Pieter, ik houd niet van zagen, zeker geen plaatstaal, dus ik gebruik een dun slijpschijfje, dat werkt bij mij net zo precies als zagen, en daarna klem ik de plaat op het bed van de freesbank, en maak de snijkanten perfect recht met de frees. Dan is het ècht recht.
Werkt voor mij!
Cor
Hallo Cor,
Normaal gesproken frees ik ook de zijkanten af, maar in dit geval is dit wat lastig, want het achterdek is 590 mm lang en dan moet je een paar keer de staalplaat verschuiven/versteken, waardoor het risico ontstaat dat je toch weer niet helemaal recht uit komt.
Ik heb niet zo'n grote freesbank, dat ik 600 mm in keer kan frezen.
Ik heb een haakse slijpmachine/tol met dunne doorslijpschijfjes, maar ik nog steeds geen geleide rail gemaakt om mooi recht te kunnen doorslijpen.
Uit de hand slijpen krijg je nooit mooi strak werk en moet je het toch nog nabewerken met een vijl.
Overigens had ik dit al beschreven, dat ik niet gekozen had om de staalplaat te gaan doorslijpen.
Ik zou zeggen blijf kijken en dan zal je zien dat de zijkanten echt recht zijn gevijld, eerst met een grove vijl en nabewerkt met een zoetvijl.
Vroeger, ja vroeger, heb ik op mijn stageplaats leren vlak en haaks vijlen, waar ik nu nog steeds profijt van heb.
Natuurlijk is het makkelijker om het door te slijpen en netjes af te frezen, maar het vijlen is best te doen.
Bovendien heb ik nu alle tijd, ik werk op dit moment niet als invalchauffeur en op ons bedrijf, wat ik samen met mijn dochter heb in Haren (Ems) is het op dit moment ook heel rustig.
In een later stadium zal je zien dat de staalplaten keurig recht en haaks zijn gevijld, dit laat ik t.z.t uitgebreid zien, foto's zeggen soms meer dan woorden.
Ook laat ik uitgebreid het zetwerk zien, hoe nauwkeurig ik de staalplaten heb gezet, de gieksleuf is echt op de 0,01 mm nauwkeurig gezet.
De afwijking van het zetten en het recht vijlen heeft een foutmarge maximaal een half tiende millimeter en ook nog volgens de tekeningen van Goldhofer in de schaal 1:14 gemaakt.
Want ja, het moet straks allemaal wel netjes recht zijn, anders komt de dieplader niet door de APK keuring en mag deze de rij-baan niet op !
Als we nu niet beperkt waren in onze vrijheid door het Covid-19 virus, zou ik zeggen kom langs en kom meten, dan zal je zien hou nauwkeurig ik kan werken.
Ik ben echt een Pietje precies, het moet gewoon goed zijn, met minder neem ik geen genoegen.
Ik wil me niet op de borst kloppen, maar ik weet heel goed, wat ik wel en niet kan maken/bouwen, want ik heb ook zeker mijn beperkingen en soms ben ik dagenlang bezig om iets uit te zoeken, hoe ik iets moet gaan maken.
Tekeningetjes maken, experimenteren, uitproberen, als het mis gaat, uithuilen en opnieuw beginnen, zoals jij weet, meten is weten.
En als ik er niet uit kom of tegen problemen aanloop, neem ik contact op met derden, die mij dan vaak wel tips en tricks kunnen geven, waardoor ik dan weer verder kan, je bent nooit te oud om te leren.
Ook voor het maken van de Master en Slave hefcilinders heb hulp ingeroepen van een expert op gebied van het bouwen van cilinders, (StefanF omdat ik zelf noot nooit cilinders heb/had gemaakt, maar ik kan je vertellen het is gelukt, ook hier komt een uitgebreid bouwverslag van.
Ik zeg altijd : Wat mijn ogen zien, kunnen mijn handen maken, hahaha.
Dus in een betere tijd, als het Covid-19 virus weer weg is en we ons weer vrij kunnen bewegen, kom dan gerust een keer langs/aan, dan kan jij je zelf overtuigen, of het klopt wat ik zeg/schrijf/laat zien.
Dus Cor, blijven kijken, het komt goed.
Bedankt voor je reactie.