Moswey 3 schaal 1:3.5

En het wordt vliegweer dit weekeind!

En dat was het, "the man and his machine" vanmiddag:

full


Wat is jouw Moswey toch een prachtige kist! :worship:
En elke keer weer een nieuwe schaaltoevoeging, de werkende cockpit is echt fenomenaal.

full


Dit hele verslag is Genieten met een grote G :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad genieten vanmiddag.
Heel rustig weer, helaas niet ideaal om te filmen, erg grijs.
Maar de instrumenten doen het, incl snelheidsmeter. Deze geeft wat meer aan op het wijzertje dan in het echt, stall speed is < 40 km/u.
Op ca 5 min in het filmpje zit een looping, wing overs en low pass met 190 km/u.. indicated..
En er werd proefgevlogen met drones op ons veld vanmiddag vandaar al die poortjes vlaggen.


veel plezier.
 
Hoi Tjarko,
Wat een gave ontwikelingen. Prachtig.
Nog even over je vario.
Verwacht dat de vario gain te hoog staat.
Jouw telemetrie werkt met een luchtdruksensor voor de hoogte, en je vario is daar een afgeleide van. Ben je in 2 seconden 6 meter gestegen volgens de luchtdrukmeter dan is dat dus +3m/s.
Een "echte" vario werkt anders. Die zit aangesloten op een thermosfles en aan de andere kant op de statische luchtdruk. (bij je plaatjes van de website van Winter zie je ook staan dat er een fles van 0,45l bij zit). Als je stijgt daalt de luchtdruk dus er loopt lucht weg uit de fles. Dat meet de vario.
Gevolg is dat een echte vario altijd een beetje vertraagd reageert (ook als die niet zit aangesloten op een TEK-sonde). Hij meet niet de luchtdruk maar het in-of uitstromen van lucht uit de fles.

Als ik naar je filmpje kijk zie je dat de vario-uitslag precies de neusstand volgt. Hij reageert volgens mij dus wel correct maar héél erg direct. Dat gaat niet weg als je de gain aanpast denk ik. Is het niet mogelijk het signaal van je vario te vertragen? Bij Graupner kun je instellen over hoeveel tijd het signaal berekend moet worden, bijvoorbeeld het gemiddelde over 1 seconde, 5 seconden of 10 seconden. Dat geeft een veel rustiger weergave.
 
Ja het is heel makkelijk de vario te vertragen, beetje servo "delay" toevoegen. Zo heet dat in de Jeti zender, het is eigenlijk een servo snelheid verlaging.
b.v. 0.5 of 1 sec voor 45 graden.
Dat heb ik bij de speedsensor ook gedaan anders was die nog onrustiger.
Goed idee, ga ik proberen.
Ik moet ook even checken of hij nu TEK gebruikt, lijkt nog van niet.
 
Wat een leuke film. Het wordt steeds professioneler.
Om nog een puntje op de i te zetten zou je kunnen overwegen om bij volgas je snelheidssignaal iets terug te schroeven. Ik vermoed dat je pitot buis in de propwash zit. Zie bijvoorbeeld de snelheidsaanwijzing rond 3:18. Die is boven de 100 km per uur tijdens klimmen. Dat is naar mijn gevoel veel te hoog. Misschien kun je dat programmeren in je zender? Mixer van gassignaal met het signaal dat naar de snelheidsmeter servo gaat? Het wordt dan wel een educated guess. Alternatief zou zijn om de pitot buis op de vleugel te zetten. Maar dan moet je iedere keer twee slangetjes aansluiten bij het opbouwen van je kist. Al met al is het wel genieten van zo'n filmpje.
 
Tjarko, ik vind het briljant! :wave

Mooie registratie overigens, de PH-371. Mijn Ka-7 is de PH-271 :yes:
Vogezen-10.jpg
 
Inderdaad genieten vanmiddag.
Heel rustig weer, helaas niet ideaal om te filmen, erg grijs.
Maar de instrumenten doen het, incl snelheidsmeter. Deze geeft wat meer aan op het wijzertje dan in het echt, stall speed is < 40 km/u.
Op ca 5 min in het filmpje zit een looping, wing overs en low pass met 190 km/u.. indicated..
En er werd proefgevlogen met drones op ons veld vanmiddag vandaar al die poortjes vlaggen.


veel plezier.

Grppig ook om te zien hoe het magnetisch kompas alle kanten op draait zodra de motor aan gaat

Echt indrukwekkend mooi allemaal!
 
Wat een leuke film. Het wordt steeds professioneler.
Om nog een puntje op de i te zetten zou je kunnen overwegen om bij volgas je snelheidssignaal iets terug te schroeven. Ik vermoed dat je pitot buis in de propwash zit. Zie bijvoorbeeld de snelheidsaanwijzing rond 3:18. Die is boven de 100 km per uur tijdens klimmen. Dat is naar mijn gevoel veel te hoog. Misschien kun je dat programmeren in je zender? Mixer van gassignaal met het signaal dat naar de snelheidsmeter servo gaat? Het wordt dan wel een educated guess. Alternatief zou zijn om de pitot buis op de vleugel te zetten. Maar dan moet je iedere keer twee slangetjes aansluiten bij het opbouwen van je kist. Al met al is het wel genieten van zo'n filmpje.

Ik had ook verwacht dat de propwash een groot effect op de snelheidssensor had. Maar bij proefdraaien op de grond zag ik niets. Twijfelde zelfs of de meter wel werkte.
In de echte start zie je de meter mooi oplopen met het rijden en met de vliegsnelheid.
Ik vlieg inderdaad wat hard tijdens de klim. Het kleine hoogtoerige propje werkt dan lekker. Als ik meer aan de prop ga hangen valt hij soms stil. Terug van 5S naar 4S en een grotere prop zou beter zijn en stiller...
 
Back
Top