H.M.S. Victory van de Agostini

Laten zien jongeman :)

ik kan me niet inbeelden dat er een stelletje matrozen onder het schip hangt het koper op te poetsen. :stout:
En wat dan wel dat koper schuurt onder water kan ik me ook niet zo direct voor de geest halen.
Ik kan me voorstellen dat het misschien maar groen uitslaat aan de lucht in het droogdok, maar ik denk dat het koper in zeewater toch minstens het typische donkerbruine patina krijgt, tot misschien wel bijna zwart.
Ik ben dus wel benieuwd wat deel 43 daarover weet bij te brengen. Ik ben tenslotte geen chemicus. :)
 
ik denk erover na. Gaat alleen ten koste van de NBT. (netto bouwtijd).
Je krijgt er wel veel voor terug hoor Arno, foutjes etc (bijv met kanons:cool:) worden snel gezien en kun je dan met de goede raad van de leden van dit forum netjes opgelost worden. En die NBT die je tekort komt dat valt wel mee hoor, vooral in zo’n project waar je toch enkele jaren voor uittrekt. Maar jij bepaalt uiteraard...;)

Ik las in map 3 (welk deel weet ik niet) dat de romp pas in de droogdokken ging oxideren. In zee werd het koper gladgeschuurd. Boots je een varende Victory na is het dus het meest realistisch om het glimmend rood koper te houden
Die van mij laat ik zo, en hoop dat deze egaal dof word....;)

Om precies te zijn het gaat over deel 43, daar staat een heel artikel over koperen beplating
Ik zal het nog eens doorlezen, bedankt voor het meedenken:thumbsup:

Tja, zoals iedereen kan lezen in de geschiedenis boeken volgt er, daar waar kanons zijn, altijd een slagveld, nou dat was vandaag in Tilburg ook het geval:
48425507-C32B-4054-BF5C-9A1BEF15462A.jpeg

De kanons zijn gesloopt :(

Maar werden nu wel goed in elkaar gelijmd:
907CCE0A-9A2A-4E73-B394-303128F3EADF.jpeg


En na droging voor de tweede keer geschilderd:
0A0822DF-5AD7-40CA-852E-C2C38025ED00.jpeg


En we gaan weer verder met de takels, de tien “rechtse” zijn klaar, compleet met een ringetje waar na het plaatsen van de kanons de broeking in eindigt:
F1A862CE-E89A-4436-A6D8-0B8FAE4AA7D8.jpeg

Nogmaals deA maakt de stropjes rond de blokken van ijzer, maar ik vind het zo met touw mooier.....

Ten slotte werd nog een begin gemaakt met de “linkse”, daar waar ook de broeking begint, en allemaal met een mooi bindseltje ipv een lusje wat met sec lijm tegen elkaar geplakt is:
2914C9D0-99AF-4ED1-8886-8BCE13DFD794.jpeg

De eerste twee zijn klaar, nog acht te gaan.....

Ter verduidelijking met de “rechtse” bedoel ik die takels die rechts van het kanon middels het oogpinnetje in de romp aangebracht worden, en met de “linkse”, inderdaad die komen links ;);)

Nog even een vraag, ik wil voor de romp tussen de zwarte banen, de gele kleur toepassen. Nu heb ik daarvoor de ocker gele kleur van admiralty paints (zie kleur kanons) maar ik vind hem best wel veel naar het bruine neigen, dus graag jullie mening in deze....

Alvast bedankt voor het meedenken,
Gr Koos
 
Laatst bewerkt:
'Al in de oudheid was deze methode bekend; de Grieken en Romeinen gebruikten er lood en vaak ook koper voor. In de late 17e eeuw pakten Engelse knappe koppen het idee weer op en voorzagen een aantal marineschepen van loodbeplating. Het bleek echter al snel dat lood de ijzeren nagels die in de romp waren gebruikt sneller liet roesten en dat zich onverminderd algen en pokken afzetten op de rompen. Er was dus een probleem opgelost en een probleem bijgekomen, en het bleef de Royal navy veel tijd en geld kosten om de rompen van haar schepen regelmatig te ontdoen van zeepokken. Er was dus niet veel vooruitgang geboekt. Halverwege de 18e eeuw experimenteerde de Navy met koper voor het bedekken van scheepsrompen onder de waterlijn. In 1761 werd een proef gestart met de HMS Alarm; na twee jaar werd duidelijk dat koper effectief was zowel tegen paalworm als tegen zeepokken en planten. Er vormde zich een laagje aan het oppervlak, dat dodelijk bleek voor deze organismen. Door het zeewater sleet het laagje wel continu af, maar werd tegelijk ook opnieuw gevormd. Een met koper beslagen romp bleef meestal glanzend schoon op zee. Wanneer het schip in het droogdok of op het strand stond, oxideerde het koper en vormde zich een laagje kopergroen.'
 
Nog even een vraag, ik wil voor de romp tussen de zwarte banen, de gele kleur toepassen. Nu heb ik daarvoor de ocker gele kleur van admiralty paints (zie kleur kanons) maar ik vind hem best wel veel naar het bruine neigen, dus graag jullie mening in deze....
Kzal morgen eens kijken
 
Rijk, er zijn andere mogelijkheden dan scannen hoor:
4B32BACF-EB4E-488D-87F0-6B5C0A358858.jpeg

Dat noeme we foto’s heey :rofl:

Hier de door jou geciteerde tekst:
3436E4F8-986A-4A8C-B884-44A294CA9795.jpeg


D7AE3E02-288C-4ECC-9E51-F47A6D9E3510.jpeg


En je hebt gelijk, het staat er inderdaad, goed opgelet “aankomende marinier”....:worship::worship:
 

















Nog even een vraag, ik wil voor de romp tussen de zwarte banen, de gele kleur toepassen. Nu heb ik daarvoor de ocker gele kleur van admiralty paints (zie kleur kanons) maar ik vind hem best wel veel naar het bruine neigen, dus graag jullie mening in deze....

Alvast bedankt voor het meedenken,
Gr Koos
Het oker-geel is natuurlijk niet echt helder geel, hetgeen de 'oker' al wil zeggen. Maar om te bepalen of het wel of niet mooi is moet je het eigenlijk samen met het zwart zien, hetgeen ik persoonlijk zelfs mooier vind dan gewoon geel. Adm. Paints moet je altijd goed mengen/roeren en ook in twee dunne laagjes aanbrengen voor het optimale effect.
Ik zou zeggen maak een proefstukje samen met een zwarte baan dan zal je zien dat het er best gelikt uitziet. En als je het niet mooi vind (smaken verschillen nu eenmaal) kun je uiteraard een andere gele kleur aanschaffen.
 
Ik ben geen expert, maar ik vermoed dat we nooit exact de kleuren zullen weten, als was het maar dat we het hier hebben over het pre-industriële tijdperk. Verf, lak, vernis wat dan ook werd ter plaatse in relatief kleine hoeveelheden aangemaakt, ook de kwaliteit van de grondstoffen zal beslist niet constant zijn geweest, nog afgezien van de kennis van de personen die er mee werkten. Zelf wil ik ook wat schilderen aan mijn model, maar ik wil de kleuren niet zo knalhard hebben...
 
Back
Top