Bouwverslag Prins Willem, een zeventiende-eeuwse Oostindiëvaarder Herman Ketting

Daar heb je iets moois om af te maken Stephan. En werkelijk de complimenten aan de bouwer!!
Ik zelf, spiekte ik wel in onderstaand verslag. Niet alle foto's waren nog zichtbaar maar voor de tuigage Mischien wel gemakkelijk. Maar ik begreep dat er al een tekening bij zit van de tuigage.
Veel plezier met het afmaken

https://www.modelbouwforum.nl/threads/prins-willem-17de-eeuws-voc-schip.148350/
Bedankt Hans, ik denk dat ik ook in jouw verslag veel zal spieken.
 
Dat komt in de buurt ja. Maar goed de Kolderstok 7P is ook een aardige joekel hoor.

Hout tot hout komt de mijne op 1.25m, dat is dus van achtersteven tot en met de boegspriet.
 
Stephan,

Ik heb slecht en misschien wel goed nieuws voor je.......
De foto's waar ik op doelde waren van de William Rex.
Sorry...
dan het andere nieuws.
Ik heb je verteld dat mijn vrouw en ik van zins waren om de Prins Willem te maken van scratch.
Ik vertelde dat net aan mijn vrouw en die wandelt zo de kamer uit!
Komt ze terug met een koker waarin alle tekeningen zitten van de Prins Willem met de complimenten van het Rijksmuseum.
Dus.....yep, ook tuigage.
Het is wel een kopie van een kopie maar hierbij 2 foto's.
Als je de tekeningen wilt ,laat het me weten en ik zal zien wat ik kan doen voor je.

Sjors
S2490026.jpeg
S2490027.jpeg
 
Daar heb jij een heel mooi gebouwd schip gekregen Stephan, ik zag zelfs de link naar het bijzonder uitgebreide verslag van A. Brouwer ook al voorbij komen, dat is een heel bijzonder naslagwerk voor dit schip. Veel plezier hiermee
 
Stephan,

Ik heb slecht en misschien wel goed nieuws voor je.......
De foto's waar ik op doelde waren van de William Rex.
Sorry...
dan het andere nieuws.
Ik heb je verteld dat mijn vrouw en ik van zins waren om de Prins Willem te maken van scratch.
Ik vertelde dat net aan mijn vrouw en die wandelt zo de kamer uit!
Komt ze terug met een koker waarin alle tekeningen zitten van de Prins Willem met de complimenten van het Rijksmuseum.
Dus.....yep, ook tuigage.
Het is wel een kopie van een kopie maar hierbij 2 foto's.
Als je de tekeningen wilt ,laat het me weten en ik zal zien wat ik kan doen voor je.

SjorsBekijk bijlage 372885Bekijk bijlage 372886
Bedankt Sjors. Ik heb net door alle papieren zitten bladeren. En ik heb het zeer uitgebreide tuigplan voor Corel erbij zitten. Wat ik kort vergeleken heb met jouw foto's. Dat ging niet makkelijk omdat de tekeningen van corel in stappen zijn. Maar samengevoegd kwam de bezaan bijvoorbeeld overeen. Het zeilenplan heb ik niet zo uitgebreid gezien. Dus ja ik heb interesse. Zou je mij niet een hoge resolutie foto van de beide tekeningen kunnen maken? Met de gegevens die ik heb is dat voldoende om mee te kunnen werken. Ik kan je mijn emailadres per pm sturen.
 
Daar heb jij een heel mooi gebouwd schip gekregen Stephan, ik zag zelfs de link naar het bijzonder uitgebreide verslag van A. Brouwer ook al voorbij komen, dat is een heel bijzonder naslagwerk voor dit schip. Veel plezier hiermee
Dank Peter. Dat verslag ga ik zeker raadplegen.
 
In Den Helder werd in 2003 een Replica van het schip gebouwd, die een korter leven beschoren was. In 2009 ging deze in vlammen op in de haven van Den Helder.

Sorry maar je bewering klopt niet helemaal !!
Zie onder bron wikipedia, Maar ben destijds in 1985 zelf ook aanwezig geweest bij Amels in Makkum !!

A full size replica with the same name was built in 1984–85 at the Dutch shipyard Amels in Makkum for the Nagasaki Holland Village (長崎オランダ村, Nagasaki Oranda Mura) theme park in Seihi, Nagasaki Prefecture, Japan. The building cost was 1.4 billion yen.[3]

In 2003, Huis Ten Bosch K. K., the operating company of Nagasaki Holland Village declared bankruptcy and the replica was sold to a Dutch company for 130 million yen.[4][5]

In 2004, the replica became part of the theme park Cape Holland in Den Helder, the Netherlands.[citation needed]

In 2009, the bowsprit of the Prins Willim replica was being restored.

On the morning of 30 July 2009, the replica was lost to fire, probably due to an electric malfunction. The owner of the ship, the Libéma company, decided on a restoration.[6] In 2014 the ship was dismantled, as the restoration turned out to be too expensive.

Maar een mooi model !, ben benieuwd naar het eind resultaat !!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Stephan,

De foto's zijn gemaakt met een HD camera maar het zijn kopiëen van een kopie.
Dus het word er allemaal niet duidelijker op.
En de tekeningen zijn op A1 of nog groter.
Dat past niet onder mijn scanner en ik heb helaas geen groothoeklens.
Mijn vrouw komt het idee om langs een kopijshop te gaan om te kijken wat hun kunnen doen.
Verkleinen of scherper maken.
Maar daar zitten dan uiteraard wel kosten aan verbonden .
Ik weet alleen niet hoeveel, daar zal ik dan eerst naar moeten informeren.

Ik hoor wel van je.
 
Stephan,

De foto's zijn gemaakt met een HD camera maar het zijn kopiëen van een kopie.
Dus het word er allemaal niet duidelijker op.
En de tekeningen zijn op A1 of nog groter.
Dat past niet onder mijn scanner en ik heb helaas geen groothoeklens.
Mijn vrouw komt het idee om langs een kopijshop te gaan om te kijken wat hun kunnen doen.
Verkleinen of scherper maken.
Maar daar zitten dan uiteraard wel kosten aan verbonden .
Ik weet alleen niet hoeveel, daar zal ik dan eerst naar moeten informeren.

Ik hoor wel van je.
Je heb alleen die 2 tekeningen van de tuigage?
In dat geval heb ik voldoende info nu, want ik heb het nog eens allemaal goed bekeken vanmorgen en met jouw 2 foto's zijn mijn tekeningen duidelijker. Daar worden alle touwen en blokken weergegeven zonder dat de zeilen zichtbaar zijn. Vond het rare tekeningen met blokken die vrij in de lucht hangen. De beschrijving van Herman erbij en dan gaat het goed komen. Mocht ik er niet uitkomen kijken we dan verder.
 
Het is maar 1 tekening met tuigage en daar heb ik 2 foto's van genomen.
voor de rest zijn het tekeningen met spanten, dekken en masten enz. enz.
Je heb alle tijd en die tekeningen zijn goed verpakt dus indien nodig.....let me know.( engels )

Sjors
 
De tekeningen van alle scheepsmodellen die ik heb gemaakt heb ik naar de juiste schaal laten verkleinen in een copyshop, en echt..het is een centenkwestie.
Ik tekende altijd op een van de tekeningen een lijn met daarop vermeld een bepaalde afstand. Die afstand moet het hebben als de tekening vergroot of verkleind is. Die moet je van te voren uitrekenen. Als je dan de verkleinde (of vergrote) tekeningen terug krijgt ga je op die lijn controleren of het de juiste afstand is geworden.
Ging altijd goed.
Constant
 
Als je dan de verkleinde (of vergrote) tekeningen terug krijgt ga je op die lijn controleren of het de juiste afstand is geworden.
Ging altijd goed.
Dat is inderdaad makkelijk.
Helaas rekende de copyshop bij mij hier enige tijd geleden ruim 20 euro voor 3 tekeningen verschalen. Vind ik toch wel een aardig hoog bedrag.
 
Stephan,
Ik heb ook wat via email gestuurd, maar weet niet of dat aangekomen is. Het hapert hier af en toe.
Heb ik binnen gekregen. Bedankt!
Zo wat heb jij lekkere en duidelijke tekeningen. Dit maakt het allemaal wat duidelijker.

Ik ben nu ook Mondfeld aan het bestuderen (met aantekeningen maken om het voor me te zien), net of ik weer op school zit. Maar ik ben een stuk wijzer al. Het boek van Herman Ketting is ook erg waardevol.

Ik wilde het Spaans Galjoen op dezelfde manier tuigen als de PW. Maar de verschillen zijn te groot heb ik al ontdekt.
Dit schip is nog lang niet klaar, er moet echt nog veel aan haar gebeuren, ook moet ik dus heel veel uitzoeken. En die tekeningen van jouw zijn meer als welkom Hans. :thumbsup:

@Constant Willems Ja, dat is een handige methode. Ik heb het zo bij de zeilen gedaan die ik door @*Hans* heb laten bedrukken op stof. Dat werkte perfect. De copyshops zijn gek geworden. Je kan beter op zoek gaan naar een goede plotter uit een faillissement, die zijn er binnenkort genoeg. En dan zelf tekeningen drukken. (deze tip is voor Hans)
 
Mijn bureau tegenwoordig
Hier ben ik bezig met de tekening van het Spaans Galjoen, die is erg onduidelijk als je geen verstand hebt van alle soorten touwen.
Zo staan er op de tekening nokgordings vermeld in stippellijn die middels gordingsspruiten aan de voor en achterkant aan het zeil vastzitten. Ook staan erboven op het gestippelde zeil, boeilijns vermeld. Het heeft even geduurd voordat ik doorhad hoe en wat.

IMG_0256.JPG
 
Zo staan er op de tekening nokgordings vermeld in stippellijn die middels gordingsspruiten aan de voor en achterkant aan het zeil vastzitten.
Goed bezig Stephan, maar dat de nokgordings aan de voor- en achterkant van het zeil zaten daar heb ik mijn twijfels over. Ze werden wel dubbel uitgevoerd, dus 2 nokgordings op elk staand lijk, maar wel aan één kant van het zeil en niet aan beide kanten.

(tekst uit één van mijn boeken);
De onderzeilen op vroege schepen voeren vier nokgordings; twee aan elk staand lijk. de binnenste (onderste) was door middel van een spinnewebachtige spruit ongeveer aan het midden van het lijk bevestigd en de andere aan een soortgelijke spruit iets hoger. Beide vormde een hanepoot over een éénschijfsblok, dat op zijn beurt weer was verbonden met een vioolblok als deel van een takel. Het vaste part was onder de mars vast gezet en het halende part liep over een aldaar vast gezet blok naar de nagelbank aan de voet van de mast.

Een simpel tekeningetje maakt het wellicht wat duidelijker,
JPG_9482_4993_bewerkt-1.jpg

V = het vaste part, H = het halende part. En B het geleide blok achter de mast wat het halende part naar de beting leid aan de voet van de mast.
 
Back
Top