Ik heb langer dan 5 minuten met de Jeti gevlogen en ik zal ook niet ontkennen dat ie kwalitatief prima is maar een zender moet lekker aanvoelen.
En dat deed ie niet.
Vierkant, koud, trims op onlogische plek.
Ik heb het echt geprobeerd, ik heb de eerste inderdaad na 5 minuten weer teruggedaan in de doos omdat ik er al een koper voor had.
De 2e heb ik samen met een DC16 voor Gerben ingekocht.
Daar heb ik van alles mee gedaan, eerst het programmeren, dat was veel te onlogisch voor mij, ik zat te moeilijk te denken.
Je moet bij Jeti niet nadenken maar gewoon alles stomweg invoeren.
En toen ben ik even gaan droogvliegen, thuis op de bank.
Daarna ben ik naar een veld gegaan en heb de Avionik de lucht ingegooid.
Ik kon de schakelaars niet vinden, kon de trims niet vinden en dan ben ik het heel snel zat.
Ding met moeite geland, de Avionik meteen naar Gerben gebracht en de Jeti op RC-Netwerk te koop gezet voor 1000 euro, was binnen een paar minuten verkocht.
Daarna wel nog een paar modellen met de 15 jaar oude Graupner gevlogen, met potmeters die nog steeds goed werkten.
Na een jaar of 4 niet kunnen vliegen de Graupner weer gepakt en dat voelde vertrouwd, logische schakelaars, logische plek voor de trims.
Daarna nog een keer met een Jeti DS gevlogen maar zelfs met goedwerkende hersenen vind ik het niet een fijne zender.
Dus op naar de club in Kampen om de Horus X10 en X12 te voelen.
Die liggen wel lekker in de hand en de trims zitten logisch.
Ik had al een Taranis maar die ziet er van binnen zo "chinees" uit dat ik daar geen dure kist aan durf te wagen.
De Horus is wel kwalitatief goed opgebouwd, draden netjes, hall sensor knuppels in kogellagers.
En dat kost 450 Euro, geen 1500 zoals de DS16 of 1000 als de DS12.
Als je technisch onderlegd bent dan weet je wat dingen kosten, en die spullen die in de Jeti zitten zijn niet duurder dan die in de Horus zitten.
Plus dat hij eerst verkocht werd voor onder 1000 euro en nu, omdat ie populair is, 1500, ik ben niet gek, dat ga ik echt niet voor zoiets uitgeven, het is het gewoon niet waard.
Ik heb ook dure audio gehad, Nakamichi, ooit een Mark Levinson versterker.
Het enige dat echt zijn geld waard was waren Technics SL1200 draaitafels, die waren onverwoestbaar.
Glas bier erover en ze draaiden gewoon door.
Mensen willen belazerd worden.
Er was ooit eens een versterker van 47 Labs.
Gaincard, kostte iets van 3500 euro.
Het was een mooi kastje maar er zat een LM3886 chippie in, kost 7,50 en een trafo met wat elco's.
Totaal nog geen 25 euro.
Maar omdat het duur was vond iedereen het geweldig klinken en betaalde de hoofdprijs.
Dat is ook een beetje zo met Jeti.
Maak hem maar eens open, kijk wat de componenten kosten en dan zie je dat je 1200 euro teveel betaald hebt.
GJ
GJ