veiligheid.. rekbaar begrip.
voor iedereen anders.
De 1 vind de huidige lockdown nutteloos, heeft er zelf andere maatregelen voor.. de ander zweert bij de lockdown.
maar als het goed is, met hetzelfde uitgangspunt. en hetzelfde eindresultaat.
ik heb voldoende dingen gezien qua crashes.
ondanks de keuring, dingen die eraf komen of uitbranden. technisch falen.
menselijk falen (bv een bout van een vleugel vergeten)
natuurlijk overwinnen (mijn heli is een keer aangevallen door een duif, dat had erg vervelend af kunnen lopen... maar de bromtol was wel weg

)
of de mol.. de natuurlijke mijnenlegger.
de ene persoon vind het al onverantwoord om een kist de lucht in te sturen bij windkracht 2, een ander vind dat windkracht 6 perfect vliegweer is.
terwijl er aan werkelijke gevaarzetting niet veel verschil is vanwege het verschil en ervaring van de piloten.
in de regel zullen de kwaliteiten van de verschillende mensen passen bij hun begrip van veiligheid. voor ons hobbygebied dan..
en voor het stukje waar iemand aan zelf overschatting (of onderschatting, kan ook) doet, daar heb je je medevliegers voor.
en hopelijk houdt iedere vlieger zichzelf af en toe een spiegel voor..
wat zijn nu de spannende momenten geweest afgelopen jaar/maand, waar heb ik klachten over gehad (en zit daar waarheid in)
die spiegel is het belangrijkste in heel de veiligheidswereld...
pas je acties aan op wat je van jezelf en van de omgeving weet.
als iedereen dat netjes zou doen, bij alles, zou de wereld een stuk veiliger en begripvoller zijn.
zo heb ik persoonlijk ook een hekel aan al die "safe" apparaten. apparaten die met een druk op de knop het toestel rechtleggen, zodat je zonder stress verder kunt.
maar het helpt blijkbaar wel een hoop mensen, wat weer crashes scheelt. en dus automatisch veiliger is.
Mijn mening is dat een instructeur het je beter aan kan leren.
maar ja, een wildvlieger zal dat niet zo snel doen. dan is dit misschien wel een goede oplossing..