De perikelen van WdeW;

Status
Niet open voor verdere reacties.
Gerben mag in Vught lesgeven, geen probleem, dus als ie dat met Wil kan plannen, ik zeg doen!
Gerben kent Vught dus weet hoe het vliegt.

Advies aan Wil is idd brevet even wegzetten en gewoon lekker vrij vliegen.
Af en toe een figuurtje oefenen en lekker uurtjes relaxed vliegen. Dat brevet kan altijd nog.
 
Hij is inderdaad vanaf 2015 bezig, met dezelfde instructeur.
En ja Arnold, ik kan nogal hard zijn maar ik zie gewoon waar het fout gaat.
Doet niets af aan de desbetreffende instructeur maar de een is nu eenmaal beter dan de ander.
Ik weet ook dat als ik een wedstrijd ga vliegen en Gerben doet mee dat hij waarschijnlijk wint, hij vliegt gewoon beter en zo zijn er nog veel meer die beter zijn dan ik.
Maar ik heb genoeg mensen gelest om te zien waar het fout gaat en als instructeur moet je ook jezelf afvragen, waarom is hij na 5 jaar nog niet zelfstandig.
Waarom crasht ie en waarom kom ik niet verder met hem.
Wij hadden op de club ook wel eens mensen die lesten en soms zat er een eikel tussen, toch moet je die lessen.
Dan was het even schuiven met leraren.
Er was ooit eens een man, laten we hem Erik Engerd noemen.
Die dacht dat ie kon vliegen, volgens mij is hij bij Gerben begonnen, die 2 lagen elkaar niet, toen naar Ruud, die kwam er ook niet verder mee.
Toen mocht ik.
Even alle gevoelens opzij zetten en de man leren vliegen.
Vloog op een gegeven moment aardig dus ik had met de examinatoren afgesproken, ik ga brevet vliegen en dan gaan jullie kijken, dus stiekem brevet vliegen.
Bij de 2e vlucht had ie door dat ie aan het brevetvliegen was en ik heb hem toen een rol laten maken, hij vond dat niet leuk, is niet de afspraak, is geland, spullen gepakt en weggegaan.
Nooit meer gezien.
Dus het is helemaal niet zo raar om mensen door te schuiven naar een andere instructeur.

Ik heb Wil al aangeboden om met een kist van mij, op brandstof, aan de kabel te gaan vliegen.
Ik denk dat ik 2 a 3 dagen nodig heb om hem alles te leren, dus ook rugvlucht en rollen.
Dan beheerst hij het model beter dan de mensen die nu hun brevet gehaald hebben, dat geeft mij ook een beter gevoel als ik weet dat ie een model uit een rare situatie kan redden.
Dat is voor mij belangrijker dan dat stomme KNVvL papiertje.
Ik moet alleen nog even de kist bouwen, hopelijk komt het hout morgen binnen.
Dan het ding even in elkaar schudden, 8 meter folie erop, motortje erin en gaan.
Dus ik denk over een week of 2, dan kom ik naar Vught en gaan we eens echt lessen.

GJ
 
Ik kan het toch even niet laten om te reageren, dus dit is mijn 2e te vele post in dit draadje.:rofl:
Natuurlijk doe ik alles zelf verkeerd.
Helemaal correct, maar daar kun je niets aan doen als het je niet is geleerd om goed te doen.
Dat leren moet je trouwens bij het modelvliegen wel zelf doen.
Training hand / oog coördinatie voor het besturen van een radiografisch modelvliegtuig, leer je niet door een boekje over modelvliegen te lezen.
En ook niet door het aanhoren van veel theorie.

Leeftijd is erg bepalend hoe snel iets opgepakt wordt.
Bij jeugd vanaf zo'n 12 jaar, die willen heel veel in korte tijd.
Daarbij is het vaak voldoende om het één keer te vertellen en één keer voor te doen hoe het gestuurd moet worden, dus hoe de sticks op de zender bewogen moeten worden.
Om daarna meteen de lucht in te gaan, waarbij het gestuurde figuurtje vaak al bij de 2e poging goed genoeg is om door een ringetje te halen.
Naarmate de leeftijd hoger is van de student, gaat dat leer traject steeds langer duren.
Waarbij een figuurtje in kleine stukjes geknipt moet worden of te wel de basis training gaat wat langer door op een lager niveau, om het in de vingers te krijgen.

Wat ben ik toch dom, heel erg dom
Nee het is onwetendheid.
Een doorstart op het einde van de baan doe je door eerst gas bij te geven en dan eventueel aan het hoogteroer te trekken.
Dat moet je leren.
Als je daar nog bewust over na moet denken wat de handelingen zijn, dan is dat fout.
Daar mag je niet over na denken, dat moet een reflex zijn.

Nadenken kost tijd, bij een doorstart ontbreekt die denktijd.
Reageren in 1/6 seconde (reflex) of pas na 3 seconden denken is nogal een verschil.
En zeker als na 3 seconden denken pas de eerste handeling komt en daarna pas de 2e.
Dan is het kistje al zeker 3 seconden met de motor de grond om aan het woelen.:(

Dit is allemaal met de komst van het piepschuim goed te trainen zonder dat er schade aan een kistje ontstaat als het een keertje mis gaat.
Een Easystar of nog kleiner, een stepone zijn daar uitstekend voor geschikt.
Bij voorkeur in het begin windstil weer, maximale vlieghoogte tijdens de training 1 meter.
Achtjes draaien, links en rechtsom en dan is dat makkelijk vliegende piepschuim een stuk lastiger in de lucht te houden.

Het lijkt terug naar af, dat is het niet, het is een training.
Op het eind van een (fijne) vliegdag met grote mensen modelvliegtuigen die hard kunnen gaan en soms ook aardig aan de maat zijn.
Zijn we bij ons op de club geregeld in staat om dat met piepschuim af te sluiten in de vorm van een ontspannen reflexen training.

Toen ik het over brevet had vroeg hij, is er dan een bureau dat het afneemt?
Nee, gewoon clubleden.
Toen moest ie lachen, dus als het niveau van de club laag is dan heb je je brevet makkelijker, dus heeft het geen waarde.. inderdaad!
Het gaat over veiligheid, de controle houden over het modelvliegtuig, niet dat de figuren uit een wedstrijdprogramma vlekkeloos worden beheerst.
En dat brevet gedeelte is net zo iets als wedstrijdvliegen, het op commando een figuurtje fladderen.

Qua veiligheid kunnen er nog wat veld en lucht perikelen bij komen.
Veld is vaak dat je ergens niet boven mag vliegen en bij lucht is er vaak iets van een convenant in het spel.:(
 
Hier in België heb/had je officieel eigenlijk een hele lijst van brevetten nodig..

4 heb ik er nu en eigenlijk zou ik er 5 moeten hebben.. het is te gek voor woorden...

Heb ik voor die brevetten allemaal examens afgelegd?

Nee, maar mensen weten hoe ik vlieg en dan is het zoals GJ zegt gewoon een beoordeling en een beslissing geweest of ze die brevetten toekennen/goedkeuren.

Soort van onder de radar goedkeuren dus.

En er zijn zeker mensen die beter vliegen dan mijzelf maar daar heeft het niets mee te maken, het gaat gewoon over veilige controle over het toestel en als ze al jaren regelmatig zien vliegen dan weten ze dat echt wel.
 
@hobbyist , wat ik al steeds schrijf is dat Wil de basis mist.
In die 5 jaar les van dezelfde instructeur heeft ie nooit de basis geleerd.
Het was allemaal trial en error.
Jij herkent dat ook lees ik in je commentaar.
Dat vind ik een grove fout van de instructeur en deels de club, want die maakt zo'n persoon de instructeur.

Probleem is dat je fout aangeleerde dingen heel lastig eruit kan krijgen.
Beetje als een wildvlieger lessen, dat is meer afleren dan aanleren.
En dat is lastig.

Mijn idee hoe het opgelost zou moeten worden:
Andere instructeur die ook theoretisch dingen uit kan leggen met praktijkvoorbeelden.
En heel veel vliegen, in situaties brengen die hij niet beheerst.
Zodat hij alles een keer meemaakt en vooral, zelfvertrouwen krijgt.
Er zal best eens een kist de grond ingaan, dat hoort erbij.
Maar dan ga je bij jezelf na, wat ging er fout, pakt de volgende en vliegt weer vrolijk verder.

Wat betreft brevet:
Niet elke club is even veilig.
Ja, voor het brevet voldoen ze even aan de eisen, of niet.
Met brandstofmotoren zag je dat meteen.
Regelmatig foute dingen gezien bij KNVvL clubs met mensen die een brevet hadden.
En dan ook elkaar er niet op aan (durven) spreken.
Hij is een oudere en betere vlieger dan ik, dus dan zal ie het wel weten, NEE, gewoon aanspreken.
Hij heeft ooit eens 2 beheerste en veilige vluchtjes gemaakt, daardoor zijn brevet gehaald, wat geen enkele wettelijke waarde heeft.
Maar mensen met een brevet denken dat ze beter vliegen dan mensen zonder brevet, ook zo'n misvatting.
Mensen met een prestatiebrevet, wat nu niet meer afgegeven wordt, kunnen beter vliegen dan mensen zonder dat brevet, dat heeft een beetje waarde.
Misschien omdat ik dat zelf heb, dat ik wat bevoordeeld ben.

Voor veiligheid heb je geen brevet nodig, ik ken niet KNVvL clubs die echt streng zijn op veiligheid, op de grond en in de lucht.
En geen van die mensen heeft een brevet, ze spreken elkaar erop aan als ze zien dat er iets fout dreigt te gaan.

GJ
 
Goejendag wat een hoop reacties.
Teveel om ze allemaal apart te bespreken. Toch wil ik er een paar uitlichten;
Een advies, en is al gezegd, volhouden en uren maken. Dan komt het, let op mijn woorden.
Berry kan heus wel vliegen GJ. Hij heeft gisteren ook flink geoefend en zag er iedere keer gedegen uit. Dat is de basis en dat is brevet waardig.
Goed, kun je dan ineens (alles) vliegen? Nee, het is een basis. Er zullen ook hier uren op de teller moeten.

Ik ben het met je eens.
 
De druk om je brevet te halen neemt mijns inziens ongezonde vormen aan. Neem wat brevet betreft even rust zou ik zeggen. Wel blijven vliegen onder begeleiding, stel het even uit tot het weer beter voelt. Het gaat om de ontspanning in een hobby. Niet om stress!

Helemaal mee eens.
 
Ik heb Berry nu een paar keer zien vliegen en bij mijn oude clubje en volgens mijn normen is ie niet brevetwaardig.
En een andere ex leerling van die instructeur vind ik ook niet geweldig vliegen en mijn normen liggen echt niet zo hoog.
Allemaal hele aardige mensen hoor maar ik zou ze niet een model van mij in hun handen douwen.
En wat betreft volhouden, me dunkt.. ik heb leden zien vertrekken omdat ze na een seizoen hun brevet niet hadden omdat wij vonden dat ze nog niet zelfstandig konden vliegen, Wil is wel een echte volhouder maar 2 jaar?
Ik vind het helemaal niet zo gek om een andere instructeur aan te stellen, is ook niet passeren van een persoon maar gewoon kijken of iemand anders wel verder komt met die leerling.
En Wil, ergens alleen op een veld solo vliegen is makkelijker, dan blijf je binnen je grenzen, wildvliegers denken ook altijd dat ze geweldig kunnen vliegen tot ze voor zich en bepaalde figuren moeten vliegen.
Eigenlijk kan je dat in Maasdriel gewoon wildvliegen noemen, ook daar had je deze instructeur en daarmee heb je eindeloos circuitjes gevlogen, verder niet veel bijgeleerd.

En Arnold, ik zeg al de hele tijd, een brevet is onzin, het wil niet zeggen dat je kan vliegen maar dat je ooit eens een trucje kon op de juiste plek en tijd.
Ik vroeg op de club hier in Duitsland hoe ze lesten, dat gaat een beetje zoals hier maar dan moeten ze ook nog kunnen rollen en rugvlucht vliegen.
Toen ik het over brevet had vroeg hij, is er dan een bureau dat het afneemt?
Nee, gewoon clubleden.
Toen moest ie lachen, dus als het niveau van de club laag is dan heb je je brevet makkelijker, dus heeft het geen waarde.. inderdaad!

Ik zou bij Wil gewoon het hele brevetgedoe aan de kant gooien, lekker gaan vliegen en wel je figuurtjes oefenen maar ook rollen, rugvlucht, dat je een completere piloot wordt.
Zo leer je vliegen, niet domme achtjes, doorstartjes en zo maken.
Als Gerben de Avionik bij je op komt halen vraag hem even of hij je een lesje kan geven.
Gerben is lekker bot en zal exact zeggen wat hij ervan vind, doe daar je voordeel mee.

GJ

In Maasdriel kon je geen brevet halen en ik heb zelf aangegeven daar geen behoefte aan te hebben.
Na 2 á 3 seizoenen kon ik zelfstandig vliegen, maar maakte nog wel regelmatig een fout. Van schuim naar houtbouw en dan ging het weer slechter.
Weer terug naar schuim en dan ging het weer beter. Nu weer naar hout en het gaat weer slechter.
 
Ik heb geen brevet, mis er ook niets aan. Wel vind ik dat we ervan uit moeten gaan dat iedereen wel z'n best doet. Jij (Gert Jan) drukt je weleens stellig uit, dat kan zeer doen bij mensen, dat moeten we zien te voorkomen. Opbouwende kritiek is altijd welkom natuurlijk......[emoji1]

Overigens het ik er respect voor dat Wil zolang doorzet! Hij heeft een doorzettingsvermogen waar menigeen een puntje aan kan zuigen.......[emoji106][emoji108][emoji123]

Daar kan ik mij helemaal in vinden.
 
Hier in België heb/had je officieel eigenlijk een hele lijst van brevetten nodig..

4 heb ik er nu en eigenlijk zou ik er 5 moeten hebben.. het is te gek voor woorden...

Heb ik voor die brevetten allemaal examens afgelegd?

Nee, maar mensen weten hoe ik vlieg en dan is het zoals GJ zegt gewoon een beoordeling en een beslissing geweest of ze die brevetten toekennen/goedkeuren.

Soort van onder de radar goedkeuren dus.

En er zijn zeker mensen die beter vliegen dan mijzelf maar daar heeft het niets mee te maken, het gaat gewoon over veilige controle over het toestel en als ze al jaren regelmatig zien vliegen dan weten ze dat echt wel.

Als je een brevet hebt, dan hoef je het kennelijk niet meer zo nauw te nemen met de regels. Want dan ben je toch heel goed.
Wij staan daar als bejaarde leerlingen netjes `man op het veld te roepen` en de ervaren gebrevetteerden vergeten dat regelmatig.
Onlangs stonden er behoorlijk verspreid van elkaar 4 oude rotten in het vak, te vliegen. Het is maar goed dat ik bretels draag.
 
Gerben mag in Vught lesgeven, geen probleem, dus als ie dat met Wil kan plannen, ik zeg doen!
Gerben kent Vught dus weet hoe het vliegt.

Advies aan Wil is idd brevet even wegzetten en gewoon lekker vrij vliegen.
Af en toe een figuurtje oefenen en lekker uurtjes relaxed vliegen. Dat brevet kan altijd nog.

Dat is mooi van je JVE.
Maar ik lees dat Gerben nogal bot is, dat gaat bij mij niet werken. Met GJ vliegen gaat wel goed.

Binnenkort kun je ´s avonds niet meer vliegen. Mijn vraag is, of jij dan doordeweeks overdag eens met mij wilt vliegen?

Verder ben ik het met je en met anderen eens. De spanningen zijn te hoog opgelopen. Even een paar weken weer wat rust in de tent.
De Wot is bijna klaar en ik vind dat een fijn toestel. Op 6 cellen kan ik 15 minuten vliegen en ik heb 4 lipo´s.
 
Hij is inderdaad vanaf 2015 bezig, met dezelfde instructeur.
En ja Arnold, ik kan nogal hard zijn maar ik zie gewoon waar het fout gaat.
Doet niets af aan de desbetreffende instructeur maar de een is nu eenmaal beter dan de ander.
Ik weet ook dat als ik een wedstrijd ga vliegen en Gerben doet mee dat hij waarschijnlijk wint, hij vliegt gewoon beter en zo zijn er nog veel meer die beter zijn dan ik.
Maar ik heb genoeg mensen gelest om te zien waar het fout gaat en als instructeur moet je ook jezelf afvragen, waarom is hij na 5 jaar nog niet zelfstandig.
Waarom crasht ie en waarom kom ik niet verder met hem.
Wij hadden op de club ook wel eens mensen die lesten en soms zat er een eikel tussen, toch moet je die lessen.
Dan was het even schuiven met leraren.
Er was ooit eens een man, laten we hem Erik Engerd noemen.
Die dacht dat ie kon vliegen, volgens mij is hij bij Gerben begonnen, die 2 lagen elkaar niet, toen naar Ruud, die kwam er ook niet verder mee.
Toen mocht ik.
Even alle gevoelens opzij zetten en de man leren vliegen.
Vloog op een gegeven moment aardig dus ik had met de examinatoren afgesproken, ik ga brevet vliegen en dan gaan jullie kijken, dus stiekem brevet vliegen.
Bij de 2e vlucht had ie door dat ie aan het brevetvliegen was en ik heb hem toen een rol laten maken, hij vond dat niet leuk, is niet de afspraak, is geland, spullen gepakt en weggegaan.
Nooit meer gezien.
Dus het is helemaal niet zo raar om mensen door te schuiven naar een andere instructeur.

Ik heb Wil al aangeboden om met een kist van mij, op brandstof, aan de kabel te gaan vliegen.
Ik denk dat ik 2 a 3 dagen nodig heb om hem alles te leren, dus ook rugvlucht en rollen.
Dan beheerst hij het model beter dan de mensen die nu hun brevet gehaald hebben, dat geeft mij ook een beter gevoel als ik weet dat ie een model uit een rare situatie kan redden.
Dat is voor mij belangrijker dan dat stomme KNVvL papiertje.
Ik moet alleen nog even de kist bouwen, hopelijk komt het hout morgen binnen.
Dan het ding even in elkaar schudden, 8 meter folie erop, motortje erin en gaan.
Dus ik denk over een week of 2, dan kom ik naar Vught en gaan we eens echt lessen.

GJ

Dat is een mooi aanbod GJ. Misschien kun je een weekend blijven? Bij mij kun je in ieder geval eten en drinken en mee rijden.
 
Een weekend...
Ik heb ooit eens iemand die nog nooit gevlogen had in 1 dag leren vliegen.
Ik hielp toen iemand die een vliegschool had en het was een nieuwe leerling.
Kwam met zijn vreselijk knappe vriendin naar het veld en ik heb een hele dag staan lessen, eind van de dag kon ie vliegen, landen, figuren.
Dus in een weekend kan ik je waarschijnlijk wel heropvoeden.
Als modelvliegen niet lukt kan je altijd dit nog gaan doen.


GJ
 
Laatst bewerkt:
Dat is mooi van je JVE.
Maar ik lees dat Gerben nogal bot is, dat gaat bij mij niet werken. Met GJ vliegen gaat wel goed.

Ja, kijk als Gerben komt dan moet je vliegen want hij wil niet voor niks komen, dat is zeker waar.
Ik blijf natuurlijk beschikbaar.
De komende weken heb ik vakantie maar daarna ga ik ook weer gewoon door met oefenen en dan vind ik het leuk en gezellig als je bij me aansluit. [emoji106]
 
Probleem voor Gerben en mij is dat wij op de goede mode vliegen, gas rechts.
We kunnen dus niet overpakken.
En als je echt intensief gaat lessen moet je wel een keer overpakken, als dat niet gebeurt dan les je niet goed.
Daarom ga ik de Calmatow als leraar/leerling programmeren dan kan ik hem overnemen.
De dag is geslaagd als Wil in slaap valt zonder strohrum omdat ie zo uitgeput is van het lessen dat ie zijn ogen niet open kan houden.

GJ
 
Nee, mode 1
De duitse manier, gas rechts, aileron rechts, hoogte en richting rechts.
In de praktijk, gas op een schakelaar en butterfly op de gasknuppel.

GJ
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top