Bouwverslag van een nordkap.

Het ronde ding: zou dat geen clinometer kunnen zijn
weeeeet ik niet.... er hingen er drie en waren strikt voor de sier, ik kende alleen de barometer en klok.... wie van de heren weet wat de derde zou kunnen zijn? Van die mooie messing dingen....

]
45E830B5-A5D7-41FB-B65D-CBAA7725C9E6.jpeg
Raad de prijs, wie m goed heeft wint een complimentje!

Laatst bewerkt:
2C33DFF3-DB82-4196-9177-4F70895BD53E.jpeg
Lekker aan het gronden. Al geplamuurd om de laatste spleetjes op te vullen, volgende laag is kleurlaag. Vanwege het weer wordt het geen autolak maar gewoon varf. Met de kwast. En de kleurkeuze is simpel, billing blauw. Hiabkraantje is heeeel mooi geworden, de winches zijn goed gelukt, het net-hijs-tuig is ook goed geworden. Ik ga nog kreeftenvangkooien maken. Die zijn vrij groot dus moeten goed worden.

Marijke, Hoort er om die scheerborden nog een dun mahonie randje? No 84 in de onderdelenlijst. En is dat linker bord een beetje scheluw, of is dat een vertekening van de foto? En het lijkt me dat je een bredere lat hebt gebruikt voor de borden. No 77 is volgens de lijst maar 5 mm breed en er zouden er 8 naast elkaar moeten liggen. Hopelijk kom je straks niet te kort met die nu gebruikte bredere latten.
Succes verder! Gr. Klaas.

En het lijkt me dat je een bredere lat hebt gebruikt voor de borden. No 77 is volgens de lijst maar 5 mm breed en er zouden er 8 naast elkaar moeten liggen. Hopelijk kom je straks niet te kort met die nu gebruikte bredere latten.
jajaja dat klopt klaas. Ik gebruik metaalband, (aluminium leidingplakband, heeel mooi) geen mahonie, niet mooi. Ligt in de schuur, mij te koud nu. Na bestuderen van de tekening, ik moest 4 cm bord hebben en had die lat van 1 cm over, scheelt latjes snijden en plakken, mooier recht, en nee, dat bord is niet scheluw. En ipv de lelijke koperdraadjes heb ik kettinkjes gebruikt die eigenlijk voor het anker hebben moest, maar ik heb ja echte ankerketting 1:50..... dus dat was een inkoppertje.

image.jpg
Druk met mast, paaltjes, kraansteunen, lichtbakken, reddingsmiddelen, enz enz. Lekker puzzelen welk stokje voor wat is. Dan gaatjes bepalen, oogbouten en scepters plaatsen, (niet lijmen, lesje vorige schip weer eens geleerd.....) kralen uitzoeken voor de lampen en waar mogelijk inlijmen. Kortom, heeerlijk hobbyen.....

Zomaar een vraagje. Heb je er wel eens aan gedacht om functionele navigatielampen te maken? Met een stuk of 6 ledjes kom je een heel eind. 2 Boordlichten, Top- en heklicht en een rondschijnend groen en wit licht. Met ledjes kun je hele dunne draadjes gebruiken en langs de mast plakken. Met een qua voltage passende adapter kun je het spul 's avonds laten branden. Voegt op zo'n mooi model wel iets toe (naar mijn idee). Gr. Klaas.

Handgeschilderd, let op het roer staat gedraaid en de schroef moet er nog op. Boven opbouw moet nog gewit worden
Marijke,
De waterlijn, ligt deze goed?
Voor mij heb je nu een lucht happende schroef.
In de video bij je bericht #13, na 9 of 10 seconden is te zien, dat de waterlijn toch ruim ligt boven de bovenkant van het roer.
Eigenlijk bijna gelijk met het onderste berghout.
Groet, Henk.

Jullie zijn wel echt heel lief, henk en klaas, dat jullie dat opmerken. Totaaal niet op gelet. Ik heb netjes mijn potlood op een blokje geplakt, rondom een lijn getrokken, afplakband geplakt, eerst de antifouling geschilderd en dan de blauwe verf. Echt waar, nooit op gelet. Maaar gelukkig boeit het niet zo, (boeit, hihi) voor mijn doen is het al heeel netjes dat de kleurlagen op gelijke hoogte zitten. ( ja echt waar) zullen we het erop houden dat de antifouling erg duur is en dat de zichtbare waterlijn onder de feitelijke waterlijn ligt? En bij mijn volgende schip ga ik er nog beter op letten, beloofd.

het erop houden dat de antifouling erg duur is en dat de zichtbare waterlijn onder de feitelijke waterlijn ligt? En bij mijn volgende schip ga ik er nog beter op letten, beloofd.
Veel naar de plaatjes kijken en dan komt onvermijdelijk het moment dat je die waterlijn optrekt. Kan mooi bij de eerste knip- en scheerbeurt, toch:cool:?

Back