De perikelen van WdeW;

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het is wel geen perikel, maar ik ben de Impressivo Massimo (je er maar op komen) aan het afbouwen.
De ruwbouw was al klaar en de folie zit er ook al op. De hoogtoerige Hacker motor, die men adviseert zit er nu in.
Vriend GJ heeft de servo's voorgedaan.
Binnenkort willen we weer starten met de bouwavond.
Zondag weer vliegen met de WOT.
Ik heb er allemaal weer zin in.
 
Ik vlieg Mode 0, geldt die steun dan ook?
full


full

Mode nul, dat is pas knap.
 
Dat ken ik alleen van heli vliegers... Ik weet niet beter dan dat in de bemande fixed wing gas geven naar voren is...
Ik kwam wat modelvliegers tegen, met fixed wings die het gas andersom hebben en als argument had dat het met een bemand vliegtuig te maken had.
Nu heb ik dat natuurlijk toch nog even nagekeken.
Bij welk type vliegtuig dat is, nou kan ik je vertellen dat er een verkeerde interpretatie van de motorregeling in de cockpit is gemaakt door een modelvlieger die de klepel alleen in de klok heeft horen luiden.
In sommige oude en ook wel moderne vliegtuigen zit een handbediende regelschuif om warme of koude lucht in de carburateur te krijgen wat invloed heeft op het motor toerental.
En als dat verkeerd wordt geïnterpreteerd vliegen de studenten allen bij een fixed wing met de gasstick de andere kant op.:oops:

Voor het modelvliegen maakt dat niet zoveel uit, wel bij het overnemen van de zender als er maar één zender is en alle andere modelvliegers de gas op een meer logischer wijze van 0 tot max bewegen.
 
Nee, mode 1
De duitse manier, gas rechts, aileron rechts, hoogte en richting rechts.
Mode aanduidingen zijn niet genormaliseerd, maar over het algemeen komt het wereldwijd toch aardig met elkaar overeen.
mode 1 t/m 4 houd in dat er een gasstick bij zit.

Ontbreekt die en de gasstick wordt ergens anders voor gebruikt wordt het mode 5 t/m 8

In de praktijk, gas op een schakelaar en butterfly op de gasknuppel.
Dat is dus niet genormaliseerd, mode 5

In Duitsland kom je ook vrij veel mode 4 tegen, dat is de tegenhanger van mode 1.
ipv gas rechts zit daar gas links.
 
Volgens mij zijn de modes wel gestandariseerd, in ieder geval 1 tm 4.
Sommige merken verkopen hun zenders ook als mode 1 of 2 , dat staat dan ook op de doos.
De reden dat ik mode 1 vlieg is omdat toen ik bij de ACK in Alkmaar ging vliegen ik dat moest, daarvoor vloog ik mode 2 omdat dat in bijna alle USA handleidingen staat.
Ik kan simpele kistjes nog wel op mode 2 vliegen maar in panieksituaties zal dat fout gaan.
En voor hotliners is het wel zo handig, gasschakelaar zit links, hoogte zit links, dus ik gooi hem, gas aan en dan kan ik meteen lichtjes up trekken.

Ik zou niet weten hoe ik het met mode 2 zou moeten doen, dan moet ik heel snel de hand weer aan de zender hebben en nu kan ik rustig kijken hoe hij wegvliegt en dan eens een keer gaan sturen.

GJ
 
Laatst bewerkt:
Daarom ben ik links gebleven, ze hebben dat vroeger er op de jongensschool uit proberen te slaan maar nu werkt het.
Links gooien, rechts vasthouden, duim op de hoogtestick.
 
Mode aanduidingen zijn niet genormaliseerd, maar over het algemeen komt het wereldwijd toch aardig met elkaar overeen.
mode 1 t/m 4 houd in dat er een gasstick bij zit.

Ontbreekt die en de gasstick wordt ergens anders voor gebruikt wordt het mode 5 t/m 8


Dat is dus niet genormaliseerd, mode 5

In Duitsland kom je ook vrij veel mode 4 tegen, dat is de tegenhanger van mode 1.
ipv gas rechts zit daar gas links.

Ik ben niet zo van de mode.
 
Wat ik wel een perikel vind;

Ik heb motors van Axi en O.S. en Scorpion. Deze zijn geschikt voor 5 'a 6 cellen.
De meeste heb ik tegen sterk gereduceerde prijzen kunnen lopen, zowel nieuwe als gebruikte.
Anders had ik voor de SK3 series gekozen.

Het zijn allemaal prima motors, maar als je een as of lagers nodig hebt, dan heb je een probleem.
Ook als je de motor andersom gaat gebruiken en je hebt zo'n onderdeel met as nodig.
Het probleem is de verkrijgbaarheid. Winkeliers hebben deze onderdelen doorgaans niet op voorraad.

Bij Axi in Tsjechie kost zo'n meedraai-ding 7 euro, maar de verzendkosten zijn 10 euro.
Een as van O.S. zal ook wel zoiets worden.

Lagers kun je in Nederland bestellen.

Wat wil ik nou eigenlijk zeggen? Dat onderdelen door de verzendkosten erg duur uitvallen. Ja, dat is het.
 
Op onderdelen wordt ook het meest verdiend, net als op kleinspul als stekkertjes en schroefjes.

Als je W&W belt dan stuurt ie het voor een paar euro op en vaak heeft ie ook wel het een en ander op voorraad.
Ik denk dat van OS electro motoren niets leverbaar is, dat is niet echt veel verkocht.


GJ
 
Lagermaten is toch meestal standaard en geen patent/oplage? Wel eens gehad met een versnellingsbak...
En dat in tijden van voor het internet... bestellen in het Italiaans!

Weet niet... maar lagers heb je toch in een handomdraai gewisseld met een beetje
passende pijpjes of doppensetjes? Op een beetje boorstand kan je zo een lagertje zelfs persen.
Ik drijf ze liever... tot ik het metalen 'plinkje' hoor... met persen kan je overschatten.
Veel verschil met een wiellager van een auto is er niet... alleen de grootte van de hamer en de stempels...
In een brandstofmotortje heb je ze ook vlot er uit... de eerste keer doe je daar lang over... de volgende maak je je nergens meer druk om...
En je koopt de goedkoopste per puntzak... alleen drop is duurder! Gaat er een aan gort... gaan ze niet.. dan strooi je er een nieuwe in...

Rijstbergen zijn lang niet zo hoog als men denkt... gewoon doen!
Minder motoren is ook minder onderhoud... haha... meer of minder motoren!
Meer is beter... hoewel ik vroegah dicht bij zee woonde...
 
Lagermaten is toch meestal standaard en geen patent/oplage?
Het komt hééél zelden voor, dat lagers op merkspecificatie gemaakt worden, maar echt heel zelden...
Het enige voorbeeld wat ik ken was een volledig onbestaand lager in de koppeling die Vario verkocht voor de OS 91 viertakt motor. Dat was een lager met een asgat van 11,5 en op geen enkele wijze los verkrijgbaar...
 
Het zijn allemaal prima motors, maar als je een as of lagers nodig hebt, dan heb je een probleem.
Ook als je de motor andersom gaat gebruiken en je hebt zo'n onderdeel met as nodig.
Het probleem is de verkrijgbaarheid. Winkeliers hebben deze onderdelen doorgaans niet op voorraad.

Bij Axi in Tsjechie kost zo'n meedraai-ding 7 euro, maar de verzendkosten zijn 10 euro.
Een as van O.S. zal ook wel zoiets worden.
Oh jee, echt een Hollander.
Wil Wil goedkoop uit zijn, dan moet je zelf een handeltje beginnen.

Bij de afname van meerdere asjes e.d. in één keer kun je de verzendkosten delen door het aantal asjes en dan valt dat tientje wel mee.
Met een beetje mazzel krijg je ook nog staffelkorting op de asjes.

Wil je nog goedkoper uit zijn?
Zorg dan voor een constante product afname bij de fabrikant of groothandel/importeur.
Dus zoiets als elke maand 100 asjes of zo of 100 motoren, ik noem maar wat.
Dan kan de fabriek fijn door produceren zonder dat ze met een overschot komen te zitten.

Probeer zoveel mogelijk hetzelfde materiaal te gebruiken, oh ja motorasjes zijn prima te vervangen door verenstaal, gaan nooit meer krom.:)
En de propmenemers die erg vlug krom willen gaan, probeer die via de fabrikant of groothandel aan te komen, scheelt enorm veel in de uitgaven.
 
Hier ging het om 4 stuks voor een Lancia Beta bak en een kudde van 5 vlijmscherpe synchromeshes :D
Voor een kwart van het geld kocht ik een gebruikte... bzzzz.... de bak heeft jaren en jaren hoogglanzend in de woonkamer gestaan
en is later pas ingebouwd...

Gewoon minder buitenlandingen... hoewel binnenlandingen in clubgebouwen ook gezien worden als crash...
Moraal... goede landingen maken... gaat er niks stuk!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top