Variometer calibratie.
Fotor had het juist gezien, de vario calibratie was 3x te groot.
Ik was eerst van plan dit te testen in de lift op kantoor, maar daar zijn we na gisteren avond covid maatregelen niet meer welkom.
Daarom een testopstelling gebouwd van een jampotje met servosnoer vacuum doorvoer en slang aansluiting.
Variometer in het jampotje, dekseltje er op, en met een injectiespuitje de druk een beetje verlagen.
Met 1x spuit volume kon ik klimmen naar 130m. Dus slangetje dicht door dubbelvouwen, en dan nog een keer met de spuit doorklimmen naar 250m.
Klopt exact met de hoogtemeter, eerste streepje.
250m op het scherm.
250m in de cockpit.
De vario afregelen is wat lastiger, dan moet je een gecontroleerd lek maken.
Doe ik met de griptang, langzaam losser draaien. Als het wat harder gaat dan 3 m/s, de max servo uitslag, dan gewoon even wachten, want het zakt met een e-macht terug.
Hier dalen we met 2 m/s op een hoogte van zeg 180m.
Dat staat ook op de telemetrie.
Beetje donkere foto, moest echt heel snel.
Helemaal blij nu dit ook gevonden en verbeterd is!
Rest de snelheidsmeter, dat koppelen met gas servo, is echt niet meer van deze tijd wel.
Dus een Jeti speed sensor is al onderweg...
Naast een leuk metertje maakt deze ook TEK vario functie mogelijk. TEK staat voor Total Energy Compensation, ofwel het wegwerken van knuppelthermiek. Als je even aanduikt stijgt de snelheid, en met de informatie wordt voorkomen dat de vario dan dalen aangeeft.
De vario wordt dan echt een thermiek meter ipv simpelweg daalsnelheid en stijgsnelheid.
Dat helpt dus bij het centreren in een bel, zeker op grote hoogte waar het lastiger is netjes te vliegen. Die TEK functie is in een modelvliegtuig nog belangrijker dan in een echte zweefkist!
Wordt vervolgd..