De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Er zijn ook 70 plussers die nog steeds vliegen. Bij sommige loopt het reactievermogen wat terug en is dit een uitkomst.
Als je reactie vermogen verminderd ben je geen veilige vlieger meer voor je omgeving met motor vliegen. Dan is het tijd of om te stoppen of te gaan zweven.
 
Als je reactie vermogen verminderd ben je geen veilige vlieger meer voor je omgeving met motor vliegen. Dan is het tijd of om te stoppen of te gaan zweven.


Inderdad, helemaal eens.
Daarom heb ik destijds alles verkocht, ook de zwevers want dat zijn ook moordwapens.

GJ
 
Als je reactie vermogen verminderd ben je geen veilige vlieger meer voor je omgeving met motor vliegen. Dan is het tijd of om te stoppen of te gaan zweven.
Dat is een beetje een onzin-opmerking (en ook een beetje denigrerend richting het zweven, alsof dat voor ouwe mannetjes is)...

NIETS is veilig... Als je je hersens niet gebruikt, is ALLES gevaarlijk, zelfs op de plee zitten.

"Veilig" is als je je acties, beslissingen en materiaal aanpast aan de omstandigheden en de mogelijkheden (en omstandigheden kun je deels zelf creeren). Dan kun je letterlijk in de caldera van een vulkaan rondlopen.

Als je reactievermogen minder wordt, moet je je vliegstijl danwel je beslissingen daarop aanpassen. Een van die beslissingen KAN zijn "stoppen met vliegen", maar dat hoeft niet per se. Als je stopt omdat je niet de discipline op kan brengen om je vliegstijl aan te passen, tsja... dan zal ik daar geen commentaar op hebben.

Veiligheid zit tussen je oren, niet in je vaardigheden. Sterker nog: Vaardigheden lokken uit tot het nemen van risico's: Toen ik nog jong was en barstte van het zelfvertrouwen, pikte ik het gemaaide gras op van het veld, met het kielvlak van mijn chartertje. Dat doe ik nu niet meer. Onnodig te zeggen dat ik vroeger (VEEL) vaker crashte dan nu. Dus wat is dan "veilig"?

Ik denk eerlijk gezegd, dat met verminderd reactievermogen zweven gevaarlijker is dan motorvliegen: Met zweven kun je ongemerkt tamelijk hard gaan, en als je moet landen, heb je maar 1 (een) kans, en dat is nu net NIET de situatie die je wilt met verminderd reactievermogen.
 
Ik denk dat iedereen voor zichzelf goed kan bepalen of hij/zij nog verantwoord bezig is
Kan me voorstellen dat je reactievermogen per dag wat kan wisselen, en het lijkt me ergens een beetje ongeloofwaardig dat je op een slechte dag denkt: “joh laat ik nu eens het allersnelste model gaan vliegen want ik heb mn dag niet” :D
 
Met zweven heb je tijd om te reageren. Denk maar na.
Oh? Wat heeft "tijd om te reageren" voor zin als je maar EEN kans hebt? Daarnaast, afhankelijk van het type zwever, reageert de boel relatief traag, en heb je die tijd om na te denken echt HEEL erg hard nodig.
Mijn ouwe Ogar is zo'n kist, waarbij reactiesnelheid van nul en generlei waarde is; Het moet GOED want anders hoeft het al niet meer, en het moet ruim van te voren uitgedacht zijn, anders hoef je er niet aan te beginnen. Absoluut geen kist om op de bonnefooi wat mee rond te sturen, denkend dat je het met reactievermogen op kunt lossen, want dat kan niet.

Gelukkig kun je met dat ding WEL een keertje rond gaan...
 
Ik denk dat iedereen voor zichzelf goed kan bepalen of hij/zij nog verantwoord bezig is
Kan me voorstellen dat je reactievermogen per dag wat kan wisselen, en het lijkt me ergens een beetje ongeloofwaardig dat je op een slechte dag denkt: “joh laat ik nu eens het allersnelste model gaan vliegen want ik heb mn dag niet” :D

^^^^ Dat....
 
En dan wat te denken van de geostationaire schuimzwevertjes... ja... met geostabilisatie... van de wat oudere generatie...
Daar kan geen enige vorm van reflex tegenop??? :D

Zitten overal waar je ze niet wilt hebben... onwrikbaar verankerd in de lucht... als roerend goed, onroerend vast verankerd in luchtzakken...
als Halsemasiaanse Amsterdammertjes die je door je achterruit van de auto niet zit...
'Men' noemt het vliegen... en dan kom je nèt inverted... achteruit vliegend aanduiken, vol-focus op je kist...
met een dikke 200 kmh omlaag knallen... en daar hangt dan geostabiel, biostationair, onwrikbaar statisch een stuk semi-veredeld contrastloos inpakschuim!
Dat vraagt wel om instant perplexe-reflexen en een vriendelijk verpakte hoffelijke vloek!
Want het is een vriendelijk clubgenoot! Poi, poi! Schuim & Asch...
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Ik denk dat ik de enige ben die uit ervaring kan spreken.
Verhaaltje..
Ik gooi mijn Avionik de lucht in, ding gaat omhoog en toen wist ik het niet meer.
Hij zat denk ik op 300 meter hoogte en ik wist echt niet meer hoe ik hem beneden moest krijgen.
De butterfly schakelaar kon ik niet meer vinden dus met heel veel moeite het ding kunnen landen ergens op het braakliggende terrein.
Op een club zou dit levensgevaarlijk geweest zijn want dan moet je hem op 100x100 meter landen.
Ik ben na die vlucht naar Gerben gereden en hem de Avionik gegeven en daarna ook alle andere dingen verkocht, stuk voor stuk waren het wapens.
Een maand later ook de auto verkocht want dat vond ik ook niet meer veilig, als ik mezelf doodrij is het prima maar ik wil het niet op mijn geweten hebben dat ik een kindje of zo doodrij omdat ik niet meer snel genoeg reageer.
Zouden meer mensen moeten doen....

GJ
 
Oh? Wat heeft "tijd om te reageren" voor zin als je maar EEN kans hebt? Daarnaast, afhankelijk van het type zwever, reageert de boel relatief traag, en heb je die tijd om na te denken echt HEEL erg hard nodig.
Mijn ouwe Ogar is zo'n kist, waarbij reactiesnelheid van nul en generlei waarde is; Het moet GOED want anders hoeft het al niet meer, en het moet ruim van te voren uitgedacht zijn, anders hoef je er niet aan te beginnen. Absoluut geen kist om op de bonnefooi wat mee rond te sturen, denkend dat je het met reactievermogen op kunt lossen, want dat kan niet.

Gelukkig kun je met dat ding WEL een keertje rond gaan...
Onder zwever versta ik geen vliegende doodskist als een ogar. Dat is een bijvoorbeeld een sig riser met bromsnor in de neus. Je stuurt en het gaat gemoedelijk, je hebt de tijd om na te denken. Je stuurt wat anders. Of niet want het vliegt zelf. Een motor kist vliegt zich zelf niet.
Dat bedoel ik met denk eens na. Maar Kennerlijk moeten er weer allerlei Theorien aangehaald worden om negatief te denken.
Een zwever is juist een stabiel platform. Wat zich zelf vliegt. Niet een Hotliner of consorten. Als je maar een klein beetje dat negatief denken weg laat kijk je in oplossingen. Doet GJ ook.
 
Ik denk dat ik de enige ben die uit ervaring kan spreken.
Verhaaltje..
Ik gooi mijn Avionik de lucht in, ding gaat omhoog en toen wist ik het niet meer.
Hij zat denk ik op 300 meter hoogte en ik wist echt niet meer hoe ik hem beneden moest krijgen.
De butterfly schakelaar kon ik niet meer vinden dus met heel veel moeite het ding kunnen landen ergens op het braakliggende terrein.
Op een club zou dit levensgevaarlijk geweest zijn want dan moet je hem op 100x100 meter landen.
Ik ben na die vlucht naar Gerben gereden en hem de Avionik gegeven en daarna ook alle andere dingen verkocht, stuk voor stuk waren het wapens.
Een maand later ook de auto verkocht want dat vond ik ook niet meer veilig, als ik mezelf doodrij is het prima maar ik wil het niet op mijn geweten hebben dat ik een kindje of zo doodrij omdat ik niet meer snel genoeg reageer.
Zouden meer mensen moeten doen....

GJ
Juist GJ de juiste beslissing genomen toen.
De rest van de roeptoeters kan dat hier niet van zeggen.
 
Ik heb af en toe nog steeds mindere dagen en inderdaad, dan rij ik geen auto of doe ik geen andere dingen die aandacht nodig hebben.
Vanmiddag nog wel even met de Yoda zwever gevlogen maar dat is zo langzaam dat je geen reactievermogen nodig hebt.
Wel heel vreemd, alles is hier nog wit, het was hier min 3 vanmiddag maar vreemd genoeg was er thermiek dus hij cirkelde omhoog.
Snap eerlijk gezegd niet hoe dat kan, zouden wat groene bomen dan zoveel warmte omhoog stuwen?

GJ
 
Wel heel vreemd, alles is hier nog wit, het was hier min 3 vanmiddag maar vreemd genoeg was er thermiek dus hij cirkelde omhoog.
Snap eerlijk gezegd niet hoe dat kan, zouden wat groene bomen dan zoveel warmte omhoog stuwen?
Thermiek is een gevolg van temperatuurverschillen. Niet van "temperatuur" op zich.
En als het zonnig is, inderdaad, dan absorberen groene bomen een heleboel (echt een HELEBOEL) meer warmte dan reflecterend witte oppervlakken. Dus dan kan dat heel goed thermiek veroorzaken.
 
Ja, ik weet dat het temperatuurverschil is.
Maar ik vond het zo idioot, ik had wat hoogte gemaakt op wat hellingwind en stook toen een stuk richting dal.
Opeens zag ik een tipje liften dus ik draai terug en hoppa.. hij schoot naar boven,
Het enige wat daar stond was een groepje bomen die niet meer besneeuwd waren maar de bel was een stuk breder dan die bomen waren.
Volgens de vario zat ik boven de 200 meter boven de starthoogte, toen ben ik maar gaan landen, het was best wel koud.
Vandaag was het 7 graden boven nul maar nu had ik geen zin om te vliegen..

GJ
 
veiligheid.. rekbaar begrip.
voor iedereen anders.
De 1 vind de huidige lockdown nutteloos, heeft er zelf andere maatregelen voor.. de ander zweert bij de lockdown.
maar als het goed is, met hetzelfde uitgangspunt. en hetzelfde eindresultaat.
ik heb voldoende dingen gezien qua crashes.
ondanks de keuring, dingen die eraf komen of uitbranden. technisch falen.
menselijk falen (bv een bout van een vleugel vergeten)
natuurlijk overwinnen (mijn heli is een keer aangevallen door een duif, dat had erg vervelend af kunnen lopen... maar de bromtol was wel weg :D)
of de mol.. de natuurlijke mijnenlegger.

de ene persoon vind het al onverantwoord om een kist de lucht in te sturen bij windkracht 2, een ander vind dat windkracht 6 perfect vliegweer is.
terwijl er aan werkelijke gevaarzetting niet veel verschil is vanwege het verschil en ervaring van de piloten.
in de regel zullen de kwaliteiten van de verschillende mensen passen bij hun begrip van veiligheid. voor ons hobbygebied dan..
en voor het stukje waar iemand aan zelf overschatting (of onderschatting, kan ook) doet, daar heb je je medevliegers voor.

en hopelijk houdt iedere vlieger zichzelf af en toe een spiegel voor..
wat zijn nu de spannende momenten geweest afgelopen jaar/maand, waar heb ik klachten over gehad (en zit daar waarheid in)
die spiegel is het belangrijkste in heel de veiligheidswereld...
pas je acties aan op wat je van jezelf en van de omgeving weet.
als iedereen dat netjes zou doen, bij alles, zou de wereld een stuk veiliger en begripvoller zijn.


zo heb ik persoonlijk ook een hekel aan al die "safe" apparaten. apparaten die met een druk op de knop het toestel rechtleggen, zodat je zonder stress verder kunt.
maar het helpt blijkbaar wel een hoop mensen, wat weer crashes scheelt. en dus automatisch veiliger is.
Mijn mening is dat een instructeur het je beter aan kan leren.
maar ja, een wildvlieger zal dat niet zo snel doen. dan is dit misschien wel een goede oplossing..
 
Wij moeten op het werk per departement (machinekamer of dek) officieel twee "near miss reports" per maand leveren. Iets wat goed afliep maar heel erg fout had kunnen gaan.

Het vervelende daarvan, is dat je, alles wel beschouwd, ALLES als een near miss op kunt schrijven (op de 80 km autoweg passeer je per uur honderden auto's op minder dan een meter afstand per slot van rekening), maar toch... Als je er goed over nadenkt, kom je er achter dat er een heleboel dingen net goed gingen, maar heel gemakkelijk hardstikke fout hadden KUNNEN gaan.

Dus wat is veiligheid? Als alles goed gaat door stom geluk? Of als er bijna niks fout gaat maar die paar dingetjes die fout gaan, dat je die gemakkelijk had kunnen voorkomen?

Belangrijkste is dat je realistisch bent, en je eigen kunnen alsmede de technische toestand van je spullen goed inschat.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top