Berrie
Vriend van modelbouwforum.nl

Op zaterdag 30 mei 2020 ben ik mijn JS1 kwijt geraakt. Tijdens een duikvlucht in (zeer) turbulente omstandigheden begaf de vleugel het. De JS1 draaide op zijn kant en kwam met de rechtervleugel neerwaarts gericht naar beneden. De puinhoop die we op de grond aantroffen laat zich raden.
De nacht van zaterdag op zondag heb ik nauwelijks geslapen. De JS1 vloog ik het liefst van al mijn vliegtuigen en dit verlies was dan ook erg zuur. Maar je weet als modelvlieger dat je altijd een kist kwijt kunt raken. Dus je moet verder.
Het was mij al snel duidelijk dat ik weer een 1:3 JS1 terug wilde. Ik heb namelijk fantastische dingen beleeft met deze zwever.
Een hoogtepunt beleefde ik in Zwitserland, al liep de landing wat minder goed af:
Vorig jaar vloog ik nog een persoonlijk duurrecord van 2 uur en 36 minuten. Niet dat ik daar naar op zoek ben, maar het kwam zo uit...
Ook heb ik de JS1 diverse keren met de caravan mee genomen en leuk gast gevlogen op een Duitse club.
De reden zit ook een beetje verborgen in de naam: JS1 Revelation. Nou, een openbaring was de JS1 1:3 voor mij! De stap van een 3mtr Grunau Baby naar de JS1 kon nauwelijks groter. Ik hield van het vliegbeeld, van de thermiek eigenschappen en hoe de kist kon steken. Het paste mij perfect. Natuurlijk, een beetje spanning gaf het vliegen mij wel met deze kist. Al was dat in het 3e seizoen al véél minder dan in het eerste seizoen. Er viel veel te leren. Als eerste bleek het voor mij beter te werken de flaps en de spoilers tijdens het landen apart te kunnen bedienen. Toen daar vervolgens het correcte percentage op hoogteroer (voor spoiler en voor flaps) was bijgemixed werd landen veel constanter. Toen dat eenmaal onder de knie was ben ik met het zwaartepunt en instelhoek verschil aan de slag gegaan. Uiteindelijk vloog ik hem met het zwaartepunt op 125mm ipv de aangegeven 100-110mm.... Het instelhoekverschil was terug gebracht naar 1.7°. De uitslagen op hoogteroer uiteraard navenant passend verminderd. In de thermiekstand kon ik 'm cirkelen met de knuppels in de hoeken.
Maar hoe wil ik de JS1 terug? Paritech levert hem, LET models ook. Twee zaken bevielen met niet aan het uitgeven van €3500-4000 aan één kaal vliegtuig. 1) van dit bedrag kan onze dochter zowat 2 jaar studeren. 2) zelfbouw past mij veel meer. Daarbij hecht ik meer waarde aan een practische VLIEGkist dan aan schaalbouw met 'Bentley' niveau afwerking. Dat geeft wat ontspanning in de uitvoering.
Dus: zelf (weder)opbouw. Met als vervelende consequentie dat het wel weer 'even' zal duren voordat ik weer een sleepzwever heb.
Het doel is de JS1 Revelation terug te laten komen als; JS1 The Force Awakens.
De komende tijd zal ik eens wat gedachten delen voordat de (her)bouw en restauratie echt begint.
O.a. omstandigheden gedurende het falen in de lucht, constructie: gefaalde en nieuwe, verbeteringen in het vliegen. Profiel, kleur etc, wat beviel en neem ik over van de oude, locatie vleugeldeling, toepassing van voor mij nieuwe materialen, lak soorten en technieken.