Wederopbouw van de JS1 1:3.

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Berrie, 14 jun 2020.

  1. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.740
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Traagheid krachten nemen met het kwadraat van de snelheid toe, dus iedere kist heeft zijn limiet.
    Het is buigen of barsten , vleugels van moderne 1/1 zwevers zijn zeer buigzaam , juist om die traagheid krachten onder controle te houden als je door turbulentie vliegt.
    Ben nog altijd benieuwd hoe ze er met carbon in slagen om een vleugel zo sterk te laten buigen zonder te breken ?
    Zeer leerzaam draadje :)
    Succes met de herstelling
     
  2. Bertus

    Bertus Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    11.341
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Maar het is wel erg leuk om te doen.
    Zelf vond ik het het allerleukste om laag over te komen, op te trekken en weer een bel te vinden.
    Daarnaast zij eigenlijk altijd rc kisten tegen veel meer bestand als een 1 op 1 model.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    10.909
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De echte JS1 mag tot 290 km/u.
    Volgens mij haalde het model met Berrie aan de knuppels ook makkelijk 200 en de andere kist die ik van Windwings had.heb 490cm Mistral kan 300 km/u.
    Alles met beleid natuurlijk, je kan niet vol aan de knuppel hangen dan.
    Als je per ongeluk een grenslaag tegenkomt dan heb je kans dat er snippers naar beneden komen vallen, vaak genoeg gehad achter het duin.

    GJ
     
    aurectar en Berrie vinden dit leuk.
  4. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Amsterdam
    Als ik dit zie dan wordt er ook hier niet echt voorzichtig gevlogen met de JS1. De JS1 leent zich er ook gewoon voor om zo gevlogen te worden en een low pass.is gewoon een mooie afronding van de dag zeker als je ook nog eens een fijne vlucht hebt gehad waarmee je de hoogte omzet in snelheid om er flink van te genieten.

    Zo gauw als de tijd het toelaat en @Berrie kan de romp gaan herstellen dan gaat hij ook het licht weer zien. ;)
     
    aurectar en Berrie vinden dit leuk.
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    10.909
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, die kisten moeten fluiten, dan begint het leuk te worden.
    Berrie heeft gewoon pech gehad, verkeerde plek, verkeerde tijd.
    Ik had het op een wedstrijd, vreselijk turbulent, je zag de kist gewoon op en neer gaan met 300+.
    Ik trek hem bij het 2e rak de bocht om en de romp gaat rechtdoor en een deel van de vleugel nam afscheid.
    Gewoon pech.

    GJ
     
    aurectar en Berrie vinden dit leuk.
  6. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.294
    Locatie:
    Gouda
    Het leven is simpel:

    Wat buigt dat barst niet. (zolang het buigt).
    Wat barst is té ver gebogen geweest.
     
    serge pot, Berrie, aurectar en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Amsterdam
    Ja en nee @Bertus, ik zie het alleen niet zo gauw voor me dat de sterkte van de vleugel van een modelzwever deze buigkracht van een 1:1 JS1 kan weerstaan. Ik zie weleens bouwverslagen voorbij komen waar ze het enigszins benaderen maar toch. Meestal gaat het om de stijfheid van de vleugel en gaat men erop zitten. :)
     
    aurectar vindt dit leuk.
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    10.909
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Maar dit buigt ook heel langzaam en epoxy is flexibel.
    Als je die vleugel op zou hangen en er een balk op laat vallen spat ie uit elkaar.
    Carbon kan heel goed buigkrachten aan maar een puntbelasting is funest.
    Vroeger met de grote powerkites bogen de stokken echt angstaanjagend maar braken niet.
    Maar als je per ongeluk een paaltje raakte spatte alles uit elkaar.
    Dus als je een abrupte ruk aan die vleugel zou geven dan zou het al eerder opgeven.
    Of flutter...

    GJ
     
    aurectar vindt dit leuk.
  9. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Amsterdam
    Dit zijn inderdaad de andere eigenschappen van carbon.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  10. merijnwijnen

    merijnwijnen

    Lid geworden:
    12 mrt 2008
    Berichten:
    60
    Dat is niet helemaal waar. V never exceed (V NE) is ongeveer 280 km/uur, afhankelijk van waar je het opzoekt. Maar in turbulente condities (V rough air) is de maximum snelheid maar net boven de 200 km/uur. En als ik het goed heb is de echte kist gedimensioneerd op een g-belasting van 5.3 bij een veiligheidsfactor van 1.75.
    Met modellen gaan we veel hoger. Bij de 11 g die Berry trok zou het een echte piloot zwart voor de ogen zijn geworden en was de echte ook naar beneden gekomen.
    Wat bij ons nadelig is, is dat onze Stall speed relatief laag is, dus als we echt hard gaan vliegen kunnen wel al snel heel veel lift genereren (en dus g-krachten). Als je bij 2x de stall speed vol door trekt zit je in eerste benadering al op 4 g, bij 3x Stall is het 9 g. Er is een goede reden om het hoogteroer met liefde te behandelen.
    Aerodynamica is raar. Als je een model aerodynamisch equivalent wil maken aan het origineel (zelfde RE waarde), dan moet ie even zwaar worden, wat uiteraard niet haalbaar is. Als je de snelheden op op schaal wil houden dan moet hij grofweg de schaalfactor^4 lichter worden. Dan zou de mooie kist van Berry 7.5 kg mogen wegen, en voor geen meter meer vliegen.
    En dus rommelen we een beetje in het tussengebied, maken we vliegtuigen die behoorlijk vliegen en doen we ermee wat we leuk vinden. Ook al vlieg je dan een schaal-snelheid van 700 km/uur, het is wel een mooie zoemer.
    Groeten,
    Merijn
     
    vw4style, serge pot, Bertus en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Berrie

    Berrie

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    3.989
    Locatie:
    Schoonhoven
    Jullie opmerkingen aangaande vliegstijl, liggersterkte en 'pech' dekken de lading wel.

    Misschien moet ik mijzelf maar eens belonen met een vario voorzien van airspeed zodat ik wat met alarmen/meldingen kan werken via de telemetrie. Want het zou dom zijn niet van de nieuwe inzichten, zoals max. speed gekoppeld aan mate van turbulentie, te leren en die toe te passen.

    De grote lijnen voor de nieuwe constructie zijn bepaald:

    Oude ligger als vergelijk:

    [​IMG]

    Uitgangspunt nieuwe ligger, een grove gewichtsberekening laat zien dat dit kan.:

    [​IMG]

    Duidelijk meer reserve.

    Dan de vleugelhuid/torsie:

    - 54grams glas als afwerklaag van de vleugelhuid.
    - Vleugelhuid 200grams biaxiaal carbon. Volgens de rekensheet van Proper blijft de hoekverdraaing bij 240kmh duidelijk binnen de 4°. (al zit het specifieke weefsel niet in de sheet, en zal de pijlstelling de zaak in de praktijk wat negatiever maken..)
    - De capstrips gaan gemaakt worden van 24K HT roving. Daar is dan wel in totaal 640mtr van nodig.... Verdeelt over 8 losse capstrips. Dat wel.

    Vanaf nu kan gedetailleerder tekenwerk plaats vinden. Dan zullen ook de kansen en risico's in kaart gebracht worden.

    Gisteren is mijn nieuwe werkplaats gereed gekomen. Sinds eind 2018 had ik die niet meer. Ik ben gelijk begonnen met het opknappen van de romp.

    [​IMG]

    Met dunne secondelijm en glasvezeltape is de zaak aan elkaar gezet. Ik begin aan de binnenzijde met aanbrengen van nieuw weefsel. Daarvoor moet eerst de gescheurde deelnaad verbinding weg geschuurd worden. Dat valt niet mee, want er moet aan de bovenzijde van de romp toch 80cm lengte weg geschuurd worden. En daar kun je natuurlijk net niet lekker bij....
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2020 om 10:59
    serge pot, Peter À, aurectar en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.515
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
  13. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    271
    Locatie:
    Kraggenburg
    Ik heb nog een rol 50k roving liggen - kun je bijbestellen (hp-textiles) of als je wilt lenen / ruilen voor het tempo maken met de dikkere stukken.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  14. Berrie

    Berrie

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    3.989
    Locatie:
    Schoonhoven
    @serge pot : bedankt voor de tip!

    @Hein.z : zijn 50K rovings dikker of breder dan de 24K rovings? Ik vraag dit om gevoel te krijgen voor het gemak waarmee de rovings zijn te impregneren met hars.
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2020 om 20:35
  15. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    271
    Locatie:
    Kraggenburg
    geen idee, ik heb alleen 50. De mijne zijn ongeveer 10-15 mm breed van de rol als je ze goed plat legt. Tot nu toe ging het impregneren goed (denk ik :))
    maar dat moet nog bewezen worden ...
     
  16. Berrie

    Berrie

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    3.989
    Locatie:
    Schoonhoven
    Dan zijn ze breder. En dat is goed.
     
  17. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.294
    Locatie:
    Gouda
    De 50k rovings van HP Textiles en die van R&G hebben allebei de zelfde filament dikte als de 24k rovings van R&G, namelijk 7 um.
    Alleen heeft de 50k ruim het dubbele van het aantal filamenten.
    Omdat je toch dikke bossen nodig hebt is er geen bezwaar om de 50k te gebruiken. gewoon 48% van het aantal strengen van 24k gebruiken.
     
    Berrie vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina