Bouwverslag van een nordkap.

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Marijke, 15 jan 2021.

  1. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.039
    Locatie:
    Brugge
    En netjes, wat een vooruitgang :)
     
    MarcT vindt dit leuk.
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.119
    Locatie:
    Oostvoorne
    Marijke, Probeer wel beide kanten gelijk op te beplanken. Mocht het een beetje gaan trekken dan is aan weerszijden de spanning gelijk. Ziet er verder goed uit! Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 26 jan 2021
    MarcT vindt dit leuk.
  3. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    https://modelbrouwers.nl/media/docs/modelbrouwers_how-to_beplanken_scheepsromp.pdf. Deze maar weer eens even erbij gepakt. Beplanken gaat goed, die lelijke buigingen die ik eerder wel had en dan weer moeizaam weg moest halen heb ik nu niet. Het mooi op maat schuren gaat mij steeds beter af. Het tijdelijk vastprikken met spelden terwijl ik lijm gaat op zich wel maar het is een toer om ze er weer netjes uit te krijgen. Al met al lijkt mij de handleiding essentieel voor de door klaas zo treffend stofnesten genoemde middeleeuwers.... opnieuw kom ik er zo achter dat een dusdanig model voor mij te hoog gegrepen is. Ik hou mij maar even bij de modellen van stalen schepen. Weet je wat ik me ook afvraag? Dit is een motoriseerbaar schip, waar laat je alles?
     
    MarcT en Herby63 vinden dit leuk.
  4. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Marijke, Probeer wel beide kanten gelijk op te beplanken. Mocht het een beetje gaan trekken dan is aan weerszijden de spanning gelijk. Ziet er verder goed uit! Gr. Klaas.

    Jazeker klaas, netjes ene kant een plank, andere kant een plank:banana:
     
    MarcT en Herby63 vinden dit leuk.
  5. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    5C5DE106-D937-47D1-B951-96C474AD2953.jpeg Oei de speldengaatjes lijken wel erg groot zo!
     
    Jaap Smith, MarcT en Herby63 vinden dit leuk.
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.119
    Locatie:
    Oostvoorne
    Marijke, Die gaatjes trekken voor een groot gedeelte dicht door het vocht in de verf en de rest verdwijnt wel met schuren, gronden en aflakken. Al enig idee waarmee je gaat verven/lakken? Gr. Klaas.
     
    Marijke, MarcT en Herby63 vinden dit leuk.
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.119
    Locatie:
    Oostvoorne
    Marijke, Je vroeg je af waar je bij een RC model alles laat. Vandaag de dag is dat niet zo'n punt meer. Nu zijn de componenten een stuk kleiner dan pakweg in de jaren 70. Hierbij een kijkje in de machinekamer van mijn coastertje. Ontvanger ligt tegen de achterspiegel, regelaar tegen de SB wand. De 4 kanaals multiswitch ligt rechts, ongeveer midscheeps. Servo herken je wel. Regelaar en multiswitch zijn iets groter dan een postzegel en wegen minder dan 10 gram. De Volt/Ampèremeter heeft plaats gemaakt voor een spanningsregelaar en radarmotortje. De vaaraccu bestaat uit 7 oplaadbare penlights (8,4 Volt 2.500 mA) en ligt onder het ruim tussen de spanten. In het ruim staat een houten bakje met loodkorrels. Die ballast weegt 1.200 gram. Het hele scheepje weegt rond de 3.000 gram. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2021
    Gerrit-Jan, Marijke, MarcT en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Dat beplanken van de romp is je goed afgegaan! Netjes hoor!
     
    Gerrit-Jan, MarcT en Marijke vinden dit leuk.
  9. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    autolakprimer en zijdeglans autolak. Dan aflakken. Maar eerst laatste plankjes, dan schuren en plllllllamuren!
     
    MarcT vindt dit leuk.
  10. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Zandlijst afgemaakt. Keurig geworden! Nog 5 latjes aan elke kant..... image.jpg
     
    Jan Walpot, MarcT, Bert V en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Nu maar eens over de kleur nadenken. Zwart wit? Billing blauw? Of kottergroen.....
     
  12. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.039
    Locatie:
    Brugge
    Dilemma, o dilemma, precies of je moet nagellak kleur kiezen :)
     
    Marijke en *Klaas* vinden dit leuk.
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.119
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zo te zien gaat het je steeds beter af, Marijke. Dat moet veel voldoening geven en wij kijken er met plezier naar! Gr. Klaas.
     
    Gerrit-Jan en MarcT vinden dit leuk.
  14. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Marijke,
    Persoonlijk vind ik het mooi om je vorderingen in de bouw in hout te kunnen volgen.
    Ik heb een hekel aan hout, vandaar dat ik in metaal bouw.
    Maar waaraan ik nog grotere hekel aan heb, is aan personen, die een kundige dame afrekenen op de kleur van de nagellak..
    Laat je niet ontmoedigen door de hoeveelheid projecten, die dit persoon in zijn voetnoot noemt.
    Groet, Henk.
     
    MarcT, Gerrit-Jan en wimo100 vinden dit leuk.
  15. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Nagellak? Tisdat?:bier: Inderdaad een dilemma, ik vind alle schepen mooi die ikgezien heb. Vandaar. 05FCD95D-7B28-4BF2-A6B8-A6CDB80B3C76.jpeg Ik denk dat hij blauw wit wordt. Met rode antifouling getuurlijk.... enne heren, ik houd van jullie allemaal evenveel....
     
    MarcT, Bert V, Marc w en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Zeg #Herby63 ik had een meevallertje, zo n houten schip, hoe lastig is dat met de beplanking?

    die berekeningen op de spanten lijkt mij lastig en al helemaal het op maat maken van die planken.....
     
    MarcT vindt dit leuk.
  17. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.039
    Locatie:
    Brugge
    Hoi Marijke, leuk dat jij de humor van mijn opmerking wel inzag :)
    Wat bedoel je met "zo'n houten schip"? Zoiets als de Mary Rose?
    Zo te zien heb je de beplanking al aardig onder de knie.
    Het voordeel van de Nordkap is dat de boeg redelijk scherp is, waardoor de beplanking weinig buigen en verjongen vereist.
    Historische scheepsmodellen hebben meestal een iets vollere boeg, waardoor weken en eventueel een plankenbuiger nuttig tot noodzakelijk zijn.
    Voor meer gedetailleerde uitleg verwijs ik graag naar het forum van de historische zeilschepen, en dan speciaal naar het draadje met tips en tricks van Pietsan, of één van zijn bouwverslagen.
    Pietsan kan niet alleen heel verzorgd bouwen, maar het nog eens goed uitleggen ook. :)

    veel modelbouwplezier en succes met je kleurkeuze.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  18. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.230
    Locatie:
    Hoofddorp
    Marijke
    Je hebt een mooie romp gecreëerd, als we dit vergelijken met jou eerste bouwsel is dit een enorme stap voorwaarts in het bewerken en afwerken van hout.
    Ik blij dit met plezier volgen.

    Grt John
     
    MarcT en Marijke vinden dit leuk.
  19. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Hihi nou het valt mij ook van harte op!
     
    MarcT vindt dit leuk.
  20. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    2FEADBA0-4394-4789-8646-2CA2F034D4A4.jpeg 181BA180-452D-414A-8A8C-03B76871583F.jpeg
    Nagellaksituatie. De ankers van bb zijn erg klein, die van mij te groot. Uiteindelijk ietsje kleiner besteld. En dus groter als het 1:75 ankertje van bb.....
     
    MarcT en Herby63 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina