Scania 143M 4x2 trekker

VOLNOR schreef:
Vanavond een Tamiya 56516 MAERSK 40 FT container besteld :banana:om te verbouwen door de tijd.

Hallo Ron,

Dan zelf even de achterdeuren zelf maken, die helemaal open kunnen, tegen de zijkant van de container.
Zie foto's :
HPIM8820.jpg


HPIM9732.jpg
 
Hoi Pieter,

Dat ziet er qua maatvoering al veel beter uit, ja ik wil de hele achterpartij aanpassen, en wat ik ook gezien heb bij een Kink Kong container, dat de container hoger is.

Tamiya Hoogte 185mm en breedte 188mm
Kink Kong Hoogte 215mm en breedte 178mm

Tamiya is te vierkant, hij is breder dan dat hij hoog is, dat klopt niet, ik wil hem in hoogte aanpassen, de zelfde afmeting naar King K.
Als je goed naar de deuren kijkt, lijken de deuren bij Tamiya op zijn kop gemonteerd te zitten, vakverdeling met de 1:1 klopt niet.
Het grote platte vlak [tussen de sleuven] zit bij de deuren van Tamiya boven, dat hoort beneden te zitten, daar zitten de sluitingen op, dat pas ik zoiezo aan.

King Kong lijkt qua uitstraling goed op een originele container [Niet op de lengte letten, dit is een 20FT] wel geheel metaal deze container.


1:1


De deuren of zelf maken, of aanpassen.
En andere scharnieren bijvoorbeeld die van Lesu, dat deurbeslag lijkt al veel meer op het origineel, alleen Lesu heeft 3 scharnieren per deur, dat moeten er 4 per deur worden, en de zij profielen waar de scharnieren aan gemonteerd zitten moeten smaller worden.

Pieter, wat is bij de achterkant van jou container de hoogte en breedte?

Groetjes Ron
 
Laatst bewerkt:
Tamiya is te vierkant, hij is breder dan dat hij hoog is, dat klopt niet,
Een standaard container is 'pak en beet' even breed als hoog. Dus heel erg mis zitten die maten niet.
Het is alleen een standaard maat, en niet een High Cube container, zoals de King Kong container.
 
Hallo Ron,

Gaaf dat je dit bouwverslag bent begonnen. :banana:
De cabine ziet er erg goed uit met heel veel extraatjes. :thumbsup:
Uiteraard blijf ik je verslag aandachtig volgen. :yes::yes::yes:
Veel succes met bouwen.
 
Hallo iedereen,

Hoi Peter, het komt heel dicht bij ja, dit is het nieuwe type van de 1600 turbo, ook een gave cabine.

Hoi Bram, oh dat wist ik niet, ik dacht dat er alleen in lengte er 2 verschillende types waren, de 20FT en de 40FT....

Hoi Luchard, bedankt voor jou PB berichtjes, op aandringen van jou [positief bedoeld natuurlijk] ben ik met dit verslag begonnen.

Groetjes Ron
 
Hallo iedereen,

EN WEER DOOR!!

Net nog wat gedaan, alleen ging ik te snel en vergat ik bij het aftekenen en voor het zagen foto's te maken.
Aan de achterkant op de vloer van de cabine zit een soort rechthoekige bak, en die zat voor mijn indeling op een zodanige plaats, daar kon ik niets mee, dus na de boel netjes afgetekend de zaag erin.

De randen van de bak na het los zagen netjes geschuurd, en na een paar kleine hoekjes weg vijlen kon de bak omgedraaid weer terug gelijmd worden.
Het nadeel van de bak te verwijderen is, dat het vloerdeel van één deel naar twee delen werd getransformeerd, dus een plaatje MDF dient nu als mal om de vloer te fixeren, en er weer één deel van te krijgen.
Ik wil op de bodem onder het bed de accu straks huisvesten, daar het bed op, en aan de achterkant ruim boven het bed een soort brede kast maken over de gehele achterwand, de kast wordt niet diep, hier wil ik later de Beier USM-RC2 plaatsen en ernaast verticale kokers voor de bedrading naar het chassis voor de verlichting, servo's etc.
De cabine kan er straks rechtstandig af gehaald worden, dat is het plan.

Die AAA zat er tussen tijdens het vastschroeven op het MDF plaatje, zodat ik zeker weet dat het geheel straks nog past op het chassis.
40090028cj.jpg

Dan straks een stukje styreen zagen vijlen zodat het gat gelijk wordt met de bovenkant, en aan de binnenkant hetzelfde verhaal.
Bumper ligt nog te drogen, daar moet het deel wat normaal tussen de chassis balken geschroefd wordt, worden afgezaagd, ik monteer het geheel dan onder de bestaande front traverse.
40090045uk.jpg

Het geheel hoe het er nu bij staat.
Ook had ik al nagedacht over de speaker die in het dak moet komen, maar een Visaton speaker kan ik daar niet in kwijt, maar daar heb ik wel wat voor....




Een Tom Tom Speaker, het ding is 2 watt en 4 ohm dus dat werkt prima op het 20 watt max vermogen van de Beier, speaker wordt netjes in een dak frame gemaakt, en is dan geheel uit het zicht.

Later....

Groetjes Ron
 
Laatst bewerkt:
Hoi Pieter,


Pieter, wat is bij de achterkant van jou container de hoogte en breedte?

Groetjes Ron

Hallo Ron,

De container met de CAT generator is een 30 feet container.
Maten van 1:1 30 feet container zijn :
Lengte : 9144 cm
Hoogte : 2698 cm
Breede : 2352 cm

De 30 feet container met de CAT Generator is exact in de schaal 1 :14 gebouwd.
Lengte : 653,1 mm
Hoogte : 192,7 mm
Breedte : 168 mm

30 feet en 10 feet containers zie je niet zo heel veel.
10 feet containers worden vaak gebruikt in de bouw en zwaartransport en bij telescoop/vakwerk kranen om materiaal/gereedschap in op te bergen.
30 feet containers werden vroeger vaker gebruikt dan tegenwoordig, maar zijn nog steeds in gebruik.
Tegenwoordig zie ook steeds meer de 45 feet containers lengte : 13716 cm, met 3 standaard hoogtes, die ook bij 40 feet containers worden toegepast.
 
Hallo iedereen,

Hoi Pieter, bedankt voor het compliment.

Eeeeehhhh is er iemand die weet hoe je die koppeling noemt die in het voor bumper zit, ik zocht naar afbeeldingen als voorbeeld voor de pen.

Groetjes Ron
 
Hallo iedereen,

EN WEER DOOR!!

Vandaag na veel vijlen van een stukje rond 4mm messing staf, er een soort van vierkant handvat van gemaakt, ook een soort van huls gemaakt van een 4mm messing buisje waar het vierkante handvat in past, het handvat in de huls gelijmd met J-B Weld.
Het kleine schroevendraaiertje is tijdens het lijmen ter ondersteuning, anders zakt hij op half 7.


Dit is de pen die in de huls past, zaterdag de huls en pen inkorten en deze ook lijmen.

Ook van een zeer fijn foam een bed gemaakt.

De accubak een klein detail aangepast, aan de linker zijkant liep die rand die ook aan de voorkant zit door, dit zoals het voorbeeld gemaakt, een soort van stukje styreen in een driehoekje gesneden en gelijmd.

Hier te zien bij de 1:1 143M.

https://up.picr.de/40105512eo.jpg[/img]']https://up.picr.de/40105512eo.jpg[/img]']https://up.picr.de/40105512eo.jpg[/img]']https://up.picr.de/40105512eo.jpg[/img]']https://up.picr.de/40105512eo.jpg[/img]']https://up.picr.de/40105512eo.jpg[/img]']https://up.picr.de/40105513cf.jpg[/img]']

En ik ben aan de achterkant van de vloer bezig geweest.

Een 3mm plaatje styreen gemaakt om weer wat stevigheid terug te krijgen.

Aan de buitenkant plastic vierkanten buis gelijmd, aan de binnenkant komen er nog twee.

De vierkanten buis heb ik aan de achterkant iets korter gehouden, daarop komt een plaat styreen waar de accu op komt, ook die plaat blijft aan de achterkant vrij, dit voor alle bedrading van zoal de verlichting, servo's etc.
En tegen de vierkanten buisjes aan de voorkant een stukje styreen in L profiel gelijmd.

Later....

Groetjes Ron
 
Laatst bewerkt:
Hallo iedereen,

EN WEER DOOR!!


Gisteravond de koppelschotel even wat aandacht gegeven, ik had aan Rolf gevraagd waar hij de schotel vandaan heeft, ik dacht dat Carson een schotel had waar de IR zend LED onder de schotel past, maar ik kreeg de uitleg van Rolf, hoe hij dit altijd maakt.
De scharnier as eruit en de smalle metalen plaat een 5mm gat in boren, ook het plastic deel [waar de schotel op vast geschroefd wordt] moet een 5mm gat in komen, zodat in gemonteerde toestand de beide gaten exact boven elkaar zitten, dan waar de as zat aan beide zijkanten een m3 boutje en een borgmoer monteren, in mijn geval de gewone moeren met locktite.

Zit prima gecentreerd....de LED brand met een weerstand van 10K, anders zie je nog niet dat het gat netjes in het midden zit :eek:.

Aan de onderkant een stukje 2mm dik styreen, daarin wordt in een later stadium de IR zend LED vast gelijmd.
Ook de bumper is nu bijna klaar, alleen de onderkant nog dicht maken met een stukje styreen.


Van de koppeling moet alleen nog de pen in de huls gelijmd worden, hij zit er nu los in.

Op de foto lijkt het dat de pen scheef zit, maar dat is de licht val, hij zit echt recht.
En in de bek....daar zit aan de bovenkant midden en rechts een kier, maar daar komt nog lijm in, zodat het straks met de definitieve kleur mooi dekkend is.

Ik hoop morgen nog het één en ander te kunnen doen.

Laters....

Groetjes Ron
 
Laatst bewerkt:
Back
Top