Bouwverslag Prins Willem, een zeventiende-eeuwse Oostindiëvaarder Herman Ketting

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Stephan Kertész, 16 mei 2020.

  1. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    @pietsan
    Dit gaan we wederom niet meer vergeten. En daar zijn die discussies voor.
    Toch zijn ze naar mijn bevindingen dubbel.
    in de zeer onduidelijke tekening van Billing Boats en Mondfeld pagina 310/311 zijn ze dubbel uitgevoerd.
    (deze discussie gaat dus over het Spaans Galeon)
    Zie ook onderstaande foto van de tekening
    Het oranje gemarkeerde is aan de andere zijde van het zeil dubbel uitgevoerd (voor en achter) Ik denk dat ze het hier weggelaten hebben omdat het dan helemaal een kriebelboel wordt in de tekening. Het lila gedeelte is van de fokkemast en dubbel aangegeven (beide kanten SB en BB van het zeil)
    IMG_0257a.jpg

    nokgordings.jpg

    Al met al gaat het een heel gefriemel worden.
     
    Marcus Botanicus vindt dit leuk.
  2. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Nokgording aan achterzijde en buikgording aan voorzijde. Dat is het dan toch? Ik vermoed dat in het schrijven het niet goed beschreven is? Pas later kwamen de buikgordingen.
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2020
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    zie bijlage
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    Uit welk boek komt dit?
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  5. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dit is Mondfeld
     
    Stephan Kertész en janzwart vinden dit leuk.
  6. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    De beloofde detailfoto's

    IMG_0292.JPG IMG_0275.JPG IMG_0278.JPG IMG_0280.JPG IMG_0281.JPG IMG_0282.JPG IMG_0283.JPG IMG_0285.JPG IMG_0289.JPG IMG_0290.JPG

    @jean41 de marsen zijn niet vlak. maar gebogen. Het pas wel precies. Eerst dacht ik dat zijn invloeden van buitenaf geweest. Maar ze zijn dus met een doel zo gemaakt.
    Ik kon dat in Herman Ketting niet terugvinden. Werd dit zo gedaan op schepen in die tijd?
     
  7. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    misschien dat het zo duidelijker te zien is

    IMG_0279.JPG

    IMG_0280.JPG
     
  8. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Het eerste waar ik mee ga beginnen is het boek van Herman Ketting lezen. Met doorbladeren heb ik al dingen gezien die ik niet wist dat dat zo moest. Ook staan er aanwijzingen over de tuigage in die belangrijk zijn. Eenmaal gelezen maak ik daar dus niet snel fouten mee.
    Het boek "Seventeenth century rigging" van R.C.Anderson dan @Constant Willems mij aanraadde heb ik in een 2e hands boekwinkeltje op de kop weten te tikken voor een zacht prijsje. En de tekening die ik heb, heb ontvangen en jullie hulp gaat dit goed komen.

    Het tweede dat ik ga doen is sloopwerk :D Niet schrikken @jean41 ik demonteer alleen de kanonnen op de zichtbare dekken. Ik heb hele kleine blokken en ik kan ze ook zelf maken, dus ik voorzie het geschut van volledige tuigage. Het is een behoorlijk groot schip en ik denk dat dit veel waarde toevoegt. Wel kijk ik eerst of het me lukt in deze situatie, maar anders moet ik ze weer loshalen. Jan hoe heb je ze vastgezet?

    Ook moet nog 1 mars compleet gemaakt worden, dat is de derde stap.
     
    Marcus Botanicus vindt dit leuk.
  9. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Wat een geweldig mooi bouw! :worship: Daar krijg je nog een kluif aan Stephan.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  10. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    :rolleyes:ja, hoe meer ik mij verdiep hoe meer valkuilen.
     
  11. jean41

    jean41

    Lid geworden:
    14 dec 2019
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Valthermond
    Hallo Stephan, je hebt mooie foto’s gemaakt. Leuk om dat weer terug te zien, mooi behangetje ook. Ja, over die kanons. Ik hebt destijds bewust gekozen om alleen de broeking aan te brengen. Vaak zie ik, ook bij andere bouwers, een volledige tuigage, wat ik ook even vaak niet mooi vind omdat het niet in verhouding is. Een blokje van 3 mm is op deze schaal al 22,5 cm en dat is veel te groot. Een blokje van 1 mm zou volstaan maar daar is niet mee te werken. Wil jij dat toch doen dan ben je daar uiteraard vrij in. Het is nu jouw schip. Wellicht kun je als proef dan 1 kanon zo maken en kijken hoe het staat. Ik heb ze waarschijnlijk vast gezet met een druppel secondelijm. Maar zeker weten doe ik dat niet meer.
    Dan de marsen. Ik heb ze gewoon vlak gemaakt maar zijn door de tijd waarschijnlijk wat krom getrokken. Wellicht kun je ze wat vochtig maken en dan een poosje onder druk vlak zetten. Anders “even” nieuwe maken of gewoon zo laten.
    Veel succes!
    p.s je kunt me gewoon met Jan aanspreken. jean41 is alleen mijn forum naam
     
  12. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Bedankt Jan voor de info.
    het vreemde is dat de zalingen ook mee krom zijn geworden. Niet alle. Ga ze niet opnieuw maken, de kromming is 1 a 1,5 mm bij de grootste en de kleine marsen is het helemaal niet zichtbaar. Ik klem ze in en dan kijk ik hoever ik kom anders gaan ze er zo op. Heeft wel wat.
    Wat betreft het geschut. Ik heb blokjes van 2 mm peer en 1,4 mm kan ook als ik ze zelf maak. met 0,2 mm draad kom ik mooi in de buurt. Er was nog een reservekanon, daar probeer ik het op uit. En zoals ik het altijd doe. Maken, tijdje kijken en overzien en dan beslissen.

    op het Spaans Galjoen heb ik zelf blokjes gemaakt van 1,8 mm. Ik heb alleen een te dik touw gebruikt

    IMG_0233.JPG
     
    Laatst bewerkt: 20 mei 2020
  13. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Het is natuurlijk erg lastig blokken te maken op schaal. Maar dan zouden ook alle ringen op schaal moeten zijn anders zou ik toch echt voor de 3mm blokjes kiezen en ziet het wat mij betreft het er ietsie beter uit dan te grote ogen op te kleine blokken. Snappie?
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  14. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Ook daar heb ik al een oplossing voor.
     
  15. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    benieuwd !
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  16. Marcus Botanicus

    Marcus Botanicus

    Lid geworden:
    20 mrt 2015
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Crown Point, IN, USA
    Stephan,
    I just finished reading this built and I must say that you are one lucky man to have been given this schip.
    She is a beauty and I will be following this as well.
    Marcus
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  17. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Bedankt Marcus
     
    Marcus Botanicus vindt dit leuk.
  18. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    IMG_0297.JPG

    Het messing kleurig ringetje heb ikzelf gemaakt van messingdraad. Hier kan niet te veel kracht op.
    Het bovenste oog is de kleinste van Amati.
    Het bovenste blok is Corel 3 mm
    Het onderste is Calderkraft 2 mm noten
    Het kanon is in grootte vergelijkbaar met wat er nu opzit.

    Ik denk dat de onderste combi perfect is.
    Weet iemand waar ik die Caldercraft blokjes kan krijgen behalve cornwall. Want met de bankkosten en verzendkosten komt er ruim 10 euro bovenop voor een zakje van 10 stuks dat maar 1,14 kost bij hun. Ik heb er 50, maar er moeten op ieder geschut 8 stuks. Ik moet er dus nog 70 hebben Bij Krick hebben ze ook 2 mm blokjes maar daar is de prijs het dubbele. Heeft ook geen zin.
     
  19. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Jan Zwart heeft deze foto gepost in een verslag en daar is een blok ongeveer de helft van de doorsnede van een wiel.
    De verhouding van de 2 mm blokken komt dan in de buurt

    37727092855_074e1d18be_k.jpg

    zo'n haakje maken lukt mij ook wel, maar dat wordt rommelig denk ik
     
  20. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik kan ze bestellen bij mijn leverancier maar moet dan navragen of hij ze op voorraad heeft.
    Hoeveel zou je er nodig hebben? Is zijn eigen merk, maar is goed
     
    TIMBERWOLF en Stephan Kertész vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina