Pe Reivers maar ook Ralf Fuchs en de man van Air-C-Race, geen domme mensen, hebben me echt verteld dat overtrekken niet kan.
Dus als ik lieg lieg ik in commissie.
Ik heb geen verstand van aero of hydrodynamica maar wat Serge zegt lijkt mij te kloppen.
Dat idee had ik namelijk zelf ook, dat zoiets gebeurde.
Een hele oude tekst van Pe Reivers over cavitatie..
Bij snelheden onder Mach 0.7 zijn lucht en water gelijk te behandelen, stromingstechnisch, als rekening gehouden wordt met de dichtheid van het medium. Deze dichtheid is onderdeel van alle weerstands en lift formules, dus dat is geen probleem. Samendrukbaarheid van het medium komt pas bij hogere mach getallen in beeld.
Die samendrukbaarheid, die heeft er helemaal niks mee te maken. Dan praat je over schokgolven en dergelijke, en overtrekken en schokgolven hebben niks met elkaar te maken. Het een is het loslaten van stroming, en kan bij iedere snelheid voorkomen, het ander is een zich verplaatsende drukgolf, waarbij de snelheid van de verplaatsing, en de stromingssnelheid elkaar benaderen waardoor er gekke dingen optreden.
Een schroef in water kan ook overtrekken zonder te gaan caviteren als de spoed, toerental en vaarsnelheid niet met elkaar kloppen. Als dat gebeurt, gaat het ding als een soort centrifugaalpomp werken en slingert het ding het water naar buiten in plaats van naar achteren. Hoop turbulentie, en weinig stuwkracht.
Wat er bij een overtrokken prop gebeurt (tenminste, dat is hoe ik het me voorstel), is dat aan de onderdrukzijde van het blad een "tunnel" van turbulente lucht ontstaat,
In niet-overtrokken toestand, stroomt de lucht over de bolle zijde van het blad, volgt de kromming, krijgt daardoor een snelheid naar achteren, en nadat het blad gepasseerd is, komt die lucht dat blad nooit meer tegen. Het stroomt weg naar achteren.
In overtrokken toestand, laat die stroming los, en word die lucht als het ware meegezogen in die tunnel. Die lucht blijft, al wervelend, een tijdje bij de bolle zijde van het blad hangen. Stel je die tunnel voor alsof het probellerblad een buis is, aan beide uiteinden open. Die buis bevat lucht, en die buis draait rond.
Dat wordt een centrifuge, die lucht in die buis wil naar buiten, en er is niets wat dat tegenhoudt. Dus in plaats van lucht naar achteren te verplaatsen (wat aan de vlakke zijde van het blad nog steeds gebeurt overigens) wordt een deel van de lucht aan de bolle zijde van het blad naar buiten geslingerd. Dat veroorzaakt het snerpende geluid.
Beetje vergelijkbaar met hoe een sirene werkt.