De perikelen van WdeW;

Status
Niet open voor verdere reacties.
Je hebt een punt.
Maar Wil heeft nooit de basis geleerd.
Misschien vind ie dit wel lekker.
Zelf heb ik de zender ergens op heuphoogte.
Als ik hem hoger hou dan ga ik krampachtig vliegen.
Maar ik heb zijn leraren bij de Hawks al gemaild, Wil kan vliegen.
Ik zou zo tekenen voor zijn brevet.
Leren vliegen leer je pas later, hij beheerst het model.
Rare is dat men schijnbaar op de club niet START en LANDING roept.
Volgens mij is dat wel een breveteis.
Brevet is geen vliegbrevet maar veiligheidsbrevet, dus als jij je model vanaf het uit de auto halen tot in de auto zetten veilig behandeld dan kan je je brevet halen.
GJ

Soms hou ik de zender omhoog, als ik hard moet werken om een belletje te pakken wat eigenlijk en waarschijnlijk geen belletje is.
Tijdens de wedstrijd heb ik wel een 3-punts zenderstrap gebruikt, die is zeer ontspannend en daar voel je ook niets van, zo'n neckstrap vind ik niets in je nek, nu vlieg ik weer zonder maar heb altijd mn 3-punts-houder in de auto liggen.
Ik betrap me ook wel eens op het krampachtig staan. Jezelf steeds blijven corrigeren op houding en blijven ontspannen is hier het advies. Bij sommige waar ik het zie zal ik het altijd even aangeven.
De examencommisie zal op de hoogte gebracht worden bij The Hawks, als GJ het zegt dan is het zo :worship::).
START en LANDING wordt zeker ook bij onze club geroepen (of zouden ze moeten roepen). Sommige lijken het te vergeten in de hitte van de strijd :hammer:.
Zoals je ook netjes bij de piloten komt staan en vraagt of je (erbij) mag/gaat starten.
Allemaal van die ongeschreven regeltjes.
 
Nou... doe mij maar gewoon mijn Taranisje, daar ben ik meer dan tevreden mee...

Als Futaba man nu even vloeken. Ik zit nu ook naar die Jumper te kijken, doen ook leuke dingen.
Interessant ook kwa prijs en als je GPS gaat vliegen kun je hier goedkope sensors en modules bij kopen.
 
Ik hoor over de Jumper toch minder goede dingen, over met name de signaalkwaliteit (betrouwbaarheid van verbinding TX/RX).
Daar heb ik met de Taranis tot nog toe nog niks over te klagen gehad.

Nou zou je, met toegeknepen ogen en van een afstandje toekijkend, de Taranis (260 euro voor kale zender rechtsstreeks uit China) natuurlijk ook best wel een "dure" zender kunnen noemen :D :D :D
 
Soms hou ik de zender omhoog, als ik hard moet werken om een belletje te pakken wat eigenlijk en waarschijnlijk geen belletje is.
Tijdens de wedstrijd heb ik wel een 3-punts zenderstrap gebruikt, die is zeer ontspannend en daar voel je ook niets van, zo'n neckstrap vind ik niets in je nek, nu vlieg ik weer zonder maar heb altijd mn 3-punts-houder in de auto liggen.
Ik betrap me ook wel eens op het krampachtig staan. Jezelf steeds blijven corrigeren op houding en blijven ontspannen is hier het advies. Bij sommige waar ik het zie zal ik het altijd even aangeven.
De examencommisie zal op de hoogte gebracht worden bij The Hawks, als GJ het zegt dan is het zo :worship::).
START en LANDING wordt zeker ook bij onze club geroepen (of zouden ze moeten roepen). Sommige lijken het te vergeten in de hitte van de strijd :hammer:.
Zoals je ook netjes bij de piloten komt staan en vraagt of je (erbij) mag/gaat starten.
Allemaal van die ongeschreven regeltjes.

Ho-ho-hoo, ho-ho-hoo (de kerstman is al vroeg in het land:D)

Maar we beginnen even vooraan. De Multiplex SX is een handzender. Hij is wel behoorlijk groot en zwaar. Op zich is dat geen probleem.
Omdat de knuppels er schuin opzitten heb ik laatst een draagriem van een saxofoon gebruikt. Was dat beter? Misschien wel.
Het nadeel van zo'n riempje is, dat als je even voorover naar je vliegtuig buigt, de zender mee naar voren bungelt. Te gevaarlijk!
Wat ik ook eens geprobeerd heb, is een draagharnas voor saxofoon. Vooral een tenorsax is een zwaar instrument. Het is een soort tuigje dat je aantrekt
en op je schouders rust en de zender blijft tegen je lichaam aan hangen. Misschien bedoelt JVE zoiets wel?

Brevet-vliegen;
Voor ik naar GJ ging is de FunCub hevig gerestaureerd. Hij vliegt nu weer prima.
Toevallig of niet toevallig vlieg ik altijd goed als GJ naast me staat. Misschien ben ik dan het meest ontspannen? Ik weet het niet.
Met mijn vaste instructeur vlieg ik ook ontspannen, alleen het leren van de figuren zorgde bij mij voor de nodige stress. Inmiddels
gaan die figuren aanzienlijk beter.
Voor ik het examen aanvraag wil ik in Vught alle figuren nog een paar keer doen. Voor mijn gevoel nog twee lessen. Eigenlijk voel je
zelf wel aan wanneer het moment daar is. Het heeft ook geen zin om op te gaan, als je het misschien kunt halen.
Met mijn muziek-leerlingen ga ik pas op, als ik zeker weet dat het niveau er is. In 40 jaar tijd is er slechts 1 gezakt. De beste man
had de dag ervoor de griep gekregen en daar niets van gezegd. Ik dacht: wat staat hij toch te klooien allemaal?
Resume: ik zou de tolvlucht en de loopings nog een paar keer door willen nemen op ons eigen veld. Het is nu een week lang
bloedje heet, dus er zal even nog niet veel van vliegen komen. Jammer maar helaas.

Bezoek GJ in de Eiffel;
Terugkijkend op die 4 dagen, heb ik vooral veel geleerd over het instellen en afstellen.

Gegroet U allen,

Wil
 
vooral veel geleerd over het instellen en afstellen.
En dat is de helft van de "vliegvaardigheid"... Niemand vliegt goed met een kist die waardeloos afgesteld is.

Vooral een tenorsax is een zwaar instrument. Het is een soort tuigje dat je aantrekt
en op je schouders rust en de zender blijft tegen je lichaam aan hangen. Misschien bedoelt JVE zoiets wel?

Zou goed kunnen: ken de tuigjes voor een Tenor sax niet, maar zoals je het omschrijft is het bijna hetzelfde als de kruisband gordel die destijds door Robbe en Graupner en dergelijken verkocht werden.
 
Over het start en landing roepen.
Ik hoorde dat dat niet gedaan wordt.
Bij mij is dat erin gehamerd.
Al sta ik alleen op een veld, dan denk ik nog, start.. of landing.
Gisteren op de club was het Rentner abend, dus mensen die pensionaris zijn.
Ik riep Landung..
Dat vonden ze vreemd maar dat zit er nou eenmaal in.
Tuigjes.
Op demo's droeg ik mijn zender wel in een draagriem, ook vaak als ik alleen vloog.
Werpen en zender vasthouden was dan makkelijker.
In wedstrijden had ik mijn zender altijd los vast.
Zonder tuigje, het model werd gegooid door de helper.
De Jumper.
Ik lees veel slechte dingen over de Jumper en er zijn zelfs al weer goedkopere clones van de Jumper.
Je geeft honderden euro's uit aan je model.
Waarom dan een clone van een clone van een goedkope zender kopen.
Koop iets wat betrouwbaar is.
Het hoeft geen 1000 euro te zijn maar iets als een Taranis heeft zich de afgelopen jaren bewezen.
Dan het leerproces en de voorbereiding.
Niet om te zeiken maar daar schort het bij Wil nogal aan.
Om 10 uur koffie drinken bij de Pappelhof.
Dan naar mijn huis.
Beetje kletsen, wat dingen afstellen in de zender.
Dan een uur later, oh, de accu moet nog geladen worden.
En ik, waarom zeg je dat niet meteen..

Bij wedstrijden:
Gerben en ik staan op.
Meteen alle laders aan, opwarmkoffer aan.
Dan ontbijten, douchen.
Naar het veld en trainingsvluchtjes maken.

Of:
Je gaat naar het veld voor les.
Lekker ouwehoeren, in stoeltje zitten.
Uren verstrijken en nog steeds niet vliegen.
Bij de ACK was het zo, 19:00 begon de les.
Kist en leerling moesten klaar staan.
Niet klaar, geen les.

Voorbereiding is zo belangrijk.

GJ
 
Wat ik ook eens geprobeerd heb, is een draagharnas voor saxofoon. Vooral een tenorsax is een zwaar instrument. Het is een soort tuigje dat je aantrekt
en op je schouders rust en de zender blijft tegen je lichaam aan hangen. Misschien bedoelt JVE zoiets wel?
Ja, dit bedoel ik. Vliegt super relaxt.

Voor ik het examen aanvraag wil ik in Vught alle figuren nog een paar keer doen. Voor mijn gevoel nog twee lessen. Eigenlijk voel je
zelf wel aan wanneer het moment daar is. Het heeft ook geen zin om op te gaan, als je het misschien kunt halen.
Klopt, je merkt het zelf, ls je stabiel steeds goed vliegt en niet staat te trillen als een rietje als er iemand (anders) naast staat, gaat het goed.
En natuurlijk kun je altijd op gaan voor je brevet. Haal je het niet dan weet je dat je nog een aantal zaken, welke de examencommissie zal aangeven, moet verbeteren.
Er is dan echt geen man overboord.
Wanneer je weer komt zal ik het examenformulier erbij houden, op een stoel gaan zitten en jou de oefeningen (als op een examen) laten vliegen.
Gaat dat zonder problemen, dan ben je er wel klaar voor.

Terugkijkend op die 4 dagen, heb ik vooral veel geleerd over het instellen en afstellen.
Zelfs bij iedere vlucht even checken of je kist recht en goed vliegt, zoals een pre-flightcheck voordat je gaat starten.
 
Ik ben 2 jaar geleden over gestapt naar Frsky X12S. De programmering vraagt omdenken en moet je lol in hebben anders moet je er volgens mij niet aan beginnen.

Maar ik houd ook wel van dingen proberen en heb als experimentje voor vakantievliegen de Xlite er bij gekocht

https://www.frsky-rc.com/product/taranis-x-lite/

En ik vind het ding geniaaal! Wordt geadverteerd als drone-zemder voor de pukkelige game-jeigd maar er zijn nog maar 3 dingen die ik met de X12 vlieg, m'n Joker XL sleper, m'n f5j kisten en 1 snelle hellingzwever en die laatste alleen maar omdat ik de xlite niet in de buurt had toen ik hem in een zender wilde programmeren.

Het ding kan alles wat de grote ook kan, weegt geen drol, ligt (voor mij in ieder geval) perfect in de hand, doet het langer op 1 acculading dan welke zender ik tot nu toe ooit heb gebruikt en alles wat ik er op aan kan merken zijn alleen maar dingen die ik niet heel belangrijk vind of achteraf niet nodig blijk te hebben.

De motor-stick zit bijvoorbeeld geen ratel op, het werkt met een kunststof klemring, maar vooralsnog mis ik dat dus niet.

Om te laden moet je de 18650 cellen er uit halen en los opladeb maar hij doet het zo belachelijk lang op 1 lading dat ik niet eens meer weet wanneer ik dat voor het laatst gedaan heb. (En sindsdien al uren weg met alula, dlg, funcub en hellingvleugeltjes, staat nu op 7,4V dus komende week misschien weer eens doen)

Er zitten niet zo heel erg veel schakelaars op, maar ik heb toch maar 1 3-standen voor de flaps/welving nodig en op zwevers een 2 of 3-standen voor een motortje en daar heeft hij keuze genoeg voor.

Ik ga m'n Inside/InPuls binnenkort ook over zetten en als die zich daar bewezen heeft sluit ik niet uit dat ik de nieuwe met hall-sensoren erbij koop en zelfs Plus ermee ga vliegen......ik vind hem te gek!
 
Voor OpenTX moet je echt weten wat je moet mixen en hoe het allemaal werkt.
Weet je dat niet dan kan je niks met een zender.
Maar dan nog, je moet weten waar alles zit, wat het doet.
Het kan een horrorzender zijn maar ook iets met zoveel mogelijkheden.
Voor beginners een no-go.

GJ
 
Voor ik het examen aanvraag wil ik in Vught alle figuren nog een paar keer doen. Voor mijn gevoel nog twee lessen. Eigenlijk voel je
zelf wel aan wanneer het moment daar is.

Neem de beste lesvlucht op, zet hem op Youtube en geef de link door naar de examinator. Hij/zij kan het online beoordelen en ze sturen het brevet naar je per post, tenslotte zijn het 'andere tijden' nu. :)

Maar mooi om te lezen dat je de laatste tijd progressie maakt @WillydeWoofer.

Je gaat naar het veld voor les.
Lekker ouwehoeren, in stoeltje zitten.

Sommige piloten moeten eerst hun biologische accu opladen, en als de vliegdag stressvol was moeten ze hun accu ook weer ontladen tot het storage niveau wat ook weer een tijdje op een stoeltje vereist. :)
 
Dat is met alles, je moet een beetje tijd insteken in die OPENTX en ook hierin "les nemen".
Zo kan ook iedere beginner er uit halen wat er in zit.
Bij onze club zitten vele experts op het gebied van OpenTX en willen het je graag vertellen. Dus dat is geen probleem.
Wat ik dan wel vaak zie is dat ze de zender uit handen gaan geven, zo van: "doe jij dat maar even".
Maar dat moet je dus niet doen, je moet het zelf willen.
 
Over het start en landing roepen.
Ik hoorde dat dat niet gedaan wordt.
Bij mij is dat erin gehamerd.
Al sta ik alleen op een veld, dan denk ik nog, start.. of landing.
Gisteren op de club was het Rentner abend, dus mensen die pensionaris zijn.
Ik riep Landung..
Dat vonden ze vreemd maar dat zit er nou eenmaal in.
Tuigjes.
Op demo's droeg ik mijn zender wel in een draagriem, ook vaak als ik alleen vloog.
Werpen en zender vasthouden was dan makkelijker.
In wedstrijden had ik mijn zender altijd los vast.
Zonder tuigje, het model werd gegooid door de helper.
De Jumper.
Ik lees veel slechte dingen over de Jumper en er zijn zelfs al weer goedkopere clones van de Jumper.
Je geeft honderden euro's uit aan je model.
Waarom dan een clone van een clone van een goedkope zender kopen.
Koop iets wat betrouwbaar is.
Het hoeft geen 1000 euro te zijn maar iets als een Taranis heeft zich de afgelopen jaren bewezen.
Dan het leerproces en de voorbereiding.
Niet om te zeiken maar daar schort het bij Wil nogal aan.
Om 10 uur koffie drinken bij de Pappelhof.
Dan naar mijn huis.
Beetje kletsen, wat dingen afstellen in de zender.
Dan een uur later, oh, de accu moet nog geladen worden.
En ik, waarom zeg je dat niet meteen..

Bij wedstrijden:
Gerben en ik staan op.
Meteen alle laders aan, opwarmkoffer aan.
Dan ontbijten, douchen.
Naar het veld en trainingsvluchtjes maken.

Of:
Je gaat naar het veld voor les.
Lekker ouwehoeren, in stoeltje zitten.
Uren verstrijken en nog steeds niet vliegen.
Bij de ACK was het zo, 19:00 begon de les.
Kist en leerling moesten klaar staan.
Niet klaar, geen les.

Voorbereiding is zo belangrijk.

GJ

Jawohl Herr OberSturmFùhrer

Wie wilde er ook al weer elke ochtend eerst bij het hotel koffie komen drinken? Eens even denken ...... ik kan er maar niet opkomen.
Wie wilde er aanvankelijk zelf helemaal niet vliegen? Eens even denken .......dat ben ik toch ook helemaal kwijt.

:D :p :D :p :D
 
En dat is de helft van de "vliegvaardigheid"... Niemand vliegt goed met een kist die waardeloos afgesteld is.



Zou goed kunnen: ken de tuigjes voor een Tenor sax niet, maar zoals je het omschrijft is het bijna hetzelfde als de kruisband gordel die destijds door Robbe en Graupner en dergelijken verkocht werden.

Ik weet niet zeker of het met een kuisheidsgordel ook gaat.
 
Neem de beste lesvlucht op, zet hem op Youtube en geef de link door naar de examinator. Hij/zij kan het online beoordelen en ze sturen het brevet naar je per post, tenslotte zijn het 'andere tijden' nu. :)

Maar mooi om te lezen dat je de laatste tijd progressie maakt @WillydeWoofer.



Sommige piloten moeten eerst hun biologische accu opladen, en als de vliegdag stressvol was moeten ze hun accu ook weer ontladen tot het storage niveau wat ook weer een tijdje op een stoeltje vereist. :)

Flinke jongen die mij opjaagt. Mijn ouders en mijn vrouw is het nooit gelukt.
En ik ben niet in militaire dienst geweest. Daardoor ken ik geen enkele disipline.
Volgens mij waren we ook een beetje op vakantie in de Eifel.
En ik kan niet zo lang op mijn pootjes staan, vanwege een doorgezakt landingsgestel.
(overal kan wel een lachebekje achter eigenlijk)
 
IMG_20200806_132604526.jpeg
IMG_20200806_132622630.jpeg
IMG-20200718-WA0053.jpeg


De boer en zijn vliegtuig [emoji1787][emoji16]
 
132393.jpg
Deze is voor een saxofoon en heeft 1 haakje. Ideaal dus. Ik ga hem weer in gebruik nemen.
De meeste riemen voor zenders hebben twee haakjes, omdat men er vanuit gaat dat je zender in een omhulsel zit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top