Moswey 3 schaal 1:3.5

De piloot kan vandaag eens proberen te vliegen.
20190729_161426.jpg

Kleertjes van de Wibra, baby maatje 50.
Maar ook dat is veeeel te groot, breed vooral. Uiteindelijk heb ik de overmaat afgeknipt en alles vastgespeld aan de achterkant, onderkant. Geen naaimachine nodig.
Het kolletje is een half sokje.
Om het hoofd een beetje te verstoppen een mooie pet uitgezocht.
20190803_110718.jpg

De echte is van mijn zoon. Deze heb ik in verschillende richtingen in de thuis scanner/printer gelegd. Scan met de klep open gaan prima. Vervolgens de plaatjes in ppt geplakt en geprint. Zo krijg je een basic bouwplaat. Eerste exemplaar was mooi, maar schaal 1:5 dus nog een gemaakt 40% groter. Die past perfect.
Ik wilde het hoofd ook draaiend.
20190802_173319.jpg

Lichaam flink uitgehold zodat er een 9gr servo in past. De bevestiging is behoorlijk complex, maar het hoofd is zo goed afneembaar. Op het servo schijfje zit een aluminium draai-vijl onderdeel, met 2x M2 boutje vast. Hierin valt een aluminium ring die aan het hoofd gelijmd is. Met 2x M2 schroefjes vanaf de zijkant te fixeren. Dit valt keurig onder het zwarte colletje.
Toen het moeilijkste klusje, hoofd vormgeven en schilderen. 3 aanzichtsfotos gebruikt precies op de juiste maat geprint, dat helpt veel.
20190803_153236.jpg

Uitgesneden en geschuurd en beetje plamuur, litefiller met wat houtlijm.
Daarna een laagje witte pu lak met talkpoeder, dan kun je het schuim wat gladder schuren.
20190803_205647.jpg

Schilderen met plakaatverf.
Straks een plaatje op het veld.

Bijlagen

• 20190803_172713.jpg
    20190803_172713.jpg
    161,6 KB · Weergaven: 430
Tjarko,
Gister tijdens mijn eerste vliegdag van dit seizoen op de Aero Club Salland kwam jouw Moswey (of eigenlijk het kaartenvakje :-) )nog ter sprake. Heb je er inmiddels mee gevlogen?
Groet,
Arjan

Hij heeft in het najaar nog meerdere vluchten gemaakt inclusie sleepstartjes op onze club.
Leuk dat dit " kaartenvakje" nog een beetje leeft. De banaan en sultana zijn standaard uitrusting.
Er komt wellicht nog een vliegfilmpje, ik heb een minicam ervoor liggen.

Onbedwingbare neigingen om op de hoogtemeter te tikken en de snelheidsmeter + vario echt werkend te maken :-) ...
Dat woldraadje doet 't m. Geweldig mooi vliegbeeld uit de cockpit.

Ja, dat klopt niet he, stilstaande metertjes..
Geen idee of ik de Jeti hoogte sensor weer terug kan sturen een servo in, dat zou echt cool zijn...
Of een oude barometer ombouwen...
Bedankt voor de leuke reacties.

Er is nog meer film, maar dat wil ik eerst monteren. Anders is het erg langdradig.

Het eerste werkende instrument, het compas.
Basis was een sleutelhangercompasje van 0,85 euro .
20200919_160428.jpg

Voor die prijs er maar meteen 2 gekocht.

Eigenlijk nog wat te groot, maar met een flink gat in het instrumentenpaneel komt hij vergenoeg naar voren.
20200919_160438.jpg

Nog een alu ringetje gedraaid en zwartgeverfd. En 4 schroefjes. De basisplaat van het instrument is weer van gromotec stickervel.
20200919_212425.jpg

En hij werkt, nou ja een beetje, het draait soms niet helemaal soepel.

Laatst bewerkt:
Je vliegt netjes met de kist. Het piefje blijft redelijk goed in het midden staan, dat zal bij heel wat modellen minder goed zijn.
Dat werkend kompas: mooi!! Wanneer kunnen we een werkende hoogte- en snelheidsmeter verwachten? ;)

Back