Wederopbouw van de JS1 1:3.

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Berrie, 14 jun 2020.

  1. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    201
    Locatie:
    Hillegom
    Wat prachtig gemaakt, de precisie, en het geduld, wat een fantastisch resultaat, echt petje af!
    En ook nog mooie foto's en video. Je gezicht op de beelden zegt genoeg.
     
    Berrie en Nogravity vinden dit leuk.
  2. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    [​IMG]

    Onverwachts nog gevlogen vanmiddag dankzij het uitzonderlijke weer. Thermisch was het niks. Goede omstandigheden om wat met cg te spelen en vliegroutine op te bouwen. Nu dan toch echt de winterslaap in.
     
    Lyckele en ISOLA2 vinden dit leuk.
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Jij denkt dat je er zo gemakkelijk van af kom.
    Maar wij willen meer informatie;)
    Allereerst wat was je berekende gewicht en wat weegt hij nu?
    Ook het zwaartepunt en instelhoeken.
    Vliegt hij zoals berekend en hoe tov de vorige.
    Had je dingen anders gedaan of willen doen?
    Ja ga zo maar door.
    Misschien zijn al wat vragen beantwoord en ben ik die vergeten.
    Maar dit was inderdaad perfect weer om dingen te testen.
     
    Berrie en ISOLA2 vinden dit leuk.
  4. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Nou jij krijgt dat ;)

    Het streefgewicht was 14.5kg. Het is geworden ca. 13.8kg. Dit levert een vleugelbelasting bezien op het totaal oppervlak aan vleugel + stabilo van ca. 91 gram.

    De maiden vond plaats met het zwaartepunt op 119mm en het instelhoekverschil op 1.9°. Ik weet niet wat je bedoeld met "vliegt zoals berekend". In ieder geval kloppen zwaartepunt en instelhoekverschil.

    Vandaag 5 vluchten gemaakt. De starts verlopen prima! De wind was zo'n 20° cross. (@serge pot als het meer was zeg je het maar.) De oude vleugel had in de eerste meters de neiging te haken. Die neiging verdween grotendeels toen op de buitenste halve meter vleugel een turbulator zat. De nieuwe vleugel heeft de turbulators niet nodig.

    Na de eerste vlucht heb ik het plak lood dat voor het wiel in de romp lag verwijderd. Dat is goed 100 gram en ik wist dat het zwaartepunt daar dan 2 tot 2.5mm van naar achteren schuift. Nou, en dat beviel mij niks! De kist werd zwammig en wilde ook met downtrim niet erg prettig lopen. De duiktest toonde aan dat de kist zeker niet van plan was af te remmen. Ik was blij toen hij weer op de grond stond.

    Vervolgens heb ik het stuk ongeveer doormidden gesneden en het kleinste deel wat verder voor het wiel op de bodemplaat geschroefd. Het zwaartepunt zal nu op ca. 120mm liggen.

    Dat beviel mij beter. Met deze waarde ga ik na de winterslaap de voorjaarsbellen tegemoet.

    Tenopzichtte van de oude vleugel vallen mij twee dingen op bij de nieuwe:
    - Zeer overtrekvriendelijk
    - Ailerons reageren veel directer.

    Volgens de logger was de max airspeed vandaag 150kmh. De eerste looping is ook gedraaid en die belasting was max. 4g.

    Ondertussen ook de deathband van de vario bijgesteld van -0.4-0 m/s naar -0.6-0ms. Levert een wat minder 'depressief' geluid op.

    De landingen. Inmiddels blijkt dat er met de enorme flaps en dito spoilers lekker reserve in af te bouwen hoogte zit. Fijn. Wel is het nog wat zoeken naar gebruik en timing net boven de grond om netjes af te kunnen vangen. Onderweg naar huis bedacht ik mij dat het hoogteroer wellicht onvoldoende up kan geven tijdens het afvangen als flaps en spoilers gebruikt worden. Om te vliegen heb je maar weinig uitslag nodig. Maar da's wellicht te weinig om goed af te vangen. (effe niet vergeten dit komend voorjaar voor de eerste keer vliegen het programma op de zender hier eens op aan te passen.)

    Daar deze vleugel erg langzaam gemaakt lijkt te kunnen worden zou ik na kunnen denken of de flapstanden voor cruise/thermal/speed wel op de verwachtte posities zitten. Nu zitten ze als volgt:
    - Cruise: flaps/ailerons neutraal.
    - Speed: flaps/ailerons 1.5mm naar boven
    - Thermal: flaps 9mm naar beneden, de ailerons stapsgewijs iets minder. (het kan dat deze stand te heftig is en dat beter met minder vaste thermiekstelling gewerkt kan worden maar dan in combinatie met snap/flap.)

    Nou, kom maar op ;)
     
    Amigo II, ISOLA2, Bertus en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Hoeveelheid cross was goed Vliegbaar .
    Het feit dat je vandaag een 6 tal vluchten zover ik weet gemaakt hebt geeft aan dat het toestel goed aanvoelt .
    Wat me wel nog opvalt is dat je in vliegen op hoogte het toestel laat vliegen ,maar zodra je lager komt en de landing nadert je het toestel sneller begint te vliegen . Zullen nog wel wat zenuwen zijn vermoed ik .
    Ik vind hem schitterend vliegen en uitzien .
     
    Berrie vindt dit leuk.
  6. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Super om je reacties te lezen.
    Een korte conclusie voor mij is dus, hij is dus beter als zijn voorganger en lichter als jij berekend had.
    Dat is dus wel heel erg goed.
    Goed bezig.
    Oja er zit nu tenminste een pop in.;)
    Ik vond dat altijd leuk om te zien tijdens de landing.
     
    Laatst bewerkt: 29 okt 2022
    Berrie vindt dit leuk.
  7. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    oh jammer dat ik je niet heb zien vliegen want ik was daar aan het fietsen…
     

Deel Deze Pagina