Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ja dat klopt Bert. Gewicht er aan hangen is geen optie zonder extra steunpunten. Uitgelubberde uitlaat silocone pakkingen die voor lekkage zorgen als het niet zonder spanning hangt. Veer moet hem puur op de cilinder houden. Geen andere functies moeten volbrengen

    Veel crossers hebben hem wel koud op de cilinder hoor.

    Losse flensen op de cilinder zijn meer tegen het slijten. Dat doen ze namelijk door het bewegen. Titanium helemaal.

    Mijn ktm's 4 takten ook koud op cilinder. Daarentegen hangen ze her en der wel met een m8 bout aan het frame. Verbindingen veren allemaal.

    Ieder voordeel heeft zijn nadeel.
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2021
  2. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Ik moet de propeller niet te vast zetten zag ik.
    M5 schroefdraad. Best duno_O
    Jan
     
    Cnn vindt dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kan wel iets hebben hoor, maar je moet inderdaad niet met je volle gewicht op die sleutel gaan hangen, nee...
     
  4. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    De zuiger is ook weer een aardige constructie.
    Er zitten 2 zuigerveer op.
    En het lijken wel een soort olieschraap veren. Er zit een geul in het midden.
    Maar wat ik vooral bijzonder vond is dat de zuigerveer slotjes boven elkaar zitten.
    Bij automotoren moeten ze altijd 180 graden verdraaid worden ten opzichte van elkaar. Of het dan altijd zo blijft zitten is weet een ander verhaal want daar zitten geen slotjes in.

    Jan
     
    MicropropSport, HansH, jef en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Da's inderdaad heel apart... Het zullen geen schraapveren zijn, daarvoor heb je ook olie-afvoer nodig, en die hebben sowiso weinig nut in een mengselgesmeerde tweetakt.
    Zal ongetwijfeld als doel hebben een dubbele drukval per veer te veroorzaken (al weet ik ook niet hoe effectief dat is op deze kleine schaal).
    Dat van die slotjes boven elkaar is inderdaad best wel vreemd. Nog niet eens vanuit oogpunt van afdichting, maar wel vanuit oogpunt van richelvorming.

    Bij vrij draaiende veren zoeken de veren meestal hun eigen plekje, Met wat geluk is dat "ongeveer" hoe ze geplaatst zijn, als ze snel genoeg inlopen. Bij oudere motoren (automotoren bereiken meestal niet voldoende draaiuren hiervoor, maar scheepsdiesels bijvoorbeeld wel) zie je vaak dat als je een zuiger trekt en met de gebruikte veren terugplaatst, dat ook al draai je de veren in de "instructieboek-positie", als je de zuiger een X aantal draaiuren verder weer trekt, dan hebben de veren hun oude plekje weer opgezocht. Maar dan praat je over motoren die zoveel gedraaid hebben dat de bussen allang niet meer echt rond zijn.
     
    Beton en Cnn vinden dit leuk.
  6. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Dubbele zuigerveren ivm betere afdichting en dan de sleuven boven elkaar is vreemd..

    Enige plek in de cilinder waar de kans op happen het laagst is?
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hirtenberger deed nooit iets 'pardoes'... Maar zulke veren met 'goten' (Bert?) er in... en dan twee...
    Is wel hoogstaande bouwkunst op die schaal en in die tijd... en arbeidsintensief om te maken.
    Maar een patronenfabriek...waardig in nauwkeurigheid...

    Prachtig hoe ruw de spoelpoorten via de zuiger toegangkelijk zijn gemaakt...
    en ook duidelijk handwerk in de onzuiverheid. Bijkans hielp het ook nog eens de koeling van de zuiger.

    Hier een doosje vol motormishandeling... Onderdelen vind je nauwelijks...
    Het is zo zonde... sommigen mogen geen boren meer vast houden in hun leven... 'de onkundige knuddigen'... verschrikkelijk...
    De carb venturi van deze motor is 8 mm... Oogt bedrieglijk kleiner, valt gemeten dus mee. Een OS 61 SF tref je al snel op +8 tot 9 mm.
    Een MVVS 10cc zit ook rond die maat.
    Met de 8 mm zou de motor al een goed koppel moeten afgeven,
    Het mooi glanzende uiterlijk doet sterk aan Webra denken. Du bijkans een zelfde gieterij of bron
    van aangeleverde aluminium legering?

    Soms hoop je dat je zo een motor aan "Meester" @willum zou willen afgeven... maar kost die man veel te veel
    uren van zijn schaarse vrije tijd... en wellicht is het toch lastig te fixen. Heb hier wel aluminium soldeer liggen.
    Maar met alle hitte er in zou je direkt denken om de zaak dan te bekisten in gietzand...
    Maar de uren die er in gaan... oeverloos vrees ik...

    Uit een verzameling van Jester the Molester... 2x mishandelde HP's...
    Ook hier de poort van de zuiger handmatig vanuit een sjabloon of pantograaf of matrijs?
    Als dat niet zuiver was... hebben motoren ook fractioneel verschillend gepresteerd...
    De zuiger heeft een diameter van 24,5 mm
    Mooi ook hoe een carburateur op de hals wordt geborgd...
    Jammer dat ik de originele uitlaten met veertjes er niet bij heb gekregen... was mooi
    parmantig op een klassiek kistje geweest...

    IMG_4059.jpg IMG_4058.jpg IMG_4057.jpg IMG_4060.jpg

    Tot zovers, voor wat het waard is...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2021
    Beton vindt dit leuk.
  8. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Dit is misschien nog te herstellen met Devcon of dergelijke , Devcon F gebruikte ik al +- 40 jaar geleden om bv de in en/of spoel-kanalen bij 2 takt (race)brommers gedeeltelijk op te vullen en te hervormen ,
    indertijd was pasklaar racespul niet zo makkelijk te koop of te duur , nooit problemen mee gehad qua loskomen .
    IMG_4057.jpg

    devcon_f_rep.jpg

    Groeten Jef
     
    Beton en MicropropSport vinden dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    En dat is hitte bestendig en kan ook iets drukspanning verwerken?
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb de foto nog eens bekeken, en het is gewoon een kwestie van "wat mogelijk is" (of: "wat haalbaar is"): bij sommige motoren is de borgpen radiaal in de sponning gestoken, bij andere motoren verticaal, dwqrs door het topland heen.
    Hier is voor die laatste methode gekozen, vermoedelijk vanwege dat er in die tijd vrij veel conventioneel gemaakt werd (geen CNC, dat was er min of meer nog niet).

    Dus ik denk dat het een compromis is geweest.
    Want een tweetakt is meestal symetrisch qua poorten, dus als die plek "gunstig" is, moet er nog minstens één andere plek, gespiegeld, waar het slot ook veilig kan lopen.
     
    Beton en MicropropSport vinden dit leuk.
  11. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.633
    Locatie:
    noord-limburg
    Motortje

    Soms hoop je dat je zo een motor aan "Meester" @willum zou willen afgeven... maar kost die man veel te veel
    uren van zijn schaarse vrije tijd... en wellicht is het toch lastig te fixen. Heb hier wel aluminium soldeer liggen.
    Maar met alle hitte er in zou je direkt denken om de zaak dan te bekisten in gietzand...
    Maar de uren die er in gaan... oeverloos vrees ik...


    Aluminium gieten
    Aluminium solderen.

    Is het aluminium? Lijkt op de foto op zamak.
    Die zink-aluminium legering.
    Zamak solderen is vaak niet makkelijk.

    Aluminium kun je zachtsolderen en hardsolderen.
    Soms is het een goede zaak om aluminium gietstukken in te bedden in een gietzandbekisting.
    Dus zoals een een gietvorm maken,
    alleen laat je het werkstuk in de vorm zitten.
    Dit is een enorm goed hitteschild.
    Neemt veel soldeer afvloeiwarmte op
    en helpt tegen oververhitting zodat het werkstuk niet zal smelten.
    Aluminium is een supergeleider voor een elektrische spanning maar zeker ook voor soldeerwarmte.
    De warmte verdeeld zich lange tijd door het hele werkstuk tot het zelf warm genoeg is om te kunnen solderen daar waar jij wil.

    Ik heb zoal een keer een motorcarter van een oldtimer
    weer aangegoten met aluminium
    om weggeslagen delen weer vol te gieten.
    Daarna begon een frezer aan het herstel van kogellager bussen in het gietstuk.

    Bij het motortje is natuurlijk vooraf de vraag,
    Welk metaal, zamak of aluminium,
    Kan zachtsoldeer voldoende zijn,
    of wordt het echt flink heet?

    Dan zijn er nu in Europa de chinese aluminum zachtsoldeerdraden met inw. vloeimiddel.
    Er zijn ook enkele Europese leveranciers.
    Dit is een zachtsoldeer, dus voor lage temperatuur.
    Het spul vloeit erg goed.
    Metselen iets opbouwen gaat niet echt makkelijk.
    Aanvloeien gaat prima.
    Na afkoeling boren, vijlen, frezen etc. is geen probleem.

    Veel is mogelijk.
    Altijd staat voorop welk metaal is het.
    Wat moet de toevoeging kunnen.

    Vragen,
    ik hoor het wel.
    Stel een exacte vraag?
    Kom de laatste tijd weer geregeld bij aluminium gieters.
    Zij maken zeer mooi en zeer complex werk.
    Ik zie dat graag

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Inderdaad is het slotje er vanaf de bovenzijde in gezet. Je ziet hem aan de onderkant zitten.
    En plek zat voor meedere posities de spoelpoorten zijn smal of in delen gemaakt.
    Jan
     
    MicropropSport, Huibert en jef vinden dit leuk.
  13. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Dat zal de makkelijkste en goedkoopste oplossing geweest zijn voor de zuigerveerslotjes , nadeel is wel dat ze nu boven elkaar uitkomen en niet verdraaid t.o.v. elkaar ,
    een pennetje (ver)zetten is niet zo moeilijk , "vroeger" dikwijls gedaan bij de 50 cc "race"zuigers als er extra spoelkananlen in de cilinder werden gemaakt en het slotje juist op die plaats was .
    Bij mijn zelfbouw motor heb ik het nog eens gedaan een tijdje geleden , zuiger opspannen in de haakse verdeelkop , gaatje boren van 0,9 mm in de zuigerveergroef , 5 mm diep , daarna met 1 mm 2 mm diep
    om een stukje geleiding te hebben om de pen (stukje boor 1 mm) er mooi recht erin te persen .

    139.JPG 140.JPG 141.JPG 143.JPG

    Groeten Jef
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2021
    willum, Cnn, Beton en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Indrukwekkend Jan.
    En mooi gemaakt Jef. :worship: Goed gereedschap is het halve werk.
    Voor het aluminium nog gekozen voor een toepassing geschikte legering?
    Gr Bas
     
    Beton vindt dit leuk.
  15. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Cnn, Beton en MicropropSport vinden dit leuk.
  16. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Vangst van de dag , een OS 90 4-takt :D , nog enkele OS'sen en Webra's waarvan een 61 met een Dynamax schuifcarburator .

    DSCN7764.JPG

    DSCN7765.JPG

    Groeten Jef
     
    Cnn, Beton, MicropropSport en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Huh! Geldt er geen visquotum op motortjes Haha.
     
    jef en Beton vinden dit leuk.
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, verdorie... Straks liggen alle gave exemplaren in Hulshout... :mad:
     
    Beton, jef en MicropropSport vinden dit leuk.
  19. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    En als hem geen motoren aan 't verschepen is naar Hulshout , dan giet hij ook nog zelf carters :D:p:cool:

    0.jpg 2.jpg

    Groeten Jef
     
    willum, Demaic, Beton en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. Ed_V

    Ed_V PH-SAM

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Amsterdam
    Moet niet gekker worden Jef :thumbsup:
     
    jef vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina