Brandstof motoren

Ja zeker. Hij vond hem erg leuk. Had alleen een probleem met mijn zenders. Zodra ik zijn zender als leerling koppelde waren de ailerons reversed(zag het gelukkig tijdens het testen). Dus hem alleen met mijn zender laten vliegen. Dingetje vloog goed! Glasmatje werkt ook uit de kunst
 
Als het een 2300 is, lijkt me dat ook uiterst onwaarschijnlijk.
Bij mijn weten zijn die alleen in Pianoro (Bologna) geproduceerd.
Toen stunthenk en ik een keer die fabriek bezochten, was de kwaliteitscontrole daar nog helemaal prima.
Kijk zelf maar...... niet slecht voor een vrijel nieuw torrertje toch :yes:
B

6B1C6C0E-0C25-40E7-B4BE-0BE7C8463CE2.jpeg

C93DC1FF-8272-45E8-9C47-E8FE178FC15C.jpeg

7BCC9C2D-7EE9-4D2B-9046-E5112AEDC6FB.jpeg
2691238A-3744-41EB-9639-F8C77D544BA5.jpeg

33D83DC6-A5C2-4781-85E2-1BF616B75B5D.jpeg
 
  • Like
Reactions: Cnn
Die zijn toch tot 'onpelbare' hoogte te brengen :mrgreen:
Haha...

Ohw! Show me your SupIâh Teigâgh!...
Maarreh... vreemde spoelpoorten??? Lekwel 'Stelth'?

Is wel übersjomp... totaal uitgewoond...
 
Laatst bewerkt:
Kijk zelf maar...... niet slecht voor een vrijel nieuw torrertje toch :yes:
Dat is geen peeling... Dat is een motor die een tijdje heeft liggen roesten. Meer precies bepaald, "spleetcorrosie"" Google het maar eens.
Het aluminium van de zuiger doet niet zo veel, maar het gietijzer van de veer wel. Vocht, en een motor die langere tijd stil gelegen heeft, en dan zonder goed schoonmaken weer in bedrijf stellen, dan krijg je dat.

Na verloop van tijd, drukt de veerspanning van de zuigerveer de olie tussen voering en veer weg, en vocht uit de lucht veroorzaakt dan corrosie."
Twee metalen vlakken die min of meer tegen elkaar gedrukt liggen versterken dat effect.
Ga je daar vervolgens mee draaien, dan gaat die roest lekker als slijppasta werken, en is het bingo.

Je krijgt dat al als je een paperclip op een plaatje RVS legt, en dat een paar ochtenden in het gras laat liggen, dan zie je zo de afdruk van die paperclip in het RVS geëtst.

Als wij een scheepsdiesel buiten bedrijf moeten stellen voor langere tijd, dan bevelen de meeste fabrikanten aan om die motor minstens een keer in de week rond te tornen om de smeerfilm weer iets te herstellen, om precies de reden die je op die foto's laat zien... En die lopen niet op Methanol met Nitro...
 
Okay... geprolongeerd... ST3000 banana special...
Drijfwerk puik!


IMG_3854.jpg IMG_3856.jpg

Zuiger nagenoeg nieuwstaat... en de bus?
Nee... geen voelbare krassen. Beetje oppervlakte aanslag
van castorolie... lijkt roest... is het niet. Strak... en boent het zo weg.
Krukas en tap? Geen roest... 1 pukkeltje of twee... ietsje meer... kniesoor...
Maar dat bruine? Is brons coating als anti roest... denk ik...
tegen zuur werking... is dus ook niet aangetast
Mooi kruktapvorm en contragewicht als high-end OS voor betere
mengsel doorvoer naar de spoelpoort cilinder...

IMG_3853.jpg IMG_3848.jpg IMG_3846.jpg


De as geen foto... de vertonning van de lens zou pardoes de as recht doen lijken...
Zit listige wharp in...
Is toch wat... en geen mieter meer voor te vinden... ja.. eBay Italia...
Beter daar Parmaham te bestellen... das nog net betaalbaar... ook al gepeperd aan de prijs...

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Dan Moki Airworld. Motor tijd gelee alweer opgeknapt... is dat revisie?
Nieuwe lagers en bus, zuiger + ring... Carb nieuwe membranen. SKF exprorer er in...
Mooi naaldlager... (is benzine gestookt, mengsmering)... pardoes 175 euro verder voor alle deeltjes.

Op de as zit een schild met draad in de doorvoer. geeft een stuwing richting carter.
Is bedoeld voor betere gasdichtheid.
Lager voorop is kunststofschild life-time verzegeld. En komt geen spoeling bij.
Inlaat carb achterop met roterende poort, meegezeuld door een stift op de kruktap.
Kwam binnen als veel te duur betaalde RC-Network meuk... hand tot hand
en niemand die fixt! trekt het open. Hommeles...
Haben es nicht gewust. Nu perfect en compressie als een bezetene...
Van Meukie naar Moki...

DSC_2823-LR.jpg DSC_2826.JPG DSC_2839.JPG DSC_2903 2.JPG IMG_2527.jpg

En als een tuinkabouter in een Opel Kadetje... hmm die koeling dus...
Helleuw... Dat wordt nog wat wind zien te ronselen...

DSC_2855.JPG

Groet Bas
 
Laatst bewerkt:
Nog een Kratmo gescoord :D , de spinner ontbreekt maar die is zelf te maken en aan het naftbakje is nog wat werk , de soldering betwijfel ik of deze dicht is :confused: en de 3 gaatjes om deze op de backplate vast te zetten zitten er ook niet in , waarschijnlijk een poging geweest om deze na te maken :rolleyes:
DSCN7673.JPG


En ook nog een McCoy .29 , er zit wel een glow plug in i.p.v. een bougie :rolleyes: maar dat is geen probleem
DSCN7672.JPG


Groeten Jef
 
Lange slag is lage toeren en koppel.
Korte slag gaat sneller op en neer... om de zuigersnelheid en massa...
dat maakt het tot toerenmotor...
Met een lange slag een relatief grotere prop te zwaaien...
En een heli moet het voornamelijk hebben van een constant toerentag waarop de motor krachtig en hoog mogelijk rendement draait.

Soms in het even zoeken op Google... heb je het eenmaal geopend en ingetikt
soms heb je dan geluk... en in een oogwenk een resultaat....
Altijd blij als iemand iets neer plempt met info...
hoewel de site niet de volledige lading meer dekt.

Meccoa steekt er achter... opkopers van merknamen...
En geen bouwers...

http://www.webraengines.com/
 
Laatst bewerkt:
Zoals Brutus al zei , een speed / heli motor , deze exploded view is van een Speed 50 H met de verschillende mogelijke cilinderkoppen.

E1025.png


Groeten Jef
 
Ok, dus wel een hogere toerenbrommer
Niet per se... In het tijdperk van deze motor, richtte men zich voor wedstrijdgebruik op toerentallen rond de 15 a 16K, maar voor schaalvliegen vond bijvoorbeeld Vario 12K meer dan voldoende, in het kader van geluidsreductie.
Lange slag is lage toeren en koppel.
Korte slag gaat sneller op en neer... om de zuigersnelheid en massa...
dat maakt het tot toerenmotor...
Met een lange slag een relatief grotere prop te zwaaien...
En een heli moet het voornamelijk hebben van een constant toerentag waarop de motor krachtig en hoog mogelijk rendement draait.
In de praktijk blijkt daar nauwelijks verschil in te zitten, en de "lange slag" motoren waren dat hoofdzakelijk in naam.
Daarvoor was de slag niet lang genoeg t.o.v. de boring.
Om (uitgaande van "vierkant" als de standaard) een motor korte slag of lange slag te maken op een manier die merkbaar invloed heeft op het karakter, dan moet je al naar 60% van de boring gaan, en idem, om een motor zinvol "lange slag" te maken, moet je toch echt in de buurt van de 150% boring zitten.
De glow "longstrokes" zaten allemaal in de buurt van de 110~120% boring, en hadden een koppel/toeren karakteristiek die maar marginaal anders was dan de gewone vierkante motoren.

Zelfs de Hanno, een "lange slag" met iets van 115% ondervierkant, had niet echt dat karakter, tenminste, niet zonder pijp. De aangepaste uitlaatpoort daarentegen liet de motor bijzonder goed op een lange pijp reageren, maar dat had verder weinig met de slaglengte te maken: Je kreeg nog steeds MEER vermogen uit een Hanno bij 17K, dan bij 10K.
 
Dan te bedenken dat die domme 35 euro Magnum op mijn Koas 60
Slechts 1,75 pk heeft net onder de 12K... 11.800... op Hatori #606... (door Arnoud effe los uit de pols berekend)...
ennnnn.... de laatste run haalde deze 'reeds' 12K (11x10")
Feitelijk... enen rasechte ASP 61... whoppah! ABC en geen ABN...
Das niet mis. Heerlijk toch die underdogmotoren die OS doen verpulpolariseren... Haha
Dus dat is eigenlijk over-geromantiseerde Hanno... Prullenbak... MCP-motor... nahhhmoehhh :thumbsup: :yes:
1x Hanno-Special met uitjes, ketchup en mayo...

Ongein ;) Mooi spul... maar onbruikbaar... er mee spelen is desinvesteren...
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Slechts 1,75 pk heeft net onder de 12K... 11.800... op Hatori #606... (door Arnoud effe los uit de pols berekend)...
Dat lijkt mij extreem stug... De meeste .60ers zitten bij dat toerental op mischien 1,2~1,3 pk, en je moet toch wel een heel goeie pijp hebben wil je daar zomaar even 0,4~0,5 pk bij toveren.

Ik zal niet beweren dat het niet kan, maar ik denk toch dat dit een lichtelijk optimistische berekening is.
Mijn propcalc zegt dat een APC 11 x 10 bij 12K ongeveer 1,5 pk is, en dat geloof ik wel.
Nu weet ik niet welke prop jij gebruikt, dus het kan nog wat kanten op.

Maar linksom of rechtsom, die ASP/Magnums doen het absoluut niet slecht qua vermogen.
Mijn 15 cc doet op benzine en zonder echt effectieve pijp (een niet-afgestelde Zimmermann demper, niet "echt" een resopijp) minstens even hard zijn best als een op piek draaiende Hanno. 10K met een 12 x 11 Profi
En hij doet dat een stuk goedkoper, en ik meen dat ik maar 25 Euro voor die motor betaald heb...
 
Back
Top