VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Alle Leuk aanklikkers : Bedankt.

Smiley  2 Dikke duimen - kopie.jpg
 
Enne Pieter,
Hoe bevalt het werken met staal?
Ziet er netjes strak uit.
Gewoon verder.

Veel modelbouwplezier
Willum

Hallo Willum,

Het werken met staal gaat goed.
Dit is niet de eerste keer dat ik met staal werk hoor.
Mijn voorkeur gaat uit naar messing, omdat je dit makkelijk kan bewerken en mooie fijne/kleine werkstukken kan maken.
Ook (rood)koper is geen probleem voor mij.

Vroeger, ja vroeger, heel veel met staal gewerkt.
Draaien, frezen, schaven, zetten, walsen, snijden met de snijbrander, autogenisch lassen, vlamboog lassen met een elektrode, CO2/Mig/Mag lassen.
Zachtsolderen met tin/lood en hardsolderen met zilver, maar ook hardsolderen met messing staafjes met borax.
Gietijzer en gietstaal lassen.
Kortom, best wel veel ervaring opgedaan met staal in mijn studie en stage tijd en als bijbaantje wat bijverdienen tijdens de studie.
Werktuigbouwkunde gestudeerd.
Na het afstuderen heel iets anders gaan doen, als zelfstandig ondernemer.
Waar ik geen ervaring mee heb is Tig lassen, nooit gedaan.

Eigenlijk kan ik wel met alle Ferro en Non Ferro metalen werken/bewerken.
Maar kunststof is ook geen probleem, maar dit is niet mijn favoriete materiaal.
 
Hallo Willum,

Het werken met staal gaat goed.
Dit is niet de eerste keer dat ik met staal werk hoor.

Een aardig CV zet je daar neer.
Van alle markten thuis.

Geen tig-lassen?
Dat is jammer met dit werk.
Mooi alles strak aan elkaar vloeien.
Maar ook zonder tig komt dit goed.
Met tig-AC zou je ook makkelijk in aluminium kunnen werken.
Zou je wel willen tig-lassen dan?

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Hallo Willum,

Het werken met staal gaat goed.
Dit is niet de eerste keer dat ik met staal werk hoor.

Een aardig CV zet je daar neer.
Van alle markten thuis.

Geen tig-lassen?
Dat is jammer met dit werk.
Mooi alles strak aan elkaar vloeien.
Maar ook zonder tig komt dit goed.
Met tig-AC zou je ook makkelijk in aluminium kunnen werken.
Zou je wel willen tig-lassen dan?

Veel modelbouwplezier,
Willum


Hallo Willum,


Ik kan wel aluminium Mig lassen, maar dit is voor de modelbouw eigenlijk te grof.
Tja, ik werk niet zo heel veel met aluminium.
Ik maak zelf de aluminium velgen en wielnaven en aluminium spatborden voor de achterwielen van de truck.
En ik gebruik aluminium traanplaat en in sommige gevallen gebruik ik aluminium hoeklijn en aluminium strip om treeplanken en voorschotten en kleppen en voor een laadbak te maken.
Deze onderdelen hoef ik niet te lassen

Om nu nog een cursus Tig lassen te gaan volgen, zie ik niet zo zitten.
Op dit moment heb ik het wel rustig, maar als straks het Covid-19 virus weer voorbij is, moet ik samen met mijn dochter weer meer aandacht aan onze bedrijven besteden en ga ik waarschijnlijk weer werken als invalchauffeur.
Maar ik ben bang dat dit nog wel even gaat duren, voordat we Covid-19 vrij zijn.
 
Pieter,

Ook aluminium is een mooi materiaal om mee te werken.
Beetje eigenzinnig metaal trouwens.
Heel aardig te verspanen te lassen en te solderen.
Wat ik hier al vaker schreef,
ieder zijn ding,
heb je of kun je goed met messing overweg of een ander materiaal,
doe dat.
Om een complete cursus tig-lassen te gaan volgen?
Ik zal dit niet meer doen.
Dan neem ik weer scholing/bijscholing voor dat doel waar ik naar toe wil.
En dat zou zo maar weer eens kunnen gebeuren.

Covid-19?
De economische gevolgen van dit moment, of de lange nasleep.
Dit is een ketting reactie.
Ik wil niemand bang maken, maar ik wil wel eens zien hoe het er over een jaar uitziet.
Hierbij wens ik iedereen het beste, dat het goed mag komen.

Pieter, ik hoop dat je weer heel snel als chauffeur op de baan bent.

Tot zover:
Veel modelbouwplezier,
Voor iedereen.
Willum
 
Hallo Willum,

Ik mis het rijden als invalchauffeur wel, dit is hobby voor mij, hier geniet ik van, maar niet de hoofdzaak.
Onze bedrijven zijn veel belangrijker, hier moeten we zien te overleven, wat ook wel gaat gebeuren, maar makkelijk is het op dit moment niet.
Inmiddels een omzetdaling van 40%.
Maar positief blijven denken, we leveren als 2 groothandel bedrijven aan de para medische sector, als dit straks weer aantrekt/opengaat, zal ongetwijfeld de omzet weer gaan stijgen.
Of het weer zo wordt als voor het Covid-19 virus zal de tijd leren, maar als de omzet weer 80% wordt, zijn wij dik tevreden.
 
en weer een stap in de richting van de voltooing van dit prachtig project, met de precisie van een hersenchirurg...keep on building!!!!:wave

ik hoop morgen tijd te vinden om aan mijn trailer te beginnen...
 
Heb pas geleden een schuiftrailer opgemeten bij ons op de zaak, toen ik de breedte maat deelde door 14 kwam ik niet uit met de breedte van mijn arocs truck, daarna gedeelt door 13,5 toen klopte het wel. met de breedte van de arocs.
Ik denk dat tamyia schaal geen 1/14is maar 1/13,5
Gr kees
 
Heb pas geleden een schuiftrailer opgemeten bij ons op de zaak, toen ik de breedte maat deelde door 14 kwam ik niet uit met de breedte van mijn arocs truck, daarna gedeelt door 13,5 toen klopte het wel. met de breedte van de arocs.
Ik denk dat tamyia schaal geen 1/14is maar 1/13,5
Gr kees

Hallo Kees,

Tamiya is inderdaad niet in de schaal 1:14
Helaas is Tamiya niet helemaal maatvast,
Sommige onderdelen/modellen zijn in de schaal 1:13.5.
Maar er zijn ook onderdelen/modellen die in de schaal 1:12.8 is.

Ik zelf bouw in de schaal 1:14.
Wedico is volgens de fabrikant 1:16, maar dit klopt ook niet, Wedico is in de schaal 1:14.8
Maar ook Wedico is niet geheel maatvast.
De oude Robbe modellen waren echt in de schaal 1:16, de latere modellen waren in de schaal: 1:14.5
Ook Scale Art is in de schaal 1 :14.5
Bruder is in de schaal 1:15 en niet zoals men zegt : 1:16
Tja, helaas is de maatvoering niet helemaal precies bij elk merk RC trucks.
Is dit erg ? Nee .
Als je je eigen modellen maar allemaal in de zelfde maat bouwt.

En ja, als je een Tamiya truck naast een Wedico of een Scale Art truck zet, dan zie je wel degelijk verschil, maar als je op de rij-parcours rijdt bij een rij-demo valt het verschil op afstand nauwelijks op.
 
Back
Top