Bouwverslag van een nordkap.

Marijke, Probeer wel beide kanten gelijk op te beplanken. Mocht het een beetje gaan trekken dan is aan weerszijden de spanning gelijk. Ziet er verder goed uit! Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
https://modelbrouwers.nl/media/docs/modelbrouwers_how-to_beplanken_scheepsromp.pdf. Deze maar weer eens even erbij gepakt. Beplanken gaat goed, die lelijke buigingen die ik eerder wel had en dan weer moeizaam weg moest halen heb ik nu niet. Het mooi op maat schuren gaat mij steeds beter af. Het tijdelijk vastprikken met spelden terwijl ik lijm gaat op zich wel maar het is een toer om ze er weer netjes uit te krijgen. Al met al lijkt mij de handleiding essentieel voor de door klaas zo treffend stofnesten genoemde middeleeuwers.... opnieuw kom ik er zo achter dat een dusdanig model voor mij te hoog gegrepen is. Ik hou mij maar even bij de modellen van stalen schepen. Weet je wat ik me ook afvraag? Dit is een motoriseerbaar schip, waar laat je alles?

Marijke, Probeer wel beide kanten gelijk op te beplanken. Mocht het een beetje gaan trekken dan is aan weerszijden de spanning gelijk. Ziet er verder goed uit! Gr. Klaas.

Jazeker klaas, netjes ene kant een plank, andere kant een plank:banana:

5C5DE106-D937-47D1-B951-96C474AD2953.jpeg
Oei de speldengaatjes lijken wel erg groot zo!

Marijke, Die gaatjes trekken voor een groot gedeelte dicht door het vocht in de verf en de rest verdwijnt wel met schuren, gronden en aflakken. Al enig idee waarmee je gaat verven/lakken? Gr. Klaas.

Marijke, Je vroeg je af waar je bij een RC model alles laat. Vandaag de dag is dat niet zo'n punt meer. Nu zijn de componenten een stuk kleiner dan pakweg in de jaren 70. Hierbij een kijkje in de machinekamer van mijn coastertje. Ontvanger ligt tegen de achterspiegel, regelaar tegen de SB wand. De 4 kanaals multiswitch ligt rechts, ongeveer midscheeps. Servo herken je wel. Regelaar en multiswitch zijn iets groter dan een postzegel en wegen minder dan 10 gram. De Volt/Ampèremeter heeft plaats gemaakt voor een spanningsregelaar en radarmotortje. De vaaraccu bestaat uit 7 oplaadbare penlights (8,4 Volt 2.500 mA) en ligt onder het ruim tussen de spanten. In het ruim staat een houten bakje met loodkorrels. Die ballast weegt 1.200 gram. Het hele scheepje weegt rond de 3.000 gram. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Marijke, Die gaatjes trekken voor een groot gedeelte dicht door het vocht in de verf en de rest verdwijnt wel met schuren, gronden en aflakken. Al enig idee waarmee je gaat verven/lakken? Gr. Klaas.
autolakprimer en zijdeglans autolak. Dan aflakken. Maar eerst laatste plankjes, dan schuren en plllllllamuren!

Zo te zien gaat het je steeds beter af, Marijke. Dat moet veel voldoening geven en wij kijken er met plezier naar! Gr. Klaas.

Marijke,
Persoonlijk vind ik het mooi om je vorderingen in de bouw in hout te kunnen volgen.
Ik heb een hekel aan hout, vandaar dat ik in metaal bouw.
Maar waaraan ik nog grotere hekel aan heb, is aan personen, die een kundige dame afrekenen op de kleur van de nagellak..
Laat je niet ontmoedigen door de hoeveelheid projecten, die dit persoon in zijn voetnoot noemt.
Groet, Henk.

Zeg #Herby63 ik had een meevallertje, zo n houten schip, hoe lastig is dat met de beplanking?

die berekeningen op de spanten lijkt mij lastig en al helemaal het op maat maken van die planken.....

Zeg #Herby63 ik had een meevallertje, zo n houten schip, hoe lastig is dat met de beplanking?
Hoi Marijke, leuk dat jij de humor van mijn opmerking wel inzag :)
Wat bedoel je met "zo'n houten schip"? Zoiets als de Mary Rose?
Zo te zien heb je de beplanking al aardig onder de knie.
Het voordeel van de Nordkap is dat de boeg redelijk scherp is, waardoor de beplanking weinig buigen en verjongen vereist.
Historische scheepsmodellen hebben meestal een iets vollere boeg, waardoor weken en eventueel een plankenbuiger nuttig tot noodzakelijk zijn.
Voor meer gedetailleerde uitleg verwijs ik graag naar het forum van de historische zeilschepen, en dan speciaal naar het draadje met tips en tricks van Pietsan, of één van zijn bouwverslagen.
Pietsan kan niet alleen heel verzorgd bouwen, maar het nog eens goed uitleggen ook. :)

veel modelbouwplezier en succes met je kleurkeuze.

Marijke
Je hebt een mooie romp gecreëerd, als we dit vergelijken met jou eerste bouwsel is dit een enorme stap voorwaarts in het bewerken en afwerken van hout.
Ik blij dit met plezier volgen.

Grt John

Back