Eigen design motor.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Roelof, 11 nov 2020.

  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Nitromotoren modificeren is een hobby en tegelijk ook kostenbesparend. Een Novarossi 35plus21 motor is al onder de 200 euro te vinden en is niet veel anders dan de duurdere 400 euro modellen dan dat die langzamer geconfigureerd is. Met wat meet- en dremelwerk kan je zo'n motor als een 400 euro motor laten lopen.

    Maar ja, dan wil je meer, je eigen naam oid erop en had altijd al het idee om een eigen koelkop te maken. Altijd het idee van rechtopstaande finnen mooi gevonden maar niet zo saai als vele motoren uit de jaren '80 dus na wat denkwerk ben ik tot een ontwerp gekomen met ook het oog om er iets van een opdruk op te zetten.

    Een maat wilde van mijn 2D ontwerp wel een 3D tekening maken:

    [​IMG]

    Na de aanschaf van wat 2007 alu begon mijn 1e poging:

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Na het anodiseren:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Toen werd het tijd om meer te maken maar dit keer wilde iemand de sleuven er wel CNC in zetten wat een beel beter resultaat geeft:

    [​IMG]

    Wat na het anodiseren bij een speciaalbedrijf er zo uit ziet:
    [​IMG]

    En gezien deze persoon ook kan laseren hebben we samen even wat verzonnen
    [​IMG]

    En als je dan toch bezig bent dan ook maar een andere backplate met extra spoekanalen:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    En als je dan alles binnenn hebt zet je de boel in elkaar met een verse motor:

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Dit was heel erg leuk om te doen met wat hulp van anderen. Het resultaat mag er zijn.
    Nu alleen ie hele Covid19 gedoe weg om weer lekker races te rijden....
     
    Cnn en verfbrander vinden dit leuk.
  4. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Mooi gedaan Roelof.
    Die extra spoelkanalen in je backplate, wat is daar het voordeel van?

    M.v.g. Mark.
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Die spoekanalen in het deksel pakken op een andere plek het mengsel op en stuurt het rechtstreeks in de spoekanalen aan de zijkant van de motor, RBmods is geloof ik daar ooit mee begonnen, AMR verkoopt ze volop en de nieuwste XRD heeft zo'n deksel standaard op de motor. AMR heeft ooit een Dyno grafiek laten zien en met zo'n achterdeksel lag de grafiek iets hoger.
    Nu zijn er mensen die zweren erbij en er zijn mensen die een 1:1 test hebben gedaan en niets of nauwelijks merken.

    Voor mij was het een vraag of ik het kan maken, en tegelijk een stukje tijdverdrijf.
     
  6. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Heel mooi gedaan Roelof.

    Hoe is het met koelend oppervlak van de kop, blijft temperatuur onder controle? Koelribben lijken wat dik
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Met de 1e kop geen problemen zelfs een paar graden lager.

    De simpele reden is dat een normale kop een flinke boomastam over het kent met vertakkingen naar de ribben en daardoor de bovenste ribben en de uiteinden van de ribben ver van de grondvlak van de kop gepositioneerd zijn. Mijn kop kent inderdaad dikke finnen welke direct op de grondvlak van de kop staan en daarmee een korte weg van warmte afgifte aan de stromende lucht kent. Ook wanneer de lucht in de kop zit deze niet meer door de aerodynamica vd de auto/kop kunnen afbuigen, het moet door de kop heen om dan pas af te kunnen buigen.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Er is ondertussen heel veel meer gedaan.....

    Er zijn een aantal koppen bijgemaakt en in diverse kleuren geannodiseerd.
    274812915_2514754091988157_97657725657230572_n.jpg

    337107120_1415904032555652_3500887399368309192_n.jpg

    En een collega was zo vriendelijk om het logo te laseren.

    354631569_2931436196986609_6389350434587777616_n.jpg

    En de kop op zich staat niet verkeerd op de auto

    154402575_2200741946722708_4210838524587984462_n.jpg

    En ik heb even een hittecamera kunnen lenen en een normale kop met mijn kop vergeleken



    Je ziet in mijn kop veel makkelijker de hitte doortrekken. Een volgende test die gedaan moet worden is met een ventilator koeling toevoegen om te zien hoe de boel koelt.
     
    Tamaniac vindt dit leuk.
  9. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Is de afstelling van de camera anders of lijkt het of het carter van de motor met uw koelkop ook sneller en gelijkmatiger op temperatuur komt?
    Of is de linker motor een andere motor? ( naast de koelkop uiteraard )
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Het is dezelfde motor op dezelfde dag onder dezelfde weersomstanigheden.

    Ja, dat is een opmerkelijk puntje hoewel het verschil in temperatuur niet groot is. De originele kop is net zo zwaar en heeft dus net zoveel volume maar door de dunnere ribben mogelijk meer koeloppervlakte. Je kunt je vragen of het koel blijven van de buitenkant van de rechter kop een betere koeling of juist door de dunnere ribben een hogere thermische weerstand is. Mijn idee is dat iets wat beter de temperatuur opneemt ook een betere koeling zal geven. In de praktijk draai ik dezelfde temperaturen.

    Ik wil nog een test met een ventilator doen om wat koelwind te geven, kijken wat dat doet, ik zou de test ook op tafel kunnen doen met een constante hittebron waar de kop tegen geschroefd zit.

    Ook heb ik nog een kop met hele dikke ribben en ik zou een Hasi koelkop moeten lenen voor een totaal overzicht.
    Red RC » Hasi Tuned lightweight engine cooling head
     
  11. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Hoe cool ik het werk en het resultaat ook vind (echt nice!), de hittecamera toont aan dat jouw kop minder goed zijn werk doet. De warmte wordt namelijk langer of meer vastgehouden.
    Je interpretatie is niet goed. Hoe fijnere koelribben, hoe beter de warmte afgegeven wordt, dus betere koeling.
    Denk aan een radiator uit een auto, of gewoon de radiator in je woonkamer: moderne warmtewisselaars hebben erg dunne koelvinnen in vergelijking bv met veel oudere.
    Temperatuur opnemen is 1 ding, maar als de afgifte minder vlot gebeurt, dan is er minder koeling.
    In praktijk zelfde temperaturen zijn volgens mij door het feit dat de massievere alu kop meer kan opnemen als "buffer". Mocht je een wedstrijd ermee rijden of zo, zou je na verloop van tijd wss wel verschil beginnen zien in je motorblok als je de temp meet.
    Vergelijk het met een een extreem: een massieve alu kop zonder iets van vinnen zal idd de warmte heel snel opnemen maar moeilijk afgeven. Of toch moeilijker dan een vorm met koelvinnen. Statisch en op korte tijd zal dat misschien minder opvallen, maar met wind (ventilatortest zeker nodig) zal dit een veel groter verschil geven: wanneer de lucht tussen de koelvinnen opwarmt, maar niet optimaal geëvacueerd kan worden, dan vermindert het koelvermogen drastisch. Wordt de warme lucht vervangen door koelere lucht, dan kan deze laatste weer meer warmte opnemen. Principe van een radiator in je huis: warme lucht tussen de "koelvinnen" van je radiator stijgt op en wordt zo vervangen door koelere.
    In je koelkop is dat ook wel een beetje van toepassing, maar de nadruk ligt vooral op luchtverplaatsing door het rijden.
    Maar al bij al te relativeren: zal wel ok zijn om te rijden, maar op zich minder optimaal vrees ik.
     
  12. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    en om helemaal vervelend te doen: de anodisatielaag is ook isolerend... Maar alu oxideert toch heel snel, dus ook weer relatief denk ik dan....
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Mijn koelkop zal zeker een betere werking hebben dan de Hasi en om de simpele redenen dat als de luchtstroom er eenmaal in zit er ook geheel doorheen moet, er is weinig ruimte dat het er vanaf kan stromen zoals het bij de Hasi en de gewone kop wel kan. Ik ga er vanuit dat mijn kop toch beter koelt aangezien de originele 1e die ik gemaakt had en 5mm hoger was en in gebruik iets meer koeling liet zien. Om die reden heb ik de uiteindelijke serie iets lager gemaakt voor het gewicht en het totale uiterlijk.

    Mijn pitmaat is een groot materiaalkenner in theorie en praktijk (heeft zijn eigen metaalbewerking bedrijf gehad), hij heeft onlangs het filmpje gezien en gaat er nog op terug komen, alleen iemand met materiaal en warmteleer zou een goede conclusie kunnen geven dus ik hoop dat hij ook met een kloppende conclusie komt. Overigens kent hij de kop in praktijk en had er niets op aan te merken.

    Ja, een kleurlaag kan isolerend werken maar de anodisatie ook beschermend tegen oxidatie wat meer isolatie geeft. Overigens was dit een zwarte kop, zwarte oppervlaktes kunnen tot een paar % beter de warmte afstaan. De anodisatie zal in ieder geval minder weerstand geven dan een verf of coating (tenzij misschien een keramiek coating), Overigens was de andere kop ook geanodiseerd en hou er ook rekening mee dat hitte camera's moeite hebben met glimmende oppervlaktes due je wel met geannodiseerde koppen moet werken.

    Maar ik heb even zitten denken en ik kan een motor opobouwen met een eigen interne bus+verbrandingskamer waar een verwarmingselement in zit (cartridge heater) Zo kan ik de test thuis op de werkbank doen en een slimme opstelling maken met een fan. Eerst wat andere projectjes.....
     
  14. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Ben wel ingenieur en nog wel warmteleer gehad in ver verleden, maar daat schiet enkel nog wat parate kennis van over :)
    Bij die ringen gaat de lucht er ook doorheen. Maar ben benieuwd.
    Anodisatielaag is een oxidatielaag. Maar geldt voor elke koelblok enz.
    Ik volg verder hoor.
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    het gevoel zegt dat in de rijwind het verschil naar voren gaat komen
    waar bij de normale kop de lucht snel turbulent wordt, heen en weer gaat ping pongen tussen alle mogelijke afslagen en verstoringen
    zal bij roelof zijn kop de lucht er makkelijker doorheen gaan
    een normale kop wordt de lucht iets meer "gedwongen", het moet ergens omheen

    tegelijk is blootgesteld metaal de manier om warmte af te dragen aan de lucht, dat is er gevoelsmatig weer minder

    maar, omdat er weer meer overdracht naar boven is (door de dikke alu staanders), is wel het hele blok aan het koelen ipv met name de onderkant

    vermoedelijk zal hij het stilstaand minder doen
    maar in de rijwind juist meer

    ben benieuwd naar de verdere testen!
    zo'n type kop is potentieel voor heli motoren ook handig.. die hebben aangeblazen lucht, dus die luchtstroom kun je er precies goed op richten
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat is mijn idee ook, bij een normale kop kan de luchtstroom nog steeds er vanaf gebogen worden. Mijn kop als de luchtstroom er eenmaal in zit moet het er helemaal doorheen. Ik zou aan de voorkant de ribben puntig kunnen maken zodat de gaten nog meer rijwind opvangen
     
  17. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    testen testen! In zoverre je dat kunt. Ben wel echt benieuwd. Ik zal aan de kant staan van ik denk het niet, gewoon voor wat sportief tegengewicht hé :)
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    wie niet probeert, maakt ook geen gelukkige foutjes :D
    als ik mij niet vergis zijn een hoop dingen zo uitgevonden..
     
  19. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Inderdaad. Maar ben eruit hoe de volgende test gaat worden.
    Ik ga een soort insert voor een motor maken die de cilinder bus met verbrandingskamer vervangt. In die insert komt een heater welke ik met een vaste spanning ga voeden, moet wel even uitzoeken welke spanning een gewenste temperatuurverloop kent.
    Zo kan ik in huis een testopstelling maken met alle camara's op een rij en een ventilator. Ik heb nog wel een paar 80mm computer case fans...

    Dus de truuk zal dan het uitzoeken worden naar een balans van koelwind en bedrijfstemperatuur van rond de 90 graden (dat heb ik al ooit met de telemetrie gemeten)

    In de test kan ik dan gebruik maken van een:
    - Standaard low CG kop van OSMAX
    - een standaard hoge Novarossi kop in volle breedte
    - Een standaard hoge Novarossi kop die naar boven iets taps loopt
    - mijn kop
    - een USE kop welke het formaat heeft van een standaard hoge Novarossi kop op volle breedte maar wel met minder maar dikke finnen.
    - Eigenlijk zou ik nog een Hasi kop moeten hebben, even rond bellen wie er 1 te leen heeft.

    Omdat de kop half onder de body valt zou ik ook een blokkade op halve hoogte voor de kop kunnen zetten om te zien wat dat doet. Filmpjes zijn dan niet echt meer nodig, gewoon er voor zorgen dat er een verzadiging is en dan daarvan een foto maken. (kan ik later eventueel wel weer in een filmpje zetten met text en uitleg)
     
  20. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België

Deel Deze Pagina