VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.
SMILEY  DUIM OMHOOG BEDANKT.jpg


Tot zover de bouw van het achterdek.
In een later stadium wordt het achterdek verder afgebouwd.

Ik ga nu weer verder, waar ik gebleven was in update : 372
 
Hallo Allemaal,

Vandaag contact gehad met mijn contactpersoon van Goldhofer Memmingen.
Hij was benieuwd hoe ver ik was met de bouw van de Goldhofer dieplader.
Hij was teleurgesteld dat ik geen Goldhofer 5 bij 3 (interdolly 3 assen) en gekozen heb voor een Jeepdolly.
Hij vond dit jammer hij vond dat dit geen recht deed aan de originele Goldhofer 5 bij 3 in de 1:1.
Hem uitgelegd dat dit niet of nauwelijks wringvrij te realiseren/te bouwen is, omdat ik ook een uitschuifbaar smal diepbed ga bouwen.
We zijn nu overeengekomen dat ik toch een 3 assige interdolly ga bouwen, met voorlopig 3 starre assen en aansluitbaar maak aan het smalbed en de nek van het zwanenhals (gelijk aan de 1:1 Goldhofer 5 bij 3) en ga uitproberen of het toch enigszins mogelijk is om hiermee te kunnen rijden.
Ik zelf heb er niet zo heel veel vertrouwen in en denk dat het eerder een statische interdolly wordt en zal vervoerd worden op het smalbed, zoals je wel vaker bij de 1:1 Goldhofer dieplader ziet.
We gaan het t.z.t . zien of het gaat lukken, wel weer een hele bult (bult is Twents) meerwerk
Afgesproken met hem, dat hij de laatste foto's tot heden van mij krijgt toegestuurd via WeTransfer.
De foto's inmiddels verstuurd en hij heeft ze inmiddels ook al gedownload.

Zie foto's

De interdolly op het diepbed
GOLDHOFER 5 bij 3. 01.jpg

Interdolly gekoppeld aan het diepbed en de nek van het zwanenhals.
GOLDHOFER 5 BIJ 3.08.jpg
 
Waarom is dit niet wringingsvrij te maken? te kan toch bijv de middelste as vast maten en de andere 2 assen sturend? Met een potmeter op de kingpin kan je de hoek van de schotel meten en hiermee de assen sturen. Dit zou gewoon mechanisch kunnen, omdat de assen vrij dicht bij de kingpin zitten en je dan geen electronica nodig hebt.
 
Waarom is dit niet wringingsvrij te maken? te kan toch bijv de middelste as vast maten en de andere 2 assen sturend? Met een potmeter op de kingpin kan je de hoek van de schotel meten en hiermee de assen sturen. Dit zou gewoon mechanisch kunnen, omdat de assen vrij dicht bij de kingpin zitten en je dan geen electronica nodig hebt.
Ik denk dat dit niet gaat werken, want die interdolly vormt een vast geheel met het diepbed, dus dan moeten alle wielen van de interdolly sturen .
Ik heb er evenals Piet geen groot vertrouwen in dat dit goed gaat komen (lees: wringings vrij)
Doen ze in het groot ook al niet.

Met een Jeep-dolly zou jouw voorstel wel lukken.
 
Waarom is dit niet wringingsvrij te maken? te kan toch bijv de middelste as vast maten en de andere 2 assen sturend? Met een potmeter op de kingpin kan je de hoek van de schotel meten en hiermee de assen sturen. Dit zou gewoon mechanisch kunnen, omdat de assen vrij dicht bij de kingpin zitten en je dan geen electronica nodig hebt.

Hoi Stefan,
sorry...ff inhaken...Mechanisch gaat hem niet worden , gezien de interdolly tussen de zwanenhals en het smaldek komt en het geheel afkoppelbaar moet zijn, en de opgave is de 1 op 1 zo nauwkeurig mogelijk na te bouwen.
De 3 assen van de interdolly zijn bij de 1:1 allemaal gestuurd .
 
Tja. ik weet er alles van, van wringen van de interdolly bij de 1:1 Goldhofer.
Regelmatig ligt het rubber op de straat/wegdek bij een vrij haakse/scherpe bocht.
Als je op de snelweg rijdt, is er geen enkel probleem, dan is de stuuruitslag van de interdolly goed beheersbaar en wringvrij.
Maar ja, je rijdt niet altijd alleen maar op de snelweg, vaak zijn de bouwlocaties moeilijk bereikbaar en zijn de wegen in de dorpjes/steden vaak smal en met haakse bochten en kleine rotondes.
Het is mij ook al eens overkomen dat de banden van de velgen afknapte.

Bij de fabrikant wordt de stuurinstelling van de interdolly zo nauwkeurig mogelijk afgesteld in de meest gebruikte lengte van de dieplader.
Bovendien kan de interdolly onder de 3 km/p.u. ook nog eens handmatig (bij)gestuurd worden, waardoor het wringen alleen maar toeneemt.
Dit is overigens een extra optie, dit is niet standaard af fabriek.
Als het smalbed wordt uitgeschoven, zou dit automatisch aangepast moeten worden volgens de fabrikant, helaas de praktijk is anders.
Zo eenvoudig is dit niet, iets op schrijven is iets anders dan uitvoeren, bovendien kan het smalbed ook nog eens 400 mm uitschuiven, waardoor van het Ackermann systeem niets meer overblijft.
Van een mechanische besturing kan geen sprake zijn, dat gaat niet werken bij een afkoppelbare interdolly.
Voorlopig maak ik de interdolly met starre assen en zal als een statisch model gebruikt worden bij RC trucks shows.

N.B.
Ik maak de draaistellen wel zo als in het achterdek, zodat ik het ten alle tijde toch nog bestuurbaar kan maken, maar vooralsnog eerst worden het 3 starre assen onder de interdolly.
 
Update 387 :

Hallo allemaal,

Tja, de 10 draaistellen/wielstellen moet gemonteerd worden onder het achterdek.

Per draaistel worden er zes M 2 boutjes gebruikt voor de montage onder het achterdek.

Op de verdeeltafel zes gaatjes van 1,5 mm in het boevengedeelte van het draaistel geboord voor de M 2 boutjes.
Zie de het gedraaide groefje in de bovenkant van het draaistel.
IMG_7783.jpg


IMG_7787.jpg


De binnenkant van de bovenkant van het draaistel. (zonder de 6 geboorde gaatjes van 1.5 mm
IMG_7678.jpg


M 2 draad getapt in het bovenkant van het draaistel.
IMG_7798.jpg


IMG_7802.jpg


De binnenkant met de 6 geboorde en getapte M 2 draad.
IMG_7788.jpg


Tien complete draaistellen, klaar voor montage.
IMG_7790.jpg


Bovenkant van het draaistel weer gemonteerd op de onderkant van het draaistel.
(zie de 6 M 2 boutjes waarmee de draaistellen onder het achterdek worden gemonteerd)
IMG_7803.jpg


IMG_7808.jpg


IMG_7810.jpg


Tot zover deze update.

Wordt vervolgd.
 
Wat een monikken werk maar dan heb je ook wat, sterk staaltje modelbouw Pieter.
We blijven je volgen.


Hallo Marceline,

Bedankt voor je compliment.
SMILEY  DUIM OMHOOG BEDANKT.jpg


Het lijkt "Monnikenwerk" maar het valt wel mee hoor.
Tenminste voor mij valt het mee, het is best veel werk, maar het is heel goed te doen.
En ja, je moet geen haast hebben, dit is een project van 2 tot 3 jaar, misschien wel 4 jaar.
Het is geen bouwpakket, wat je in een redelijke tijd in elkaar kan zetten.
 
Wat een prachtig precisiewerk..Chapeau

Toevallig niet horloge maker geweest in een eerder leven?

Hallo Leon,

Bedankt voor het compliment.
SMILEY  DUIM OMHOOG BEDANKT.jpg

Nee, geen horlogemaker geweest, hahaha.

Ik heb eerst werktuigbouwkunde gestudeerd toen nog UTS, nu MTS en daarna gestudeerd HTS en afgestudeerd als werktuigbouwkundige. (1970)
Afgestudeerd, maar niet werkzaam geweest in deze branche.
(wel twee keer een half jaar stage gelopen tijdens de studie)

Daarna een HBO opleiding van 4 jaar in de Para Medische sector afgerond en in deze sector gaan werken in 1974.
Sins 1978 zelfstandig ondernemer in de Para Medische sector tot op heden.
Ons bedrijf is nu gevestigd in Haren (Ems) D.
 
Back
Top