Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
  2. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Ik wil kijken of ik deze motor een 2e leven kan geven.
    Daarvoor heb ik een piston pen nodig met een dikte van 6.5 mm. De lengte is 26 mm.
    Heeft iemand nog een dergelijke piston pen liggen of weet iemand in welke motor iets dergelijks zit?
    Alvast bedankt!

    Jan
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Lijkt me wel zo logisch, je kunt gelijkstroom met hele simpele techniek heel erg mooi verliesvrij regelen als je dat vanaf de generatorzijde doet.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zo eentje dus, maar dan de 9 cylinder uitvoering en enigszins teruggetuned, heb ik mee gewerkt.
     
  5. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Dat had ik graag ook gedaan alleen de sleutels die ik gebruikte bij mijn werk kwamen wat tekort mijn grootste inbussleutel was 32 mm.
     
  6. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Zelf maken ?
    Voor mij zelfbouw motortje gebruik ik 42rMo4 staal voor de pistonpen , ik kan je wel een stukje opsturen of volledig maken
    Eigenschappen staal : https://two4steel.nl/staalwijzer/detail/42crmo4-1.7225-gereedschapsstaal-smeedstukken

    Groeten Jef
     
    MicropropSport en Beton vinden dit leuk.
  7. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Dat zou echt super zijn.
    Is dat niet veel werk? Zal best wel hard staal zijno_O
    En ik moet eerlijk zeggen dat mijn laatste optie zou zijn om het jou te vragen maar je bent me al voor:thumbsup:

    Jan
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het zal je mischien verbazen, maar de grootste impusmaat op die motoren is mischien 14 of 16 of zo, en gewone zeskant boutkoppen of moeren ben ik er ook niet groter tegen gekomen dan pak hem beet sleutelmaat 50.
    Alles wat groter is, is allemaal hydraulisch spul (dus gewoon rond).

    Gek genoeg, op de kleine motoren (boring tot 35 cm) kom je nog wel eens van die hufterig grote zeskanten zoals 80 of 100 mm tegen.
    Al zaten bij de oude Sulzer RND 90's de zuigerhemden wel met hele nare zeskant bouten aan de kroon vast en dat was een levensgevaarlijk karwei om die los of vast te slaan.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    MicropropSport en Beton vinden dit leuk.
  10. wim eon

    wim eon

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    194
    Locatie:
    noord limburg nl
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... ik noem dat gewoon 1:1 hoor :D :D :D

    Voor mij is dat gewoon een motor i.p.v. een motortje...
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, je gaat er van dromen... mooi zo een galerij van drijfstangen en deuren.
    Teflon coated bearings...
    Moet niet moeilijk zijn... wel doorpakken... om zo een motor op schaal in metaal te bouwen. Wel alle tools... maar staat nader aan stoom... :)...

    Wel ooit een verhaal gelezen in een Engels autoblad dat men een gebroken blok, gieten zou te duur worden, origineel niet te traceren... een blok uit staalplaat heeft gemaakt, gelast. Volledig uitgegloeid en daarna machine bewerkt... het doet hier aan denken... een prachtig verhaal...
     
  13. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zo groot is niet te gieten. En zulke gietstukken zijn ook niet te transporteren.
    Het schip wordt om de motor heen gebouwd en is lifetime...
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geen idee... Zoals ik al zei, ik zag dit ook voor het eerst, en had er ook nog nooit van gehoord.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Jawel hoor... de cylinderbalk is ook gegoten, en die motoren worden afhankelijk van de situatie desnoods in hun geheel getransporteerd.
    De grootste reden is simpelweg, dat het niet nodig is, onnodig zwaar, veel duurder, en ten koste gaat van de ruimte in het carter om te werken..
    Daarnaast is een gelaste plaatstalen constructie wat flexibeler, en er MOET wat beweging in die motor zitten, want als het niet kan buigen, dan moet het barsten.
     
  17. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    In de commentaren zeiden een aantal dat het niet echt was. Ik zag geen olie. Leek me wel echt. Duur grapje als dat mis ging
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is echt... Hoe die motor er uit gekomen is, geen idee, waarom iemand zulke risico's neemt met een dergelijk duur stukje techniek is me een volkomen raadsel (al weet ik dat olieproducenten soms een contract aangaan met een reder om bepaalde tests uit te voeren, heb ik zelf ook wel eens onder moeten werken), maar dat filmpje laat écht een op brandstof draaiende motor met gestopte smeeroliepompen zien. Nu is 45 toeren maar een schijntje van het totale vermogen, maar dan nog... Op het eind laten ze zien bij stilstaande motor hoeveel olie er tijdens bedrijf normaliter door zo'n motor bulkt, en ook dat is echt.
     
  19. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Vroeger redelijk veel laswerken gaan doen aan boord van schepen die voor anker lagen in de haven van Antwerpen , door het waarschijnlijk torsen van het schip op zee scheurden de platen van de laadruimten , toch staalplaat van 25 à 30 mm dikte ,
    soms wel scheuren van 3 à 4 meter , was dag en nacht werken om het klaar te krijgen , zwaar en vuil maar plezant werk , in de machinekamer ben ik spijtig genoeg nooit geraakt .

    En nog enkele schoonheden voor mijn collectie , een Forster .99 , Dunham Mechanair 5,9 cc (replica) en een coxje waarvan ik er al "enkele" heb :rolleyes: maar voor mijn vergrote Coxy rondvluchter ideaal

    DSCN7790.JPG
    Groeten Jef
     
    Beton, MicropropSport, serge pot en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tegenwoordig wordt dat soort werk vrijwel uitsluitend door kroaten en dergelijke gedaan in Antwerpen... Je vind bijna geen enkele Belg of Nederlander meer in dat werk.
     

Deel Deze Pagina