De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Passen jullie een beetje op de onderwerpen!
Bij zulke zware kost raakt Wil misschien wel overperikelt[emoji16]
Wel leuk:
Draadje begint zo ongeveer met "hoe moet ik vliegen"
Eindigt (tot nu toe dan) met overvierkante props, speedmodellen.....enz.....
Hoezo vooruitgang! [emoji106][emoji4]

Ik zit toevallig net te bellen met een van mijn 25 adviseurs :D, want ik kan er geen touw aan vastknopen.
Hij zegt: "zie jouw topic ook een beetje als een cafe'". Nou, proost dan allemaal en voor GJ: " zoem wool" :D.

De horeca is nog dicht he...
Hier schijnt het 14 februari weer open te gaan, dan ga ik meteen op het terras zitten.
Hopelijk gaan de bouwmarkten dan ook weer open, mijn latexverf is op en ik moet nog 1 muur schilderen voordat ik de slaapkamer weer in kan richten.
Andere mededeling voor mensen die hier wel eens geweest zijn.
Alois, dat ouwe mannetje, komt niet meer naar huis vanuit het ziekenhuis.
Nou zegt zijn nicht dat ik maar even moet kijken wat ik hebben wil uit zijn huis en dat ze zijn huis waarschijnlijk niet verkopen maar gewoon zo laten.
Ik wil vragen of ik het voor een klein bedragje over mag nemen, dan kan ik er een logeerwoning van maken voor modelvliegers.
Eten zullen jullie dan moeten bij de Pappelhof of ergens anders want hij heeft geen keuken, wel 2 slaapkamers, 1 woonkamer en een douche.

Goed idee?

GJ

De horeca is nog dicht he...
Hier schijnt het 14 februari weer open te gaan, dan ga ik meteen op het terras zitten.
Hopelijk gaan de bouwmarkten dan ook weer open, mijn latexverf is op en ik moet nog 1 muur schilderen voordat ik de slaapkamer weer in kan richten.
Andere mededeling voor mensen die hier wel eens geweest zijn.
Alois, dat ouwe mannetje, komt niet meer naar huis vanuit het ziekenhuis.
Nou zegt zijn nicht dat ik maar even moet kijken wat ik hebben wil uit zijn huis en dat ze zijn huis waarschijnlijk niet verkopen maar gewoon zo laten.
Ik wil vragen of ik het voor een klein bedragje over mag nemen, dan kan ik er een logeerwoning van maken voor modelvliegers.
Eten zullen jullie dan moeten bij de Pappelhof of ergens anders want hij heeft geen keuken, wel 2 slaapkamers, 1 woonkamer en een douche.

Goed idee?

GJ

Toerisme in de eiffel zit denk ik wel in een steigende lijn dus zoiezo interessant volgens mij om is te polsen :)

Ruhe jungs. Kein bier vor vier!

Vergeet die uitspraak nooit meer. Toen ik met VW medewerkers in een hotel in Wolfsburg zat. 1 van hun ging smorgens om 0830 met het ontbijt al aan de bier. Zijn collega zei: Kein bier vor 4. Reactie was: 04:00 was het al geweest, dus kon wel..

Wat konden die zuipen. Gespreksonderwerp nummer 1 was, de brouwerijen die ze reeds bezocht hadden. Aardige mensen. Dat wel.

Laatst bewerkt:
Ja, bij AEG ook.
Het hoofdkantoor zat in Warstein...
Ja, je vermoed het al... Warsteiner.
Elke cursus die we hadden was een bezoek aan de brouwerij standaard.
En dan zaten ze elke avond in het restaurant, liters bier naar binnen te werken en dan de volgende ochtend weer werken met 600 Volt gelijkspanning.
Maar dan wel continu.. we letten wel op de veiligheid he!
Ja tuurlijk, met een lamme harses.
Gelukkig drink ik niet, snap ook niet waarom mijn lever dan wel stuk gegaan is en die van vrienden, die elk weekend laveloos waren, niet.
Zal wel aan de epoxy liggen.

GJ

Precies. Zo raakte ik ook met hun aan de praat namelijk. De avond ervoor waren ze echt aan het zuipen. Niet normaal.

Tja het leven is niet eerlijk GJ... Een maat van mij traint zijn hele leven al. Kickboksen en conditie. Geen testosteron kuurtjes oid. Door zijn uitstekende conditie doorstaat hij de chemo kuren erg goed. Maar is na 16 kuren uit behandeld. Nooit gerookt of gedronken. Alvleesklierkanker. Tumor om zijn aorta heen gegroeid. Niet te opereren. Door de kuren moest de tumor slinken. Maar niet voldoende gelukt om het weg te kunnen halen.

Het snerpen wat je hoort is de onderdruk bel die gemaakt wordt door de prop aan profielkant welke weer dicht slaat. Net zoals in water grofweg de cavitatie bellen. Implosie genoemt.
Nee, nee, en nog eens nee...

Er bestaat in lucht geen "onderdruk bel" en hij kan daardoor dus ook niet dichtklappen. Het ENIGE wat er in lucht kan gebeuren in zo'n geval, is dat de stroming aan de onderdrulkzijde van het profiel loslaat en turbulent wordt.
En dat heet, hoe je het ook wendt of keert, gewoon een overtrek. Overtrek kan bij iedere snelheid voorkomen (google: High speed stall) en dat is wat er met een snerpende prop gebeurt.

Een cavitatie bel in water is ECHT iets heel anders: Daarbij treedt lokaal een dusdanig lage druk op, dat die beneden de dampdruk behorend bij de watertemperatuur komt (het omgekeerde effect van een hogedrukpan). Het water gaat lokaal letterlijk koken, en die dampbel klapt even later in elkaar. Dat in elkaar klappen gaat razend snel, en het is het water wat de bel omringde, wat nu naar elkaar toe stroomt en met een noodgang tegen elkaar opbotst, wat schokgolven en cavitatieschade veroorzaakt.

Cavitatie is bij een luchtprop onmogelijk, dus ook cavitatieschade is onmogelijk. Een overtrek rukt immers ook niet de folie van je vleugels?

Pe heeft toch echt wat anders gezegd en geschreven.
En Ralf Fuchs ook.

Het zal mij een zorg zijn, ik ben van de praktijk, zolang het ding voorstuwing heeft en van de grond komt zal het mij een zorg zijn wat er gebeurd.
In F5B werden we gedwongen om het gesnerp eruit te krijgen.
Ten eerste vanwege geluidsoverlast en belangrijkste, het is niet efficient.
Als het ding zo snerpt heb je een enorme stroompiek en aangezien je maar een bepaalde hoeveelheid energie kan gebruiken in de vlucht moest die piek eruit.
Vandaar de zogenaamde ramping, we vliegen gas op een schakelaar, dus normaal zou ie meteen naar volgas gaan.
Maar nu zetten we een curve op het gas, je begint dan bijvoorbeeld op 30% en dan loopt ie met een vertraging naar 60% en daarna door naar 100%.
Je opstartpiek is dan weg dus heb je 1 a 2 seconden meer motorloop met de beschikbare energie.
En bijkomend voordeel is, het gesnerp is weg.
Bij demo's zet je die curve natuurlijk uit, mensen willen herrie horen..

GJ

Pe Reivers maar ook Ralf Fuchs en de man van Air-C-Race, geen domme mensen, hebben me echt verteld dat overtrekken niet kan.
Dus als ik lieg lieg ik in commissie.
Ik heb geen verstand van aero of hydrodynamica maar wat Serge zegt lijkt mij te kloppen.
Dat idee had ik namelijk zelf ook, dat zoiets gebeurde.

Een hele oude tekst van Pe Reivers over cavitatie..
Bij snelheden onder Mach 0.7 zijn lucht en water gelijk te behandelen, stromingstechnisch, als rekening gehouden wordt met de dichtheid van het medium. Deze dichtheid is onderdeel van alle weerstands en lift formules, dus dat is geen probleem. Samendrukbaarheid van het medium komt pas bij hogere mach getallen in beeld.

Die samendrukbaarheid, die heeft er helemaal niks mee te maken. Dan praat je over schokgolven en dergelijke, en overtrekken en schokgolven hebben niks met elkaar te maken. Het een is het loslaten van stroming, en kan bij iedere snelheid voorkomen, het ander is een zich verplaatsende drukgolf, waarbij de snelheid van de verplaatsing, en de stromingssnelheid elkaar benaderen waardoor er gekke dingen optreden.

Een schroef in water kan ook overtrekken zonder te gaan caviteren als de spoed, toerental en vaarsnelheid niet met elkaar kloppen. Als dat gebeurt, gaat het ding als een soort centrifugaalpomp werken en slingert het ding het water naar buiten in plaats van naar achteren. Hoop turbulentie, en weinig stuwkracht.

Wat er bij een overtrokken prop gebeurt (tenminste, dat is hoe ik het me voorstel), is dat aan de onderdrukzijde van het blad een "tunnel" van turbulente lucht ontstaat,
In niet-overtrokken toestand, stroomt de lucht over de bolle zijde van het blad, volgt de kromming, krijgt daardoor een snelheid naar achteren, en nadat het blad gepasseerd is, komt die lucht dat blad nooit meer tegen. Het stroomt weg naar achteren.
In overtrokken toestand, laat die stroming los, en word die lucht als het ware meegezogen in die tunnel. Die lucht blijft, al wervelend, een tijdje bij de bolle zijde van het blad hangen. Stel je die tunnel voor alsof het probellerblad een buis is, aan beide uiteinden open. Die buis bevat lucht, en die buis draait rond.
Dat wordt een centrifuge, die lucht in die buis wil naar buiten, en er is niets wat dat tegenhoudt. Dus in plaats van lucht naar achteren te verplaatsen (wat aan de vlakke zijde van het blad nog steeds gebeurt overigens) wordt een deel van de lucht aan de bolle zijde van het blad naar buiten geslingerd. Dat veroorzaakt het snerpende geluid.
Beetje vergelijkbaar met hoe een sirene werkt.

Pe heeft toch echt wat anders gezegd en geschreven.
En Ralf Fuchs ook.
Dat weet ik... maar dat wil niet zeggen dat ze ook gelijk hebben.
Ieder vleugelprofiel kan overtrekken.

Alleen al het feit dat je zegt een stroompiek te zien tijdens het snerpen, zegt dat die prop overtrokken is: bij overtrek neemt de lift af en de weerstand toe...

Er is maar 1 iemand die ik blind vertrouw als ik vragen heb over aerodynamica.
@Rick NL , kom er eens in..
Kan een prop overtrekken?
Uitspraak van Pe Reivers was tegen mij, een prop kan niet overtrekken.
Ralf Fuchs, een propelllerbouwer, zei dat ook.
Dus... hoe zit het?
Is het snerpende geluid een vorm van cavitatie of is het overtrekken?

pe reivers zei:
Bij snelheden onder Mach 0.7 zijn lucht en water gelijk te behandelen, stromingstechnisch, als rekening gehouden wordt met de dichtheid van het medium. Deze dichtheid is onderdeel van alle weerstands en lift formules, dus dat is geen probleem. Samendrukbaarheid van het medium komt pas bij hogere mach getallen in beeld.

Waar Pe geen rekening mee houdt, is het feit dat een propeller niet alleen een "vleugeltje" is, maar als geheel een "roterende stromingsmachine" en dat is een geheel aparte tak van stromingsleer (en ik heb daar een jaartje in gestudeerd). En dan heb je ook nog gesloten roterende stromingsmachines (turbines en ducted fans) en open roterende stromingsmachines, zoals propellers, scheepsschroeven en windmolens.
Het grootste verschil bij open stromingsmachines is dat de cirkelvormige beweging en de natuurlijke neiging van materie om rechtdoor te willen gaan, met elkaar in botsing komen.

Ik weet er lang het fijne niet van, maar geloof me gerust, dat een propeller kan overtrekken. Pe past een formule toe die niet van toepassing is, of in elk geval de materie niet volledig afdekt.

Noem me cynisch, maar ik neem niet zomaar alles voor waar aan waar een formule in een hoek gesmeten wordt: Ik heb ooit als nederig vierde machinistje bijna mijn baan verspeeld, door in een dispuut te raken met de hoofdmachinist (die zeeeer goed was met het rondstrooien van niet van toepassing zijnde formules) over of een draaistroommotor in ster hetzelfde vermogen kon leveren als in driehoek. Volgens hem wel, want de formule voor vermogen (U x I maal wortel drie maal cosinus Fi) heeft geen factor voor ster of driehoek.
Ik was zo stom om de dekwas pomp in zijn bijzijn van driehoek naar ster te zetten, en te laten zien dat het ding A) niet het "rated" vermogen meer wilde opnemen en B) dat het ding qua toeren door zijn hoeven ging en vrijwel obrengst meer had.
Hij wilde me ontslaan omdat ik "die pomp stuk gemaakt had" (wat niet zo was, terug in driehoek deed het ding het gewoon weer), maar hel of hoog water, hij verdomde het om zijn ongelijk toe te geven...

Eigenwijs is ook een vorm van wijsheid...

pe reivers zei:
Ik heb maar een basis beetje aerodynamica kennis, maar dit klopt, dit heeft echter niets met cavitatie te maken maar met een verschil in stromings wetten als een medium (gas) word gecompromeerd, wat blijkbaar bij ~ Mach 0.7 gebeurt.

Brutus heeft volgens mij gelijk met cavitatie:
Een cavitatie bel in water is ECHT iets heel anders: Daarbij treedt lokaal een dusdanig lage druk op, dat die beneden de dampdruk behorend bij de watertemperatuur komt (het omgekeerde effect van een hogedrukpan). Het water gaat lokaal letterlijk koken,

Ik ben er ook vrij zeker van dat een prop kan ovetrekken, eigenlijik word dat ook bevestigd door:
Alleen al het feit dat je zegt een stroompiek te zien tijdens het snerpen, zegt dat die prop overtrokken is: bij overtrek neemt de lift af en de weerstand toe..

Ik geloof wel dat onder normale condities het moeilijk zal zijn een prop te overtrekken, echter omdat je het over een 25" pitch prop hebt dacht ik.... dat moet toch zeker overtrekken in de start.
Echter je hebt gelijk, dergelijke toestelen komen ook gewoon weg, dus het zal wel meevallen dan.

In afwachting van een elaboratie door een aerodynamica geleerde :-), kunnen we wat van opsteken.

Ik geloof wel dat onder normale condities het moeilijk zal zijn een prop te overtrekken
Wat ik al eerder zei, vliegend zal je het niet snel voor elkaar krijgen.

Maar hier is een leuke doordenker: Waarom denk je, dat een ducted fan in een tunnel draait?
Dat is JUIST omdat het ding anders continue overtrokken is.

Bij een vrij lopende prop, tijdens airspeed = nul, kan de lucht van alle kanten aanstromen met lage snelheid, waardoor de invalshoek van de bladen in principe de bladhoek is.
Bij een ducted fan bevind het geheel zich in een buis, MOET de lucht van voren aanstromen met min of meer dezelfde snelheid als waarmee het aan de achterzijde de buis verlaat (beneden 0,7 Mach is er weinig compressabiliteit, immers?) en dat houdt de invalshoek van de bladen binnen de perken, en voorkomt de overtrek.

Ik wilde maar wat graag dat ik jullie helpen in mijn eigen topic. Maar helaas is mijn kennis nul.
Waar gaat het eigenlijk precies over?

Als ik zo vrij mag zijn: hoe repareer ik de ronde kap van de Xtra? Het meeste materiaal is er nog.
Het houtwerk repareren is geen probleem. Het ronde kunststof wel. Moet ik er aan de binnenkant
wat sterke tape met secondenlijm tegenaan gooien? Of moet er een matje in? De komende dagen
heb ik er tijd voor, want het wordt bagger weer.

Verder ben ik niet tevreden over het landingsgestel van verenstaal van de Curare. Ik vind het maar
een gammele bedoening. Gisteren nog het een en andere recht gebogen, maar gedeeltelijk komt
het weer terug. Het landen gaat wel beter, maar de start verloopt nogal stotterig. Mijn accu's
HobbyKIng HD 5000 mAh zijn wel aan de gewichtige kant. Misschien heeft dat er wat mee te maken?

Zet eens een foto neer van de kap want ik heb geen idee hoe het eruitziet.

En de Curare, hoeveel down moest je geven in rugvlucht?
Meer dan een kwart knuppel?
Zo ja, dan kan je het zwaartepunt iets verder naar achteren leggen, dus loodje van een gram of 5 op de staart of de accu een centimeter of zo naar achteren.
Dat maakt hem ook makkelijker te starten.
En anders moet je een heel nieuw landinggestel gaan buigen.

GJ

ligt aan de schade.
ik heb mijn glasvezelkap ooit gerepareert door de scheuren goed te schuren, en de binnenzijde flink in de glasvezel te zetten.
buitenkant heb ik met plamuur weer glad gemaakt.
en daarna de boel weer gespoten.
het is dat ik echt een grote hekel aan schuren heb, anders had de reparatie niet zichtbaar geweest.

nu was die kap alleen gescheurd op een paar punten, alles zat nog aan elkaar..
zit het niet aan elkaar, zou ik inderdaad de boel met tape aan elkaar zetten, en daarna alsnog in de vezel

Ik wil niet te veel Wil zijn post off-toppicen (sorry Wil), maar ik vind dit wel interresante stof.
Maar hier is een leuke doordenker: Waarom denk je, dat een ducted fan in een tunnel draait?
Dat is JUIST omdat het ding anders continue overtrokken is.
Ik denk dat dit niet de reden van de duct is.
Volgens mij brengt het duct het rendament omhoog omdat het tip wervels voorkomt.
Een airfoil heeft altijd omstroming aan de tip, daarom hebben vleugels tegenwoordig vaak winglets, dit voorkomt omstroming en dus tip vortex.
Door een prop in een duct te laten lopen (ducted fan) voorkom je omstroming en tip werfel,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back