Bouwverslag van een nordkap.

Heb er wel erg in Marijke dat het anker(tje) in de nis moet vallen. Anders heeft de nis geen zin en kun je die beter weglaten. Het doel van de nis is om geen uitstekende delen buiten de huid te hebben.
Daar kan anders iets aan blijven hangen, of schade veroorzaken bij het afmeren. Zelf ankers maken op schaal 1:75 is wel een uitdaging. 1:50 lukt nog wel met een beetje moeite. Succes verder! Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Is een trawler. Kan het trawlnet erin hangen? Mijn gedachte: nee, maar aan de andere kant deden ze dat doosding niet voor niks.....
 
Marijke, De ankerkluis of nis zorgt ervoor dat er geen uitstekende delen buiten de romp, of zo je wilt, huid zijn. Het is niet bedoeld om het trawlnet erin te hangen. Wel zorgt het ervoor dat bij het binnenhalen van het trawlnet er geen draden of delen van het net achter het anker blijven steken. Bij het binnenhalen van het net wil het schip wel eens een schuiver maken (vooral bij slecht weer), waarbij je niet alles onder controle hebt. Vandaar dat men voorziet in een gladde romp met hier en daar een versterking om schade aan de verf te voorkomen. Op de binnenvaart zijn ankerkluizen door de jaren heen verplicht geworden om te voorkomen dat uitstekende ankers bij een aanvaring de romp van het andere schip open scheurde(n). Meer achtergrondinfo heb ik zo gauw niet bij de hand. Gr. Klaas.
 
Marijke, De ankerkluis of nis zorgt ervoor dat er geen uitstekende delen buiten de romp, of zo je wilt, huid zijn. Het is niet bedoeld om het trawlnet erin te hangen.
hihi klaas dat snap ik ook wel. Alleen wil er nog wel eens iets mis gaan, zoals dat je trawlnet vast komt te hangen in je anker en dat ze daarom die bakken hanteren. Ik kijknu al negen jaar naar our fishing world, een programma over echte kotters met echte mannen en echte misere... vissen is zwaar en gevaarlijk. Dus snap ik die bak helemaal.https://www.bbc.co.uk/programmes/m000d24t
 
F74BBFE1-F29F-4F6F-A5B2-FA36A9AABF31.jpeg
Ze zinken nog wel eens, deze was gekapseisd bij het binnenhalen van het tuig....Je ziet bijna waarom.
 
E2426C45-100D-4581-B63E-2D8E455625BC.jpeg
D4CA8AFB-44F9-4901-90F4-B016EEF2945C.jpeg
Deuren gemodificeerd met nog rondslingerende poortjes van eerdere scheepjes... gat vergroot, randje afgesneden, poortje erin. Nu nog zwart schilderen. 1:50 is een lekkere maat om te bouwen.....
 
34ABFE09-C437-4162-9597-17D881778DB0.jpeg
Ruitjes gelijmd met revell contacta, handig zoon voorraadje vreemde lijmen. Overigens moest ik eerst de poorten erin lijmen en dan pas buigen. Ik heb het hele voorkant stuk in het fluitketeltje gedaan en op 99 graden laten weken. De cyanoacrylaat EN de revell blijken kokendwatervast, buigen was een eitje. De loslatende bovenste hoeken heb ik uiteindelijk vast gekregen door een strookje papier mee te lijmen, dat schuur ik later weer weg.
C679CEA9-A800-4E40-8F8F-5DE2F1987523.jpeg
 
Marijke, misschien vergis ik me, maar hadden die raampjes er niet van buitenaf in gemoeten i.p.v. van binnenaf?
 
Zou best eens kunnen, maar dat ziet er heeeel lelijk uit. Ik heb ze omgedraaid en maak er houten raampjes omheen. Dat plastic is heel dik....
 
Top Marijke, dat je zelf beslist wat en hoe je het monteert .
Jou idee van een houten omlijsting vind ik super.
Beter dan een stukje plastic beschilderen.

Grt John
 
En aan de achterkant van het stuurhuis een klok, barometer en nog iets ronds. Vul zelf maar in! Gr. Klaas.
 
Mooi hoor! Ik ben hier eigenlijk verdwaald want vliegtuigplakker. Maar scheepjes zijn mooi en deze is werkelijk vanuit alle hoeken mooi, dat zijn er niet zo veel.

Ik mag niet want vliegtuig onder handen maar wanneer ik dit zie wordt het moeilijk dat vol te houden.

Het ronde ding: zou dat geen clinometer kunnen zijn?
 
Back
Top