Bouwverslag Prins Willem, een zeventiende-eeuwse Oostindiëvaarder Herman Ketting

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Stephan Kertész, 16 mei 2020.

  1. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Bedankt Hans, ik denk dat ik ook in jouw verslag veel zal spieken.
     
  2. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Op formaat komen de jouwe en deze prins bijna overeen. De schaal is 1:75 de romp, ik heb hem nog niet aangemeten maar komt in de buurt van een hele meter.
     
  3. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Dat komt in de buurt ja. Maar goed de Kolderstok 7P is ook een aardige joekel hoor.

    Hout tot hout komt de mijne op 1.25m, dat is dus van achtersteven tot en met de boegspriet.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  4. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    in dat geval 98 cm. en er komt nog een mars op de spriet dat een paar extra cm geeft
     
  5. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Echt zo'n manne dingetje... wie heeft de grootste :offtopic: :D
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  6. Sjors Blomberg

    Sjors Blomberg

    Lid geworden:
    15 feb 2019
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Bleiswijk
    Stephan,

    Ik heb slecht en misschien wel goed nieuws voor je.......
    De foto's waar ik op doelde waren van de William Rex.
    Sorry...
    dan het andere nieuws.
    Ik heb je verteld dat mijn vrouw en ik van zins waren om de Prins Willem te maken van scratch.
    Ik vertelde dat net aan mijn vrouw en die wandelt zo de kamer uit!
    Komt ze terug met een koker waarin alle tekeningen zitten van de Prins Willem met de complimenten van het Rijksmuseum.
    Dus.....yep, ook tuigage.
    Het is wel een kopie van een kopie maar hierbij 2 foto's.
    Als je de tekeningen wilt ,laat het me weten en ik zal zien wat ik kan doen voor je.

    Sjors S2490026.jpeg S2490027.jpeg
     
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.175
    Locatie:
    Leeuwarden
    Daar heb jij een heel mooi gebouwd schip gekregen Stephan, ik zag zelfs de link naar het bijzonder uitgebreide verslag van A. Brouwer ook al voorbij komen, dat is een heel bijzonder naslagwerk voor dit schip. Veel plezier hiermee
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  8. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Bedankt Sjors. Ik heb net door alle papieren zitten bladeren. En ik heb het zeer uitgebreide tuigplan voor Corel erbij zitten. Wat ik kort vergeleken heb met jouw foto's. Dat ging niet makkelijk omdat de tekeningen van corel in stappen zijn. Maar samengevoegd kwam de bezaan bijvoorbeeld overeen. Het zeilenplan heb ik niet zo uitgebreid gezien. Dus ja ik heb interesse. Zou je mij niet een hoge resolutie foto van de beide tekeningen kunnen maken? Met de gegevens die ik heb is dat voldoende om mee te kunnen werken. Ik kan je mijn emailadres per pm sturen.
     
  9. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Dank Peter. Dat verslag ga ik zeker raadplegen.
     
  10. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.569
    Locatie:
    noord-holland
    success met je nieuwe projeckt
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  11. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    Sorry maar je bewering klopt niet helemaal !!
    Zie onder bron wikipedia, Maar ben destijds in 1985 zelf ook aanwezig geweest bij Amels in Makkum !!

    A full size replica with the same name was built in 1984–85 at the Dutch shipyard Amels in Makkum for the Nagasaki Holland Village (長崎オランダ村, Nagasaki Oranda Mura) theme park in Seihi, Nagasaki Prefecture, Japan. The building cost was 1.4 billion yen.[3]

    In 2003, Huis Ten Bosch K. K., the operating company of Nagasaki Holland Village declared bankruptcy and the replica was sold to a Dutch company for 130 million yen.[4][5]

    In 2004, the replica became part of the theme park Cape Holland in Den Helder, the Netherlands.[citation needed]

    In 2009, the bowsprit of the Prins Willim replica was being restored.

    On the morning of 30 July 2009, the replica was lost to fire, probably due to an electric malfunction. The owner of the ship, the Libéma company, decided on a restoration.[6] In 2014 the ship was dismantled, as the restoration turned out to be too expensive.

    Maar een mooi model !, ben benieuwd naar het eind resultaat !!
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2020
  12. Sjors Blomberg

    Sjors Blomberg

    Lid geworden:
    15 feb 2019
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Bleiswijk
    Stephan,

    De foto's zijn gemaakt met een HD camera maar het zijn kopiëen van een kopie.
    Dus het word er allemaal niet duidelijker op.
    En de tekeningen zijn op A1 of nog groter.
    Dat past niet onder mijn scanner en ik heb helaas geen groothoeklens.
    Mijn vrouw komt het idee om langs een kopijshop te gaan om te kijken wat hun kunnen doen.
    Verkleinen of scherper maken.
    Maar daar zitten dan uiteraard wel kosten aan verbonden .
    Ik weet alleen niet hoeveel, daar zal ik dan eerst naar moeten informeren.

    Ik hoor wel van je.
     
  13. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Je heb alleen die 2 tekeningen van de tuigage?
    In dat geval heb ik voldoende info nu, want ik heb het nog eens allemaal goed bekeken vanmorgen en met jouw 2 foto's zijn mijn tekeningen duidelijker. Daar worden alle touwen en blokken weergegeven zonder dat de zeilen zichtbaar zijn. Vond het rare tekeningen met blokken die vrij in de lucht hangen. De beschrijving van Herman erbij en dan gaat het goed komen. Mocht ik er niet uitkomen kijken we dan verder.
     
  14. Sjors Blomberg

    Sjors Blomberg

    Lid geworden:
    15 feb 2019
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Bleiswijk
    Het is maar 1 tekening met tuigage en daar heb ik 2 foto's van genomen.
    voor de rest zijn het tekeningen met spanten, dekken en masten enz. enz.
    Je heb alle tijd en die tekeningen zijn goed verpakt dus indien nodig.....let me know.( engels )

    Sjors
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  15. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Stephan,
    Ik heb ook wat via email gestuurd, maar weet niet of dat aangekomen is. Het hapert hier af en toe.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  16. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    De tekeningen van alle scheepsmodellen die ik heb gemaakt heb ik naar de juiste schaal laten verkleinen in een copyshop, en echt..het is een centenkwestie.
    Ik tekende altijd op een van de tekeningen een lijn met daarop vermeld een bepaalde afstand. Die afstand moet het hebben als de tekening vergroot of verkleind is. Die moet je van te voren uitrekenen. Als je dan de verkleinde (of vergrote) tekeningen terug krijgt ga je op die lijn controleren of het de juiste afstand is geworden.
    Ging altijd goed.
    Constant
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  17. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Dat is inderdaad makkelijk.
    Helaas rekende de copyshop bij mij hier enige tijd geleden ruim 20 euro voor 3 tekeningen verschalen. Vind ik toch wel een aardig hoog bedrag.
     
  18. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Heb ik binnen gekregen. Bedankt!
    Zo wat heb jij lekkere en duidelijke tekeningen. Dit maakt het allemaal wat duidelijker.

    Ik ben nu ook Mondfeld aan het bestuderen (met aantekeningen maken om het voor me te zien), net of ik weer op school zit. Maar ik ben een stuk wijzer al. Het boek van Herman Ketting is ook erg waardevol.

    Ik wilde het Spaans Galjoen op dezelfde manier tuigen als de PW. Maar de verschillen zijn te groot heb ik al ontdekt.
    Dit schip is nog lang niet klaar, er moet echt nog veel aan haar gebeuren, ook moet ik dus heel veel uitzoeken. En die tekeningen van jouw zijn meer als welkom Hans. :thumbsup:

    @Constant Willems Ja, dat is een handige methode. Ik heb het zo bij de zeilen gedaan die ik door @*Hans* heb laten bedrukken op stof. Dat werkte perfect. De copyshops zijn gek geworden. Je kan beter op zoek gaan naar een goede plotter uit een faillissement, die zijn er binnenkort genoeg. En dan zelf tekeningen drukken. (deze tip is voor Hans)
     
  19. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Mijn bureau tegenwoordig
    Hier ben ik bezig met de tekening van het Spaans Galjoen, die is erg onduidelijk als je geen verstand hebt van alle soorten touwen.
    Zo staan er op de tekening nokgordings vermeld in stippellijn die middels gordingsspruiten aan de voor en achterkant aan het zeil vastzitten. Ook staan erboven op het gestippelde zeil, boeilijns vermeld. Het heeft even geduurd voordat ik doorhad hoe en wat.

    IMG_0256.JPG
     
    janzwart en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.191
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Goed bezig Stephan, maar dat de nokgordings aan de voor- en achterkant van het zeil zaten daar heb ik mijn twijfels over. Ze werden wel dubbel uitgevoerd, dus 2 nokgordings op elk staand lijk, maar wel aan één kant van het zeil en niet aan beide kanten.

    (tekst uit één van mijn boeken);
    De onderzeilen op vroege schepen voeren vier nokgordings; twee aan elk staand lijk. de binnenste (onderste) was door middel van een spinnewebachtige spruit ongeveer aan het midden van het lijk bevestigd en de andere aan een soortgelijke spruit iets hoger. Beide vormde een hanepoot over een éénschijfsblok, dat op zijn beurt weer was verbonden met een vioolblok als deel van een takel. Het vaste part was onder de mars vast gezet en het halende part liep over een aldaar vast gezet blok naar de nagelbank aan de voet van de mast.

    Een simpel tekeningetje maakt het wellicht wat duidelijker,
    JPG_9482_4993_bewerkt-1.jpg
    V = het vaste part, H = het halende part. En B het geleide blok achter de mast wat het halende part naar de beting leid aan de voet van de mast.
     
    janzwart en Stephan Kertész vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina