Mathea Vll speedboot

Alle methanol brandstof motoren hebben de prop rechtsom.
Ze draaien namelijk van de propellor af gezien links om.
Vanaf het carter gezien dus rechts om.
Ik heb een vermoeden dat deze schroef voor een andere draai richting is dan mijn motor :

IMG_20201222_073007.jpg
IMG_20201222_072951.jpg
IMG_20201222_073015.jpg
 
True, zoals gezegd as en prop zijn rijp voor prullenbak of als decoratie aan muur/ kerstboom. De bladen zijn niet scherp en zie die prop maar ‘ns gebalanceerd te krijgen. De eco-klasse props zijn denk ik te klein, zeker met de rpm in gedachten die de Webra kan leveren.
 
True, zoals gezegd as en prop zijn rijp voor prullenbak of als decoratie aan muur/ kerstboom.
Ga dus nu op zoek naar een flexibele as met een goede schroef en een aansluiting voor op de motor van M6
Welke dikte van as zou hier geschikt voor zijn?

Kan wel eigenwijs blijven maar moet goede raad ook niet naast mij neerleggen:)
 
Neen, eigenwijs ben je zeker niet. Sterker, je keuzes zijn in historisch perspectief prima te verdedigen. In het topic van Ron heb ik destijds verwezen naar classicthunder.us waar ook met starre as (division 1) wordt gevaren. Met welke props varen zij dan? Neem wel in acht dat zij 1/10 varen.

Het antwoord verraste mij enigszins....

PS Je kan natuurlijk voor dit project ook kiezen voor een 28mm binnenloper met waterkoeling en ‘s eerst vertrouwd raken met verdere afstelling van een roundnose als deze. Later inbouwen van Webra kan altijd nog.
 
Laatst bewerkt:
Neen, eigenwijs ben je zeker niet. Sterker, je keuzes zijn in historisch perspectief prima te verdedigen. In het topic van Ron heb ik destijds verwezen naar classicthunder.us waar ook met starre as (division 1) wordt gevaren. Met welke props varen zij dan? Neem wel in acht dat zij 1/10 varen.

Het antwoord verraste mij enigszins....

PS Je kan natuurlijk voor dit project ook kiezen voor een 28mm binnenloper met waterkoeling en ‘s eerst vertrouwd raken met verdere afstelling van een roundnose als deze. Later inbouwen van Webra kan altijd nog.
dan creëer ik, wederom, een misverstand.
Ik blijf wel bij de gemaakte keuze voor de aandrijving(Webra) alleen de starre as zou wel eens een verkeerd keuze kunnen zijn.
Waarom naar mijn mening de flexibele as: eventueel om mee te trimmen om de vaar eigenschappen ,achteraf, aan te passen.
Of dan toch gewoon gaan voor de starre as?(voel me nu met een vrouw voor een kledingkast:( )

ps.waarom is de bijliggende as niet geschikt?
 
Laatst bewerkt:
In een eerder bericht had ik al aangegeven om de romp in zijn geheel te bekleden met 0,4mm fineer.
Zoals ik er nu over denk zal de onderzijde met mahonie fineer worden afgewerkt en de gehele bovenzijde met padouk fineer.
Voor het effect, zie onderstaande foto's.
Padouk heeft een vrij open nerf die vooraf gevuld moet worden met transparante plamuur.
Daarna aflakken met een hoogglans transparante lak.
Nog nooit met transparante plamuur gewerkt.
Ben benieuwd naar het resultaat.
IMG_20201223_101401.jpg
IMG_20201223_101430.jpg
IMG_20201223_101418.jpg
 
Laatst bewerkt:
Op basis van het Classic Thunder reglement toch gekozen voor een starre as.
En voor de retro look uiteraard.
De Webra blijkt, volgens een oude Webra catalogus, goed te presteren met een 40mm schroef 2- blads.
Als proefopstelling de bijliggende as gebruikt.
Waarom is deze as niet geschikt?
Ik heb een stukje balsa van 40mm gebruikt om de afstand tot de romp in te kunnen schatten.

IMG_20201224_150448.jpg
IMG_20201224_151755.jpg
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij steekt op het diagram van Division I alleen een stukje prop onder de romp (portion of prop underneath transom). Dat betekent dat de hoek iets verkleind kan worden. Wat de kwaliteit van de meegeleverde as betreft... als je ‘ns gaat kijken naar starre asjes van bijvoorbeeld H&M dan bespeur je als het goed is kwaliteitsverschil. Wss kun je met een m4 eindstuk en dito prop uit de voeten.
 
Laatst bewerkt:
Mogelijk ben ik informatie kwijt of ik heb er over heen gelezen: H&M asje ?(doesn't ring a bell:().

De romp krijgt nu duidelijk zichtbaar zijn uiteindelijke vorm.
Afwijkend is de scherpe hoek tussen voorzijde (ronde gedeelte) en de achterzijde.
Hier heb ik gekozen voor een overgang die bij de Ferrari speedboot standaard was.
IMG_20201227_103906.jpg
IMG_20201227_103949.jpg
 
Zoek ‘s op Compact Wellenanlagen Starr op hydromarine.de ... Je kan er altijd een e-mailtje aan wagen voor een Sonder-Anfertigung.
 
Laatst bewerkt:
De bovenbouw(voorste deel) zal worden opgebouwd uit twee lagen balsa van 1mm met daartussen een glasmatje van 25 gram.
Eerst het balsa nat op spannen en laten drogen.
Daarna beide met elkaar verlijmen met epoxy en een glasmatje.
IMG_20201228_101931.jpg
IMG_20201228_102019.jpg

IMG_20201228_100823.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20201228_100829.jpg
    IMG_20201228_100829.jpg
    155,6 KB · Weergaven: 102
Laatst bewerkt:
Erg gaaf,misschien een klein latje aan/op de romp lijmen.
Als waterkering,waar de boven bouw overheen valt.
Er wil namelijk graag water naar binnen komen bij dit bootje.
Ik tape hem helemaal af ,als ik ga varen.
Maar is niet echt heel handig.
Is maar een idee btw,ik vind het een heel mooi bootje worden zo[emoji1303]
 
Erg gaaf,misschien een klein latje aan/op de romp lijmen.
Als waterkering,waar de boven bouw overheen valt.
Er wil namelijk graag water naar binnen komen bij dit bootje.
Ik tape hem helemaal af ,als ik ga varen.
Maar is niet echt heel handig.
Is maar een idee btw,ik vind het een heel mooi bootje worden zo[emoji1303]

Goeie tip tav.waterkering.
Zal hiervoor een constructie bedenken.
 
Back
Top