De perikelen van WdeW;

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 9 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Gerben mag in Vught lesgeven, geen probleem, dus als ie dat met Wil kan plannen, ik zeg doen!
    Gerben kent Vught dus weet hoe het vliegt.

    Advies aan Wil is idd brevet even wegzetten en gewoon lekker vrij vliegen.
    Af en toe een figuurtje oefenen en lekker uurtjes relaxed vliegen. Dat brevet kan altijd nog.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hij is inderdaad vanaf 2015 bezig, met dezelfde instructeur.
    En ja Arnold, ik kan nogal hard zijn maar ik zie gewoon waar het fout gaat.
    Doet niets af aan de desbetreffende instructeur maar de een is nu eenmaal beter dan de ander.
    Ik weet ook dat als ik een wedstrijd ga vliegen en Gerben doet mee dat hij waarschijnlijk wint, hij vliegt gewoon beter en zo zijn er nog veel meer die beter zijn dan ik.
    Maar ik heb genoeg mensen gelest om te zien waar het fout gaat en als instructeur moet je ook jezelf afvragen, waarom is hij na 5 jaar nog niet zelfstandig.
    Waarom crasht ie en waarom kom ik niet verder met hem.
    Wij hadden op de club ook wel eens mensen die lesten en soms zat er een eikel tussen, toch moet je die lessen.
    Dan was het even schuiven met leraren.
    Er was ooit eens een man, laten we hem Erik Engerd noemen.
    Die dacht dat ie kon vliegen, volgens mij is hij bij Gerben begonnen, die 2 lagen elkaar niet, toen naar Ruud, die kwam er ook niet verder mee.
    Toen mocht ik.
    Even alle gevoelens opzij zetten en de man leren vliegen.
    Vloog op een gegeven moment aardig dus ik had met de examinatoren afgesproken, ik ga brevet vliegen en dan gaan jullie kijken, dus stiekem brevet vliegen.
    Bij de 2e vlucht had ie door dat ie aan het brevetvliegen was en ik heb hem toen een rol laten maken, hij vond dat niet leuk, is niet de afspraak, is geland, spullen gepakt en weggegaan.
    Nooit meer gezien.
    Dus het is helemaal niet zo raar om mensen door te schuiven naar een andere instructeur.

    Ik heb Wil al aangeboden om met een kist van mij, op brandstof, aan de kabel te gaan vliegen.
    Ik denk dat ik 2 a 3 dagen nodig heb om hem alles te leren, dus ook rugvlucht en rollen.
    Dan beheerst hij het model beter dan de mensen die nu hun brevet gehaald hebben, dat geeft mij ook een beter gevoel als ik weet dat ie een model uit een rare situatie kan redden.
    Dat is voor mij belangrijker dan dat stomme KNVvL papiertje.
    Ik moet alleen nog even de kist bouwen, hopelijk komt het hout morgen binnen.
    Dan het ding even in elkaar schudden, 8 meter folie erop, motortje erin en gaan.
    Dus ik denk over een week of 2, dan kom ik naar Vught en gaan we eens echt lessen.

    GJ
     
  3. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik kan het toch even niet laten om te reageren, dus dit is mijn 2e te vele post in dit draadje.:rofl:
    Helemaal correct, maar daar kun je niets aan doen als het je niet is geleerd om goed te doen.
    Dat leren moet je trouwens bij het modelvliegen wel zelf doen.
    Training hand / oog coördinatie voor het besturen van een radiografisch modelvliegtuig, leer je niet door een boekje over modelvliegen te lezen.
    En ook niet door het aanhoren van veel theorie.

    Leeftijd is erg bepalend hoe snel iets opgepakt wordt.
    Bij jeugd vanaf zo'n 12 jaar, die willen heel veel in korte tijd.
    Daarbij is het vaak voldoende om het één keer te vertellen en één keer voor te doen hoe het gestuurd moet worden, dus hoe de sticks op de zender bewogen moeten worden.
    Om daarna meteen de lucht in te gaan, waarbij het gestuurde figuurtje vaak al bij de 2e poging goed genoeg is om door een ringetje te halen.
    Naarmate de leeftijd hoger is van de student, gaat dat leer traject steeds langer duren.
    Waarbij een figuurtje in kleine stukjes geknipt moet worden of te wel de basis training gaat wat langer door op een lager niveau, om het in de vingers te krijgen.

    Nee het is onwetendheid.
    Een doorstart op het einde van de baan doe je door eerst gas bij te geven en dan eventueel aan het hoogteroer te trekken.
    Dat moet je leren.
    Als je daar nog bewust over na moet denken wat de handelingen zijn, dan is dat fout.
    Daar mag je niet over na denken, dat moet een reflex zijn.

    Nadenken kost tijd, bij een doorstart ontbreekt die denktijd.
    Reageren in 1/6 seconde (reflex) of pas na 3 seconden denken is nogal een verschil.
    En zeker als na 3 seconden denken pas de eerste handeling komt en daarna pas de 2e.
    Dan is het kistje al zeker 3 seconden met de motor de grond om aan het woelen.:(

    Dit is allemaal met de komst van het piepschuim goed te trainen zonder dat er schade aan een kistje ontstaat als het een keertje mis gaat.
    Een Easystar of nog kleiner, een stepone zijn daar uitstekend voor geschikt.
    Bij voorkeur in het begin windstil weer, maximale vlieghoogte tijdens de training 1 meter.
    Achtjes draaien, links en rechtsom en dan is dat makkelijk vliegende piepschuim een stuk lastiger in de lucht te houden.

    Het lijkt terug naar af, dat is het niet, het is een training.
    Op het eind van een (fijne) vliegdag met grote mensen modelvliegtuigen die hard kunnen gaan en soms ook aardig aan de maat zijn.
    Zijn we bij ons op de club geregeld in staat om dat met piepschuim af te sluiten in de vorm van een ontspannen reflexen training.

    Het gaat over veiligheid, de controle houden over het modelvliegtuig, niet dat de figuren uit een wedstrijdprogramma vlekkeloos worden beheerst.
    En dat brevet gedeelte is net zo iets als wedstrijdvliegen, het op commando een figuurtje fladderen.

    Qua veiligheid kunnen er nog wat veld en lucht perikelen bij komen.
    Veld is vaak dat je ergens niet boven mag vliegen en bij lucht is er vaak iets van een convenant in het spel.:(
     
  4. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Hier in België heb/had je officieel eigenlijk een hele lijst van brevetten nodig..

    4 heb ik er nu en eigenlijk zou ik er 5 moeten hebben.. het is te gek voor woorden...

    Heb ik voor die brevetten allemaal examens afgelegd?

    Nee, maar mensen weten hoe ik vlieg en dan is het zoals GJ zegt gewoon een beoordeling en een beslissing geweest of ze die brevetten toekennen/goedkeuren.

    Soort van onder de radar goedkeuren dus.

    En er zijn zeker mensen die beter vliegen dan mijzelf maar daar heeft het niets mee te maken, het gaat gewoon over veilige controle over het toestel en als ze al jaren regelmatig zien vliegen dan weten ze dat echt wel.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    @hobbyist , wat ik al steeds schrijf is dat Wil de basis mist.
    In die 5 jaar les van dezelfde instructeur heeft ie nooit de basis geleerd.
    Het was allemaal trial en error.
    Jij herkent dat ook lees ik in je commentaar.
    Dat vind ik een grove fout van de instructeur en deels de club, want die maakt zo'n persoon de instructeur.

    Probleem is dat je fout aangeleerde dingen heel lastig eruit kan krijgen.
    Beetje als een wildvlieger lessen, dat is meer afleren dan aanleren.
    En dat is lastig.

    Mijn idee hoe het opgelost zou moeten worden:
    Andere instructeur die ook theoretisch dingen uit kan leggen met praktijkvoorbeelden.
    En heel veel vliegen, in situaties brengen die hij niet beheerst.
    Zodat hij alles een keer meemaakt en vooral, zelfvertrouwen krijgt.
    Er zal best eens een kist de grond ingaan, dat hoort erbij.
    Maar dan ga je bij jezelf na, wat ging er fout, pakt de volgende en vliegt weer vrolijk verder.

    Wat betreft brevet:
    Niet elke club is even veilig.
    Ja, voor het brevet voldoen ze even aan de eisen, of niet.
    Met brandstofmotoren zag je dat meteen.
    Regelmatig foute dingen gezien bij KNVvL clubs met mensen die een brevet hadden.
    En dan ook elkaar er niet op aan (durven) spreken.
    Hij is een oudere en betere vlieger dan ik, dus dan zal ie het wel weten, NEE, gewoon aanspreken.
    Hij heeft ooit eens 2 beheerste en veilige vluchtjes gemaakt, daardoor zijn brevet gehaald, wat geen enkele wettelijke waarde heeft.
    Maar mensen met een brevet denken dat ze beter vliegen dan mensen zonder brevet, ook zo'n misvatting.
    Mensen met een prestatiebrevet, wat nu niet meer afgegeven wordt, kunnen beter vliegen dan mensen zonder dat brevet, dat heeft een beetje waarde.
    Misschien omdat ik dat zelf heb, dat ik wat bevoordeeld ben.

    Voor veiligheid heb je geen brevet nodig, ik ken niet KNVvL clubs die echt streng zijn op veiligheid, op de grond en in de lucht.
    En geen van die mensen heeft een brevet, ze spreken elkaar erop aan als ze zien dat er iets fout dreigt te gaan.

    GJ
     
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Goejendag wat een hoop reacties.
    Teveel om ze allemaal apart te bespreken. Toch wil ik er een paar uitlichten;
    Ik ben het met je eens.
     
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Helemaal mee eens.
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    In Maasdriel kon je geen brevet halen en ik heb zelf aangegeven daar geen behoefte aan te hebben.
    Na 2 á 3 seizoenen kon ik zelfstandig vliegen, maar maakte nog wel regelmatig een fout. Van schuim naar houtbouw en dan ging het weer slechter.
    Weer terug naar schuim en dan ging het weer beter. Nu weer naar hout en het gaat weer slechter.
     
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik vlieg nu in totaal 5 jaar.
     
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Daar kan ik mij helemaal in vinden.
     
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Als je een brevet hebt, dan hoef je het kennelijk niet meer zo nauw te nemen met de regels. Want dan ben je toch heel goed.
    Wij staan daar als bejaarde leerlingen netjes `man op het veld te roepen` en de ervaren gebrevetteerden vergeten dat regelmatig.
    Onlangs stonden er behoorlijk verspreid van elkaar 4 oude rotten in het vak, te vliegen. Het is maar goed dat ik bretels draag.
     
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat is mooi van je JVE.
    Maar ik lees dat Gerben nogal bot is, dat gaat bij mij niet werken. Met GJ vliegen gaat wel goed.

    Binnenkort kun je ´s avonds niet meer vliegen. Mijn vraag is, of jij dan doordeweeks overdag eens met mij wilt vliegen?

    Verder ben ik het met je en met anderen eens. De spanningen zijn te hoog opgelopen. Even een paar weken weer wat rust in de tent.
    De Wot is bijna klaar en ik vind dat een fijn toestel. Op 6 cellen kan ik 15 minuten vliegen en ik heb 4 lipo´s.
     
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat is een mooi aanbod GJ. Misschien kun je een weekend blijven? Bij mij kun je in ieder geval eten en drinken en mee rijden.
     
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ja, de tweede al weer ;) :D.

    Verder ben ik het helemaal met je eens.
     
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    We vallen van het ene perikel in het andere :D. Dit topic gaat geschiedenis schrijven.
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een weekend...
    Ik heb ooit eens iemand die nog nooit gevlogen had in 1 dag leren vliegen.
    Ik hielp toen iemand die een vliegschool had en het was een nieuwe leerling.
    Kwam met zijn vreselijk knappe vriendin naar het veld en ik heb een hele dag staan lessen, eind van de dag kon ie vliegen, landen, figuren.
    Dus in een weekend kan ik je waarschijnlijk wel heropvoeden.
    Als modelvliegen niet lukt kan je altijd dit nog gaan doen.



    GJ
     
    Laatst bewerkt: 3 sep 2020
    serge pot en MicropropSport vinden dit leuk.
  17. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ja, kijk als Gerben komt dan moet je vliegen want hij wil niet voor niks komen, dat is zeker waar.
    Ik blijf natuurlijk beschikbaar.
    De komende weken heb ik vakantie maar daarna ga ik ook weer gewoon door met oefenen en dan vind ik het leuk en gezellig als je bij me aansluit.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Probleem voor Gerben en mij is dat wij op de goede mode vliegen, gas rechts.
    We kunnen dus niet overpakken.
    En als je echt intensief gaat lessen moet je wel een keer overpakken, als dat niet gebeurt dan les je niet goed.
    Daarom ga ik de Calmatow als leraar/leerling programmeren dan kan ik hem overnemen.
    De dag is geslaagd als Wil in slaap valt zonder strohrum omdat ie zo uitgeput is van het lessen dat ie zijn ogen niet open kan houden.

    GJ
     
  19. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Mode 3?
    En hoe heb je het gas, net zoals in een echt klein bemand vliegtuig, naar je toe trekken is meer gas en van je af minder?
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, mode 1
    De duitse manier, gas rechts, aileron rechts, hoogte en richting rechts.
    In de praktijk, gas op een schakelaar en butterfly op de gasknuppel.

    GJ
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina