H.M.S. Victory van de Agostini

Dat filmpje kende ik Ronk. De nieuwe kleur lijkt me veel realistischer dan de eerdere knalgele kleur... Ook veel mooier vind ik.

Het schijnt dat de oker-gele kleur ook niet echt historisch correct is. Chemisch onderzoek van originele verfschilfers, met name veroudering daarvan heeft vermoedelijk aangetoond dat het geel meer naar roze neigt. Vandaar dat de Victory nu in die nieuwe kleuren is geschilderd. Zie: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=52300
Ik ga er echt geen "Pink Panter" van maken hoor Jan :):)
Maar jullie kunnen me vast wel helpen hoe te mengen en hoe op te slaan
Ik vind mengen geen geslaagd idee, heb ik al eerder verteld, indien je in de loop van de bouw iets aan moet tippen dan krijg je haast nooit meer de goede kleur dus dat valt af ;);)
Ik zou zeggen maak een proefstukje samen met een zwarte baan dan zal je zien dat het er best gelikt uitziet.
En dat is precies wat ik ga doen Piet, en dan denk ik dat het inderdaad best wel mee valt, ik heb wat knipsels uit de film geknipt en dan valt dat gele best wel mee, zie deze:
Knipsel.PNG

En dit is hetzelfde maar vanuit een andere hoek:
Knipsel 02.PNG

In de ondergaande zon volgens mij.

Dus ik ga a= goed roeren, b= een gele baan op een houtje trekken en c= een zwarte baan erboven en onder trekken, en dan denk ik dat het allemaal allemaal wel meevalt.

Dus iedereen bedankt voor het meedenken,
Gr Koos

Je moet vooral je eigen instinct volgen Koos! Als je haar niet maakt zoals je zelf eigenlijk wil, op "advies" van anderen, heb je er minder plezier van uiteindelijk. Hoe dan ook, ik vind dat het een prachtig model wat je daar gebouwd hebt. :worship:

Het staat er inderdaad, maar als hun uitleg even betrouwbaar is als hun plannen, ... :)
Wat er staat klopt behoorlijk hoor. Alleen of het koper werkelijk blank bleef waag ik te betwijfelen. Het zal altijd een bepaalde kleur bruin gehad hebben, variërend tussen licht en donkerbruin.
Kijk ook maar eens naar scheepsschroeven. Deze worden van brons gemaakt (een koperlegering) en zijn ook nooit blank na gebruik.
Scheepsschroef.jpg

Ik denk dat je inderdaad nooit een standaard kleur tegen gaat komen. Het zal toen waarschijnlijk hetzelfde zijn als bv ten tijde van ww2; je hebt groen en groen en het is nooit hetzelfde.

Hoi Koos,
Tijdens mijn molenaarsopleiding ben ik verschillende keren op de Verfmolen De Kat geweest.
Misschien heeft deze wel iets dat bevalt.
Hierbij een link met zoeken naar “oker”:
https://www.verfmolendekat.com/nl/search/Oker/
Molenaar Piet Kempenaar heeft heel veel onderzoek gedaan naar oude verven en hun bestanddelen.
Een bezoek is voor iedereen aan te raden. Er gaat een wereld open. En het verhaal is heel aanstekelijk.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Je moet vooral je eigen instinct volgen Koos!
En dat zal ik zeker doen Peter ;)
Ik denk dat je inderdaad nooit een standaard kleur tegen gaat komen.
Dat denk ik ook Mees, er zullen ook steeds meer technieken komen met de daarbij behorende “beterweters” die zich weer willen bewijzen, en tja waar houd het historische op en gaat het om het aanzicht zoals de bouwer het bepaalt ;);) Als hij straks klaar is en in huis staat en je denkt tjonge jonge wat een kl.te kleur dan is hij misschien wel historisch correct, maar het aanzien niet meer waard.....
Dus ik ga voor het aanzicht :yes:
Hoi Jaques,
Molenaar Piet Kempenaar heeft heel veel onderzoek gedaan naar oude verven en hun bestanddelen.
Een bezoek is voor iedereen aan te raden. Er gaat een wereld open. En het verhaal is heel aanstekelijk.
Gr. Peter
Als ik in de buurt ben ga ik er op de koffie Peter ;);)
Hier op het forum zijn al meer tovenaars met kleuren langs geweest, maar het gemakkelijkst blijven toch die verven die je in de modelbouwzaken of zelfs bij onze “Admiraal” kunt kopen, en ik ga voorlopig maar voor het gemak :thumbsup:

En nog ff over het koper.....:
Wat er staat klopt behoorlijk hoor. Alleen of het koper werkelijk blank bleef waag ik te betwijfelen. Het zal altijd een bepaalde kleur bruin gehad hebben, variërend tussen licht en donkerbruin.
Kijk ook maar eens naar scheepsschroeven. Deze worden van brons gemaakt (een koperlegering) en zijn ook nooit blank na gebruik.Bekijk bijlage 408464
Daar kan ik me helemaal in vinden Hans, zeker met een legering, een beetje meer van dit of dat kan daarbij zeker bepalend zijn. :):) Vandaar dat ik de (huiskamer)- natuur maar zijn werk laat doen....

Goed weer genoeg gel.ld, er werd nl ook wat gebouwd, nou ja geknoopt bedoel ik dan:
4DB13B91-6B66-4768-BA27-5BD0B4B7810D.jpeg

Mijn talies met de broeking zijn klaar.....

Nu de kanons verder afwerken:
06E9F27C-19D8-4D00-A1F9-122039D779CE.jpeg

Asjes op maat maken, en de wielen erop plakken, de grootste vooraan en de kleinste achter.....

3A2F3497-B972-434D-8D6B-476D53BA5047.jpeg

De schietbuis nog op de rolpaarden lijmen daarna de tap plaatjes erop en ook deze is zover gereed....

En zo nog zeven, maar die komen de volgende update aan bod,
Fijne avond nog, blijf gezond, en de komende kerst niet met teveul man / vrouw aan tafel hee :(:(
Gr Koos

Laatst bewerkt:

Dat denk ik ook Mees, er zullen ook steeds meer technieken komen met de daarbij behorende “beterweters” die zich weer willen bewijzen, en tja waar houd het historische op en gaat het om het aanzicht zoals de bouwer het bepaalt ;);) Als hij straks klaar is en in huis staat en je denkt tjonge jonge wat een kl.te kleur dan is hij misschien wel historisch correct, maar het aanzien niet meer waard.....

Hier op het forum zijn al meer tovenaars met kleuren langs geweest, maar het gemakkelijkst blijven toch die verven die je in de modelbouwzaken of zelfs bij onze “Admiraal” kunt kopen, en ik ga voorlopig maar voor het gemak :thumbsup:

Daar kan ik me helemaal in vinden Hans, zeker met een legering, een beetje meer van dit of dat kan daarbij zeker bepalend zijn. :):) Vandaar dat ik de (huiskamer)- natuur maar zijn werk laat doen....

Goed weer genoeg gel.ld, er werd nl ook wat gebouwd, nou ja geknoopt bedoel ik dan:
Bekijk bijlage 408488

Bekijk bijlage 408489
Asjes op maat maken, en de wielen erop plakken, de grootste vooraan en de kleinste achter.....

Bekijk bijlage 408490
Het kanon op de rolpaarden en de tap plaatjes erop lijmen, waarna deze zover gereed is.....

Fijne avond nog, blijf gezond, en de komende kerst niet met teveul man / vrouw aan tafel hee :(:(
Gr Koos

(Oorspronkelijke tekst aangepast, wegens niet relevant voor Koos' bouwverslag). Je kanons worden super!

Laatst bewerkt:

Bekijk bijlage 408488

Bekijk bijlage 408489

Bekijk bijlage 408490
Het kanon op de rolpaarden en de tap plaatjes erop lijmen, waarna deze zover gereed is.....

Gr Koos
Toch weer helemaal goed gekomen Koos, ziet er bijzonder gaaf uit :) de volgende zeven zijn een eitje :rolleyes:

........ ik ga voorlopig maar voor het gemak .........
Dat denk ik ook Mees, er zullen ook steeds meer technieken komen met de daarbij behorende “beterweters” die zich weer willen bewijzen, en tja waar houd het historische op en gaat het om het aanzicht zoals de bouwer het bepaalt ;);) Als hij straks klaar is en in huis staat en je denkt tjonge jonge wat een kl.te kleur dan is hij misschien wel historisch correct, maar het aanzien niet meer waard..... Dus ik ga voor het aanzicht :yes:
Gr Koos
Helemaal mee eens! Jij bent aan het bouwen en jij ( en je mede huisgenoten) kijkt er straks tegen aan.
Gr. Peter

Mijn talies met de broeking zijn klaar

Ha die Koos, je laat weer mooi werk zien,:rofl::rofl: en dat je hier geen pink panter van maakt ,dat kan ik me voorstellen, want dat lijkt mij ook geen deftig kleurtje op een modelbouwboot.

Maar ik heb nog wel een vraag, zet jij je broeking nu op hetzelfde oogje als je talie?? of zie ik dat verkeerd. Ik heb namelijk altijd gemeend dat de broeking een eigen oogbout in de scheepswand had?? Of is dit de Agostini oplossing?? :rolleyes:

Maar ik heb nog wel een vraag, zet jij je broeking nu op hetzelfde oogje als je talie?? of zie ik dat verkeerd. Ik heb namelijk altijd gemeend dat de broeking een eigen oogbout in de scheepswand had?? Of is dit de Agostini oplossing?? :rolleyes:
Peter, dit is inderdaad volgens de bb van deA, zie handleiding:
A2B1B213-58D3-4DC9-9C1B-AC16884676D1.jpeg

Maar het maakt eigenlijk niet zoveel uit want je ziet er later helemaal niks meer van, want deze staan in de kuil, direct onder het bovenliggende dek. Dat is de reden ook dat ze nu al geplaatst moeten worden, anders kom je er straks niet meer bij hee ;);)

Ja, ik heb het gezien Koos, het bevreemde mij een beetje, vandaar de vraag, maar als je het toch bijna niet meer ziet, dan hoeft het ook niet anders nietwaar. :rofl::rofl:

Peter, in eerste instantie wilde ik ze splitsen, maar dan denk je waarom, dus daarom toch maar de bb gevolgd, onder het mom van.... inderdaad “ als je het toch.......”;);)

Laatst bewerkt:
De kanonnenproductie

Alle onderdelen verzameld:
7542C1D6-46B5-4F73-B3C2-69EA39A99552.jpeg

De eerste wielen op de Assen gelijmd:
A82C0231-4D5A-4F11-B463-646597D3B96D.jpeg

De assen onder de rolpaarden gemonteerd:
C7DE9BD4-A98A-45BC-9694-B8A3BC21666B.jpeg

En de schietbuizen op de rolpaarden gemonteerd:
654E7982-AA4E-4FE9-8617-C3B08694A1C8.jpeg

En klaar zijn deze,.

Morgen de takels en broekings aan deze kanons aanbrengen waarna ze op het dek geplaatst kunnen worden.
Word vervolgd,
Gr Koos

Laatst bewerkt:
Back