Eigen design motor.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Roelof, 11 nov 2020.

1. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Nitromotoren modificeren is een hobby en tegelijk ook kostenbesparend. Een Novarossi 35plus21 motor is al onder de 200 euro te vinden en is niet veel anders dan de duurdere 400 euro modellen dan dat die langzamer geconfigureerd is. Met wat meet- en dremelwerk kan je zo'n motor als een 400 euro motor laten lopen.

Maar ja, dan wil je meer, je eigen naam oid erop en had altijd al het idee om een eigen koelkop te maken. Altijd het idee van rechtopstaande finnen mooi gevonden maar niet zo saai als vele motoren uit de jaren '80 dus na wat denkwerk ben ik tot een ontwerp gekomen met ook het oog om er iets van een opdruk op te zetten.

Een maat wilde van mijn 2D ontwerp wel een 3D tekening maken:

Na de aanschaf van wat 2007 alu begon mijn 1e poging:

Na het anodiseren:

2. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Toen werd het tijd om meer te maken maar dit keer wilde iemand de sleuven er wel CNC in zetten wat een beel beter resultaat geeft:

Wat na het anodiseren bij een speciaalbedrijf er zo uit ziet:

En gezien deze persoon ook kan laseren hebben we samen even wat verzonnen

En als je dan toch bezig bent dan ook maar een andere backplate met extra spoekanalen:

3. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    En als je dan alles binnenn hebt zet je de boel in elkaar met een verse motor:

Dit was heel erg leuk om te doen met wat hulp van anderen. Het resultaat mag er zijn.
    Nu alleen ie hele Covid19 gedoe weg om weer lekker races te rijden....

Cnn en verfbrander vinden dit leuk.
  4. mark0126

mark0126

Lid geworden:
    15 feb 2005
    Mooi gedaan Roelof.
    Die extra spoelkanalen in je backplate, wat is daar het voordeel van?

M.v.g. Mark.

5. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Die spoekanalen in het deksel pakken op een andere plek het mengsel op en stuurt het rechtstreeks in de spoekanalen aan de zijkant van de motor, RBmods is geloof ik daar ooit mee begonnen, AMR verkoopt ze volop en de nieuwste XRD heeft zo'n deksel standaard op de motor. AMR heeft ooit een Dyno grafiek laten zien en met zo'n achterdeksel lag de grafiek iets hoger.
    Nu zijn er mensen die zweren erbij en er zijn mensen die een 1:1 test hebben gedaan en niets of nauwelijks merken.

Voor mij was het een vraag of ik het kan maken, en tegelijk een stukje tijdverdrijf.

6. Cnn

Cnn

Lid geworden:
    9 dec 2014
    Heel mooi gedaan Roelof.

Hoe is het met koelend oppervlak van de kop, blijft temperatuur onder controle? Koelribben lijken wat dik

7. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Met de 1e kop geen problemen zelfs een paar graden lager.

De simpele reden is dat een normale kop een flinke boomastam over het kent met vertakkingen naar de ribben en daardoor de bovenste ribben en de uiteinden van de ribben ver van de grondvlak van de kop gepositioneerd zijn. Mijn kop kent inderdaad dikke finnen welke direct op de grondvlak van de kop staan en daarmee een korte weg van warmte afgifte aan de stromende lucht kent. Ook wanneer de lucht in de kop zit deze niet meer door de aerodynamica vd de auto/kop kunnen afbuigen, het moet door de kop heen om dan pas af te kunnen buigen.

Cnn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina