Bouwverslag van een nordkap.

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Marijke, 15 jan 2021.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb er wel erg in Marijke dat het anker(tje) in de nis moet vallen. Anders heeft de nis geen zin en kun je die beter weglaten. Het doel van de nis is om geen uitstekende delen buiten de huid te hebben.
    Daar kan anders iets aan blijven hangen, of schade veroorzaken bij het afmeren. Zelf ankers maken op schaal 1:75 is wel een uitdaging. 1:50 lukt nog wel met een beetje moeite. Succes verder! Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2021
    MarcT, Marijke en Herby63 vinden dit leuk.
  2. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Is een trawler. Kan het trawlnet erin hangen? Mijn gedachte: nee, maar aan de andere kant deden ze dat doosding niet voor niks.....
     
    MarcT vindt dit leuk.
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Marijke, De ankerkluis of nis zorgt ervoor dat er geen uitstekende delen buiten de romp, of zo je wilt, huid zijn. Het is niet bedoeld om het trawlnet erin te hangen. Wel zorgt het ervoor dat bij het binnenhalen van het trawlnet er geen draden of delen van het net achter het anker blijven steken. Bij het binnenhalen van het net wil het schip wel eens een schuiver maken (vooral bij slecht weer), waarbij je niet alles onder controle hebt. Vandaar dat men voorziet in een gladde romp met hier en daar een versterking om schade aan de verf te voorkomen. Op de binnenvaart zijn ankerkluizen door de jaren heen verplicht geworden om te voorkomen dat uitstekende ankers bij een aanvaring de romp van het andere schip open scheurde(n). Meer achtergrondinfo heb ik zo gauw niet bij de hand. Gr. Klaas.
     
    MarcT, Gerrit-Jan en Herby63 vinden dit leuk.
  4. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    hihi klaas dat snap ik ook wel. Alleen wil er nog wel eens iets mis gaan, zoals dat je trawlnet vast komt te hangen in je anker en dat ze daarom die bakken hanteren. Ik kijknu al negen jaar naar our fishing world, een programma over echte kotters met echte mannen en echte misere... vissen is zwaar en gevaarlijk. Dus snap ik die bak helemaal.https://www.bbc.co.uk/programmes/m000d24t
     
    MarcT vindt dit leuk.
  5. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    F74BBFE1-F29F-4F6F-A5B2-FA36A9AABF31.jpeg Ze zinken nog wel eens, deze was gekapseisd bij het binnenhalen van het tuig....Je ziet bijna waarom.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  6. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    479ED191-0504-417C-A808-A52425552098.jpeg 3EF52D9B-577C-4391-BEAA-F111FDC22BBA.jpeg Visruim geplaatst. Past als een strakke lederhose... mooi geschuurd en al geplamuurd.
     
    MarcT, k-k, Bert V en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    E2426C45-100D-4581-B63E-2D8E455625BC.jpeg D4CA8AFB-44F9-4901-90F4-B016EEF2945C.jpeg Deuren gemodificeerd met nog rondslingerende poortjes van eerdere scheepjes... gat vergroot, randje afgesneden, poortje erin. Nu nog zwart schilderen. 1:50 is een lekkere maat om te bouwen.....
     
    MarcT, k-k en Herby63 vinden dit leuk.
  8. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.228
    Locatie:
    Hoofddorp
    Kijk dat zijn die kleine mooie details die wat extra kleur geven aan het geheel.:thumbsup:
    Ga zo door.
    Het word alsmaar mooier.

    Grt John
     
    Marijke en MarcT vinden dit leuk.
  9. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Met het aankomende winter weer heeft alles een aangepaste dienst regeling............
    Behalve Marijke :banana::banana:
     
    Marijke en MarcT vinden dit leuk.
  10. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    34ABFE09-C437-4162-9597-17D881778DB0.jpeg Ruitjes gelijmd met revell contacta, handig zoon voorraadje vreemde lijmen. Overigens moest ik eerst de poorten erin lijmen en dan pas buigen. Ik heb het hele voorkant stuk in het fluitketeltje gedaan en op 99 graden laten weken. De cyanoacrylaat EN de revell blijken kokendwatervast, buigen was een eitje. De loslatende bovenste hoeken heb ik uiteindelijk vast gekregen door een strookje papier mee te lijmen, dat schuur ik later weer weg. C679CEA9-A800-4E40-8F8F-5DE2F1987523.jpeg
     
    Herby63 en MarcT vinden dit leuk.
  11. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Marijke, misschien vergis ik me, maar hadden die raampjes er niet van buitenaf in gemoeten i.p.v. van binnenaf?
     
    Marijke vindt dit leuk.
  12. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Zou best eens kunnen, maar dat ziet er heeeel lelijk uit. Ik heb ze omgedraaid en maak er houten raampjes omheen. Dat plastic is heel dik....
     
  13. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.228
    Locatie:
    Hoofddorp
    Top Marijke, dat je zelf beslist wat en hoe je het monteert .
    Jou idee van een houten omlijsting vind ik super.
    Beter dan een stukje plastic beschilderen.

    Grt John
     
    Marijke vindt dit leuk.
  14. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Nee, maar dan snap ik het ;).

    John, voor de duidelijkheid, het was geen aanval of kritiek op haar manier van werken :weetnie:.
     
    Marijke vindt dit leuk.
  15. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    zo zie ikhet nooit heren, doont wurrie. Ik heb ze bekeken en dacht bah wat lelijk. Ik heb menig scheepsraam gepoetst, ze zijn geklonken, en op dit lelijke ding was geen bolletje plastic te bekennen..... dus.... heb ik ze gemodificeerd.... ik had nog wat fineer slingeren....
     
    peytr, Herby63, k-k en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    49D6D63E-3CF3-4590-8EF3-31A029CA5672.jpeg 14348912-3EA3-4378-AD88-D615A3CDD5D2.jpeg Stuurhuisdetails. Fishfinder, radar, gassssknopjuh, houten stuurwiel uit 1981...
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    En aan de achterkant van het stuurhuis een klok, barometer en nog iets ronds. Vul zelf maar in! Gr. Klaas.
     
    Marijke vindt dit leuk.
  18. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Hygrometer.... en de callsign....
     
  19. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    EDC90A82-DD16-4AF2-8B94-7DC80B95F82D.jpeg Achteropbouw staat nog los, wel al geplamuurd en geschuurd, tussen het in de sneeuw ploeteren door. Er liggen hier duinen van zoals bij jou aan zee, Klaas.....
     
    Marcbeer, Gerrit-Jan, wimo100 en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. peytr

    peytr PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    228
    Mooi hoor! Ik ben hier eigenlijk verdwaald want vliegtuigplakker. Maar scheepjes zijn mooi en deze is werkelijk vanuit alle hoeken mooi, dat zijn er niet zo veel.

    Ik mag niet want vliegtuig onder handen maar wanneer ik dit zie wordt het moeilijk dat vol te houden.

    Het ronde ding: zou dat geen clinometer kunnen zijn?
     
    Marijke vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina