De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nee, Wil moet doen wat ie wil, ik geef alleen vanuit mijn 20 jaar leservaring advies.
En ik ken heel wat echt goede piloten die er exact hetzelfde over denken.
Plus dat ik ongeveer weet wat Wil wel en niet kan en tot op nu eigenlijk altijd gelijk gehad heb.

GJ
 
En ook in het achterhoofd houden wat Wil wil kunnen.
Hij hoeft helemaal niet met rudder te kunnen sturen, hoewel ik dat wel een basisvaardigheid vind, want de modellen die hij gaat vliegen hebben geen rudder.
Wat ik dus ook deed, meesturen met rudder terwijl je helemaal geen rudder hebt.
En Wil wil geen kunstvlucht leren, dus dingen als meskant zijn ook niet van toepassing, kan ook niet vanwege bovenstaand, geen rudder.
Dus ik weet echt wel waar ik het over heb.
Als iemand denkt dat een sim helpt, veel plezier ermee, voor Wil is het weggegooide tijd.

GJ
 
Vraag het aan 10 verschillende modelvliegers en je krijgt 10 verschillende antwoorden. (Maar dat geldt voor alles wat modelvliegen betreft) Goed of fout is er eigenlijk niet.

Zelf ga ik niet in op wel of geen Sim gebruik, dat heb ik al eens eerder gedaan.
Van een welles / nietes discussie wordt niemand wijzer. (Daar eindigen vele draadjes hier het op het MBF vaak mee)

Voor eenieder heb ik wel een tip : trek je eigen plan.
Kies de modelvlieg categorie die je leuk vind en bij jou past, Speed, zweef, schaal, kunstvlucht, heli, etc. Lees je in op het onderwerp via internet of andere documentatie. Kijk eventueel naar piloten die daar echt succesvol in zijn en stel zonodig vragen.
Blijf echter je eigen gezonde verstand gebruiken en laat je niet teveel leiden.

Om een voorbeeld te geven, ooit werd mij gezegd : ga nooit met een Curare vliegen, je kunt er alleen maar hard mee vliegen en af en toe een rol mee vliegen.
Het misschien goed bedoelde advies heb ik naast mij neergelegd en ben toch een Curare gaan bouwen. (Nu zelfs een tweede Curare die bijna af is)
Ik vind het een zeer fijn vliegend model en vlieg er met veel plezier mee. Zeer veel figuren zijn ermee mogelijk echt niet alleen een rol en hard vliegen. En wat een ander daarvan vind ? Eerlijk gezegd maakt mij dat niet uit.

Grt,

Arnoud.
 
Vraag het aan 10 verschillende modelvliegers en je krijgt 10 verschillende antwoorden. (Maar dat geldt voor alles wat modelvliegen betreft) Goed of fout is er eigenlijk niet.

Zelf ga ik niet in op wel of geen Sim gebruik, dat heb ik al eens eerder gedaan.
Van een welles / nietes discussie wordt niemand wijzer. (Daar eindigen vele draadjes hier het op het MBF vaak mee)

Voor eenieder heb ik wel een tip : trek je eigen plan.
Kies de modelvlieg categorie die je leuk vind en bij jou past, Speed, zweef, schaal, kunstvlucht, heli, etc. Lees je in op het onderwerp via internet of andere documentatie. Kijk eventueel naar piloten die daar echt succesvol in zijn en stel zonodig vragen.
Blijf echter je eigen gezonde verstand gebruiken en laat je niet teveel leiden.

Om een voorbeeld te geven, ooit werd mij gezegd : ga nooit met een Curare vliegen, je kunt er alleen maar hard mee vliegen en af en toe een rol mee vliegen.
Het misschien goed bedoelde advies heb ik naast mij neergelegd en ben toch een Curare gaan bouwen. (Nu zelfs een tweede Curare die bijna af is)
Ik vind het een zeer fijn vliegend model en vlieg er met veel plezier mee. Zeer veel figuren zijn ermee mogelijk echt niet alleen een rol en hard vliegen. En wat een ander daarvan vind ? Eerlijk gezegd maakt mij dat niet uit.

Grt,

Arnoud.

Vraag maar eens aan 10 top-musici op welk merk instrument ze spelen en welk type en uit welk jaar.
Je raadt het al: 10 geheel verschillende namen.
Voor mij geldt, dat ik het fijnst speel op Conn 6H eind jaren 50. Schud maar in je petje.
Vorig jaar nog was ik in de grootste blaasinstrumentenwinkel van, ik denk, Europa. Men had nieuwe en gereviseerde oudere instrumenten.
Geen enkele speelde beter dan die oude "rommel" van mij. Het werd los van een broodje onderweg, een goedkope dag.
Oo en dan heb ik het nog niet gehad over het mondstuk(het tuutje). Daar zijn er duizenden van. Ik ken geen twee musici die op hetzelfde
blazen.
Trek het verhaal eens door naar auto's. Een geliefd onderwerp op verjaardagen. We hebben allemaal de beste keuze gemaakt en allemaal
een ander model.
Via model, kom ik dan weer bij vrouwen. We hebben ook allemaal een andere vrouw. Uh .... misschien niet zo'n heel goed voorbeeld :D.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Vraag het aan 10 verschillende modelvliegers en je krijgt 10 verschillende antwoorden. (Maar dat geldt voor alles wat modelvliegen betreft) Goed of fout is er eigenlijk niet.

Zelf ga ik niet in op wel of geen Sim gebruik, dat heb ik al eens eerder gedaan.
Van een welles / nietes discussie wordt niemand wijzer. (Daar eindigen vele draadjes hier het op het MBF vaak mee)

Voor eenieder heb ik wel een tip : trek je eigen plan.
Kies de modelvlieg categorie die je leuk vind en bij jou past, Speed, zweef, schaal, kunstvlucht, heli, etc. Lees je in op het onderwerp via internet of andere documentatie. Kijk eventueel naar piloten die daar echt succesvol in zijn en stel zonodig vragen.
Blijf echter je eigen gezonde verstand gebruiken en laat je niet teveel leiden.

Om een voorbeeld te geven, ooit werd mij gezegd : ga nooit met een Curare vliegen, je kunt er alleen maar hard mee vliegen en af en toe een rol mee vliegen.
Het misschien goed bedoelde advies heb ik naast mij neergelegd en ben toch een Curare gaan bouwen. (Nu zelfs een tweede Curare die bijna af is)
Ik vind het een zeer fijn vliegend model en vlieg er met veel plezier mee. Zeer veel figuren zijn ermee mogelijk echt niet alleen een rol en hard vliegen. En wat een ander daarvan vind ? Eerlijk gezegd maakt mij dat niet uit.

Grt,

Arnoud.

Ik heb het al eens vaker geschreven. Van begin af aan een eigen plan getrokken. Vaak door anderen voor gek verklaard.
Wel altijd geluisterd wat ervaren mensen te zeggen hadden. Het plan naar het doel wat bijgesteld, met name het tempo.
Maar deze zomer sta ik wel met een heuse Avionik op het veld 200-300km te vliegen.

Waarschijnlijk bedoelde jouw "adviseur" , dat hij alleen maar hard kan vliegen met een Curare. Want het is volslagen onzin.

De twee kunstvlucht toestellen kwamen toevallig op mijn pad. En ik oefen er lekker mee. Mooie grote toestellen, die snel reageren
kunnen. Ik ben er blij mee. Maar je zegt terecht dat ik geen kunstvlieger wil worden. Ik ben slechts met een leuke hobby bezig.
 
Met de sim doe je zender-ervaring op. Zeker handig voor een beginner die nog niet het automatisme heeft om met de juiste stick de juiste correctie uit te voeren. Toen ik begon met heli vliegen bestond er nog geen sim. Met of zonder sim ontkom je niet aan het dikwijls lange leerproces om een helikopter te besturen. Daarnaast moet je ook nog eens behoorlijk technisch zijn aangelegd om de boel draaiend te houden.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Met de sim doe je zender-ervaring op. Zeker handig voor een beginner die nog niet het automatisme heeft om met de juiste stick de juiste correctie uit te voeren. Toen ik begon met heli vliegen bestond er nog geen sim. Met of zonder sim ontkom je niet aan het dikwijls lange leerproces om een helikopter te besturen. Daarnaast moet je ook nog eens behoorlijk technisch zijn aangelegd om de boel draaiend te houden.

Jij vliegt heli.
En een heli vergelijk ik altijd als een knikker op een glazen plaat, tegenwoordig zijn er allerlei goede gyros en zo maar nog steeds, elke stuurbeweging moet je corrigeren door een tegenbeweging.
Een sim is dan ideaal, dan leer je heel fijn en klein sturen en dat kost je dan niet meteen een set rotorbladen of erger.
Daarna ga je met een groot kruis onder de heli oefenen, dat ie niet om kan vallen en dan ook nog steeds oefenen op de sim.
Ook achtjes voor me oefende ik op de sim.
Maar vliegen vond ik alweer wat onrealistisch worden.
Maar als je een modelvliegtuig al in het echt, buiten, kan vliegen dan heeft een sim totaal geen zin.
Alle dingen kan je op grotere hoogte oefenen, dan heb je marge.
Ik oefende ooit eens meskant met een Cosmic Wind.
Dat ging goed op grotere hoogte met lagere snelheid.
Maar toen stoer doen.. en op 2 meter hoogte, volgas, meskant.
Ja.. toen snapte die en op 10cm boven de grond had ik hem onder controle.
Dat zou in een sim nooit naar boven gekomen zijn dus dan heb je ook niets aan dat oefenen.
Zelfs al zou je laten we zeggen een Curare exact zo in een sim kunnen zetten met data van de ontwerper dan nog is jouw model anders, vleugeltje een beetje krom, zwaartepunt anders.
Dus nee, gewoon echt gaan vliegen.

Ik ben nu de laatste hand aan het leggen aan een Blue Angel 20 vleugel.
Ik hoorde dat Ratzo Modellbau bezig is met een kit van de Blue Angel 60, zoals ie ontworpen is door Kato.
Hij heeft al een mailtje van me dat ik er 1 wil.

En @Arnoud Snel , wat mensen zeggen over bepaalde modellen komt meestal voort uit onkunde.
Vaak genoeg is er tegen mij gezegd, oh, dat is zo'n lastige kist.
In de praktijk was ie gewoon te lastig voor de piloot die dat gezegd had.
Tegen Wil is ook onzin verteld, dat de vleugel van de Ion Pro te dun was en dat ie in de bocht naar beneden zou vallen.
Ik zei meteen, onzin!
Die F5B modellen hebben nog veel dunnere vleugels.
Rene Boerlage heeft hem samen met Wil gevlogen en toen wist ie ook meteen dat ie zelfs zijn toenmalige instructeur niet serieus kon nemen.
Ding vliegt als een eitje.
Maar het gaat wat sneller als een normaal model, dus moeilijk, lastig..
Dat zal ook bij jouw advies zo geweest zijn.

GJ
 
Een Curare lijkt mij geen moeilijke kist, integendeel. Maar waar is hij voor ontworpen, dat is de vraag. Een Ferrari als boodschappen auto zal een ramp zijn, maar maakt het geen slechte auto.
 
Een Curara moet strak figuren kunnen vliegen.
RC1.
Dat was destijds op hoge snelheid.
Elke wedstrijdkist, kunstvlucht, thermiek, pylon, zal doen waar ie voor gemaakt is met zo min mogelijk inspanning voor de piloot.
Bij een kunstvluchtmodel zal ie neutraal vliegen, dus niets doen wat de piloot niet wil.
Hij zal superstrak rechtdoor vliegen en ook (meestal) recht om zijn as rollen.
Dus je hebt in theorie weinig correcties nodig om een figuur te vliegen.
Het model wat nu besteld is voor Wil is een pylonracer.
Dat gaat met zo min mogelijk energie zo hard mogelijk door een parcour.
Als de piloot niets doet gaat het model de kant op waar zijn neus naar gericht staat.
Dus als die neus richting hemel staat, gaat ie daar zo hard mogelijk in een rechte lijn naartoe.
Naar de bodem idem dito.
Hij moet ook zo hard mogelijk met zo min mogelijk energie en hoogteverlies door de bocht gaan.
Dus, beetje rol en dan vol doortrekken de bocht door en weer verder in een rechte lijn naar de volgende bocht.

Een normaal model zal altijd correctie nodig hebben vanwege koppelingen tussen rol en hoogte of omdat hij gewoon aerodynamisch niet optimaal is.
Schaalmodellen hebben continu correctie nodig, dus je moet vrij actief sturen.
Zwevers als F5J en dergelijke vliegen vrijwel vanzelf want elke input is hoogteverlies.
Het is net wat je wilt.
Een F3A model, goed gebouwd, zou een ideale beginnerskist zijn, die doet geen rare dingen.
Ik heb ook mensen gelest met mijn F3A model, geen probleem.
Zelf vond ik het allemaal veel te makkelijk en te saai vliegen.
Dan is een oude RC1 kist veel leuker, lekker door de lucht bleren..

GJ
 
Wil moet doen wat ie wil.
Oefenen helpt, maakt niet uit hoe.

Maar als je niet naar buiten kunt zou ik simmen ipv toeteren, dat laatste kun je al.

En hij zal geen figuren gaan vliegen maar het helpt wel door het te oefenen.
 
Laatst bewerkt:
En @Arnoud Snel , wat mensen zeggen over bepaalde modellen komt meestal voort uit onkunde.
Vaak genoeg is er tegen mij gezegd, oh, dat is zo'n lastige kist.
In de praktijk was ie gewoon te lastig voor de piloot die dat gezegd had.
GJ

Herkenbaar ;)
Dat is net als met crashes... storing roepen ze, terwijl het overduidelijk gewoon een stuurfout is. Helemaal geen schande, kan iedereen overkomen. Geef het gewoon eerlijk toe. (Is mij laatst ook gebeurd)

Ik krijg soms vragen van vliegers, zit er een gyro in jouw model ? Nee, hoezo ? Vliegt heel strak is het antwoord dan, dat kun je toch niet sturen ? Deels sturen en deels afstelling is het antwoord dan. :confused:

Grt,

Arnoud.
 
Gyro, of andere vliegstabilisatie.
Ook zoiets onnodigs in een modelvliegtuig.
Als je dat nodig hebt om je modelvliegtuig te vliegen dan kan je beter postzegels gaan verzamelen.
Ik heb alle soorten modelvliegtuigen gevlogen, van 2 asser zwevers tot turbinejets.
Ik heb nog nooit gedacht van, dat heeft stabilisatie nodig.
Snelle vingertjes en goed afstellen van je model, dat is het enige dat nodig is.
Ooit eens een goed stabilisatie systeem getest maar dat geeft zo'n dood gevoel in je model.
Nee, als je dat gebruikt mag je je geen modelvlieger noemen maar dan ben je meer een dronepiloot, daar hoef je ook niks voor te kunnen.

GJ
 
Er zijn ook 70 plussers die nog steeds vliegen. Bij sommige loopt het reactievermogen wat terug en is dit een uitkomst.
 
Er zijn ook 70 plussers die nog steeds vliegen. Bij sommige loopt het reactievermogen wat terug en is dit een uitkomst.

Door mijn ziekte was mijn reactievermogen ook verslechterd.
Ik ben gestopt met vliegen, voor mijn maar vooral voor anderen hun veiligheid.
Electronica is geen optie, dat kan weigeren en ook verkeerde dingen doen.

GJ
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top