De perikelen van WdeW;

Status
Niet open voor verdere reacties.
In Nederland kan elke gek lesgeven, je bent automatisch instructeur en examinator.

Dat is niet juist. Een vereniging moet je voordragen bij de KNVvL om instructeur te kunnen worden. Als vereniging draag je, om jouw woorden te citeren geen "gek" voor. Doe je dat toch, dan ontstaan de problemen bij de instructie waarschijnlijk al heel snel.

Daar komt nog bij dat een instructeur uitgebreider verzekerd is.
 
Dan zou ik deze persoon maar geen examinator meer laten zijn.
Een vlakke acht kent iedereen, hij zal hem zelf ook gevlogen moeten hebben, of is hij iemand die het brevet zo gekregen heeft?




Iedere gek zijn gebrek maar het is geen kunstvluchtwedstrijd, als je de acht op gelijke hoogte en beheerst kan vliegen dan is het voor het brevet genoeg.
VEILIGHEIDSBREVET he.. geen prestatiebrevet.

Ik heb nu Wil de tip gegeven, benader het als een muziekstuk, alles in een bepaalde volgorde en in een bepaald ritme, nee niet zoals Jazz, dat is een zooitje, maar meer als een wals.

Volgende keer ga ik er wel zitten als examinator, ik weet dat ie kan vliegen, snap dus niet waarom hij niet geslaagd is.
Ik heb ook al aangeboden gewoon ergens op een veld met nog een KNVvL examinator het brevet af te nemen, het hoeft namelijk niet op de eigen club, sterker nog, het hoeft niet eens op een officieel veld, kan het desnoods hier achter mijn huis doen.

GJ
Nee hoor, laat ik het maar gewoon zeggen (zoals Wil ook doet) ik vond de vlakke acht van Wil gewoon niet goed, slecht gestart, over je hoofd de draai maken en geen hoogte houden. Dat vind ik gewoon zelfs gevaarlijk. De discussie ging over dat het een 8 moet zijn waarbij het kruispunt voor je ligt en niet boven je en dat wij wilde dat er bij het kruispunt uitgevlogen, een klein detail waarop de examinatoren niet gevallen waren. Het was het hele beeld, niet handig en het leek ongecontroleerd.
Naar je toe vliegen, dalen en over de bomen terugvliegen, weer niet handig (hartverzakking). Looppings maken en dan roepen dat de motor niet reageert, maar wel doorvliegen.
Dat zijn voor mij zaken die (veiligheid) niet kunnen. Dan breekt je af, je landt en checkt je kist. Na controle en goed bevonden begin je opnieuw. Dat geeft een examinator vertrouwen.
Ach en zo waren er n paar kleine dingen. Dus nee, niet geslaagd. Maar soms verliep het weer vlekkeloos. Dus iets de grillig en onvoorspelbaar.
 
Dat was vroeger zo.
Ik ben individueel lid en geen lid van een club, toch ben ik instructeur en examinator.
Printout zoals het in mijnknvvl staat.

brevet.JPG
 
Brevet figuren zijn echt de basisfiguren. Daar hoor je niet in te flunken.
Geladen spanning doet flunken.
Wat ook doet flunken is de verkeerde kist. FunCub... is dat wel normaal te landen?
Toestel dat uitnodigt tot jolig kloten in de lucht. Dat soort pak je pas als je de basisbeginselen onder de knie hebt
en wil perfectioneren in complexiteit...
Een leskist is een basiskist die ook in turbulentie goed vliegt en niet desorienteert.
Je crasht omdat je te ver vliegt... de kist niet meer ziet. Ruim vliegen is goed.. maar niet mijlen ver...

De spiraal is de enige 'test' die prikt of je je het model kan opvangen vanuit een semi-penibelle stuatie. Is reeds besproken.

Een procedure turn is een simpele... circuit met landing is dat ook... rust brengen in het toestel...
Het zijn alle zaken waar je onder alle omstandigheden het kistje moet beheersen.
Vlakke 8... doe ik nog regelmatig om de bouwhokvingers soepel te krijgen.
Volgas... 1/3 gas... het laatste is gewoon schoolzwemmen. Linksom inzetten of rechtsom inzetten...


Wil kan per dag z'n brevetje al halen. Pak de WOT... en alle figuren er door en door inrammen.
10 minuten vliegen... stop... koffie... en weer door... Proberen 5 vluchten achtereen te maken.
Voor je opstart in de figuren doe je eerst een flierefluitje... en dan aan het werk.

In het geheim stelt de 'commissie' zich op... hebben ze bij mij gedaan...
Hey Bas... ga eens effe proef vliegen (ik was al aardig op dreef en de landingen waren goed)... kijken hoe het gaat...
ging goed... rest is history...

Op Odoorn hebben we een lastig veld. Vaak turbulent door de bomen er om heen
de locatie van het clubhuis en vooral de stand van de zon... in de zomer uitermate rommelige lucht... turbulent...
zelfs een grote Fox zwever zie je klapperen...

Turbulentie... zie je het vertrouwen van leerlingen instorten... kist onbestuurbaar... het ligt aan m'n zender...
10 tegen 1... een U-Can-Fly of ander gedrocht... maar het is wel te vliegen hoor... maar... neehhhh...

Zon is link... en moet je leren omheen vliegen. Laagstaande avondzon... en in tegenlicht een vage baan?
Vlieg ik niet eens meer. Omdat ik geen goed zicht heb op de kist. Alle omstandigheden goed zicht is een vereiste.

Zon verblind... een pit in je blikveld en je kan een ander roepen je kist neer te zetten...
Dus zonnenbrillen en petjes met grote klep. Regelmatig bezoek ik ook een oogspecialist op gezichtsscherpte.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: jve
Ik heb Wil in Vught gezegd, neem het ziekenhuis in de verte als middelpunt voor de loopings en vlakke 8.
En vlieg ruim en vlieg voor je.
Boven je hoofd vliegen is voor mij ook meteen een kruis door het examen formulier.
En wat Bas zegt, ik ben anti epp vliegtuigen.
B. en Wil zijn nu weer onderweg naar Hobby in om een FMS cub te kopen.
Koop iets degelijks, een Calmato achtige.
Zet een 100 liter vat thinner op het veld en verplciht mensen daar hun model in te dopen.
Dan komen we tenminste van dat vliegende verpakkingsmateriaal af.
Maar ook de smoes harde wind en turbulentie gaat er bij mij niet in.
Bas heeft ook wel eens het veld in Alkmaar bezocht.
En zo zijn er veel velden in het noorden van Nederland.
Het is zeldzaam als er minder dan windkracht 3-4 staat.
Dat zou dus betekenen dat mensen die onder de rivieren vandaan komen niet op die velden kunnen vliegen want als het al lastig wordt om dan te lessen..
Zon is lastig, ik probeerde er altijd onderdoor of overheen te vliegen als het echt niet anders kon.
Het veld hier ook, als ik in de avond ga vliegen dan staat de zon altijd in de weg, moet je gewoon mee leren leven, even ogen dicht, niet sturen en dan weer doorvliegen.


GJ
 
Het brevet zegt niet dat je kan vliegen, het zegt dat je ooit eens (hopelijk) het model veilig de lucht ingekregen hebt, wat figuurtjes gevlogen hebt en hem weer heelhuids aan de grond gezet hebt.
Dat is hetzelfde als met autorijbewijs, beetje theorie en stukje racen.
Pas bij het weet ik veel welke leeftijd vind er een herbeoordeling plaats.
 
Sja, en waarom doet Wil dat niet, we hebben dat punt van ver voor je uitvliegen gisteren ook steeds herhaald.
Wil, waar zit dat probleem?
Wellicht dat je het kunt uitleggen dat wij jou probleem dan beter snappen.
Waarom toch steeds dat "nekkramp vliegen"?
 
Nieuwe FunCub? Dus aan de centjes ligt het niet.
Wat is er dan mis met de WOT?

Overbodig te schrijven... Op een dag in 2005 reed in ik met mijn snelle Bolide langs ons veld... om te gaan sleutelen aan mijn rode schicht.
Ik kende het veld eigenlijk niet... wel dat er altijd een windzak lummelde... en er een schraal bouwsel stond...
Het miezerde een beetje... en het was broeierig warm.
Een 2 meter Sukoy vloog traag en strak z'n kunstvlucht cirkels.
Bam 220 pk vol in de Brembo's... achteruit en kijken... hoe miezerig ook... ingebrand in netvlies!

Dus praten... Ik heb een Westerly uit 1975 zoiets...
Nope... geen onzin! Recept... Calmato, 7,5cc OS of Irvine... goeie radioset... goed gereedschap nemen.
En hier is de lijst met instructeurs en telefoonnummers... lidmaatschap is hier...
Kist klaar? Bellen, kist keuren en iedere vrijdag avond, en als je hoogst vriendelijk doordramt ook op de zondagen... komen oefenen. Gedaan! Vallen en opstaan... want het ging langzaam...
Buienradar bestond ook niet!
 
Laatst bewerkt:
En dat is een verkeerde instelling.
Dat kan zijn maar een houten kist vliegt gewoon beter dan welke EPP kist in zijn soort.
En is net zo makkelijk, zo niet makkelijker, te repareren.
Wat prijs betreft kan je ook net zo goed een houtenkist nemen.
de Cub is 300 euro en is gewoon wegwerpmateriaal.
De Wot is 149 euro, met motor en regelaar goedkoper dan de Cub maar wel degelijk, strak vliegend en als ie een wat hardere klap maakt is het een kwestie van wat balsa en folie en hij vliegt weer.
EPP komt een deuk in, gaat krom en dan vliegt het zoals het eruit ziet, waardeloos.

GJ
 
Bij de VLM heb je als je een brevet hebt ook meteen een primaire verzekering.
En het is ook nog eens goedkoper.
Bij de KNVvL niet, ook al denken velen van wel.
Bji de VLM moet je ook een theoretische test doen en krijg je als instructeur ook echt een instructeurs brevet.
Je moet aantonen dat je kan vliegen en minimaal 2 jaar eravring hebben.
In Nederland kan elke gek lesgeven, je bent automatisch instructeur en examinator.
Vroeger was dat anders, ik ben nog echt door de club bij de KNVvL voorgedragen als instructeur en examinator.

Het is wel degelijk een vorm van klantenbinding.
Weet je wat er gebeurd als je je lidmaatschap opzegt?
Brevet kwijt.
Dus je wordt wel verplicht om lid te blijven.
Zoiets als, je mag je rijbewijs houden als je lid blijft bij de ANWB en anders wordt het ongeldig verklaard.

Het brevet zegt niet dat je kan vliegen, het zegt dat je ooit eens (hopelijk) het model veilig de lucht ingekregen hebt, wat figuurtjes gevlogen hebt en hem weer heelhuids aan de grond gezet hebt.
Als je dan 15 jaar later kijkt hoe mensen dan vliegen dan zouden ze niet eens brevetwaardig zijn, in de praktijk gezien bij oudere leden.
Maar tja, ze hebben een brevet en zolang ze niemand kwaad doen en hun contributie aan de club en de KNVvL betalen houden ze hun brevet.

GJ

Ik ben een pruts-vlieger die zelf zijn eigen kist op 6s invliegt bij windkracht 4.
 
Het brevet zegt niet dat je kan vliegen, het zegt dat je ooit eens (hopelijk) het model veilig de lucht ingekregen hebt, wat figuurtjes gevlogen hebt en hem weer heelhuids aan de grond gezet hebt.
Als je dan 15 jaar later kijkt hoe mensen dan vliegen dan zouden ze niet eens brevetwaardig zijn, in de praktijk gezien bij oudere leden.
Maar tja, ze hebben een brevet en zolang ze niemand kwaad doen en hun contributie aan de club en de KNVvL betalen houden ze hun brevet.
GJ

Ik heb de afgelopen 5 jaar veel vliegers verkeerde dingen zien doen.
 
Even reageren in je eigen draadje op post #96
https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelvliegen-in-de-eifel.272802/page-5

Ik heb al eerder iemand gelest die eigenlijk iedereen wel zat was.
De man was een chaoot, bleek naderhand dat het kwam door iets in zijn hersenen.
Maar elke keer als ik dacht, het gaat goed, dan deed ie iets geks en was ie het vertrouwen weer helemaal kwijt.
Op een gegeven moment heb ik gewoon eens met hem gekletst, wat er nou fout ging.
Dat bleken toch een soort zenuwen te zijn, en altijd vlak boven de grond of hoog in de lucht.
Op een gegeven moment zat zijn model erg hoog en hij vloog van ons af.
Ik had echt moeite om hem nog te zien.
Dus ik zeg, zie je hem nog?
Probeer hem maar terug te krijgen.
Dat lukte hem niet op eigen kracht.
Ik heb hem op goed geluk er maar doorheen gepraat en het duurde minuten voordat ie weer bij het veld was.
Daarna is ie nooit meer zo ver gegaan.
En ook laag over het veld.
Bij ons moest je over een laag hekje over het prikkeldraad binnenkomen.
Dan begon ie al te trillen.
Dus gewoon rustig praten en hem er overheen halen.
Na een paar keer zonder crashen begon ie eindelijk zelfvertrouwen te krijgen en ook al deed ie af en toe nog wel rare dingen, hij haalde wel zijn brevet.
Het is gewoon vertrouwen in jezelf krijgen en ook het model leren kennen.
In de Eifel heb je boven de helling zoveel reserve dat het eigenlijk niet fout kan gaan.
Dat geeft vertrouwen.
En dan kom je op je eigen veld, druk van IK MOET HET BREVET HALEN en dan gaat het mis.
Je MOET niks, modelvliegen is ontspanning, haal je het vandaag niet dan komt het volgende week wel.

GJ
 
  • Like
Reactions: jve
Dat kan zijn maar een houten kist vliegt gewoon beter dan welke EPP kist in zijn soort.
En is net zo makkelijk, zo niet makkelijker, te repareren.
Wat prijs betreft kan je ook net zo goed een houtenkist nemen.
de Cub is 300 euro en is gewoon wegwerpmateriaal.
De Wot is 149 euro, met motor en regelaar goedkoper dan de Cub maar wel degelijk, strak vliegend en als ie een wat hardere klap maakt is het een kwestie van wat balsa en folie en hij vliegt weer.
EPP komt een deuk in, gaat krom en dan vliegt het zoals het eruit ziet, waardeloos.

GJ

KIopt. De 2e hands FunCub was al vaak gerepareerd. Daarna ik nog een paar keer. Hij was binnenin ook krom. Alleen passagiers met een bochel konden er nog in.
Huppekee, weg er mee.
 
Nee hoor, laat ik het maar gewoon zeggen (zoals Wil ook doet) ik vond de vlakke acht van Wil gewoon niet goed, slecht gestart, over je hoofd de draai maken en geen hoogte houden. Dat vind ik gewoon zelfs gevaarlijk. De discussie ging over dat het een 8 moet zijn waarbij het kruispunt voor je ligt en niet boven je en dat wij wilde dat er bij het kruispunt uitgevlogen, een klein detail waarop de examinatoren niet gevallen waren. Het was het hele beeld, niet handig en het leek ongecontroleerd.
Naar je toe vliegen, dalen en over de bomen terugvliegen, weer niet handig (hartverzakking). Looppings maken en dan roepen dat de motor niet reageert, maar wel doorvliegen.
Dat zijn voor mij zaken die (veiligheid) niet kunnen. Dan breekt je af, je landt en checkt je kist. Na controle en goed bevonden begin je opnieuw. Dat geeft een examinator vertrouwen.
Ach en zo waren er n paar kleine dingen. Dus nee, niet geslaagd. Maar soms verliep het weer vlekkeloos. Dus iets de grillig en onvoorspelbaar.

Je hebt helemaal gelijk JVE, Als we dan toch allemaal aan het zeggen zijn waar het op staat, dan heb ik er ook nog een;
Je collega adviseerde de procedure-turn onmiddellijk na de stijgvlucht te doen. Dat is verboden door de knvvl!
Zeker was ik toch gezakt, maar voegt verwarring zaaien en onjuiste informatie geven iets toe aan een examen dat toch al helemaal niet goed ging?
En nou houd ik er echt over op.
 
Wil gaat 2 dagen een compositie schrijven zodat hij alle figuren op muziek kan vliegen.
Geeft ook een beetje ontspanning tijdens het vliegen.

GJ
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top