Den Haag
    Ik ben even opzoek naar wat kennis van de mensen. Er zijn allerlei versies gebouwd van de Fokker FVII. Ik wil de a versie bouwen met enkele motor. De versies die ik kan vinden zijn de a en b versie maar ook de a/3m en b/3m versie. De tekening zoals hierboven laat een a en b versie zien van stabilo en kielvlak. Waar ik alleen niet uitkom is de spanwijdte van de a en b versie gelijk?

    De 3m versies hebben een langere spanwijdte en dikkere vleugel maar kan eigenlijk niet zo goed het verschil vinden tussen de a en b. De a versie heeft een kleiner kielvlak en stabilo. Ik denk dat de b versie grotere heeft gekregen vanwege de 3 motoren.

    Wie heeft wat meer info?

    Gr.
     
  2. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.006
    Locatie:
    Amersfoort
    In Air Enthusiast Quarterly van april 1980 staat een artikel over de Fokker FVII tot en met de FVI/3m. Helaas is het niet zo makkelijk om daar juiste maten uit te halen. Ik kom op de volgende gegevens: FVII was het prototype, met een evenwijdige vleugel, uit-stekende rolroeren, eerst met een klein kielvlak en richtingsroer, en later gemodificeerd met een groter kielvlak en richtingsroer. Hier zijn er vervolgens 4 van gebouwd. FVIIa, herontworpen: tapse vleugel, geïntegreerde rolroeren, ander onderstel. Vleugel oppervlakte in het artikel gegeven als 58,5 M2. FVIIa/3M, omgebouwd 1e productiexemplaar van de FVIIa, bouwnummer 4900, de enkele motor van rond de 400 PK vervangen door 3 Wright J-4 Whirlwinds van 200 pk. FVIIb, typenummer later gegeven aan versie van zowel de FVIIa als de /3M met een 80 cm. langere romp voor een totale lengte van 14 m 60 en een vleugeloppervlakte van 67 M2, die zou bereikt zijn door het rechte (niet tapse) deel van het vleugelmidden ter verlengen met 2,40 M. In die tijd werden FVII/3M's met de kleine en de grote vleugel geleverd zonder verschil in de typeaanduiding, pas later werden de aanduidingen FVIIa/3M en FVIIb/3M ingevoerd voor resp. de kleine en de grote vleugel. Ten slotte worden de afmetingen voor de FVIIb/3M als volgt opgegeven: Spanwijdte 21,71 M, lengte 14,56 M, hoogte 3,88 M, vleugeloppervlakte 67,60 M2
    Sterkte!
     
    BBruins vindt dit leuk.
  3. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.122
    Locatie:
    Den Haag
    Ik denk dat je mijn probleem nu wel begrijpt :hammer:...
     
  4. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    324
    Locatie:
    Dendermonde
    Oplossing? Ander onderwerp kiezen...
     
  5. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.122
    Locatie:
    Den Haag
    Oplossing?
    Doorzoeken en mijn netwerk gebruiken. .
     
  6. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.006
    Locatie:
    Amersfoort
    Lijkt me ook! Zo te zien heb je nog de volgende gegevens nodig: Op welke plek is de romp met 80 cm. verlengd; en hoe breed was het rechte vleugelmiddenstuk bij de a versie. Dan kun je een FVIIb/3m maatschets omwerken naar een FVIIa. Voor een FVIIb hoef je alleen de buitenste motoren weg te laten, en de neus aan te passen aan het bij jouw voorbeeld gebruikte motortype.
    De vraag of de 3m een grotere staart had, komt in het artikel waar ik uit geput heb niet voor.
     
  7. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.122
    Locatie:
    Den Haag
    Ik wil de 3m versie gewoon totaal negeren.

    Dit is een latere versie. Het lijkt inderdaad dat de a en b versie gelijk zijn op de stabilo en kielvlak grootte na.

    Geen idee of dit ook logisch is. De 3 motorige heeft een grote stabilo. Door de kracht van 3 keer 200 pk in plaats 1 keer 450 pk lijkt mij een iets groter stabilo nodig voor stabiliteit.
     
  8. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.006
    Locatie:
    Amersfoort
    Volgens mijn info zijn de 3m en de FVII tegelijk naast elkaar gebouwd. De eenmotorige was voor bepaalde trajecten economischer. De constructienummers liepen van 4899 tot 5353 (wel met een paar 'gaten' ertussen, Fokker bouwde in de zelfde periode ook andere types) en daaruit blijkt dat de één- en driemotorigen door elkaar gebouwd zijn. Alleen aan het eind, vanaf nummer 5234 waren het allemaal driemotorigen, 20 stuks. Ik heb nog wat verder rondgezocht, en dan komt het volgende naar boven: de kortere romp is alleen op de eerste 4(?) FVIIa's gebruikt. Dus je kunt er van uit gaan dat alle andere de 80 cm. langere romp hebben. Pas op, de eerste 3m was de 2e FVIIa die gebouwd is! Verder hadden alle eenmotorige kisten al wel de fittingen voor de buitenste motoren, in de vleugel en de rompschotten. Er zijn meerdere FVII's ongebouwd van één- naar driemotorig, en soms weer terug!
     
    Laatst bewerkt: 1 jan 2021
    BBruins vindt dit leuk.
  9. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.122
    Locatie:
    Den Haag
    Ik moet gewoon s naar het Aviodrome gaan en daar naar de echte gaan kijken. Wellicht wat vragen stellen aan de curatoren.
     
    crins vindt dit leuk.
  10. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    324
    Locatie:
    Dendermonde
    Zo zie ik het graag! Mijn Comper Swift zal het met heel wat minder onderzoek moeten stellen. Dat zal statisch wat minder zijn, maar met mijn eerste poging hoef ik nog niet meteen open rubber te winnen...
     
  11. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.006
    Locatie:
    Amersfoort
    Op het internet kom ik dit bericht tegen van de BMFA Indoor Scale Nationals 2012, met een deelnemende FVII: http://www.ffscale.co.uk/page3ww.htm
    Wel een grote, 40 inch, van Peter Smart. En dan staan er gegevens over de FVII op de IPMS Nederland website, met o.a. de verschillende spanwijdtes van de korte en de lange vleugel: https://www.ipms.nl/artikelen/nedmi...f-fokker-f7/1330-vliegtuigen-f-fokker-f7-info
    Opvallend is dat hier de vleugelverlenging van de a naar de b uitkomt op 2m41, wat dus betekent dat de a geen recht stuk in het vleugelmidden had, en de spanwijdte van de b vleugel dus gerealiseerd was door een recht stuk van 2m 40 toe te voegen. Een in die tijd algemeen gebruikelijke modificatie, omdat je daarmee de oorspronkelijke vleugels ongemoeid kon laten (en dus de tapse ribbenset niet hoefde te veranderen!)
    En dan nog een link naar een plastic modelbouwwebsite, waar wel een paar interessante foto's van full size FVII's te zien zijn, en een lijst met referenties. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=46&t=48919
     
  12. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.122
    Locatie:
    Den Haag
    Ik waardeer alle info enorm Henk.

    Zal dit weekend de linkjes s doorneuzen en contact opnemen met Peter Smart. Ben al jaren goed bevriend met hem dus hij zal me zeker goed kunnen helpen.

    Opzich ga ik dan nu ook de tekening wat beter begrijpen die ik heb. Zal morgen even foto posten ervan. Maar daar staat dus een vleugel getekend met en zonder tussenstuk. Is dat ook weer verklaard. Als je eens wat nodig hebt Henk waar ik je bij kan helpen laat het mij weten..
     
  13. Arnold 85

    Arnold 85

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    1.232
    Locatie:
    Lunteren
  14. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.568
    Locatie:
    Gouda
    Ik heb nog wel wat van dat hele dunne schuim liggen, maar niet genoeg denk ik voor een 90 cm model.
     
  15. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.485
    Locatie:
    Nijmegen
    Ga je alle drie de props motoriseren?
    Ik zie uit nar een mooie vlucht vlak over de jurytafel!
     
  16. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.122
    Locatie:
    Den Haag
    3 props??? De A versie een single engine. Had ik wel de 3 motor versie gedaan dan zeker wel op electro..
     
  17. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.485
    Locatie:
    Nijmegen

Deel Deze Pagina