Scania 143M 4x2 trekker

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door SCANIA 143M 400, 11 dec 2020.

  1. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Ron,

    Dan zelf even de achterdeuren zelf maken, die helemaal open kunnen, tegen de zijkant van de container.
    Zie foto's :
    HPIM8820.jpg

    HPIM9732.jpg
     
  2. SCANIA 143M 400

    SCANIA 143M 400

    Lid geworden:
    20 aug 2015
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Ter Apel
    Hoi Pieter,

    Dat ziet er qua maatvoering al veel beter uit, ja ik wil de hele achterpartij aanpassen, en wat ik ook gezien heb bij een Kink Kong container, dat de container hoger is.

    Tamiya Hoogte 185mm en breedte 188mm
    Kink Kong Hoogte 215mm en breedte 178mm

    Tamiya is te vierkant, hij is breder dan dat hij hoog is, dat klopt niet, ik wil hem in hoogte aanpassen, de zelfde afmeting naar King K.
    Als je goed naar de deuren kijkt, lijken de deuren bij Tamiya op zijn kop gemonteerd te zitten, vakverdeling met de 1:1 klopt niet.
    Het grote platte vlak [tussen de sleuven] zit bij de deuren van Tamiya boven, dat hoort beneden te zitten, daar zitten de sluitingen op, dat pas ik zoiezo aan.
    [​IMG]
    King Kong lijkt qua uitstraling goed op een originele container [Niet op de lengte letten, dit is een 20FT] wel geheel metaal deze container.
    [​IMG]

    1:1
    [​IMG]

    De deuren of zelf maken, of aanpassen.
    En andere scharnieren bijvoorbeeld die van Lesu, dat deurbeslag lijkt al veel meer op het origineel, alleen Lesu heeft 3 scharnieren per deur, dat moeten er 4 per deur worden, en de zij profielen waar de scharnieren aan gemonteerd zitten moeten smaller worden.

    Pieter, wat is bij de achterkant van jou container de hoogte en breedte?

    Groetjes Ron
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2020
    VOLVO FH 16 750 en arm1948 vinden dit leuk.
  3. SCANIA 143M 400

    SCANIA 143M 400

    Lid geworden:
    20 aug 2015
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Ter Apel
    Hallo Reinier,

    De eerste foto met in het midden die DAF met kenteken, dat is ook wel een gaaf model.

    Groetjes Ron
     
  4. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    een F1600 zelfs die heb ik nog niet gemaakt.
    daf2500.JPG
    komt dichtbij.
    zelf maken is altijd een optie. ;-)
     
  5. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Een standaard container is 'pak en beet' even breed als hoog. Dus heel erg mis zitten die maten niet.
    Het is alleen een standaard maat, en niet een High Cube container, zoals de King Kong container.
     
  6. luchard

    luchard

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    765
    Locatie:
    dronten
    Hallo Ron,

    Gaaf dat je dit bouwverslag bent begonnen. :banana:
    De cabine ziet er erg goed uit met heel veel extraatjes. :thumbsup:
    Uiteraard blijf ik je verslag aandachtig volgen. :yes::yes::yes:
    Veel succes met bouwen.
     
  7. SCANIA 143M 400

    SCANIA 143M 400

    Lid geworden:
    20 aug 2015
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Ter Apel
    Hallo iedereen,

    Hoi Peter, het komt heel dicht bij ja, dit is het nieuwe type van de 1600 turbo, ook een gave cabine.

    Hoi Bram, oh dat wist ik niet, ik dacht dat er alleen in lengte er 2 verschillende types waren, de 20FT en de 40FT....

    Hoi Luchard, bedankt voor jou PB berichtjes, op aandringen van jou [positief bedoeld natuurlijk] ben ik met dit verslag begonnen.

    Groetjes Ron
     
    luchard vindt dit leuk.
  8. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    605
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    20, 30, 40 en 45ft zijn de veel voorkomende maten.
    Zie ze langs komen als bijna vierkantjes, en met maten dat ze hoger dan ze breed zijn.
    Nog speciaaltjes als 10ft en 5ft. Maar die heb ik nog niet op een containerchassis voorbij zien komen.

    Nog eventjes gezocht voor je:
    https://www.alconet-containers.nl/a...xt=De lengte van een zeecontainer,,4 m (20ft).
     
    Gerard uit Heerhugowaard vindt dit leuk.
  9. SCANIA 143M 400

    SCANIA 143M 400

    Lid geworden:
    20 aug 2015
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Ter Apel
    Hallo iedereen,

    EN WEER DOOR!!

    Net nog wat gedaan, alleen ging ik te snel en vergat ik bij het aftekenen en voor het zagen foto's te maken.
    Aan de achterkant op de vloer van de cabine zit een soort rechthoekige bak, en die zat voor mijn indeling op een zodanige plaats, daar kon ik niets mee, dus na de boel netjes afgetekend de zaag erin.
    [​IMG]
    De randen van de bak na het los zagen netjes geschuurd, en na een paar kleine hoekjes weg vijlen kon de bak omgedraaid weer terug gelijmd worden.
    Het nadeel van de bak te verwijderen is, dat het vloerdeel van één deel naar twee delen werd getransformeerd, dus een plaatje MDF dient nu als mal om de vloer te fixeren, en er weer één deel van te krijgen.
    Ik wil op de bodem onder het bed de accu straks huisvesten, daar het bed op, en aan de achterkant ruim boven het bed een soort brede kast maken over de gehele achterwand, de kast wordt niet diep, hier wil ik later de Beier USM-RC2 plaatsen en ernaast verticale kokers voor de bedrading naar het chassis voor de verlichting, servo's etc.
    De cabine kan er straks rechtstandig af gehaald worden, dat is het plan.
    [​IMG]
    Die AAA zat er tussen tijdens het vastschroeven op het MDF plaatje, zodat ik zeker weet dat het geheel straks nog past op het chassis.
    [​IMG]
    Dan straks een stukje styreen zagen vijlen zodat het gat gelijk wordt met de bovenkant, en aan de binnenkant hetzelfde verhaal.
    Bumper ligt nog te drogen, daar moet het deel wat normaal tussen de chassis balken geschroefd wordt, worden afgezaagd, ik monteer het geheel dan onder de bestaande front traverse.
    [​IMG]
    Het geheel hoe het er nu bij staat.
    Ook had ik al nagedacht over de speaker die in het dak moet komen, maar een Visaton speaker kan ik daar niet in kwijt, maar daar heb ik wel wat voor....

    [​IMG]
    [​IMG]

    Een Tom Tom Speaker, het ding is 2 watt en 4 ohm dus dat werkt prima op het 20 watt max vermogen van de Beier, speaker wordt netjes in een dak frame gemaakt, en is dan geheel uit het zicht.

    Later....

    Groetjes Ron
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2020
    luchard, Bakkers, huenenbedden en 6 anderen vinden dit leuk.
  10. SCANIA 143M 400

    SCANIA 143M 400

    Lid geworden:
    20 aug 2015
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Ter Apel
    Hoi Mark,

    Ja....nu ik jou reactie lees, gaat er gelijk een bouwlamp branden hahahaha, bedankt voor de info en link.

    Groetjes Ron
     
    Mark300 en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Ron,

    De container met de CAT generator is een 30 feet container.
    Maten van 1:1 30 feet container zijn :
    Lengte : 9144 cm
    Hoogte : 2698 cm
    Breede : 2352 cm

    De 30 feet container met de CAT Generator is exact in de schaal 1 :14 gebouwd.
    Lengte : 653,1 mm
    Hoogte : 192,7 mm
    Breedte : 168 mm

    30 feet en 10 feet containers zie je niet zo heel veel.
    10 feet containers worden vaak gebruikt in de bouw en zwaartransport en bij telescoop/vakwerk kranen om materiaal/gereedschap in op te bergen.
    30 feet containers werden vroeger vaker gebruikt dan tegenwoordig, maar zijn nog steeds in gebruik.
    Tegenwoordig zie ook steeds meer de 45 feet containers lengte : 13716 cm, met 3 standaard hoogtes, die ook bij 40 feet containers worden toegepast.
     
    Hans2020 vindt dit leuk.
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Ron,

    Je bent goed bezig, het ziet er heel natuurgetrouw uit, Top.
    Het wordt een hele mooie Scania.
    SMILEY APPLAUS KLEIN.gif
     
  13. SCANIA 143M 400

    SCANIA 143M 400

    Lid geworden:
    20 aug 2015
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Ter Apel
    Hallo iedereen,

    Hoi Pieter, bedankt voor het compliment.

    Eeeeehhhh is er iemand die weet hoe je die koppeling noemt die in het voor bumper zit, ik zocht naar afbeeldingen als voorbeeld voor de pen.

    Groetjes Ron
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  14. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Ron,

    Misschien heb je hier wat aan ?

    Scania-143 M.jpg
     
    Bakkers vindt dit leuk.
  15. SCANIA 143M 400

    SCANIA 143M 400

    Lid geworden:
    20 aug 2015
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Ter Apel
    Hallo Pieter,

    Bedankt voor de foto, alleen heb ik een kleine imperfectie, ik heb helaas geen geduld....ik was vanmiddag al aan de pen begonnen, ik zal het mogen posten.

    Groetjes Ron
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  16. SCANIA 143M 400

    SCANIA 143M 400

    Lid geworden:
    20 aug 2015
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Ter Apel
    Hallo iedereen,

    EN WEER DOOR!!

    Vandaag na veel vijlen van een stukje rond 4mm messing staf, er een soort van vierkant handvat van gemaakt, ook een soort van huls gemaakt van een 4mm messing buisje waar het vierkante handvat in past, het handvat in de huls gelijmd met J-B Weld.
    Het kleine schroevendraaiertje is tijdens het lijmen ter ondersteuning, anders zakt hij op half 7.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Dit is de pen die in de huls past, zaterdag de huls en pen inkorten en deze ook lijmen.
    [​IMG]
    Ook van een zeer fijn foam een bed gemaakt.
    [​IMG]
    De accubak een klein detail aangepast, aan de linker zijkant liep die rand die ook aan de voorkant zit door, dit zoals het voorbeeld gemaakt, een soort van stukje styreen in een driehoekje gesneden en gelijmd.
    [​IMG]
    Hier te zien bij de 1:1 143M.
    [​IMG]
    https://up.picr.de/40105512eo.jpg[/img]']https://up.picr.de/40105512eo.jpg[/img]']https://up.picr.de/40105512eo.jpg[/img]']https://up.picr.de/40105512eo.jpg[/img]']https://up.picr.de/40105512eo.jpg[/img]']https://up.picr.de/40105512eo.jpg[/img]']https://up.picr.de/40105513cf.jpg[/img]'][​IMG]

    En ik ben aan de achterkant van de vloer bezig geweest.
    [​IMG]
    Een 3mm plaatje styreen gemaakt om weer wat stevigheid terug te krijgen.
    [​IMG]
    Aan de buitenkant plastic vierkanten buis gelijmd, aan de binnenkant komen er nog twee.
    [​IMG]
    De vierkanten buis heb ik aan de achterkant iets korter gehouden, daarop komt een plaat styreen waar de accu op komt, ook die plaat blijft aan de achterkant vrij, dit voor alle bedrading van zoal de verlichting, servo's etc.
    En tegen de vierkanten buisjes aan de voorkant een stukje styreen in L profiel gelijmd.

    Later....

    Groetjes Ron
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2020
    ozy, luchard, Bakkers en 8 anderen vinden dit leuk.
  17. Herman Herrebout

    Herman Herrebout

    Lid geworden:
    20 jan 2019
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Terneuzen
    Ron, ziet er netjes uit
     
  18. SCANIA 143M 400

    SCANIA 143M 400

    Lid geworden:
    20 aug 2015
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Ter Apel
    Hoi Herman,

    Bedankt voor het compliment....vanmiddag of vanavond zal ik weer een update posten.

    Groetjes Ron
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  19. SCANIA 143M 400

    SCANIA 143M 400

    Lid geworden:
    20 aug 2015
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Ter Apel
    Hallo iedereen,

    EN WEER DOOR!!


    Gisteravond de koppelschotel even wat aandacht gegeven, ik had aan Rolf gevraagd waar hij de schotel vandaan heeft, ik dacht dat Carson een schotel had waar de IR zend LED onder de schotel past, maar ik kreeg de uitleg van Rolf, hoe hij dit altijd maakt.
    De scharnier as eruit en de smalle metalen plaat een 5mm gat in boren, ook het plastic deel [waar de schotel op vast geschroefd wordt] moet een 5mm gat in komen, zodat in gemonteerde toestand de beide gaten exact boven elkaar zitten, dan waar de as zat aan beide zijkanten een m3 boutje en een borgmoer monteren, in mijn geval de gewone moeren met locktite.
    [​IMG]
    Zit prima gecentreerd....de LED brand met een weerstand van 10K, anders zie je nog niet dat het gat netjes in het midden zit :eek:.
    [​IMG]
    Aan de onderkant een stukje 2mm dik styreen, daarin wordt in een later stadium de IR zend LED vast gelijmd.
    Ook de bumper is nu bijna klaar, alleen de onderkant nog dicht maken met een stukje styreen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Van de koppeling moet alleen nog de pen in de huls gelijmd worden, hij zit er nu los in.
    [​IMG]
    Op de foto lijkt het dat de pen scheef zit, maar dat is de licht val, hij zit echt recht.
    En in de bek....daar zit aan de bovenkant midden en rechts een kier, maar daar komt nog lijm in, zodat het straks met de definitieve kleur mooi dekkend is.

    Ik hoop morgen nog het één en ander te kunnen doen.

    Laters....

    Groetjes Ron
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2020
    ozy, luchard, bvdh en 4 anderen vinden dit leuk.
  20. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Ron,

    Dit ziet er weer goed uit.
    Smiley  2 Dikke duimen - TOP  KLEIN.jpg
     

Deel Deze Pagina