Mijn Super Suppi is bijna af Voor het komende najaar wil ik graag een Nobler bouwen. Gewoon van af scratch. Vind het een prachtig vliegtuig! Zag al meerder tekeningen maar wat overbleef is De Gieseke outerzone OZ10588 Of de Aldridge OZ377 Ik vind ze allebei mooi dus ik kan niet kiezen maar ik hoop dat iemand hier wat argumenten voor of tegen de een of de ander weet. Groeten Ed
De Gieseke is de best vliegende, mits je hem, zoals alle Noblers, licht houdt. (< 1250 gr) Je kunt je qua vormgeving best wel uitleven, want er zijn door de jaren heen flink wat goed vliegende modellen geproduceerd, die je alleen met een kennersoog als Nobler herkent. Verder zijn er wat constructiedetails die met de kennis van nu echt een stuk handiger/duurzamer kunnen. Het ontbreken van vrijwel iedere trimmogelijkheid is iets dat beslist aangepast zou moeten worden. Daarvoor zullen zich hier ongetwijfeld nog goede raadgevers melden.
Gieseke Nobler tekening bij Henk de Jong bestellen, als hij hem niet meer heeft, kan je die van mij krijgen. Als motor zou ik de Brodak .40 overwegen, geweldige motor. licht bouwen, hoe kom jij aan je balsa?
Tekening heb ik vanaf outerzone laten printen, was van commentaar voorzien en getekend door Paul Tupker zag ik. Motor wordt FOX 35 heb er twee een oude en een "nieuwe". Balsa haal ik in Waalwijk en indien geen zin in de reis, hier bij MUCO. :=)
Balsa 10 gram per mm dikte, ik praat voor mijn beurt want ik ben geen stuntvlieger. Henk, Bruno, Erik.
Dat dan misschien niet, maar je kennis is op een dusdanig niveau, dat ik zoiets -en veel meer- rustig aan jou durf over te laten. Heb ik niks aan toe te voegen. Als ik dan al een aanvulling heb: Een groot nadeel van de -gedateerde- constructie van de besturing, als op de Tupker tekening, is de geringere belastbaarheid. Een deel van de wendbaarheid gaat verloren door vering in het stangenstelsel en anderzijds wordt de maximale stuurkracht beperkt door de afmeting van de tuimelaar. Ik zou er nu een 100mm tuimelaar in stoppen en de hefbomen van de horns 20% vergroten. Ook heeft deze constructie geen enkele trimmogelijkheid.. Een in lengte verstelbare flaphorn geeft al zoveel meer mogelijkheden. In lengte verstelbare stootstangen tussen tuimelaar en flaps en tussen flaps en hoogteroer zijn tegenwoordig tamelijk ondenkbaar. Totdat je je ontwerp voor elkaar hebt, dan weet je wat het nodig heeft. Ook is een heel stijve hoogteroerhorn een must, anders veert de boel onder belasting terug. Juist als je meer wilt sturen gaat het niet. Flaps moeten van ongeveer gelijke hardheid zijn, anders krijg je onder belasting heel rare differentiaaleffecten en gaat de kist rollen als je stevig stuurt. Kortom, er valt het nodige over te zeggen. Er komt ongetwijfeld meer advies.
Dank jullie wel, leuk dit zo. Op de Sup heb ik de stuurstang van koolsof buis en kogellinks, die kan ik in en uit schroeven. Nou ik ook niet hoor kwam niet verder dan 0.8 op een mini dominator en loopings, daarna over gegaan op RC maar de eerste liefde blijft toch trekken.
Dan zou ik je toch aanraden om eerst nog een dieselcombatkistje (Mini Dominator / Webra Record ?) te maken en daarmee vooral rugvlucht en loops voorover in de vingers te krijgen. Boven een beetje langer gras kun je dat daarmee eindeloos proberen totdat het zonder nadenken altijd goed gaat. Om daar eerst een (Super) Suppi of Nobler aan te wagen lijkt me een beetje zonde van al het werk en materiaal. Toegegeven, er zijn nog zat andere fouten (kom er maar in, Max.... ) die je daarmee kunt maken, maar dit hoort tot de meest voor de hand liggende, vermijdbare ellende....
Hoi Bruno Ja dat is inderdaad een goed idee, leek mij ook beter om eerst maar weer eens een dieseltje te laten snorren. Daarvoor een record trainer gemaakt afgelopen winter om in mei mee te nemen naar jullie LB dagen in mei, maar ja Corona......
Ik heb nog een styropor Superstar liggen, kan je zo meenemen. Niet eindeloos rondjes vliegen met een trainer. Als je wilt heb ik ook nog de snijmallen en snijboog met ring transformator liggen, kan je eindeloos vleugels snijden en combattertjes bouwen. Laat die diesel maar zitten, voor ongelofelijk weinig geld een ik een ASP .15 glow voor je, op speen, dat scheelt ongelofelijk veel geklooi met een vermogenlose diesel. Spenen heb ik liggen.
@Cl_Caririer Dank je voor je aanbod maar ik heb zat spul liggen voorlopig. Ik kijk eerst ff hoe ver ik daar mee kom. Ed
Voor een eerste Nobler zou ik alles volgens tekening bouwen. Dus geen toeters en bellen maar wel zo licht mogelijk. Je hebt er de nodige vlieguren voor nodig voordat je toe bent aan allerhande instelmogelijkheden. Hooguit wat lood om het zwaartepunt op de juiste plek te krijgen. Je zult dan niet de performance hebben van een modern kunstvlucht model maar je komt wel een stap vooruit. Gewicht is niet kritisch, de Noblers van het Nederlandse team in 1980 waren tussen de 1050 en 1100 gram. Rob Baten vloog met een groter model met een .46 Voor demo's had Rob nog twee Noblers met een foam en ingedekte vleugel, zo rond de 1300 gram, moest je iets sneller vliegen maar daar hebben we meerdere malen een DUO demonstratie mee gegeven. Rop voorop en ik er 6-8m er achteraan. Vooral de liggende acht was een uitdaging, dan moet je om de eerste piloot heen lopen. Het motto in die tijd was: Het alternatief voor veel vlieguren is meer vlieguren.
Nog een keer hetzelfde team (of eigenlijk een mix van de Ned. teams bij verschillende gelegenheden), bijna 40 jaar later, in 2017. Ik sta er daarom ook bij (met blauwe pet)
Verslag uit 1975, Bob Gieseke laat zien wat je met een Nobler kunt doen, daarnaast nog vele helden uit die tijd.